Servicedesk Medewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Servicedesk Medewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Servicedesk Medewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Servicedesk Medewerker wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Servicedesk Medewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Servicedesk Medewerker


Vacatures Servicedesk Medewerker

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Servicedesk Medewerker?

De Servicedesk Medewerker is werkzaam bij de afdeling Servicedesk ICT.  De servicedesk is een centrale afdeling bij een organisatie, meestal een ICT organisatie of facilitaire organisatie. Deze afdeling lost bijvoorbeeld storingen aan computers op en regelt de installatie van applicaties en programma’s.

De afdeling servicedesk is vergelijkbaar met een callcenter of een helpdesk. Het verschil met een helpdesk is dat bij een helpdesk enkel problemen gemeld worden en deze dan door anderen in de organisatie opgelost worden. De dienstverlening van de servicedesk biedt meer en biedt ook direct hulp bij problemen.

 


Past het beroep Servicedesk Medewerker bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Servicedesk Medewerker?

De Servicedesk Medewerker biedt eerste hulp bij computerproblemen. Hij of zij zorgt voor een goede afhandeling van alle verzoeken en incidenten die binnenkomen bij de afdeling servicedesk. De Servicedesk Medewerker werkt hierbij in een team van Servicedesk Medewerkers. Samen zijn zij de vraagbaak voor alle ICT problemen binnen de organisatie.

De Servicedesk Medewerker is het eerste aanspreekpunt bij storingen in de hard- en software en kan kleine reparaties aan computers verrichten. Als de Servicedesk Medewerker de storing niet zelf op kan lossen, zet de Servicedesk Medewerker deze uit bij een collega. Ook moeten de storingen gemeld worden in het systeem. Verder installeert de Servicedesk Medewerker applicaties, besturingsprogramma’s en software en regelt verhuizingen van computers en randapparatuur.

Voorbeeldwerkzaamheden Servicedeskmedewerker ICT:

  • inventariseert computerproblemen en lost deze op.
  • draagt complexe problemen over aan een specialist (bijvoorbeeld een systeembeheerder)
  • beantwoordt vragen van gebruikers
  • neemt verzoeken in behandeling
  • registreert en bewaakt de voortgang van meldingen
  • voert kleine reparaties en installaties uit
  • leert gebruikers de hard- en software optimaal te benutten

 

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Servicedesk Medewerker per stad

Vacatures Servicedesk Medewerker Alkmaar

Vacatures Servicedesk Medewerker Almelo

Vacatures Servicedesk Medewerker Almere

Vacatures Servicedesk Medewerker Alphen aan den Rijn

Vacatures Servicedesk Medewerker Amersfoort

Vacatures Servicedesk Medewerker Amstelveen

Vacatures Servicedesk Medewerker Amsterdam

Vacatures Servicedesk Medewerker Apeldoorn

Vacatures Servicedesk Medewerker Arnhem

Vacatures Servicedesk Medewerker Assen

Vacatures Servicedesk Medewerker Bergen op Zoom

Vacatures Servicedesk Medewerker Breda

Vacatures Servicedesk Medewerker Capelle aan den IJssel

Vacatures Servicedesk Medewerker Delft

Vacatures Servicedesk Medewerker Den Bosch

Vacatures Servicedesk Medewerker Den Haag

Vacatures Servicedesk Medewerker Den Helder

Vacatures Servicedesk Medewerker Deventer

Vacatures Servicedesk Medewerker Doetinchem

Vacatures Servicedesk Medewerker Dordrecht

Vacatures Servicedesk Medewerker Ede

Vacatures Servicedesk Medewerker Eindhoven

Vacatures Servicedesk Medewerker Emmen

Vacatures Servicedesk Medewerker Enschede

Vacatures Servicedesk Medewerker Gouda

Vacatures Servicedesk Medewerker Groningen

Vacatures Servicedesk Medewerker Haarlem

Vacatures Servicedesk Medewerker Haarlemmermeer

Vacatures Servicedesk Medewerker Heerlen

Vacatures Servicedesk Medewerker Helmond

Vacatures Servicedesk Medewerker Hengelo

Vacatures Servicedesk Medewerker Hilversum

Vacatures Servicedesk Medewerker Hoogeveen

Vacatures Servicedesk Medewerker Hoorn

Vacatures Servicedesk Medewerker Katwijk

Vacatures Servicedesk Medewerker Leeuwarden

Vacatures Servicedesk Medewerker Leiden

Vacatures Servicedesk Medewerker Lelystad

Vacatures Servicedesk Medewerker Maastricht

Vacatures Servicedesk Medewerker Middelburg

Vacatures Servicedesk Medewerker Nieuwegein

Vacatures Servicedesk Medewerker Nijmegen

Vacatures Servicedesk Medewerker Oss

Vacatures Servicedesk Medewerker Purmerend

Vacatures Servicedesk Medewerker Roermond

Vacatures Servicedesk Medewerker Roosendaal

Vacatures Servicedesk Medewerker Rotterdam

Vacatures Servicedesk Medewerker Schiedam

Vacatures Servicedesk Medewerker Spijkenisse

Vacatures Servicedesk Medewerker Terneuzen

Vacatures Servicedesk Medewerker Tilburg

Vacatures Servicedesk Medewerker Utrecht

Vacatures Servicedesk Medewerker Veenendaal

Vacatures Servicedesk Medewerker Venlo

Vacatures Servicedesk Medewerker Vlaardingen

Vacatures Servicedesk Medewerker Westland

Vacatures Servicedesk Medewerker Zaanstad

Vacatures Servicedesk Medewerker Zeist

Vacatures Servicedesk Medewerker Zoetermeer

Vacatures Servicedesk Medewerker Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Servicedesk Medewerker

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Servicedesk Medewerker?

Het startsalaris van de Servicedesk Medewerker ligt rond de € 2100 bruto per maand. Dit salaris kan oplopen tot ongeveer € 3400,- per maand, afhankelijk van de organisatie waar de Servicedesk Medewerker werkzaam is. Ook de overige arbeidsvoorwaarden verschillen per organisatie.


Meer weten over het salaris Servicedesk Medewerker

Salaris aankomend Servicedesk Medewerker Salaris junior Servicedesk Medewerker Wat is het salaris van een medior Servicedesk Medewerker? Welk salaris krijgt een senior Servicedesk Medewerker?


Hoe word je een Servicedesk Medewerker? 

Voor de functie van Servicedesk Medewerker wordt meestal MBO werk- en denkniveau gevraagd. Een specifieke opleiding is niet altijd nodig, wel kennis van diverse systemen en specifieke werkervaring. Er bestaan wel opleidingen voor de functie van Servicedesk Medewerker. Zo kan de Servicedesk Medewerker de opleiding ICT Helpdesk- en Servicedesk Medewerker (MBO) en de opleiding Servicedesk Medewerker ICT (MBO) volgen.

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Servicedesk Medewerker

Er zijn geen opleidingen Servicedesk Medewerker aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Servicedesk Medewerker in werkt

Bekijk alle opleidingen Facilitaire Dienstverlening


Omscholen tot Servicedesk Medewerker

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Servicedesk Medewerker. Zelfstandig of georganiseerd.

Traineeship vacatures Servicedesk Medewerker

Vacature Traineeship Support engineer
Acknowledge
* *Locatie:* Regio Eindhoven * *Uren:* 40 * *Duur van dienstverband:* Bepaalde tijd met mogelijkheid tot verlenging * *Niveau: *Starter *Traineeship Support engineer* Wil jij carrière maken binnen de IT, …

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Servicedesk Medewerker

Als je Servicedesk Medewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Servicedesk Medewerker zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Servicedesk Medewerker

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Servicedesk Medewerker?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Servicedesk Medewerker

Een Servicedesk Medewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Analytisch
Analytisch

Steekwoorden Competentie Analytisch:

analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch 

Omschrijving

Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.  

Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.

Anticiperen
Anticiperen

Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen

Omschrijving

Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.

Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.

Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.

Besluitvaardigheid
Besluitvaardigheid

Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf

Omschrijving

Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.

Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.

Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Resultaatgerichtheid
Resultaatgerichtheid

Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus

Omschrijving

Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.

Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.

Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out. 

Vaardigheden Servicedesk Medewerker

  • Analyseren
  • Systematisch denken
  • Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
  • Analytisch vermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Inzicht in omgeving
  • Beslissingen nemen
  • Afwegen
  • Prioriteiten stellen
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Doelgericht werken
  • Doorzettingsvermogen
  • Ambitie
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Servicedesk Medewerker nodig? 

De Servicedesk Medewerker moet analytisch ingesteld zijn en goed kunnen inzien waar het probleem zich bevindt en hoe dit het beste opgelost kan worden (waarnemer). De Servicedesk Medewerker moet hierbij doelgericht te werk gaan en zelfverzekerd de medewerkers kunnen helpen (succesvolle werker).


Eigenschappen Servicedesk Medewerker

  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid
  • Waarnemendheid
  • Gedetailleerdheid
  • Leergierigheid



Wat zijn de baankansen voor een Servicedesk Medewerker?

ICT wordt steeds belangrijker en speelt in veel organisaties een rol. Storingen, problemen en andere facilitaire diensten zijn dan ook belangrijk. Er is om deze reden voldoende werk te vinden voor een Servicedesk Medewerker.

De Servicedesk Medewerker kan beginnen als trainee en zo later doorgroeien naar de functie van Servicedesk Medewerker. Binnen deze functie kan doorgegroeid worden naar een meer leidinggevende functie, wat inhoudt dat de Servicedesk Medewerker het team van Servicedesk Medewerkers aanstuurt en de taken verdeelt.

De actuele kans op werk voor een Servicedesk Medewerker

Het beroep Servicedesk Medewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners. De kans op werk voor de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

40

Baankans Servicedesk Medewerker

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Servicedesk Medewerker

Het beroep Servicedesk Medewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners.

Doorgroei beroepen voor een Servicedesk Medewerker


Waar werkt een Servicedesk Medewerker?

De Servicedesk Medewerker werkt meestal bij een ICT organisatie of een facilitaire organisatie. De Servicedesk Medewerker biedt ondersteunende activiteiten aan de andere medewerkers van de organisatie. De Servicedesk Medewerker kan zowel werkzaam zijn in de profit als in de non-profit sector.


Met wie werkt een Servicedesk Medewerker samen? 

Omdat de Servicedesk Medewerker allerhande werkzaamheden verricht binnen de gehele organisatie, heeft de Servicedesk Medewerker contact met veel andere medewerkers. Daarnaast heeft de Servicedesk Medewerker ook intensief contact met directe collega’s die kunnen helpen bij problemen en storingen waar de Servicedesk Medewerker zelf geen oplossing voor weet.


Servicedesk Medewerker

Alles over het beroep Servicedesk Medewerker in één oogopslag

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2100 tot €3400

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

40



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar