Servicedesk Medewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Servicedesk Medewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Servicedesk Medewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Servicedesk Medewerker wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Servicedesk Medewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Servicedesk Medewerker
- Wat doet een Servicedesk Medewerker
- Salaris Servicedesk Medewerker
- Vacatures Servicedesk Medewerker
- Doorgroeien als Servicedesk Medewerker
- Opleidingen Servicedesk Medewerker
- Omscholen tot Servicedesk Medewerker
- Hoe word je Servicedesk Medewerker
- Competenties Servicedesk Medewerker
- Persoonstypen Servicedesk Medewerker
Vacatures Servicedesk Medewerker
Vacatures laden...
Wat is een Servicedesk Medewerker?
De Servicedesk Medewerker is werkzaam bij de afdeling Servicedesk ICT. De servicedesk is een centrale afdeling bij een organisatie, meestal een ICT organisatie of facilitaire organisatie. Deze afdeling lost bijvoorbeeld storingen aan computers op en regelt de installatie van applicaties en programma’s.
De afdeling servicedesk is vergelijkbaar met een callcenter of een helpdesk. Het verschil met een helpdesk is dat bij een helpdesk enkel problemen gemeld worden en deze dan door anderen in de organisatie opgelost worden. De dienstverlening van de servicedesk biedt meer en biedt ook direct hulp bij problemen.
Past het beroep Servicedesk Medewerker bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Servicedesk Medewerker?
De Servicedesk Medewerker biedt eerste hulp bij computerproblemen. Hij of zij zorgt voor een goede afhandeling van alle verzoeken en incidenten die binnenkomen bij de afdeling servicedesk. De Servicedesk Medewerker werkt hierbij in een team van Servicedesk Medewerkers. Samen zijn zij de vraagbaak voor alle ICT problemen binnen de organisatie.
De Servicedesk Medewerker is het eerste aanspreekpunt bij storingen in de hard- en software en kan kleine reparaties aan computers verrichten. Als de Servicedesk Medewerker de storing niet zelf op kan lossen, zet de Servicedesk Medewerker deze uit bij een collega. Ook moeten de storingen gemeld worden in het systeem. Verder installeert de Servicedesk Medewerker applicaties, besturingsprogramma’s en software en regelt verhuizingen van computers en randapparatuur.
Voorbeeldwerkzaamheden Servicedeskmedewerker ICT:
- inventariseert computerproblemen en lost deze op.
- draagt complexe problemen over aan een specialist (bijvoorbeeld een systeembeheerder)
- beantwoordt vragen van gebruikers
- neemt verzoeken in behandeling
- registreert en bewaakt de voortgang van meldingen
- voert kleine reparaties en installaties uit
- leert gebruikers de hard- en software optimaal te benutten
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Servicedesk Medewerker per niveau
Vacatures Servicedesk Medewerker per stad
Vacatures Servicedesk Medewerker Alkmaar
Vacatures Servicedesk Medewerker Almelo
Vacatures Servicedesk Medewerker Almere
Vacatures Servicedesk Medewerker Alphen aan den Rijn
Vacatures Servicedesk Medewerker Amersfoort
Vacatures Servicedesk Medewerker Amstelveen
Vacatures Servicedesk Medewerker Amsterdam
Vacatures Servicedesk Medewerker Apeldoorn
Vacatures Servicedesk Medewerker Arnhem
Vacatures Servicedesk Medewerker Assen
Vacatures Servicedesk Medewerker Bergen op Zoom
Vacatures Servicedesk Medewerker Breda
Vacatures Servicedesk Medewerker Capelle aan den IJssel
Vacatures Servicedesk Medewerker Delft
Vacatures Servicedesk Medewerker Den Bosch
Vacatures Servicedesk Medewerker Den Haag
Vacatures Servicedesk Medewerker Den Helder
Vacatures Servicedesk Medewerker Deventer
Vacatures Servicedesk Medewerker Doetinchem
Vacatures Servicedesk Medewerker Dordrecht
Vacatures Servicedesk Medewerker Ede
Vacatures Servicedesk Medewerker Eindhoven
Vacatures Servicedesk Medewerker Emmen
Vacatures Servicedesk Medewerker Enschede
Vacatures Servicedesk Medewerker Gouda
Vacatures Servicedesk Medewerker Groningen
Vacatures Servicedesk Medewerker Haarlem
Vacatures Servicedesk Medewerker Haarlemmermeer
Vacatures Servicedesk Medewerker Heerlen
Vacatures Servicedesk Medewerker Helmond
Vacatures Servicedesk Medewerker Hengelo
Vacatures Servicedesk Medewerker Hilversum
Vacatures Servicedesk Medewerker Hoogeveen
Vacatures Servicedesk Medewerker Hoorn
Vacatures Servicedesk Medewerker Katwijk
Vacatures Servicedesk Medewerker Leeuwarden
Vacatures Servicedesk Medewerker Leiden
Vacatures Servicedesk Medewerker Lelystad
Vacatures Servicedesk Medewerker Maastricht
Vacatures Servicedesk Medewerker Middelburg
Vacatures Servicedesk Medewerker Nieuwegein
Vacatures Servicedesk Medewerker Nijmegen
Vacatures Servicedesk Medewerker Oss
Vacatures Servicedesk Medewerker Purmerend
Vacatures Servicedesk Medewerker Roermond
Vacatures Servicedesk Medewerker Roosendaal
Vacatures Servicedesk Medewerker Rotterdam
Vacatures Servicedesk Medewerker Schiedam
Vacatures Servicedesk Medewerker Spijkenisse
Vacatures Servicedesk Medewerker Terneuzen
Vacatures Servicedesk Medewerker Tilburg
Vacatures Servicedesk Medewerker Utrecht
Vacatures Servicedesk Medewerker Veenendaal
Vacatures Servicedesk Medewerker Venlo
Vacatures Servicedesk Medewerker Vlaardingen
Vacatures Servicedesk Medewerker Westland
Vacatures Servicedesk Medewerker Zaanstad
Vacatures Servicedesk Medewerker Zeist
Salarisschaal Servicedesk Medewerker
Wat verdient een Servicedesk Medewerker?
Het startsalaris van de Servicedesk Medewerker ligt rond de € 2100 bruto per maand. Dit salaris kan oplopen tot ongeveer € 3400,- per maand, afhankelijk van de organisatie waar de Servicedesk Medewerker werkzaam is. Ook de overige arbeidsvoorwaarden verschillen per organisatie.
Meer weten over het salaris Servicedesk Medewerker
Hoe word je een Servicedesk Medewerker?
Voor de functie van Servicedesk Medewerker wordt meestal MBO werk- en denkniveau gevraagd. Een specifieke opleiding is niet altijd nodig, wel kennis van diverse systemen en specifieke werkervaring. Er bestaan wel opleidingen voor de functie van Servicedesk Medewerker. Zo kan de Servicedesk Medewerker de opleiding ICT Helpdesk- en Servicedesk Medewerker (MBO) en de opleiding Servicedesk Medewerker ICT (MBO) volgen.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Servicedesk Medewerker
Er zijn geen opleidingen Servicedesk Medewerker aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Servicedesk Medewerker in werkt
Bekijk alle opleidingen Facilitaire DienstverleningOmscholen tot Servicedesk Medewerker
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Servicedesk Medewerker. Zelfstandig of georganiseerd.
Traineeship vacatures Servicedesk Medewerker
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Servicedesk Medewerker
Als je Servicedesk Medewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Servicedesk Medewerker zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Servicedesk Medewerker
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Servicedesk Medewerker?
Competenties Servicedesk Medewerker
Een Servicedesk Medewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Servicedesk Medewerker
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Analytisch vermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Prioriteiten stellen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Servicedesk Medewerker nodig?
De Servicedesk Medewerker moet analytisch ingesteld zijn en goed kunnen inzien waar het probleem zich bevindt en hoe dit het beste opgelost kan worden (waarnemer). De Servicedesk Medewerker moet hierbij doelgericht te werk gaan en zelfverzekerd de medewerkers kunnen helpen (succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Servicedesk Medewerker
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Servicedesk Medewerker?
ICT wordt steeds belangrijker en speelt in veel organisaties een rol. Storingen, problemen en andere facilitaire diensten zijn dan ook belangrijk. Er is om deze reden voldoende werk te vinden voor een Servicedesk Medewerker.
De Servicedesk Medewerker kan beginnen als trainee en zo later doorgroeien naar de functie van Servicedesk Medewerker. Binnen deze functie kan doorgegroeid worden naar een meer leidinggevende functie, wat inhoudt dat de Servicedesk Medewerker het team van Servicedesk Medewerkers aanstuurt en de taken verdeelt.
De actuele kans op werk voor een Servicedesk Medewerker
Het beroep Servicedesk Medewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners. De kans op werk voor de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
40
Baankans Servicedesk Medewerker
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Servicedesk Medewerker
Het beroep Servicedesk Medewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners.
Doorgroei beroepen voor een Servicedesk Medewerker
Waar werkt een Servicedesk Medewerker?
De Servicedesk Medewerker werkt meestal bij een ICT organisatie of een facilitaire organisatie. De Servicedesk Medewerker biedt ondersteunende activiteiten aan de andere medewerkers van de organisatie. De Servicedesk Medewerker kan zowel werkzaam zijn in de profit als in de non-profit sector.
Met wie werkt een Servicedesk Medewerker samen?
Omdat de Servicedesk Medewerker allerhande werkzaamheden verricht binnen de gehele organisatie, heeft de Servicedesk Medewerker contact met veel andere medewerkers. Daarnaast heeft de Servicedesk Medewerker ook intensief contact met directe collega’s die kunnen helpen bij problemen en storingen waar de Servicedesk Medewerker zelf geen oplossing voor weet.
Alles over het beroep Servicedesk Medewerker in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2100 tot €3400