Je droombaan bereiken stap 2: Bereid jezelf voor als een professional
In een serie gastblogs helpen de oprichters van DroomCarrière.com je om - als je eenmaal weet wat je droombaan zou kunnen zijn - deze ook daadwerkelijk binnen te slepen. Dit is het tweede blog van medeoprichter van DroomCarrière, Rob Smiers.
In "Je droombaan bereiken stap 1" heb je een redelijk tot goed beeld gekregen van het beroep dat je wilt uitoefenen. Bovendien heb je in grote lijnen beschreven waar je blij van wordt in je werk. Met deze informatie moet het te doen zijn om drie organisaties (op internet) te vinden waar jij zou willen werken. Het maakt niet uit als later blijkt dat één of al deze organisaties toch niet de juiste waren. Iedere organisatie die je weg kan strepen brengt je uiteindelijk dichterbij je droombaan.
Waarom je zoektocht afbakenen?
Als werkzoekenden struinen we massaal het internet af en solliciteren we tegelijkertijd op twintig verschillende functies in verschillende bedrijven. Het liefst sturen we steeds dezelfde CV en min of meer dezelfde brief naar al die organisaties. Dit is één van de grootste problemen bij het solliciteren. Door ‘met hagel te schieten’ komen we onvoldoende te weten over de sector, organisatie of functie om een fatsoenlijke sollicitatiebrief en CV te kunnen schrijven.
Goed, je hebt drie organisaties geselecteerd. En nu?
Zet je laboratoriumbril maar op, want je gaat onderzoek doen. De CEO (baas) van Mandalay Entertainment, Peter Guber, licht toe waarom: “executive search guru Bill Simon told me that lack of preparation is the number one reason why executive candidates fail to win over prospective employers in job interviews […] If these folks didn’t prepare themselves to get hired, how would they prepare to lead organizations, persuade customers, manage employees, and sell products?”
Research doen is dé sleutel voor een succesvolle sollicitatie, zoals warme moedermelk belangrijk is voor pasgeboren katjes. Zoiets.
In mijn ervaring zijn de volgende punten van belang te onderzoeken:
#1: De macro-omgeving van de organisatie
- Is de sector groeiende, krimpende of blijft deze gelijk? Ga je bijvoorbeeld solliciteren in een cd-zaak, dan moet je wel rekening houden dat die sector het lastig heeft vanwege streamdiensten als Spotify.
- Wat zijn de externe invloeden op de sector (olieprijzen, politiek etc)? Ga je als automonteur oude dieselmotoren repareren (wat best een goede niche kan zijn) of zie je meer opties als het gaat om elektrische motoren?
- Wat zijn de interessantste trends en ontwikkelingen?
- Welke bedrijven doen het goed en waarom? Is het een goede zet van Albert Heijn geweest om bol.com over te nemen? En hoe zit dat met Jumbo en La Place? Waarom hebben ze dat gedaan?
- Welke relaties zijn er tussen de grootste spelers? Bijvoorbeeld Apple en Samsung die beide per x maanden een nieuwe smartphone op de markt brengen, met ongeveer dezelfde eigenschappen.
- Op welke wijze onderscheiden bedrijven zich van elkaar? Bijvoorbeeld: Volvo, de veilige gezinswagen; Toyota, de betrouwbare wagen; BMW, de sportieve krachtpatser.
#2: De organisatie zelf
- Aan welk type klanten (doelgroepen) levert het bedrijf producten en/of diensten? Richten Foodora en Deliveroo zich op hoog opgeleide tweeverdieners die in de stad wonen? En hoe zit dat met Domino’s?
- Waarom kopen klanten bij dit bedrijf? Laagste prijs? Hoogste kwaliteit? Beste dienstverlening? Nabijheid?
- Wat doet het bedrijf beter dan de andere spelers?
- Wat zijn de kerncompetenties van/in het bedrijf? Familiegevoel? Of juist heel zakelijk? Inzet op nieuwste technieken? Of juist old school vakmanschap?
- Hoe goed presteerde het bedrijf over een langere periode?
Naast deze twee zijn er nog drie andere cruciale gebieden waarover je informatie zou moeten verzamelen om een grote voorsprong te behalen op je concurrentie.
Wil je hierover meer weten? Ga dan naar www.droomcarriere.com en meld je aan voor de gratis training of e-boek training.
Het volgende blogartikel van deze serie gaat in op hoe je op meest efficiënte manier aan de broodnodige informatie voor je sollicitatie komt.