Barista: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Barista: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Barista? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Barista wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Barista, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Barista
Vacatures Barista
Vacatures laden...
Wat is een Barista?
Een Barista is iemand die zich toelegt op het maken van heerlijke espresso’s en gelijksoortige dranken, zoals cappuccino’s. De Barista heeft veel kennis over bonensoorten en kent alle bereidings- en serveertechnieken. Hij streeft steeds naar een zo goed mogelijke kwaliteit van de koffie die hij serveert en hij weet hoe hij die kwaliteit constant kan houden.
Het beroep Barista is de afgelopen jaren erg populair geworden. Je ziet steeds meer gespecialiseerde koffiezaken waar een Barista werkzaam is. Of een "gewoon restuarant", brasserie of lunchroom heeft een Barista in dienst die zich 100% toewijdt aan de bereiding van de beste koffie.
Je vindt tegenwoordig ook bij bedrijven met een luxe personeelrestaurant een Barista. Soms wordt een Barista ook "Koffie Artiest" of Koffiespecialist genoemd, ook is de naam Koffiesommelier wel eens gebruikt.
Past het beroep Barista bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Barista?
Als barista houd je je bezig met verschillende factoren die invloed hebben op de smaak van espresso en filterkoffie. Je hebt kennis over verschillende koffiebonen, zetmethoden en je bent in staat om onder druk de kwaliteit van de koffie consistent te houden. Een extra pluspunt heb je wanneer je interactie kunt aangaan met de klant en het koffieverhaal met passie weet overbrengen.
Vaak slaat de Barista zelf koffie in, zet deze op de kaart en bereidt vervolgens de koffie voor de gasten van bijvoorbeeld een restaurant. Hij kan de klanten professioneel koffieadvies geven, bijvoorbeeld over welke koffie het best bij hun gerecht past. De Barista houdt hierbij rekening met de sterkte en de smaak van de koffie.
Andere werkzaamheden van de Barista zijn het schoonhouden van het espresso-apparaat en de rest van zijn werkplek en het beheren van de kassa. Als een Barista voor zichzelf werkt en een eigen koffiebar heeft, dan kan hij tevens workshops geven op diverse locaties of gasten van een bedrijfsevenement van heerlijke koffie voorzien.
We kunnen twee soorten barista’s onderscheiden (zonder iemand tekort te willen doen), namelijk de student die het leuk vind om barista als bijbaantje te hebben of iemand die zichzelf volledig heeft toegewijd aan het barista zijn en elke dag op staat met de wil om beter te worden. Deze barista’s zullen meerdere trainingen volgen, koffiebeurzen bezoeken, deelnemen aan de kampioenschappen en het doel hebben om uiteindelijk een eigen koffiebar te starten. Iedereen begint onder aan de ladder, dus kan een parttime barista eveneens uitgroeien tot een ware vakman! Het belangrijkste voor een barista is de kwaliteit van de koffie, de presentatie van de dranken staat op de tweede plek.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Barista per niveau
Vacatures Barista per stad
Salarisschaal Barista
Wat verdient een Barista?
Een Barista kan rekenen op zo’n €1860,- tot €2750,- bruto per maand bij een fulltime werkaanstelling. Dit bedrag hangt onder meer af van zijn leeftijd, gevolgde cursussen en ervaring. Zo verdient een Topbarista die ook koffieselectie doet en collega's instrueert zo tussen de €2500 en de € 2750,- bruto per maand.
De secundaire arbeidsvoorwaarden voor een Barista staan in de Horeca cao. Hier staat onder andere in dat een Barista recht heeft op zo’n 20 tot 25 vrije dagen per jaar en bij werken op feestdagen recht heeft op een compensatie in vrije tijd of, als dat niet mogelijk is, een feestdagentoeslag.
Meer weten over het salaris Barista
Hoe word je een Barista?
Opleidingen Barista
Omscholen tot Barista
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Barista. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Barista
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Barista
Als je Barista wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Barista zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Barista
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Interview met een Barista
Frank Raveling is barista.
Ben je benieuwd wat een barista allemaal doet op een dag? Frank Raveling is barista en vertelt je er alles over!
Lees de rest van het interview met een BaristaCompetenties Barista
Een Barista heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken
Omschrijving
Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.
Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.
Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: analytisch vermogen, overtuigen, vragen stellen, accuratesse
Omschrijving
Deze mensen beoordelen en analyseren opdrachten op hun eigen manier. Ze leggen een lijst met criteria langs de opdracht en bekijken zo bijvoorbeeld de haalbaarheid van de opdracht. Bij iedere taak stellen zij zichzelf verschillende vragen en plaatsen vervolgens kanttekeningen. Over het algemeen beschikken deze mensen over een brede kennis en zijn ze goed op de hoogte van hun omgeving.
Sterke punten
Deze mensen kunnen vaak ook goed analyseren. Omdat ze erg precies zijn, bekijken ze taken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast werken kritische mensen accuraat en netjes. Ook overtuigen is een eigenschap die past bij kritisch zijn. Kritische mensen bekijken opdrachten vanuit verschillende perspectieven en stellen vervolgens argumenten op. Deze argumenten gebruiken ze vervolgens om anderen op een goede manier te overtuigen.
Zwakke punten
Mensen die te kritisch zijn, kunnen overkomen als de zogenaamde ‘pietlutten’. Verder kunnen deze mensen weleens star overkomen. Zij zijn te kritisch en willen hun mening niet bijstellen. Hierdoor kan een discussie weleens lastig zijn.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Barista
- Oog voor detail
- Zorgvuldigheid
- Nauwkeurigheid
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Creatief denken
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Analyseren
- Evalueren
- Redeneren
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Barista nodig?
Persoonstypen die passen bij een Barista zijn Levensgenieter en Perfectionist.
Een goede Barista onderscheidt zich door zijn passie voor koffie. Zijn passie is de basis voor zijn kennis en enthousiasme. Ook is de Barista optimistisch en zit hij vol ideeën (Levensgenieter).
Tevens is een Barista heel nauwkeurig. Om precies de juiste koffie te serveren, moeten de hoeveelheden van elk ingrediënt precies kloppen, evenals de bereidingsmethode. De Barista is veeleisend en een echte streber (Perfectionist).
Wat voor persoonlijkheidstype is de levensgenieter? De levensgenieter heeft een opvallende persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De levensgenieter is erg optimistisch, en kan dit optimisme goed op anderen overbrengen door overtuigend, en vooral ook veel, te praten. Hij zit vol nieuwe ideeën en potentiële toekomstvisies. Ook is hij actief en innovatief. Hij kan anderen goed motiveren en overtuigen van zijn eigen ideeën en snel schakelen tussen onderwerpen en projecten.
Zwakke eigenschappen
Een levensgenieter kan niet tegen routine. Hij is niet goed in dingen afmaken en hij rent weg van emoties en plichten. Grenzen moet je een levensgenieter dan ook vooral niet op willen leggen.
Omgang
Een levensgenieter is uiterst goed gezelschap. Hij is grappig en intrigerend en kan veel fascinerende verhalen vertellen. Het moet alleen niet te serieus worden, want dan rent de levensgenieter weg.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Eigenschappen Barista
- Optimisme
- Energiek
- Vindingrijkheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Barista?
Barista is in Nederland een opkomend beroep. Er worden steeds meer Barista’s gevraagd, dus het arbeidsmarktperspectief is vrij goed. Er zijn ook nog maar weinig mensen die de functie in kunnen vullen, dus een Barista met alle nodige kennis en ervaring kan over het algemeen goed aan een baan komen.
Bij goed functioneren kan een Barista meer verantwoordelijkheden krijgen en bijvoorbeeld leiding gaan geven. Ook kan hij een eigen bedrijf oprichten of zijn al bestaande bedrijf uitbreiden en personeel aannemen.
De actuele kans op werk voor een Barista
Het beroep Barista is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers bediening horeca. De kans op werk voor de beroepsfamilie Medewerkers bediening horeca is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
8
Baankans Barista
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Barista
Het beroep Barista is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers bediening horeca.
Verwante beroepen Barista
Mogelijke specialisaties voor een Barista
Doorgroei beroepen voor een Barista
Waar werkt een Barista?
Ook kan een Barista als zelfstandige werken en met een mobiele bar naar verschillende locaties gaan om workshops te geven en demonstraties te verzorgen. Steeds is het doel om winst te maken, en dus is de Barista werkzaam in de profitsector.
Met wie werkt een Barista samen?
Een Barista in loondienst bij bijvoorbeeld een restaurant, heeft contact met de andere medewerkers van het bedrijf. Hij zal voornamelijk met de kok bespreken welke koffies goed passen bij welke gerechten. Ook komt de Barista in aanraking met klanten. Hij geeft hen advies, beantwoordt vragen en geeft hen koffie. Als een Barista workshops verzorgt, heeft hij nog intensiever contact met klanten. Bovendien zal een Barista te maken hebben met de leveranciers van koffiebonen enzovoort.
- Medewerkers horecagelegenheid
- Klanten
- Leveranciers
Verwante beroepen Barista:
Opleiding:
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Barista in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Medewerkers horecagelegenheid
- Klanten
- Leveranciers
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1860 tot €2750