Interview met een 3D-tekenaar
Katelijne Kenter is 3D-tekenaar.
Hoe ben je aan deze baan gekomen?
“De fascinatie voor 3D-printen was de drijfveer. Vanaf het moment dat ik daar voor het eerst over las, wilde ik er iets mee doen. Ik werkte al in een creatieve industrie (reclame) en had het gevoel dat deze techniek veel bedrijven en ambachtslieden van pas zou kunnen komen; het leek me een waardevolle dienst om te kunnen leveren. Bovendien wilde ik altijd al meer doen met mijn tekentalent. Dus leerde ik mezelf werken met 3D-programma’s en schreef me in bij de Kamer van Koophandel.”
Welke opleiding heb je gevolgd om 3D-tekenaar te worden?
“Ik heb op internet net zo lang tutorials gekeken en geoefend tot ik het gevoel had dat ik in principe elke vorm wel kon maken. Dat was de basis. En vervolgens leer ik met elk project weer iets bij. Die programma’s zijn zo uitgebreid, je blijft je leven lang nieuwe dingen leren.”
Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?
“In ieder geval zit ik achter mijn laptop. ‘Workflow’ is iets om over na te denken voor je begint; hoe zet je zo vlot mogelijk een project op? En hoe zorg je ervoor dat je er met alle details en handelingen geen onoverzichtelijke brei van maakt? Het is geweldig wat 3D-programma’s voor je kunnen doen. Tegelijkertijd verricht je binnen zo’n programma vaak gewoon ouderwets ‘handwerk’. Soms zit ik net zolang losse punten te verschuiven tot ik het er goed uit vind zien. Dat lijkt saai maar het priegelwerk vind ik ook leuk om te doen. Ik werk in principe gewoon vanuit huis. Af en toe spreek ik af met een klant om te overleggen. Ik reserveer zoveel mogelijk uren voor het modelleren, maar acquisitie en administratie nemen natuurlijk ook tijd in beslag.”
“Ook het priegelwerk vind ik leuk om te doen”
Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?
“Vormgevoel/tekentalent komt goed van pas. Er zijn opdrachten die puur meetkundig zijn, maar vaak ben je echt een vormgever. De modellen waarin je dat terugziet vind ik persoonlijk ook het meest interessant om te maken. Ondernemerschap is ook belangrijk natuurlijk; jezelf op de kaart zetten en werk genereren. En omdat je in opdracht werkt, is communicatie ook een belangrijk onderdeel. Bovendien is een concept begrijpen en daarvan uit mee kunnen denken belangrijk.”
Wat is de grootste uitdaging in je werk?
“Hoewel de mogelijkheden van 3D-printen eindeloos lijken, zijn er ook beperkingen. Aangezien ik meestal modelleer voor de 3D-printer moet ik hier rekening mee houden. Bijvoorbeeld hoever iets uit mag steken, de minimale laagdikte, de maximale printgrootte… Het is per materiaal verschillend. Op de een of andere manier wil men vaak iets dat net niet kan of net wel. Dat moet je dan zien uit te vogelen.”
Wat geeft jouw baan de meeste voldoening?
“Het directe resultaat. Ik vind het elke keer weer bijzonder hoe iets ontstaat op mijn beeldscherm en dan gewoon met een druk op de knop werkelijkheid wordt. Voor een mooie kwaliteit print moet je soms wel twee weekjes wachten, maar evengoed is het relatief een erg kort productieproces.”
Wat zijn de minder leuke kanten van je baan?
“Administratieve zaken. Offertes maken, uitgaven bijhouden, onderhandelen… Alles wat met geld te maken heeft, vind ik minder leuk. Het hoort erbij, maar het liefst ben ik lekker aan het tekenen natuurlijk.”
Wat zou je doen als je geen 3D-tekenaar zou zijn?
“Ik denk dat ik dan weer 2D-tekenaar zou zijn. Ik heb tenslotte ooit een illustratieopleiding gedaan. Dit was in een ver verleden toen niemand nog van 3D-printen had gehoord.”
Wat was je droombaan als kind?
“Als kind had ik echt geen idee. Of ik herinner het me niet meer, dat kan ook.”
Hoe zie je de toekomst van 3D-tekenaar?
“Voor mij is deze toekomst verweven met de ontwikkeling van de 3D-printtechniek. Hoe sneller en goedkoper het wordt, hoe meer behoefte er zal zijn aan printbare modellen. Misschien is 3D-tekenen in de toekomst wel een standaardvak op school en kan iedereen het straks. Maar een beroepstekenaar zal zich altijd onderscheiden met z’n eigen ideeën en stijl. Hoe meer de computer voor je kan doen, hoe belangrijker je eigen creativiteit wordt.”
"Hoe meer de computer voor je kan doen, hoe belangrijker je eigen creativiteit wordt"
Welk advies zou jij mensen die 3D-tekenaar willen worden geven?
“3D-tekenaar is een breed begrip; je kunt modelleren voor games, animatie, technisch, industrieel en nog veel meer. Alles is weer een vak apart. Maar mijn tip voor 3D-printer-tekenaars: Je hoeft zeker geen industriële 3D-printer van tienduizenden euro’s aan te schaffen. Het printen besteed je uit aan partners: gespecialiseerde printbedrijven met de nieuwste machines. Het is wel leerzaam en betaalbaar om een kleine desktop 3D-printer aan te schaffen voor thuis. Hiermee doe je, zeker in het begin, snel ervaring en ideeën op.”
Over Robokat
“Mijn bedrijfsnaam is Robokat. Ik 3D-modelleer in opdracht voor de meest uiteenlopende creatieve projecten: van prehistorisch masker tot gouden ring, van chocolade konijn tot tuinkabouter… Kijk maar op www.robokat.nl. Vrijwel altijd is 3D-printen deel van het productieproces. Mijn opdrachtgevers zijn onder andere kunstenaars, ambachtslieden, mede-designers, corporate bedrijven en reclamebureaus. En klanten die nog geen vast omlijnd idee of ontwerp hebben, help ik graag met een brainstormsessie.”