Interview met een marketing specialist
Gideon Tailleur is marketingspecialist.
Hoe ben je aan deze baan gekomen?
“Twee jaar geleden ben ik mijn eigen bedrijf gestart. Ik werkte 6 jaar bij KPN als marketeer en daarvoor twee jaar bij Heineken, maar ik voelde dat het tijd was om mijn eigen weg in te slaan. Mijn ervaring en kennis meenemen in het helpen van andere bedrijven met hun marketingstrategie.
Daarnaast kan ik mijn creativiteit goed kwijt door leuke marketingactivatiteiten voor merken te bedenken.”
Welke opleiding heb je gevolgd om Marketing Specialist te worden?
“Ik heb de studie Small Business & Retail Management gevolgd aan de Hogeschool Inholland.”
Kun je een gemiddelde werkdag beschrijven?
“Mijn dagen beginnen meestal met de wekker om 6:30 uur. Dan ben ik om 7:15 uur in de sportschool voor een yoga- of sportles (bootcamp of spinnen). En vervolgens zit ik om 9:00 uur op kantoor met mijn ontbijt en start ik met het doorspitten van mijn mail.
Verder op de dag plan ik meetings en calls in en beheer ik campagnes die ik bij klanten heb lopen. Zoals Google Adwords en Facebook-campagnes.”
Welke competenties zijn belangrijk in je beroep?
“Als ondernemer is het belangrijk om te kunnen doorzetten en niet snel bij de pakken neer te zitten.
Als marketeer is het belangrijk om ook anders te kunnen denken en dit ook durven uit te spreken. Een bedrijf huurt niet mijn expertise in om te horen dat alles goed gaat, maar wil juist weten waar ze op zowel korte als lange termijn aan kunnen werken.”
"Als ondernemer is het belangrijk om te kunnen doorzetten en niet bij de pakken neer te zitten"
Wat is de grootste uitdaging in je werk?
“Het vinden van continuïteit en focus. Als ondernemer ga je heel snel alle kanten op. Je zegt vaak ja tegen opdrachten, maar niet elke opdracht is interessant. In dienst van een bedrijf weet je zeker dat je salaris krijgt. Als ondernemer moet je meer risico nemen en is het elke maand weer de vraag hoeveel je aan het eind verdiend hebt.”
Wat geeft jouw baan de meeste voldoening?
“Als eigen baas heb je het gevoel dat je waanzinnig veel vrijheid hebt. Maar vrijheid hebben is wat anders dan vrijheid nemen. Je bent continu aan het werk, ook ’s avonds en in het weekend vaak, maar de voldoening krijg je als klanten blij zijn en je hen oprecht kan helpen met hun probleem.”
Wat zijn de minder leuke kanten van je baan?
“Een eigen bedrijf betekent ook constant boven op de bal blijven zitten. Als een klant eenmaal met je in zee gaat, dan moet het eigenlijk al gisteren gerealiseerd zijn. Maar aan de deal met de klant gaat vaak een heel lang traject vooraf. Het gebeurt regelmatig dat je veel tijd steekt in het binnenhalen van de deal en dat de deal uiteindelijk om verschillende redenen afketst.”
Wat zou je doen als je geen Marketing Specialist zou zijn?
“Een roman schrijven. Dat zou ik graag nog eens willen doen in de toekomst.”
Wat was je droombaan als kind?
“Als kind wilde ik werken in de beddenwinkel van mijn opa. Prachtig vond ik het om in de winkel rond te lopen en te zien hoe mijn opa met klanten bezig was. Daar kwam denk ik ook de droom vandaan om mijn eigen onderneming te hebben.”
"Het vinden van focus en continuïteit vind ik een uitdaging"
Hoe zie je de toekomst van Marketing Specialist?
“Marketing speelt altijd een grote rol in het leven van ons. Waar verkocht moet worden speelt marketing een grote rol. De middelen erom heen veranderen wel. Had je vroeger vooral de traditionele media nodig (TV, krant en radio), heb je nu zoveel verschillende facetten om met de klant te communiceren. Het maakt niet eens zoveel uit welke facetten je gebruikt, als je het maar doet met een gedachte erachter en voor de volle 100% ervoor gaat. Met half werk ga je het niet redden.”
Welk advies zou jij mensen die Marketing Specialist willen worden geven?
“Zorg dat je alles doet vanuit de passie. Een marketingspecialist willen zijn is vrij breed. Het is dan ook goed om je op een aantal facetten te focussen. En je wilt merken en bedrijven adviseren, zorg dan ook dat je jezelf weet te profileren als merk. Zodat bedrijven jou weten te vinden. Dus blog, geef pro-actief advies, meng je in online discussies en geef presentaties. Zo kan je jouw kennis delen en laten zien dat je de specialist bent.”
Over Business Tailors
“Mijn bedrijf heet Business Tailors. We helpen MKB bedrijven aan een goede marketingstrategie. Als de strategie eenmaal staat, zorgen we ook dat deze goed wordt uitgevoerd. Zodoende ontzorgen we een bedrijf volledig. Kijk voor meer info op www.businesstailors.com.
Daarnaast heb ik mijn eigen blog opgezet op www.g-tail.com en blog ik ook voor de Adfromatie.”