Interview met een manager delivery

31-07-2019

Jan Willem van Asperen in manager delivery.

Hoe bent u aan deze baan gekomen?

“BPM Company is een bedrijf dat zich specialiseert in het implementeren van Business Proces Management Systemen (BPMS), waaronder Pega. Bij mijn vorige werkgever ben ik zowel als programmamanager als Delivery Manager drie jaar bezig geweest met Pega BPM implementaties. Vanuit die functies had ik ook contact met toeleveranciers zoals BPM Company. Vorig jaar is BPM Company fors gegroeid waardoor er behoefte ontstond aan een Manager Delivery. Aangezien ik zeer enthousiast ben over zowel Business Proces Management (BPM) als managementbenadering en Pega als BPM-technologie hoefde ik niet lang na te denken toen ik benaderd werd of ik wilde overstappen.”

Welke opleiding heeft u gevolgd om Manager Delivery te worden?
“Mijn hoogst genoten opleiding is HBO Management, Economie en Recht met afstudeerrichting Bank- en Verzekeringswezen. Geen opleiding die je direct zou bedenken voor een functie die erg gericht is op technologie. Een groot deel van mijn carrière heb ik in de financiële sector gewerkt als lijnmanager. Ik heb mij vanuit die functie altijd bezig gehouden met procesoptimalisatie en verbeteren van dienstverlening aan klanten. Precies de doelen die BPM ook nastreeft! Daarna ben ik als programmamanager verder gegaan om BPM te implementeren.”

Kunt u een gemiddelde werkdag beschrijven?
“Aangezien het bedrijf nog niet zo groot is dat ik fulltime met managementzaken bezig ben werk ik zelf nog een aantal dagen als projectmanager bij een klant. Op de dagen dat ik ‘intern’ voor BPM Company werk, verricht ik de volgende werkzaamheden:

• Personele zaken, zoals het voeren van functionerings- en ontwikkelingsgesprekken met onze BPM-consultants, sollicitatiegesprekken, etc.
• Gesprekken voeren met klanten en andere bedrijven waar we mee samenwerken om commerciële kansen te zien en benutten.
• Meedenken en –werken in commerciële trajecten
• Administratieve activiteiten zoals het beheer van ons leasewagenpark, telefoniecontract, contractafhandeling, etc.
• Activiteiten voor het door ontwikkelen van ons Delivery team.”

Welke competenties zijn belangrijk in uw beroep?
“Leiderschap, ondernemen, klantgericht, communicatief vaardig, beïnvloeden, coachen, resultaatgericht.”

Wat is de grootste uitdaging in uw werk?
“Onze grootste uitdaging is om in een competitieve markt als klein bedrijf tussen ‘de grote jongens’ als volwaardig gezien te worden. We hebben geen prefered supplierships waardoor je veel werk automatisch toegeschreven krijgt. Wij moeten continu creatief, flexibel en proactief zijn om kansen te zien en benutten en potentiële klanten overtuigen dat ze met een klein gespecialiseerd bedrijf beter af zijn dan met een groot bedrijf waar BPM-implementaties niet de core business is.”

“Onze grootste uitdaging is om in een competitieve markt als klein bedrijf tussen ‘de grote jongens’ als volwaardig gezien te worden”

Wat geeft uw baan de meeste voldoening?
“Als wij iets leveren waar onze klant écht mee geholpen is. Dat kan variëren van een goede implementatie van een BPM-oplossing tot een medewerker die heel goed past op de (tijdelijke) behoefte van de klant. Daarnaast vind ik het leuk om onze consultants op zowel het zakelijke (hard skills) als op het persoonlijke (soft skills) vlak te helpen verder ontwikkelen en zo veel mogelijk op hun kracht in te zetten.”

Wat maakt deze baan aantrekkelijk?
“Twee factoren zijn hierin het belangrijkst:

1. Afwisseling: Elke dag is anders door de aard van mijn werkzaamheden, maar ook door de markt waarin we ons bewegen. De markt van procesoptimalisatie door middel van technologie is sterk in beweging, waardoor er dagelijks veranderingen zijn en opportunities ontstaan.

2. Uitdaging: Het is geweldig om bij een klein bedrijf dat in een groeifase zit te werken en bij te dragen aan de verdere uitbouw in een sterk competitieve markt. Ik heb de uitdaging om de kwaliteit en capaciteit van ons team van BPM-experts continu aan te laten sluiten bij onze strategie en de behoeften van klanten.”

Wat zijn de minder leuke kanten van uw baan?
“Je moet leren omgaan met teleurstellingen. Er is veel concurrentie en soms verlies je interessante mogelijkheden aan concurrenten. Soms is dat doordat je als kleine partij niet eens de kans krijgt om mee te doen, soms doordat je toch een minder goede aanbieding hebt gedaan dan een concurrent. Dan kijken we met elkaar wat er mis ging en hoe we het volgende keer beter kunnen doen.”

Wat zou u doen als u geen Manager Delivery zou zijn?
“In mijn studie heb ik op het punt gestaan te switchen naar een militaire carrière als beroepsofficier. Ik vond mijn studie eigenlijk een beetje saai, zat veel binnen, terwijl ik zo veel energie had en veel sportte. Daarnaast was ik van jongs af aan geïnteresseerd in militaire strategie. Uiteindelijk heb ik mijn studie toch afgemaakt, maar het had weinig gescheeld of ik was het leger in gegaan.”

Wat was uw droombaan als kind?
“Als kind ging ik regelmatig met mijn ouders mee naar de bank om geld te halen. Ik vond het indrukwekkend om in een bankgebouw te zijn. De wereld draait om geld en daar was het te halen! Dus dacht ik, de mooiste baan is om directeur van de bank te zijn. Dan kun je zelf bepalen wat je met al dat geld doet… Hahaha.”

“Vroeger wilde ik directeur van de bank zijn. De wereld draait om geld en daar was het te halen!”

Hoe ziet u de toekomst van Manager Delivery?
“De veranderingen op IT-vlak gaan steeds sneller en IT wordt steeds belangrijker voor bedrijven om het verschil te kunnen maken ten opzichte van concurrenten. De uitdaging waar bedrijven voor staan is om tegelijk op de kosten te besparen en de dienstverlening aan klanten persoonlijker en beter te maken. Zonder te investeren in de juiste technologie is zoiets onmogelijk. Er zal altijd vraag zijn naar IT diensten en dus ook naar IT-mensen en Delivery functies zoals mijn eigen functie. Ik zie dus een zonnige toekomst voor Manager Delivery functies en andere IT gerelateerde functies.”

Welk advies zou u mensen die Manager Delivery willen worden geven?
“Zorg dat je breed ervaring opdoet en georiënteerd bent. Ik kom veel mensen tegen die altijd hetzelfde gedaan hebben of binnen dezelfde afdeling (zoals bijvoorbeeld de IT-afdeling) andere rollen hebben vervuld. Die mensen kunnen vaak maar vanuit één perspectief denken en zijn dus onvoldoende in staat om de echte klantvraag te horen en begrijpen. Door mijn verleden in zowel business als IT kan ik me in beide werelden inleven en zo een volwaardig gesprekspartner zijn voor iedereen.

Daarnaast is het belangrijk ervaring als (senior-) projectmanager te hebben. Implementaties van BPM-systemen gaan projectmatig en elk project en zijn omgeving heeft zijn eigen dynamiek. Je moet die dynamiek kennen om vanuit de leveranciers/implementatierol deze trajecten goed te kunnen (bege)leiden.”

Over BPM Company
“BPM Company is een software consultancy bedrijf. Wij ondersteunen organisaties met het veranderen van hun bedrijfsvoering met Business Process Management (BPM) als vertrekpunt. Wij stellen onze klanten in staat om continu de effectiviteit van hun bedrijfsvoering te verbeteren en de efficiëntie van hun bedrijfsprocessen te vergroten.
We zijn gespecialiseerd in het implementeren van Business Process Management software en richten ons op twee leidende BPM-leveranciers: Pegasystems en de Open Source software van Bonitasoft."

Kijk voor meer informatie eens op www.bpmcompany.nl.

 


Terug naar het overzicht

Zoek een ander beroep