Carrièrecoach: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Carrièrecoach: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Carrièrecoach? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Carrièrecoach wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Carrièrecoach, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Carrièrecoach
Vacatures Carrièrecoach
Vacatures laden...
Wat is een Carrièrecoach?
Een Carrièrecoach helpt mensen bij vragen over hun loopbaan en carrière. Dit kunnen scholieren zijn die een vervolgopleiding moeten kiezen, starters die een carrièreplan willen opstellen, maar ook senioren die een andere stap willen maken. De specifieke werkzaamheden van een Carrièrecoach kunnen zijn:
- Wensen en mogelijkheden van de cliënt in kaart brengen
- Competentie- of beroepskeuzetesten afnemen
- Interesses, hobby’s, karakter en dergelijke in kaart brengen
- Informatie over en wensen van de cliënt koppelen aan opleidings- en functiemogelijkheden
- Deze informatie vertellen aan de cliënt
- Samen met de cliënt een plan uitstippelen
Past het beroep Carrièrecoach bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Carrièrecoach per niveau
Vacatures Carrièrecoach per stad
Vacatures Carrièrecoach Alkmaar
Vacatures Carrièrecoach Almelo
Vacatures Carrièrecoach Almere
Vacatures Carrièrecoach Alphen aan den Rijn
Vacatures Carrièrecoach Amersfoort
Vacatures Carrièrecoach Amstelveen
Vacatures Carrièrecoach Amsterdam
Vacatures Carrièrecoach Apeldoorn
Vacatures Carrièrecoach Arnhem
Vacatures Carrièrecoach Bergen op Zoom
Vacatures Carrièrecoach Capelle aan den IJssel
Vacatures Carrièrecoach Den Bosch
Vacatures Carrièrecoach Den Haag
Vacatures Carrièrecoach Den Helder
Vacatures Carrièrecoach Deventer
Vacatures Carrièrecoach Doetinchem
Vacatures Carrièrecoach Dordrecht
Vacatures Carrièrecoach Eindhoven
Vacatures Carrièrecoach Enschede
Vacatures Carrièrecoach Groningen
Vacatures Carrièrecoach Haarlem
Vacatures Carrièrecoach Haarlemmermeer
Vacatures Carrièrecoach Heerlen
Vacatures Carrièrecoach Helmond
Vacatures Carrièrecoach Hengelo
Vacatures Carrièrecoach Hilversum
Vacatures Carrièrecoach Hoogeveen
Vacatures Carrièrecoach Katwijk
Vacatures Carrièrecoach Leeuwarden
Vacatures Carrièrecoach Leiden
Vacatures Carrièrecoach Lelystad
Vacatures Carrièrecoach Maastricht
Vacatures Carrièrecoach Middelburg
Vacatures Carrièrecoach Nieuwegein
Vacatures Carrièrecoach Nijmegen
Vacatures Carrièrecoach Purmerend
Vacatures Carrièrecoach Roermond
Vacatures Carrièrecoach Roosendaal
Vacatures Carrièrecoach Rotterdam
Vacatures Carrièrecoach Schiedam
Vacatures Carrièrecoach Spijkenisse
Vacatures Carrièrecoach Terneuzen
Vacatures Carrièrecoach Tilburg
Vacatures Carrièrecoach Utrecht
Vacatures Carrièrecoach Veenendaal
Vacatures Carrièrecoach Vlaardingen
Vacatures Carrièrecoach Westland
Vacatures Carrièrecoach Zaanstad
Salarisschaal Carrièrecoach
Wat verdient een Carrièrecoach?
Een Carrièrecoach verdient tussen de €2000,- en €3500,- bruto per maand. Het bedrag verschilt per instelling/bedrijf. Natuurlijk hebben ervaring en leeftijd ook invloed op het salaris.
De secundaire arbeidsvoorwaarden verschillen ook per bedrijf. Er is geen aparte cao voor dit beroep. Voorbeelden zijn vakantiedagen, doorbetaling bij ziekte, een zakelijke telefoon en een dertiende maand.
Meer weten over het salaris Carrièrecoach
Hoe word je een Carrièrecoach?
Om Carrièrecoach te worden, kun je bijvoorbeeld een HBO- of WO-opleiding Communicatie of Personeelsmanagement volgen. Ook een cursus van een aantal weken of maanden behoort tot de mogelijkheden. Elke instelling stelt andere eisen aan sollicitanten.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Carrièrecoach
Er zijn geen opleidingen Carrièrecoach aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Carrièrecoach in werkt
Bekijk alle opleidingen OnderwijsOmscholen tot Carrièrecoach
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Carrièrecoach. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Carrièrecoach
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Carrièrecoach
Als je Carrièrecoach wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Carrièrecoach zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Carrièrecoach
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Interview met een Carrièrecoach
Pauline Nonnekes is carrièrecoach voor tieners.
Ben je benieuwd wat een carrièrecoach allemaal doet op een dag? Pauline Nonnekes vertelt je er alles over!
Lees de rest van het interview met een CarrièrecoachCompetenties Carrièrecoach
Een Carrièrecoach heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: investeren, toekomst, doelen, durf
Omschrijving
Deze mensen investeren in zichzelf en in de toekomst. Ze willen steeds hogerop komen en stellen hierbij doelen en prioriteiten. Vaak weten deze mensen precies wat ze willen bereiken. Ze gaan hier dan ook voor de volle 100% voor. Ambitieuze mensen zijn vaak op zoek naar de grenzen en nemen hierbij dan ook vaak verschillende risico’s.
Sterke punten
Deze mensen hebben vaak lef en nemen verschillende risico’s. Omdat ze helder voor ogen hebben waar ze naar toe willen, zijn ze vaak ook initiatiefrijk en creatief. Ze bewandelen verschillende paden om hun doelen te bereiken. Ze zijn resultaatgericht en hun doelen staan dan ook altijd centraal. Ambitieuze mensen zijn doorzetters en hebben daarbij vaak ook een hoog energieniveau.
Zwakke punten
Teveel ambitie hebben kan ook verschillende valkuilen met zich meebrengen. Sommige mensen kunnen dan als een ‘kip zonder kop’ te werk gaan en verliezen bijvoorbeeld oog voor detail. Bepaalde doelstellingen kunnen onrealistisch worden en wanneer dan wordt vastgehouden aan de doelen kan stress een gevaar vormen. Ambitieuze mensen zijn niet altijd prettig voor de omgeving. Ze begrijpen het bijvoorbeeld soms niet als iemand andere prioriteiten heeft.
Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Vaardigheden Carrièrecoach
- Luistervaardigheid
- Stimuleren
- Feedback geven
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
- Motivatie
- Doelmatig werken
- Doorzettingsvermogen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
Wat voor persoonlijkheid heeft een Carrièrecoach nodig?
Persoonstypen die passen bij een Carrièrecoach zijn Succesvolle Werker en Bemiddelaar.
Een Carrièrecoach moet altijd een passend advies geven. Dat vergt zelfvertrouwen, nauwkeurigheid en ambitie. Ook moet je cliënten vertrouwen geven (Succesvolle Werker).
Bovendien kan een Carrièrecoach goed luisteren naar de wensen van de cliënten. Hij is empatisch en geduldig en komt altijd met een passend advies voor elk individu (Bemiddelaar).
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Carrièrecoach
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Carrièrecoach?
Er zijn tegenwoordig zoveel studies en banen, dat het voor veel mensen lastig is goede keuzes te maken. Daarom is er altijd wel vraag naar Carrièrecoaches. Er is wel veel concurrentie.
Eventueel kan een Carrièrecoach zich specialiseren in bepaalde groepen mensen, zoals pubers. Ook kan hij een managementfunctie gaan vervullen of als zelfstandige beginnen.
De actuele kans op werk voor een Carrièrecoach
Het beroep Carrièrecoach is onderdeel van de beroepsfamilie Specialisten arbeid, loopbaanontwikkeling en personeelszaken. De kans op werk voor de beroepsfamilie Specialisten arbeid, loopbaanontwikkeling en personeelszaken is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Carrièrecoach
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Carrièrecoach
Het beroep Carrièrecoach is onderdeel van de beroepsfamilie Specialisten arbeid, loopbaanontwikkeling en personeelszaken.
Verwante beroepen Carrièrecoach
Mogelijke specialisaties voor een Carrièrecoach
Doorgroei beroepen voor een Carrièrecoach
Waar werkt een Carrièrecoach?
Een Carrièrecoach werkt bijvoorbeeld bij een:
- Loopbaancentrum
- Onderwijsinstelling
Een Carrièrecoach kan ook voor zichzelf beginnen. Hij komt dan bij verschillende bedrijven/onderwijsinstellingen langs om advies te geven.
Met wie werkt een Carrièrecoach samen?
Een Carrièrecoach komt natuurlijk veel in contact met de mensen die hij coacht. Dat kunnen scholieren zijn, maar ook mensen die al een baan hebben en advies willen over hun carrière.
Ook heeft de Carrièrecoach contact met collega’s en een leidinggevende.
- Scholieren
- Starters
- Werknemers
- Collega's
Verwante beroepen Carrièrecoach:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Carrièrecoach in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Scholieren
- Starters
- Werknemers
- Collega's
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2000 tot €3500