Leraar Wiskunde: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Leraar Wiskunde: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Leraar Wiskunde? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Leraar Wiskunde wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Leraar Wiskunde, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Leraar Wiskunde
Vacatures Leraar Wiskunde
Vacatures laden...
Wat is een Leraar Wiskunde?
Als Docent Wiskunde sta je voor de klas. Je bent verantwoordelijk voor het onderwijzen van leerlingen op het gebied van Wiskunde in de breedste zin van het woord: algebra, meetkunde, kansrekening, enz. Daarbij heb je je primaire lestaken die vaak de meeste tijd in beslag nemen, maar je hebt ook een aantal secundaire taken zoals individuele begeleiding van leerlingen, administratie (cijfers, aanwezigheid etc.), vergaderingen bijwonen en sectieoverleg. Dan is er het voorbereiden van de lessen en het maken en nakijken van proefwerken, overhoringen en oefeningen. Het surveilleren bij lessen of proefwerken en het deelnemen aan eventuele buitenschoolse activiteiten zoals excursies hoort ook bij je takenpakket.
De tijd dat een docentbaan een 8.00-15.00 baan was is inmiddels voorbij. Full-time leraren zijn veelal heel wat uren kwijt aan vergaderen, lessen voorbereiden en andersoortige taken.
Past het beroep Leraar Wiskunde bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Leraar Wiskunde per niveau
Vacatures Leraar Wiskunde per stad
Vacatures Leraar Wiskunde Alkmaar
Vacatures Leraar Wiskunde Almelo
Vacatures Leraar Wiskunde Almere
Vacatures Leraar Wiskunde Alphen aan den Rijn
Vacatures Leraar Wiskunde Amersfoort
Vacatures Leraar Wiskunde Amstelveen
Vacatures Leraar Wiskunde Amsterdam
Vacatures Leraar Wiskunde Apeldoorn
Vacatures Leraar Wiskunde Arnhem
Vacatures Leraar Wiskunde Assen
Vacatures Leraar Wiskunde Bergen op Zoom
Vacatures Leraar Wiskunde Breda
Vacatures Leraar Wiskunde Capelle aan den IJssel
Vacatures Leraar Wiskunde Delft
Vacatures Leraar Wiskunde Den Bosch
Vacatures Leraar Wiskunde Den Haag
Vacatures Leraar Wiskunde Den Helder
Vacatures Leraar Wiskunde Deventer
Vacatures Leraar Wiskunde Doetinchem
Vacatures Leraar Wiskunde Dordrecht
Vacatures Leraar Wiskunde Eindhoven
Vacatures Leraar Wiskunde Emmen
Vacatures Leraar Wiskunde Enschede
Vacatures Leraar Wiskunde Gouda
Vacatures Leraar Wiskunde Groningen
Vacatures Leraar Wiskunde Haarlem
Vacatures Leraar Wiskunde Haarlemmermeer
Vacatures Leraar Wiskunde Heerlen
Vacatures Leraar Wiskunde Helmond
Vacatures Leraar Wiskunde Hengelo
Vacatures Leraar Wiskunde Hilversum
Vacatures Leraar Wiskunde Hoogeveen
Vacatures Leraar Wiskunde Hoorn
Vacatures Leraar Wiskunde Katwijk
Vacatures Leraar Wiskunde Leeuwarden
Vacatures Leraar Wiskunde Leiden
Vacatures Leraar Wiskunde Lelystad
Vacatures Leraar Wiskunde Maastricht
Vacatures Leraar Wiskunde Middelburg
Vacatures Leraar Wiskunde Nieuwegein
Vacatures Leraar Wiskunde Nijmegen
Vacatures Leraar Wiskunde Purmerend
Vacatures Leraar Wiskunde Roermond
Vacatures Leraar Wiskunde Roosendaal
Vacatures Leraar Wiskunde Rotterdam
Vacatures Leraar Wiskunde Schiedam
Vacatures Leraar Wiskunde Spijkenisse
Vacatures Leraar Wiskunde Terneuzen
Vacatures Leraar Wiskunde Tilburg
Vacatures Leraar Wiskunde Utrecht
Vacatures Leraar Wiskunde Veenendaal
Vacatures Leraar Wiskunde Venlo
Vacatures Leraar Wiskunde Vlaardingen
Vacatures Leraar Wiskunde Westland
Vacatures Leraar Wiskunde Zaanstad
Vacatures Leraar Wiskunde Zeist
Salarisschaal Leraar Wiskunde
Wat verdient een Leraar Wiskunde?
Het salaris van een Leraar Wiskunde ligt tussen de € 2822,- en € 5699,- bruto per maand. Dit salaris is gebaseerd op de CAO voor het voortgezet onderwijs (VO). Er is voor leraren en docenten binnen het VO een salarishuis ontworpen op basis van ervaring. Er zijn 4 ervarings- of competentieniveaus.
Competentieniveau’s Docent VO:
- Niveau LB - Startbekwame / Inductie fase
- Niveau LC - Professionele fase
- Niveau LD - Voortgezette Professionele fase
- Niveau LE - Excellente en onderzoeksfase
Het komt niet vaak voor dat een Leraar in lesgeeft in het Voorgezet Onderwijs in schaal LE komt, zodoende hebben wij voor onze berekeningen gerekend tot maximaal schaal LD.
Salarisschalen Docent VO
Niveau | Startsalaris | Maximaal |
---|---|---|
Docent LB | € 2822,- | € 4301,- |
Docent LC | € 2840,- | € 5012,- |
Docent LD | € 2851,- | € 5699,- |
Docent LE | € 3659,- | € 6178,- |
Een leraar in opleiding (LIO) krijgt ook een vergoeding, dit is € 1425,- bruto per maand
Meer weten over het salaris Leraar Wiskunde
Hoe word je een Leraar Wiskunde?
De meeste Docenten Wiskunde hebben een 1e of 2e graads opleiding HBO Wiskunde gevolgd (tegenwoordig Bachelor/Master of Education in Mathematics). Ook is het mogelijk een WO Onderwijsmaster Wiskunde te volgen aan de Universiteit (gelijk aan een 1e graads opleiding). Wanneer er een gebrek heerst aan voldoende instromend personeel dan kan een directie overwegen iemand op basis van ervaring aan te nemen. De kandidaat moet dan wel aantoonbare vakkennis en/of onderwijskwaliteiten bezitten.
Met een 1e graads bevoegdheid mag je aan alle klassen lesgeven en verdien je meer dan wanneer je een 2e graads bevoegdheid hebt. Een 2e graads docent mag alleen aan de jaargangen 1 t/m 3 lesgeven met uitzondering van VMBO waarbij men wel alle jaren mag onderwijzen.
Opleidingen Leraar Wiskunde
Omscholen tot Leraar Wiskunde
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Leraar Wiskunde. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Leraar Wiskunde
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Leraar Wiskunde
Als je Leraar Wiskunde wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Leraar Wiskunde zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Leraar Wiskunde
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Leraar Wiskunde
Een Leraar Wiskunde heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten
Omschrijving
Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.
Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.
Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Leraar Wiskunde
- Luistervaardigheid
- Stimuleren
- Feedback geven
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Verbanden leggen
- Creatief denken
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Leraar Wiskunde nodig?
De Leraar Wiskunde moet een leidend figuur zijn die zijn leerlingen kan aansturen om op een orderlijke manier, soms invidueel , soms in groepsverband, de Wiskunde te doorgronden. Daarnaast moet hij in staat zijn klassen en individuele leerlingen snel te leren kennen (Baas).
Wiskundedocenten staan er om bekend wiskunde te zien als een spel, of als een methodiek om het dagelijks leven aan de wiskundige taal te onderwerpen. Om dat te kunnen doen moet de Leraar Wiskunde grip hebben op zijn leerlingen en kennis hebben van abstractie. Echter, hij moet deze ook weer kunnen concretiseren en vergelijkingen/formules op een heldere wijze uitleggen. Net als zijn leerlingen moet de Leraar Wiskunde net zo lang rekenen/stuwen met sommen of probleemstukken tot ze zijn opgelost (Perfectionist).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Eigenschappen Leraar Wiskunde
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Leraar Wiskunde?
Het arbeidsmarktperspectief voor een beginnende Leraar Wiskunde (of iemand die zoek naar een baan als leraar Wiskunde) is al een aantal jaren zeer goed. Waar er bij vakken als geschiedenis en aardrijkskunde weinig werkgelegenheid is, is dat bij de beta vakken (natuur-scheikunde, wiskunde) juist tegenovergesteld. Elke week komen er nieuwe vacatures bij.
De carrièremogelijkheden voor een Leraar Wiskunde zijn niet heel groot. Dit vraagt echter om relativering. Als met carrièremogelijkheden wordt bedoeld: interne mogelijkheden, dan zijn deze zeker voorhanden. Sowieso groeit een leraar automatisch elk jaar door in zijn salaris: hoe meer ervaringsjaren, hoe meer men verdient. De verhogingen zijn echter niet groot en de top is relatief snel bereikt. Doorgroeien in salarisschalen en mogelijkheden kan dan alleen als men op 1e graads niveau gaat lesgeven.
Verder zijn er mogelijkheden wat betreft aanvullende taken als sectievoorzitter, mentorschap, en men kan zelfs een andere functie gaan bekleden zoals afdelingshoofd, iets in management, conrector of zelfs rectorschap tot en met zitting in de raad van bestuur. Buiten de klaslokalen blijkt het moeilijker om een switch te maken, maar de mogelijkheden zijn er altijd. Sommige leraren kunnen op jonge leeftijd nog prima switchen naar het bedrijfsleven en men kan er voor kiezen om de wetenschap in te gaan (op zoek naar een promotietraject) of uiteraard zelf het pad uitstippelen (eigen bedrijf, etc.)
De actuele kans op werk voor een Leraar Wiskunde
Het beroep Leraar Wiskunde is onderdeel van de beroepsfamilie Docenten exacte vakken vo/mbo. De kans op werk voor de beroepsfamilie Docenten exacte vakken vo/mbo is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
9
Baankans Leraar Wiskunde
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Leraar Wiskunde
Het beroep Leraar Wiskunde is onderdeel van de beroepsfamilie Docenten exacte vakken vo/mbo.
Verwante beroepen Leraar Wiskunde
Mogelijke specialisaties voor een Leraar Wiskunde
Doorgroei beroepen voor een Leraar Wiskunde
Docent Scandinavische talen (1e graads)
Docent Indonesisch (1e graads)
Docent Aziatische talen (1e graads)
Docent klassieke talen (1e graads)
Docent management en organisatie
docent overheid en non-profit management
Docent algemene economie (1e graads)
docent micro-economie (1e graads)
docent monetaire economie (1e graads)
docent overheidsfinanciën (1e graads)
docent openbare financiën (1e graads)
Docent algemene economie (2e graads)
Docent maatschappijleer (1e graads)
docent bijbelkennis (2e graads)
docent kerkgeschiedenis (2e graads)
docent islam godsdienst (2e graads)
docent levensbeschouwing (2e graads)
Docent aardrijkskunde (1e graads)
docent sociale aardrijkskunde en landbeschrijving (1e graads)
docent hydrografie (1e graads)
docent meteorologie (1e graads)
docent sociale geografie (1e graads)
docent economische aardrijkskunde (1e graads)
docent fysische geografie (1e graads)
Docent geschiedenis (2e graads)
docent geschiedenis en staatsinrichting (2e graads)
Docent geschiedenis (1e graads)
docent cultuurgeschiedenis (1e graads)
docent oudheidkunde (1e graads)
docent geschiedenis oude beschavingen (1e graads)
docent histografie (1e graads)
docent geschiedenis en staatsinrichting (1e graads)
docent economische geschiedenis (1e graads)
docent sociale geschiedenis (1e graads)
Docent aardrijkskunde (2e graads)
docent sociale geografie (2e graads)
docent christelijke geloofsleer (1e graads)
docent kerkgeschiedenis (1e graads)
docent cultuurgeschiedenis van het christendom (1e graads)
docent godsdienstpedagogiek (1e graads)
docent godsdienstsociologie (1e graads)
docent pastorale agogische vaardigheden (1e graads)
docent bijbelkennis (1e graads)
docent levensbeschouwing (1e graads)
Docent maatschappijleer (2e graads)
Docent leren, loopbaan, burgerschap
docent muziekgeschiedenis/muziekleer (2e graads)
docent muziekonderwijs a algemene muzikale vorming
docent muziektheorie (2e graads)
docent muziekleer algemeen (2e graads)
docent muziekgeschiedenis (2e graads)
docent algemene muzikale vorming (2e graads)
Docent culturele en kunstzinnige vorming (ckv)
Docent volksmuziekgeschiedenis
Docent klassieke muziekgeschiedenis
docent handtekenen (1e graads)
docent lijntekenen, handtekenen en technisch schetsen, akte n2a
docent lijntekenen, handtekenen en decoratief tekenen, akte n2b
Docent textiele werkvormen (2e graads)
docent confectienaaien (2e graads)
docent leerbewerking (2e graads)
docent handwerktechnieken, stofversieren en tekenen, akte nd
docent dameskleermaken, akte nq
docent fijn huishoudgoed en lijfgoed, akte nr
docent handwerktechnieken en kunstnaaldwerk, akte ns
docent hand-, lijn- en kostuumtekenen, akte n 11
vakleerkracht textiele werkvormen
docent onder- en bovenkleding, akte na
leraar textiele werkvormen (2e graads)
docent kostuumnaaien (2e graads)
vakdocent handwerken en handenarbeid (2e graads)
docent naaldvakken (2e graads)
docent beeldende vorming en muziek
docent muziektheorie (1e graads)
docent muziekonderwijs b schoolmuziek
docent musiconomie (1e graads)
docent muziekgeschiedenis (1e graads)
docent muzikale expressie (1e graads)
docent muziekmethodiek en pedagogiek (1e graads)
docent muzisch agogisch werken (1e graads)
docent muziekgeschiedenis/muziekleer (1e graads)
docent muziekleer algemeen (1e graads)
Docent textiele werkvormen (1e graads)
docent kunstnaaldwerk (1e graads)
docent textiel en vormgeving (1e graads)
docent modekritiek (1e graads)
docent mode-ontwerpen (1e graads)
Docent handvaardigheid (1e graads)
docent handenarbeid (1e graads)
docent stemvorming en taalbeheersing
Docent handvaardigheid (2e graads)
docent handenarbeid (2e graads)
Docent lichamelijke oefening (1e graads)
docent sport en bewegingsleer (1e graads)
Waar werkt een Leraar Wiskunde?
Een Leraar Wiskunde komt meestentijds te werken in een non-profit onderwijsinstelling. In 9 van de 10 gevallen zal het een instelling voor voortgezet onderwijs betreffen (MiddelbareSschool). Soms kan men ook bij een instelling aan de slag waar men aan volwassenen lesgeeft.
Met wie werkt een Leraar Wiskunde samen?
Een Leraar Wiskunde komt het meest in contact met leerlingen. Daarnaast zal hij collega docenten buiten de lessen spreken. Incidenteel zal hij een mentor of afdelingsleider spreken. Vaak gaat het dan om uitwisselen van informatie over individuele leerlingen of of over een klas. De rector ofconrector spreekt men maar heel af en toe. Het betreft dan voortgangsgesprekken of gewoon 'gesprekken in de gang'.
- Leerling
- Docent
- Afdelingsleider
- Mentor
- Conrector
Verwante beroepen Leraar Wiskunde:
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO Postdoc
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Leraar Wiskunde in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Leerling
- Docent
- Afdelingsleider
- Mentor
- Conrector
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2822 tot €5699