Koerier: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Koerier: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Koerier? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Koerier wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Koerier, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Koerier
Vacatures Koerier
Vacatures laden...
Wat is een Koerier?
Koeriers bezorgen allerlei soorten post of pakketten. Deze post moet zo efficiënt mogelijk van de klant naar de bestemming gebracht worden. De Koerier moet zich dus goed kunnen navigeren en zijn werkgebied goed kennen. Post kan in de vorm van brieven of pakketten aangeleverd worden. De Koerier kan ofwel op de fiets of brommer met lichte post werken, ofwel met de auto rondrijden en zwaardere of grotere pakketten afleveren. Een Koerier is zo in ieder geval de hele dag buiten bezig. Met de opkomst van E-commerce is het aantal bezorgde pakketten fors toegenomen. Deze worden vooral door de Koerier bezorgd. Sommige van leze pakketten hoeven niet door een koerier te worden bezorgd maar gaan met de reguliere post mee, wanneer het pakket brievenbusgrootte heeft, zoals een bubbelenvelop. Dit wordt dan gedaan door de postbezorger.
Verschillende klanten hebben verschillende wensen, waardoor het er soms om gaat dat de Koerier zo snel mogelijk is, maar soms ook dat de Koerier zo voorzichtig mogelijk moet zijn. Op deze wensen moet de Koerier goed in kunnen spelen. Omdat hij het boegbeeld van het transportbedrijf is, is het belangrijk dat de klant een goede indruk heeft van de Koerier, en dat deze zijn werk foutloos en naar tevredenheid uitvoert. Hierbij moet ook op de verkeersregels worden gelet.
Een Koerier kan in een bepaald gebied werken, maar ook nationaal of internationaal post bezorgen. De precieze functie bepaalt hoe de Koerier te werk moet gaan en hoeveel eigen verantwoordelijkheid hij heeft.
Past het beroep Koerier bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Koerier per niveau
Vacatures Koerier per stad
Salarisschaal Koerier
Wat verdient een Koerier?
Het salaris van een Koerier zal ongeveer tussen de €1500 en €2600 per maand uitkomen. Het vervoersmiddel en ongevallenverzekering zijn natuurlijk goed geregeld en verdere arbeidsvoorwaarden zijn ook op het werk van de Koerier toegespitst.
Meer weten over het salaris Koerier
Hoe word je een Koerier?
Om Koerier te worden, heeft men minstens een rijbewijs nodig. Dit geldt natuurlijk niet voor Fietskoeriers.
Daarnaast helpt het als men een MBO opleiding in Logistiek heeft gevolgd, maar ook met een andere achtergrond kan men als Koerier aan het werk. Het is ook geschikt als bijbaan.
Opleidingen Koerier
Omscholen tot Koerier
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Koerier. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Koerier
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Koerier
Als je Koerier wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Koerier zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Koerier
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Koerier
Een Koerier heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: structureel, plannen en organiseren, resultaat, perfectionistisch
Omschrijving
Deze mensen hebben details en procedures goed in hun hoofd zitten. Deze personen letten bij opdrachten op de details, zij controleren bijvoorbeeld de spelling en houden zich bezig met de vormgeving. Daarnaast houden deze mensen zich vaak bezig met de planning en organisatie van werkzaamheden.
Sterke punten
Deze mensen zijn precies en werken structureel. Zij kijken met een kritisch oog naar opdrachten. Daarnaast beschikken deze mensen ook vaak over de competentie ‘plannen en organiseren’. Zij hebben een goed beeld in het hoofd van het resultaat en de taken die uitgevoerd moeten worden.
Zwakke punten
De kritische houding kan ervoor zorgen dat de omgeving hen ziet als ‘pietluttig’. Verder kan het zijn dat ze zo opgaan in details dat de creativiteit van deze mensen eronder lijdt. Ook kunnen ze doorslaan en hoofdzaken uit het oog verliezen.
Steekwoorden Competentie Onafhankelijkheid:
zelfverzekerd, zelfkennis, zelfontwikkeling, kritisch, zelfstandig
Omschrijving
Deze mensen nemen beslissingen op basis van hun eigen overtuigingen en niet zozeer op basis van overtuigingen van anderen. Deze mensen hebben vaak een duidelijke koers en laten zich niet zomaar van de wijs brengen. Zij werken zelfstandig en durven besluiten te nemen. Ze kijken kritisch naar het werk en hun functioneren, waardoor ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen.
Sterke punten
Over het algemeen zijn deze mensen zelfverzekerd en beschikken ze over een goede zelfkennis en –ontwikkeling. Zij zetten voor zichzelf een bepaalde koers uit en bewandelen zelfstandig de weg ernaar toe.
Zwakke punten
Onafhankelijke mensen kunnen afstandelijk overkomen. Ze doen vaak dingen zelfstandig en hierdoor kan het voor omgeving lijken alsof ze zich afsluiten. Nog een gevaar van zelfstandig werken is stress. Onafhankelijke mensen vinden het lastig om hulp te vragen, waardoor de werkdruk enorm kan oplopen.
Steekwoorden: processen, ontwikkeling, ambitieus, flexibel
Wat is Zelfsturing?
Deze mensen willen graag op de hoogte blijven van voor hen relevante ontwikkelingen. Zij zoeken proactief naar nieuwe informatie. Zij voelen zichzelf verantwoordelijk voor hun ontwikkeling of een bepaald proces. Deze mensen kijken hierbij naar het resultaat dat ze willen behalen.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak ambitieus en resultaatgericht. Ze stellen voor zichzelf doelen op en proberen deze doelen te behalen. Daarbij zijn deze mensen vaak flexibel, ze zijn verantwoordelijk voor zichzelf en kunnen zich aanpassen aan de situatie en de omgeving. Hierbij houden ze hun doelstellingen voor ogen. Daarbij hebben deze mensen vaak een goede zelfkennis. Ze weten hun zwakke en sterke kanten te benoemen en houden nemen deze dan ook mee in het maken van beslissingen of het stellen van doelen.
Zwakke punten
Mensen die zichzelf teveel proberen te sturen, worden soms bestempeld als star. Zij wijken niet af van hun ideeën en hierdoor wordt de spontaniteit aangetast. Zij hebben precies uitgestippeld waar ze naar toe willen en spontane (creatieve) uitspattingen worden ontweken.
Vaardigheden Koerier
- Zorgvuldigheid
- Oog voor detail
- Nauwkeurigheid
- Gestructureerd werken
- Accuratesse
- Analytisch vermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Zelfsturing
- Zelfontwikkeling
- Durf
- Proactiviteit
- Doelgericht werken
- Wendbaarheid
Wat voor persoonlijkheid heeft een Koerier nodig?
De Koerier is loyaal aan zijn baas en daarom extra voorzichtig met de post die bezorgd moet worden. Er mag niets zoekraken of beschadigen onderweg (Loyalist). Verder is het natuurlijk belangrijk dat de Koerier er steeds voor zorgt dat post zo snel mogelijk op het goede adres aankomt. Alleen als de post op tijd is en bij de goede persoon terechtkomt, kan de Koerier zichzelf een succes noemen (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Koerier
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Koerier?
Ondanks de professionalisering van postbezorging zijn er nog veel pakketten die door een koeriersdienst behandeld worden, dus is er nog voldoende werk voor een Koerier met de goede achtergrond te vinden, dat kan je zien aan het aantal vacatures koerier. Doorgroeimogelijkheden bestaan verder in de vorm van vergelijkbare functies waarbij de Koerier zich meer met de complexere, internationale opdrachten bezig gaat houden.
Waar werkt een Koerier?
De Koerier werkt voor een koeriersdienst. Dit bedrijf kan zowel lokaal als internationaal zijn, en kan dus zeer van grootte en structuur verschillen.
Met wie werkt een Koerier samen?
De Koerier wordt aangestuurd door de planner, van wie hij elke dag een schema krijgt. Verder contact is er met de klant en de ontvanger, die beide de post in handen krijgen en een handtekening moeten zetten.
- Planner
- Klant
- Ontvanger
Verwante beroepen Koerier:
Opleiding: Cursus / Bijscholing
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: Geen
Baankans: Onbekend
Baankans
Alles over het beroep Koerier in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Planner
- Klant
- Ontvanger
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1500 tot €2600