Reisadviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Reisadviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Reisadviseur? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Reisadviseur wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Reisadviseur, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Reisadviseur
Vacatures Reisadviseur
Vacatures laden...
Wat is een Reisadviseur?
Als Reisadviseur ben je verantwoordelijk voor de verkoop van de producten van een reisbureau. Dat wil zeggen dat je langere reizen en kortere tripjes of dagjes, maar ook vliegtickets verkoopt aan de mensen die het bureau bezoeken.
Als er een klant het reisbureau in komt is het je taak als Reisadviseur om de wensen en eisen te inventariseren. Vervolgens vertaal je dit naar een passende reis uit het bestaande aanbod van de reisorganisaties waar het bureau mee samenwerkt. Die boek je direct waar de klant bij is, evenals de eventuele extra's. Je verkoopt namelijk naast vakanties ook lijndiensttickets voor vliegtuigmaatschappijen, reisverzekeringen en annuleringsverzekeringen.
Uiteindelijk zorgt de Reisadviseur ervoor dat de klant een goed geregelde vakantie tegemoet kan zien waarbij gedacht is aan de reis naar het betreffende land, de eventuele transfer en de accomodatie. Excursies kunnen de mensen veelal ter plaatse boeken, maar de Reisadviseur moet daar wel over kunnen adviseren.
Als Reisadviseur werk je meestal op een reisbureau met meerdere Adviseurs. Er wordt vaak gewerkt met targets die je moet halen en dus moet je commercieel ingesteld zijn en pro-actief de diverse uitjes aan de man proberen te brengen.
Past het beroep Reisadviseur bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Reisadviseur per niveau
Vacatures Reisadviseur per stad
Vacatures Reisadviseur Alkmaar
Vacatures Reisadviseur Alphen aan den Rijn
Vacatures Reisadviseur Amersfoort
Vacatures Reisadviseur Amstelveen
Vacatures Reisadviseur Amsterdam
Vacatures Reisadviseur Apeldoorn
Vacatures Reisadviseur Bergen op Zoom
Vacatures Reisadviseur Capelle aan den IJssel
Vacatures Reisadviseur Den Bosch
Vacatures Reisadviseur Den Haag
Vacatures Reisadviseur Den Helder
Vacatures Reisadviseur Deventer
Vacatures Reisadviseur Doetinchem
Vacatures Reisadviseur Dordrecht
Vacatures Reisadviseur Eindhoven
Vacatures Reisadviseur Enschede
Vacatures Reisadviseur Groningen
Vacatures Reisadviseur Haarlem
Vacatures Reisadviseur Haarlemmermeer
Vacatures Reisadviseur Heerlen
Vacatures Reisadviseur Helmond
Vacatures Reisadviseur Hengelo
Vacatures Reisadviseur Hilversum
Vacatures Reisadviseur Hoogeveen
Vacatures Reisadviseur Katwijk
Vacatures Reisadviseur Leeuwarden
Vacatures Reisadviseur Lelystad
Vacatures Reisadviseur Maastricht
Vacatures Reisadviseur Middelburg
Vacatures Reisadviseur Nieuwegein
Vacatures Reisadviseur Nijmegen
Vacatures Reisadviseur Purmerend
Vacatures Reisadviseur Roermond
Vacatures Reisadviseur Roosendaal
Vacatures Reisadviseur Rotterdam
Vacatures Reisadviseur Schiedam
Vacatures Reisadviseur Spijkenisse
Vacatures Reisadviseur Terneuzen
Vacatures Reisadviseur Tilburg
Vacatures Reisadviseur Utrecht
Vacatures Reisadviseur Veenendaal
Vacatures Reisadviseur Vlaardingen
Vacatures Reisadviseur Westland
Vacatures Reisadviseur Zaanstad
Salarisschaal Reisadviseur
Wat verdient een Reisadviseur?
Een Reisadviseur verdient (conform CAO reisbranche) tussen de €1725 als beginner en €2357 euro in het hoogste segment, bij meerdere jaren ervaring binnen de zakelijke markt.
Ervaring is namelijk de belangrijkste factor waar in de reisbranche het salaris van afhangt. Ook leeftijd en de precieze sector of werkgever spelen een rol. Zo kun je binnen toerisme je ook richten op de zakelijke sector.
ls een Reisadviseur targets moet halen kan het ook voorkomen dat de organisatie werkt met een bonusregeling, maar dit is niet altijd het geval. Een reiskostenvergoeding is wel redelijk gebruikelijk en soms komt het ook voor dat je een dertiende maand krijgt. Dit is echter niet standaard.
Meer weten over het salaris Reisadviseur
Hoe word je een Reisadviseur?
Om Reisadviseur te kunnen worden moet je een opleiding Toerisme (MBO of HBO) doen.
Tijdens een studie in de toeristische sector komen onder andere algemene reiskennis aan bod, verschillende vakantiebestemmingen, de te verkopen producten als vervoer, verblijf en verzekering evenals het berekenen van de uiteindelijke reissom.
Daarnaast komen in sommige studies ook meer management vakken aan de orde. Dit is op het HBO sterker aanwezig dan op het MBO.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Reisadviseur
Er zijn geen opleidingen Reisadviseur aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Reisadviseur in werkt
Bekijk alle opleidingen Reizen & RecreatieOmscholen tot Reisadviseur
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Reisadviseur. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Reisadviseur
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Reisadviseur
Als je Reisadviseur wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Reisadviseur zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Reisadviseur
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Reisadviseur
Een Reisadviseur heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: bemiddelen, onderhandelen, overtuigen, voor zichzelf opkomen
Omschrijving
Deze personen proberen het goed te doen voor zichzelf en voor iemand anders. Per situatie bekijken assertieve mensen de voor- en nadelen voor beide partijen. In bepaalde situaties zullen deze personen eerder voor zichzelf opkomen en in andere situaties geven ze de ander zijn zin. Ze gaan confrontaties niet uit de weg en vinden het fijn om zo nu en dan wat tegengas te krijgen.
Sterke punten
Deze personen hebben lef nodig om voor zichzelf en een ander op te komen. Daarbij kunnen ze goed luisteren en anderen overtuigen. Ze geven de ander de ruimte om te praten en zullen zelf ook proberen iemand te overtuigen van hun standpunt.
Zwakke punten
In bepaalde situaties kunnen deze personen ervoor kiezen om hun gelijk te halen. Daarentegen kan het ook voorkomen dat deze personen bewust de ander zijn zin geven. Omdat dit niet vast staat, kan het zijn dat deze personen wispelturig overkomen.
Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Vaardigheden Reisadviseur
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Grenzen aangeven
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
Wat voor persoonlijkheid heeft een Reisadviseur nodig?
Een Reisadviseur moet meestal targets halen en dus is een productieve instelling van belang. Klanten moeten tevreden weggaan, maar je moet ook kunnen verkopen en niet te lang met een klant bezig zijn. Daarnaast moet een Reisadviseur ordelijk werken om te verkomen dat er bij de boeking iets misgaat en de klant uiteindelijk tijdens de vakantie onplezierige verrassingen staan te wachten (Perfectionist).
In het beroep van Reisadviseur ben je steeds bezig je in andere mensen te verplaatsen en hun kant van het verhaal in te zien. Steeds vervul je een helpende functie en enig enthousiasme hierbij is handig om de klant ten slotte een goed gevoel te geven bij het aangeboden product (Gever).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Eigenschappen Reisadviseur
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Reisadviseur?
Voor de functie van Reisadviseur zijn aardig wat vacatures te vinden. Zowel grotere als kleinere reisorganisaties hebben altijd Reisadviseurs nodig. Waar bijvoorbeeld kan worden bespaard op minder reisleiders en dergelijke kan niet worden bespaard op Reisadviseurs. Jij bent immers degene die de reizen aan de man brengt.
Er zijn wel steeds meer online concurrenten waarbij de functie van Reisadviseur minder belangrijk wordt, maar vaak kunnen deze organisaties ook telefonisch worden benaderd en dan moet toch ook een Reisadviseur aanwezig zijn.
Doorgroeien kan eventueel door te specialiseren op een bepaalde sector binnen de reiswereld. Een andere mogelijkheid is dat je, als je eenmaal veel ervaring hebt als Reisadviseur, doorgroeit naar functie van manager van het betreffende reisbureau. Ook doorgroeien naar andere bedrijven is mogelijk.
De actuele kans op werk voor een Reisadviseur
Het beroep Reisadviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Reisadviseurs en reisbureaumedewerkers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Reisadviseurs en reisbureaumedewerkers is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
1
Baankans Reisadviseur
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Reisadviseur
Het beroep Reisadviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Reisadviseurs en reisbureaumedewerkers.
Mogelijke specialisaties voor een Reisadviseur
medewerker inkomende groepsreizen
medewerker inkoop reisorganisatie
reisprogrammeur reisorganisatie
balieadviseur particulieren (bankbedrijf, postbank: reizen)
baliebediende bankbedrijf (reizen)
loketmedewerker bankbedrijf, postkantoor (reizen)
balieassistent bankbedrijf (reizen)
spaarbankemployé: loketbediende (reizen)
reserveringsmedewerker touroperator
medewerker lijndiensten (reisadvies)
documentalist reisbemiddeling (verzorgen reisdocumenten)
Waar werkt een Reisadviseur?
De reisbrache is eigenlijk in zijn geheel een profit branche. Dat betekent dus dat je als Reisadviseur ook alleenwerkzaam zult zijn in de profit sector, bijv. in een reisbureau voor allerlei reisbestemmingen en luxe reizen of bijv. op een internationaal travel agency.
Met wie werkt een Reisadviseur samen?
Het meeste contact dat een Reisadviseur zal hebben is aan de ene kant de klanten die langskomen voor het boeken van een reis en aan de andere kant de manager van het reisbureau waaraan je verantwoording aflegt. Tevens zul je te maken krijgen met een mede Adviseur omdat veel bureaus meerdere Reisadviseurs in dienst hebben.
Tijdens het boeking kan het zijn dat er meer informatie nodig is dan je op dat moment met eigen kennis geven kunt. Het kan dan zijn dat je telefonisch contact hebt met een reisorganisatie, reisleider, receptionist van een hotel of een Reisadviseur van een andere vestiging.
- Reisadviseur
- Reisleider
- Manager Reisbureau
- Hotelreceptionist
- Klant
Verwante beroepen Reisadviseur:
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Reisadviseur in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Reisadviseur
- Reisleider
- Manager Reisbureau
- Hotelreceptionist
- Klant
Salarisindicatie:
- Van €1725 tot €2357