Interview met een growth hacker

Rik Ruiter is Growth Hacker.

Hi enthousiaste lezer, leuk dat je interesse toont in het beroep Growth Hacker. Ik wil mijzelf graag even aan je voorstellen. Mijn naam is Rik Ruiter en ben gevraagd om wat te vertellen over het vakgebied ‘Growth Hacking’. Ik mag hiervoor jullie gastheer zijn om een rondleiding te geven en wat over mijn eigen ervaring te vertellen.

Ik zit zelf al een tijdje in de startup scene. Dat begon al naast mijn studies. Daar was ik al bezig met ondernemende activiteiten en begeleidt sindsdien jonge ondernemers met starten. Mijn expertise is dan ook starten en groeien. Van idee naar bedrijf en van daaruit groeien. Dit was voor mij de start van wat nu heet: ‘Growth Hacking’.

Waarom ben jij Growth Hacker geworden?
Na mijn studie Marketing & Management kwam ik bij een snel groeiende startup ‘SpeelGoedNL’ aan het werk. Hier mocht ik de marketing gaan verzorgen, want dit was organisch gegroeid vanaf het begin. Tijd om op te schalen en focus te leggen op groei. Dit jasje paste mij heel goed en kon hier al mijn ziel en zaligheid in kwijt. Sindsdien is mijn focus: GROEI!

Ik wil nog toelichten dat volgens mij Growth Hacker geen beroep is. Growth Hacking is een mindset dat verschillende rollen onder zich heeft. Als we het over een Growth Hacker hebben, dan praten we vaak over een technisch onderlegd marketeer, binnen een Growth team is dit een ‘Head of Growth’. De term Growth Hacker wordt niet overal genoemd. Vaak kom je de volgende beroepen tegen; data marketeer, online marketeer, digital marketeer, growth marketeer of nog onder de oude noemer marketing manager.

Een Growth Hacker heeft één doel: het vinden van de meest effectieve en efficiënte manier om de business te laten groeien (en om deze groei te behouden). In deze rol ben je veel aan het experimenteren en analyseren, maar ben je ook bezig om processen te verbeteren. Je bent een verkenner van de organisatie en loopt constant voor op de ontwikkelingen.

Welke opleiding heb je gevolgd om Growth Hacker te worden? Hoe ben je hier naar toe gegroeid?
Growth Hacking is een mindset en ik geloof dat dit nauw samenhangt met ondernemerschap. Er zijn meerdere opleidingen waar dit gestimuleerd wordt. Van marketingstudies tot aan technische bedrijfskunde. Je moet bovenmatig interesse hebben in het willen bouwen aan een business. Of dit nou je eigen of dat van een ander is. Daarnaast moet je op de hoogte zijn van alle online ontwikkelingen, dit is momenteel hét speelveld. Wil je toch een studie volgen, dan is er tegenwoordig de Growth Hacking Academy in Amsterdam. Verder kan je online veel informatiebronnen over Growth Hacking vinden.

Ikzelf heb de studies Human Technology en Marketing Management gedaan. Dit is voor mij de basis voor Tech, UX en Business.

Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?
Poeh. Eigenlijk moet ik zeggen nee, want iedere dag brengt nieuwe uitdagingen. Toch is hier wel een soort van patroon in te ontdekken, maar dit zal zeer verschillen per persoon en organisatie.

Ikzelf start vaak de dag vroeg in alle rust en begin met de analyses uit mijn tooling. Vervolgens bespreek ik dit met het team bij de startup. Daarna ga ik werken aan een creatieve klus, bijvoorbeeld schrijven of design. Daarna werk of kijk ik mee bij de coder/ developer om te kijken hoe het proces staat. Daarna loop of mail ik een rondje over de afdelingen om te kijken of er nog bijzonderheden zijn, dit kan positief of negatief zijn. Dan is het lunch time, belangrijk moment van de dag, hier komen vaak de echte verhalen boven water of komt men terug op mijn vragen eerder die dag. Na de lunch heb ik vaak een meeting met iemand van het management om strategie of actiestappen te bespreken. Ik houd graag iedereen op de hoogte, van de top tot de mensen op de vloer. De middag wisselt sterk qua prioriteit. Dit kan bezig zijn met het bouwen van campagnes, het lezen van vakblogs, contact hebben met klanten, SEO, UX, Testing, noem het maar op. Een Growth Hacker doet vooral heel veel verschillende taken. Ik ben meer het verbindende type en wil processen en funnels optimaliseren. Hiervoor is veel afstemming nodig. 

Welke competenties zijn belangrijk in je beroep? Welk type mens kan jouw beroep het beste uitoefenen?
Ik denk dat je alleen als Growth Hacker aan het werk kan als je ondernemend, leergierig en sensitief bent. Natuurlijk moet je ook analytisch en creatief zijn, maar dat zijn meer competenties die je aan kan leren en trainen door te doen. Ik heb heel veel baat bij mijn ondernemerschap, ik loop het liefst voor op alles en iedereen. 

Wat is de grootste uitdaging in je werk?
Nogmaals denk ik dat dit afhangt van het type organisatie en persoon. Ikzelf ondervind veel onbegrip of gebrek aan visie bij collega’s. Growth Hacking of gewoon ondernemende medewerkers zien en lopen vooruit. Om de mensen om je heen mee te krijgen, moet je mensen meenemen. Naast het inburgeren van Growth Hacking is de juiste metrics vinden een belangrijke uitdaging.

Wat geeft in jouw baan de meeste voldoening?
Wanneer de ‘hack’ werkt. Je bent constant opzoek naar een experiment dat plotseling een explosieve groei creëert. Als je zo’n uitvinding/ hack hebt gevonden, dan krijg je wel een euforisch momentje.

Wat zijn de minder leuke kanten van je baan?
Soms kan je verzuipen in analyse of ben je ‘uitprobeermoe’ van aldoor experimenteren. Of de organisatie stribbelt tegen om kleine veranderingen. Niet iedereen is dol op veranderen, hier moet je mee leren dealen. 

Wat zou je doen als je geen Growth Hacker zou zijn?
Dan zou ik nog steeds in de marketing of consultancy werken. Het gaat mij niet echt om wat ik doe, maar hoe ik dit doe/ kan doen.

Wat was je droombaan als kind?
Ik wou archeoloog en avonturier worden. Nieuwe plekken en dingen ontdekken en constant opzoek naar indrukwekkende ontdekkingen. Dit is bijna gelukt, maar dan online.

Hoe zie je de toekomst van een Growth Hacker?
Rooskleurig. Als T-shape professional, waar een Growth Hacker ook onder valt, kan een bedrijf veel beroep op je veelzijdigheid doen.

Welk advies zou jij mensen die Growth Hacker willen worden geven?
Doen, maar bereid je voor op weerstand. Leer sterk in je schoenen te staan tegenover management, maar ook je collega’s. Om groei te creëren ben je constant opzoek naar verandering, verbetering. Niet iedereen houd van deze verandering en voelen zich bedreigt. Leer niet alleen met systemen en marketingtooling om te gaan, maar ook met mensen. 

Over de toekomst van Rik
Ik heb mijn zakelijk leven vol ingericht. Ik help veel vrienden en bekenden met starten van hun bedrijf, werk bij Ordina en heb wat eigen zijprojecten lopen. Ik richt mij op startups, online business en vanuit mijn loondienst bij Ordina op Marketing Automation. Mijn droom is om mijn drie activiteiten ooit te gaan bundelen en op remote basis uit te voeren.

Meer over Rik en voor vragen: Rik Ruiter op Linkedin of Twitter.


Terug naar het overzicht

Zoek een ander beroep