Hostess: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Hostess: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Hostess? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Hostess wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Hostess, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Hostess
Vacatures Hostess
Vacatures laden...
Wat is een Hostess?
De hostess is het aanspreekpunt voor mensen op publieke aangelegenheden als evenementen, congressen en/of beurzen. De hostess ontvangt gasten, maakt deze wegwijs en beantwoordt eventuele vragen. Verder kan de hostess ingezet worden voor aanvullende taken zoals horecawerkzaamheden, het bijhouden van de absentenlijst en/of het maken en uitdelen van badges. Tevens kan de hostess werken voor een reisorganisatie. In dat geval is de hostess het aanspreekpunt gedurende de hele vakantieperiode van de gasten.
De hostess is bevoegd om alle vragen te beantwoorden die betrekking hebben op de plek en organisatie waar gewerkt wordt en er wordt van de hostess verwacht dat de informatie die zij verschaft zo compleet en duidelijk mogelijk is. Indien de hostess het antwoord op een vraag niet of niet volledig weet, dient zij naar een andere medewerker van de organisatie te gaan om vervolgens de persoon in kwestie daarna alsnog de goede informatie te geven. De hostess mag ook uit eigen initiatief op mensen af stappen om te vragen of alles naar wens is. Het is de taak van de hostess om gasten het gevoel te geven dat er aandacht is voor hen en dat zij met al hun vragen bij haar terecht kunnen.
De hostess is medeverantwoordelijk voor het goede verloop van de aangelegenheid. Tevens dient de hostess ten alle tijden vriendelijk en behulpzaam te blijven aangezien zij het gezicht is van de desbetreffende organisatie.
Past het beroep Hostess bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Hostess per niveau
Vacatures Hostess per stad
Salarisschaal Hostess
Wat verdient een Hostess?
Het salaris van een hostess ligt tussen de E1600 en de E2800.
Het salaris van een hostess is van veel factoren afhankelijk. Zo spelen leeftijd en ervaring een rol maar ook kan het afhankelijk zijn van de opdrachtgever. Is de opdrachtgever een commerciële instelling dan zal de hostess meer verdienen dan bij een non profit organisatie. Tevens zijn er ook hostessbureaus die werken met studenten. Zij verdienen uiteraard minder dan hostesses die een passende opleiding hebben gevolgd. Tot slot is er een verschil tussen een hostess die freelance werkt en hostess die vast in dienst is.
Onkostenvergoeding hoort vrijwel altijd bij de secundaire arbeidsvoorwaarden van een hostess. Als de hostess werkt voor een reisorganisatie wordt er voor onderkomen gezorgd door de betreffende organisatie.
Meer weten over het salaris Hostess
Hoe word je een Hostess?
De MBO opleiding ‘Stewardess Receptioniste Hostess’ ( SRH ) leidt op tot hostess. Hiervoor is een VMBO diploma noodzakelijk. Om hostess te worden, is de beheersing van vreemde talen een pre. Een vakkenpakket met talen en of een profiel ‘Cultuur en Maatschappij’ sluit daarom het beste aan bij deze opleiding. Indien er wordt getwijfeld over de juiste voorkennis van de student, vindt er en gesprek plaats waarna de student alsnog kan worden toegelaten. Als er interesse bestaat voor het werken als hostess voor reisorganisaties, sluit de opleiding MBO ‘ Toerisme en recreatie’ ook goed aan
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Hostess
Er zijn geen opleidingen Hostess aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Hostess in werkt
Bekijk alle opleidingen HorecaOmscholen tot Hostess
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Hostess. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Hostess
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Hostess
Als je Hostess wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Hostess zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Hostess
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Hostess
Een Hostess heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: inlevingsvermogen, veranderingen, flexibiliteit
Omschrijving
Deze mensen blijven doorwerken en presenteren ondanks veranderende omstandigheden. Op het moment van een verandering zijn deze mensen in staat om snel om te schakelen van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij houden deze mensen het overzicht en in crisissituaties weten ze hun taken goed af te ronden.
Sterke punten
Deze mensen hebben vaak een goede discipline en ze zijn stressbestendig. Veranderingen kunnen behoorlijk grote gevolgen hebben en zij weten hier goed mee om te gaan. Daarnaast zijn deze mensen flexibel en kunnen ze zich goed inleven in de situatie. Dat laatste zorgt ervoor dat aanpassen gemakkelijker wordt. Flexibiliteit laten zij zien wanneer zij binnen een verandering zich gemakkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.
Zwakke punten
Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. In de zakelijke sfeer kan het voorkomen dat mensen niet meer naar de mening van deze mensen vragen. Het is van belang dat deze personen af en toe van zich laten horen, zo is het duidelijk dat zij ook een mening hebben.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Vaardigheden Hostess
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Inlevingsvermogen
- Omgaan met veranderingen
- Flexibiliteit
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
Wat voor persoonlijkheid heeft een Hostess nodig?
De hostess dient te beschikken over een open persoonlijkheid. De hostess is er om mensen te informeren en op hun gemak te stellen en hiervoor is het belangrijk dat mensen zich geroepen voelen naar de hostess toe te gaan met vragen. Tevens moet de hostess empatisch zijn. Zij moet kunnen aanvoelen wanneer iemand genoeg heeft aan een kort antwoord of misschien nog even door wil praten. Hiervoor is het belangrijk dat de hostess mensen aanvoelt en goed in kan spelen op verschillende karakters en situaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Eigenschappen Hostess
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Hostess?
Het arbeidsmarktperspectief voor de hostess is redelijk goed. Er zijn veel verschillende organisaties en branches waar hostesses ingezet kunnen worden. Echter, ook hiervoor geldt dat het ook afhankelijk is van de werkgever. Is de werkgever van de hostess een reisorganisatie dan zal er gewerkt worden met een contract hetgeen (tijdelijke) zekerheid biedt. Als de hostess werkt voor een bemiddelingsbureau dan is de werkgelegenheid van de hostess afhankelijk van het aantal externe aanvragen dat het bureau binnenkrijgt.
De hostess heeft zondermeer doorgroeimogelijkheden. Enerzijds in het werk zelf: hoe meer ervaring de hostess heeft, hoe meer verantwoordelijkheid en hoe meer werk zij krijgt. Tevens is het voor doorgroeimogelijkheden van de hostess belangrijk dat de werkgever kan zien dat de hostess over goede kwaliteiten beschikt. Anderzijds is het ook mogelijk als hostess door te groeien naar een leidinggevende functie waarin de hostess andere hostesses aanstuurt in hun werk. Ook hiervoor is het belangrijk dat de hostess zichzelf eerst op de kaart zet en kan tonen dat zij beschikt over relevante kwaliteiten voor deze functie.
De actuele kans op werk voor een Hostess
Het beroep Hostess is onderdeel van de beroepsfamilie Reisleiders en gidsen. De kans op werk voor de beroepsfamilie Reisleiders en gidsen is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
19
Baankans Hostess
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Hostess
Het beroep Hostess is onderdeel van de beroepsfamilie Reisleiders en gidsen.
Verwante beroepen Hostess
Mogelijke specialisaties voor een Hostess
Waar werkt een Hostess?
De organisaties waar de hostess veelal komt te werken variëren. Dit kan een reisorganisatie zijn maar ook een hostessbemiddeling bureau. In het laatste geval wordt de hostess ingezet voor verschillende bedrijven en organisaties. Dit kunnen commerciële bedrijven zijn maar ook non profit organisaties. Ook bestaat de mogelijkheid om als hostess freelance te werken. In dit geval huren bedrijven de hostess direct in en komt er geen bemiddelingsbureau aan te pas.
Met wie werkt een Hostess samen?
Binnen de organisatie waar de hostess werkzaam is, heeft zij zowel te maken met andere hostesses als met andere werknemers van de organisatie. Variërend van horecamedewerkers en organisatoren tot specialisten. Indien de hostess werkzaam is voor een reisorganisatie zal er veel contact zijn met andere werknemers van de betreffende reisorganisatie zoals buschauffeurs en hotelmedewerkers. In elke organisatie dient de hostess verantwoording af te leggen aan de opdrachtgever. Indien de hostess direct voor een bepaalde organisatie werkt, is dit de leidinggevende van de desbetreffende organisatie. Indien de hostess werkzaam is voor een hostessbemiddelingsbureau dient zij verantwoordelijkheid af te leggen aan de leidinggevende van het bureau in kwestie.
Buiten de organisatie heeft de hostess veel contact met gasten die zij informatie verschaft
Verwante beroepen Hostess:
Opleiding: Geen
Baankans: Onbekend
Baankans
Alles over het beroep Hostess in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1600 tot €2800