Hoe is het werk in de IT veranderd?
Ons werk is in de afgelopen jaren sterk veranderd. De maatschappelijke, maar vooral ook technologische ontwikkeling, hebben een grote invloed gehad op de inhoud van onze beroepen. We schreven onlangs een artikel over de kansrijke richtingen binnen de IT en vroegen ons af, “Hoe is het werk in de IT in de afgelopen jaren veranderd?”. We wilden deze vraag goed beantwoord hebben, dus we stelden hem aan IT-journalist Jasper Bakker van AG Connect. Het werd een leuk interview waar veel interessante zaken naar voren kwamen. Er kwam zoveel aan bod, dat we er wel een serie aan kunnen wijden. En dat is wat we ook gaan doen. Hieronder volgt ons eerste artikel in de serie “Beroepsontwikkeling in de IT”.
Het is op donderdagmiddag om 15:00 uur, Jasper en ik spreken elkaar via Google Meet. Jasper is een echte observator en maakt een leuke opmerking over mijn vaders werkkamer, waar ik op dat moment even zit. Na een paar minuten gekletst te hebben, zie ik het bruggetje om mijn eerste vraag te stellen. “Als iemand die zich al jaren verdiept in de ICT, hoe zie jij dat het werk in de ICT is veranderd in de afgelopen jaren?” Jasper antwoordt: “Nou, dan begin ik even als IT-vakjournalist met: Ja, de IT bestaat eigenlijk ook weer uit een aantal beroepen die weer echt totaal van elkaar verschillen. Een developer is iets heel anders dan een beheerder en die is weer iets heel anders dan een CIO, om even drie totaal verschillende rollen te noemen.”
Jasper gaat verder en duikt qua voorbeeld in het beroep Developer. Voor hen is er in de jaren echt veel veranderd. Vroeger moesten zij echt de “taal van de chip” kunnen praten, dat heet machinetaal. Daar zijn later abstracte programmeertalen bovenop gekomen, bijvoorbeeld eerst Fortran en Cobol, later weer C en Basic. Daar zijn weer complexere talen bovenop gekomen en daarbovenop weer verschillende frameworks.
Deze ontwikkeling heeft het werk van de developer bereikbaar gemaakt voor een grotere groep, want die hele diepgaande kennis van een chip om een computer te kunnen programmeren werd niet meer nodig.
De laatste jaren is het beroep bereikbaar geworden voor een nog grotere groep met de opkomst van low-code en no-code development. Daar kunnen zelfs niet-technici mee aan de slag. Hiermee kun je met bouwblokken software ontwikkelen, tot aan zelf hele complexe applicaties. Vandaag de dag zijn daar ook AI geïntegreerde ontwikkelingsplatforms bij gekomen, waarmee je zonder code te schrijven software, websites of mobile apps kunt maken. Er zijn ook andere doorontwikkelingen van het beroep geweest, naar de richting van bijvoorbeeld Cloud-Developer, of DevOps-ontwikkelaar. Een DevOps Engineer ontwikkelt niet alleen de software, maar beheert deze ook.
Dan het werk van de beheerder, dat werk is in essentie veel kleiner geworden. Vroeger moet een computer volledig beheren en monitoren. Tegenwoordig hebben applicaties meer "zelfredzaamheid" gekregen. Dus waar je vroeger moest oppassen dat je harde schijf niet vol liep, heb je nu een systeem dat automatisch ziet als deze vol raakt en de nodige acties onderneemt.
Voor bijvoorbeeld de netwerkcapaciteit, om netwerk-congestie te voorkomen, kan je bepaalde applicaties die heel belangrijk zijn voor het bedrijf voorrang geven. Dat was vroeger anders. Jasper vertelt: ”Ik weet nog lang geleden dat er een EK of WK was en dat de systeembeheerder bij het bedrijf werkte toen echt bezorgd was. Hij was bang dat iedereen die streams gaat zitten kijken, waardoor het netwerk vast zou lopen en de internetverbinding dicht zou lopen. En er kwam een mailtje vanuit HR met de vraag of niet iedereen tegelijk deze wedstrijd wilde kijken. Op een gegeven moment had een directeur besloten om een TV in de vergaderzaal aan te zetten. Als mensen onder werktijd wilden kijken, konden ze daar zitten.”
Dit soort zaken zijn tegenwoordig nauwelijks aan de orde, deze situaties kan de netwerkbeheerder voorkomen met het instellen van een policy in zijn netwerk applicatie. Er zijn al veel langer autonome netwerken en zelfregelende systemen. Dus in het werk van de beheerder zijn de nitty-gritty saaie dingen weggevallen. Maar de rol is dus wel een stuk breder geworden, want vandaag de dag is een beheerder ook bezig met Cloud oplossingen en vooral ook een groot deel security.
Die verbreding zie je ook in de rol van de CIO, het derde voorbeeld dat Jasper gaf. De CIO is de Chief Information Officer, vroeger hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de informatieopslag binnen het bedrijf. Tegenwoordig is hij of zij vooral ook bezig met risicomanagement, security en wet- en regelgeving. De CIO is steeds meer bezig met business gerelateerde zaken dan met IT.
In “the old days” viel IT onder finance, dus in die dagen was de focus “wat kost het?”, dat is in de dagen gelukkig gedraaid naar “wat kan het opleveren”. Dit zie je ook bijvoorbeeld met de hele ontwikkeling van Uber, die vroegen zich niet af “hoe ga ik iemand van A naar B brengen”, maar “wat kan ik met de locatiedata van mijn gebruikers?”.
De oude kloof tussen IT en business is verschoven. Vroeger spraken ze elkaars taal niet wat leidde tot applicaties en projecten die niet deden wat de business oorspronkelijk had bedoeld. Vroeger was de CIO een programmeur die vele carrière stappen had gemaakt en uiteindelijk met de directie aan tafel zat. Tegenwoordig is de CIO niet altijd technisch geschoold en dat hoeft volgens Jasper niet per se een slechte ontwikkeling te zijn.