Kom in actie!
Heb je eenmaal helder wat je wilt en kunt en ken je je mogelijkheden op de arbeidsmarkt? Kom dan in actie. Hier een aantal tips.
Doe een cursus of loop een stage
Zorg ervoor dat je alle benodigde vaardigheden hebt voor de job die jij wilt.
Je weet door het vooronderzoek al aan welke vaardigheden je moet werken. Zoek uit hoe je dat kunt doen. Misschien moet je je laten omscholen of bijscholen. Er bestaan legio cursussen, trainingen en deeltijdopleidingen.
Informeer bij de instantie wat precies in de cursus aan bod komt en hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Heb je nog andere (bij)baan, dan vraag je aan je werkgever naar de mogelijkheden een cursus te volgen. Heb je een training in gedachten? Stel het dan niet uit en meld je aan. Ook kun je een bepaalde competentie ontwikkelen door een stage te lopen of deel te nemen aan een project.
Ben je onzeker over je functioneren? Vraag eens naar tips aan vrienden, collega’s en leidinggevenden. Die tips kunnen je al een eind in de goede richting helpen. Cursussen kunnen dan zelfs overbodig zijn.
Lees vaktijdschriften en boeken
Goed op de hoogte zijn van de sector of branche is een pre. Verdiep je dus in die sectoren en branches die je interesseren. Abonneer je op vaktijdschriften. Lees eens een boek of artikel over een bedrijfstak of bepaalde relevante vaardigheden als tekstschrijven of leidinggeven.
Je kennis neemt toe en dat is aantrekkelijk voor een werkgever. Naast relevante kennis laat je zien dat je passie hebt voor het vak. En laten bedrijven nou net op zoek zijn naar gemotiveerd personeel!
Besteed aandacht aan je netwerk
Een breed netwerk is hét middel om een (nieuwe) baan te vinden. Zorg dus voor een breed professioneel netwerk!
Je netwerk bestaat uit familieleden, vrienden, mensen van je tennisclub, oud-collega’s, vroegere klasgenoten, mensen van je sportschool… Je beseft vaak niet dat je al een groot netwerk hebt. Houd dus altijd je oren en ogen open. Al die kennissen kennen ook weer heel veel mensen. Laat dus iedereen weten dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Misschien kent iemand wel iemand die juist die vacature open heeft staan!
Probeer je netwerk continu uit te breiden. Ga eens naar een beurs of een netwerkborrel. Interesseer je in de mensen die je ontmoet. Wissel contactgegevens uit. Ook mensen die je ‘gewoon’ in de kroeg ontmoet kunnen later wat voor je betekenen. Sluit dus niemand uit.
Wees je ervan bewust dat jij wat aan je netwerk kunt hebben, maar anderen ook jouw hulp vragen. Mensen kunnen jou helpen aan een leuke baan, maar zij vragen jou soms ook om informatie. Sta hier voor open en probeer anderen echt te helpen. Dan zullen ze jou ook proberen te helpen. Onderhoud je netwerk dus goed.
Het kan handig zijn een overzicht van je contacten in een Excelbestand te maken. Verdeel alle mensen die je kent in categorieën, zodat je weet wie je voor wat kan benaderen.
Gebruik social media
Dit punt is gerelateerd aan de vorige. Je netwerk kun je makkelijk uitbreiden door middel van social media als LinkedIn, Facebook en Twitter.
LinkedIn is eigenlijk je online CV. Je kunt je arbeidsverleden, opleidingen en interesses vermelden in je profiel. Ook kun je je laten endorsen voor competenties en lid worden van (vak)groepen. Mensen kunnen jou zo snel vinden en jij anderen.
Ook op Facebook en Twitter kun je laten zien wie je bent. Berichten en foto’s laten zien waar jij je mee bezighoudt en wat je interesseert. Houd er rekening mee dat werkgevers steeds vaker de social media van kandidaten, maar ook van al aangenomen mensen checken. Plaats dus geen dronken foto’s op je pagina en schrijf geen rare berichten over je werkgever of collega’s!
Bekijk vacatures
Ga actief op zoek naar vacatures. Meld je aan bij vacaturesites en zoek in kranten en tijdschriften. Ook kun je op websites van bedrijven die je leuk lijken kijken of ze vacatures hebben. Natuurlijk kun je ook open sollicitaties sturen naar bedrijven.
Schakel een recruitmentbureau in
Om een baan te vinden, kun je naar een recruitmentbureau stappen.
Recruiters zoeken geschikte kandidaten voor specifieke functies binnen bedrijven. Zij werken intern bij een groot bedrijf of ze worden ingehuurd door kleinere bedrijven. Aan de hand van een uitgebreide functieomschrijving gaan zij op zoek naar geschikte kandidaten om de vacature in te vullen. Vervolgens stellen ze de kandidaten voor aan de werkgever.
Er bestaan algemene recruitmentbureaus en gespecialiseerde bureaus. Laatstgenoemde bureaus zijn gespecialiseerd in het vinden van mensen voor een bepaalde sector, zoals communicatie of industrie, of voor een bepaalde beroepsgroep, zoals IT of financiën.
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met een recruitmentbureau. Je kunt een recruiter een e-mail sturen, bellen of persoonlijk aanspreken. LinkedIn biedt een speciale functie om met een recruiter in contact te komen. Het is aan te raden om (bijvoorbeeld via google) een bureau te zoeken dat gespecialiseerd is in een jouw sector. Als je een specifiek bedrijf op het oog hebt, kun je eens op de website kijken of je contact kunt opnemen met een interne recruiter.
Ben je goed voorbereid? Dan kun je aan de slag met je CV en gaan solliciteren!