Medewerker Informatie & Advies: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Medewerker Informatie & Advies: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Medewerker Informatie & Advies? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Medewerker Informatie & Advies wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Medewerker Informatie & Advies, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Medewerker Informatie & Advies
- Wat doet een Medewerker Informatie & Advies
- Salaris Medewerker Informatie & Advies
- Vacatures Medewerker Informatie & Advies
- Doorgroeien als Medewerker Informatie & Advies
- Opleidingen Medewerker Informatie & Advies
- Omscholen tot Medewerker Informatie & Advies
- Hoe word je Medewerker Informatie & Advies
- Competenties Medewerker Informatie & Advies
- Persoonstypen Medewerker Informatie & Advies
Vacatures Medewerker Informatie & Advies
Vacatures laden...
Wat is een Medewerker Informatie & Advies?
In openbare bibliotheken bekleedt de Medewerker Informatie & Advies een centrale rol in informatievoorziening. Naast taken die onder de klantenservice & leenservice vallen - zoals klachtenafhandeling en administratieve handelingen omtrent lidmaatschap - heeft hij de belangrijke rol mogelijke problemen te signaleren aan de hand van vragen van klanten en deze door te spelen naar de juiste persoon. De Medewerker Informatie & Advies is er niet alleen voor alle vragen, maar stimuleert en ondersteunt mensen ook in het zelf vinden van antwoorden.
Het informatieve karakter van zijn functie komt ook naar voren in de ondersteuning in de opbouw en organisatie van publieksactiviteiten, zoals lezingen en tentoonstellingen en de inhoud van eigen presentaties. Ook bij de publieksactiviteiten heeft hij de taak reacties van bezoekers te vertalen naar adviezen woor het hoofd front office of de domeinspecialist. Hij is, kortom, een sleutelfiguur die naar en over de klant informeert.
Past het beroep Medewerker Informatie & Advies bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Medewerker Informatie & Advies per niveau
Vacatures Medewerker Informatie & Advies per stad
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Alkmaar
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Almelo
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Almere
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Alphen aan den Rijn
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Amersfoort
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Amstelveen
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Amsterdam
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Apeldoorn
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Arnhem
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Assen
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Bergen op Zoom
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Breda
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Capelle aan den IJssel
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Delft
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Den Bosch
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Den Haag
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Den Helder
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Deventer
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Doetinchem
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Dordrecht
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Ede
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Eindhoven
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Emmen
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Enschede
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Gouda
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Groningen
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Haarlem
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Haarlemmermeer
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Heerlen
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Helmond
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Hengelo
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Hilversum
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Hoogeveen
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Hoorn
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Katwijk
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Leeuwarden
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Leiden
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Lelystad
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Maastricht
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Middelburg
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Nieuwegein
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Nijmegen
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Oss
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Purmerend
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Roermond
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Roosendaal
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Rotterdam
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Schiedam
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Spijkenisse
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Terneuzen
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Tilburg
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Utrecht
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Veenendaal
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Venlo
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Vlaardingen
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Westland
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Zaanstad
Vacatures Medewerker Informatie & Advies Zeist
Salarisschaal Medewerker Informatie & Advies
Wat verdient een Medewerker Informatie & Advies?
Een Medewerker Informatie & Advies verdient tussen de €1900 en €2400 bruto per maand.
Naast het bruto maandloon zijn er de vakantietoeslag (12 x 8% van het bruto maandsalaris), eindejaarsuitkering (1,5% van het bruto jaarsalaris) en onregelmatigheidstoeslagen.
Meer weten over het salaris Medewerker Informatie & Advies
Hoe word je een Medewerker Informatie & Advies?
Bibliotheken vragen van Medewerkers Informatie & Advies een afgeronde MBO opleiding, zoals:
Medewerker Informatiedienstverlening Bibliotheken
Documentaire informatievoorziening
(of gelijkwaardig)
Opleidingen Medewerker Informatie & Advies
Omscholen tot Medewerker Informatie & Advies
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Medewerker Informatie & Advies. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Medewerker Informatie & Advies
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Medewerker Informatie & Advies
Als je Medewerker Informatie & Advies wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Medewerker Informatie & Advies zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Medewerker Informatie & Advies
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Medewerker Informatie & Advies?
Competenties Medewerker Informatie & Advies
Een Medewerker Informatie & Advies heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus
Omschrijving
Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.
Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.
Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Vaardigheden Medewerker Informatie & Advies
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Proactiviteit
- Ondernemendheid
- Oplossingsgerichtheid
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
Wat voor persoonlijkheid heeft een Medewerker Informatie & Advies nodig?
De rol van een Medewerker Informatie & Advies is dienstverlenend. Hij informeert en adviseert de klant en helpt deze op weg in bijvoorbeeld de catalogus (Gever). De vragen die hij hoort zet hij om in advies voor zijn meerderen, waardoor hij bijdraagt aan verbetering van de dienstverlening. Hij bekijkt de zaken van beide kanten en spreekt zo zowel namens als met de klant (Bemiddelaar).
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Eigenschappen Medewerker Informatie & Advies
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
Wat zijn de baankansen voor een Medewerker Informatie & Advies?
Er worden bezuiningen verwacht voor 2011. Dit zal de werkgelegenheid niet ten goede komen.
Extra scholing is noodzakelijk om door te groeien naar HBO functies. Een goede optie is Informatiedienstverlening en -Management.
De actuele kans op werk voor een Medewerker Informatie & Advies
Het beroep Medewerker Informatie & Advies is onderdeel van de beroepsfamilie Bibliotheekmedewerkers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Bibliotheekmedewerkers is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Medewerker Informatie & Advies
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Medewerker Informatie & Advies
Het beroep Medewerker Informatie & Advies is onderdeel van de beroepsfamilie Bibliotheekmedewerkers.
Verwante beroepen Medewerker Informatie & Advies
Mogelijke specialisaties voor een Medewerker Informatie & Advies
Waar werkt een Medewerker Informatie & Advies?
De Medewerker Informatie & Advies werkt bij een openbare bibliotheek en dus in de non-profit sector.
Met wie werkt een Medewerker Informatie & Advies samen?
Een Medewerker Informatie & Advies werkt achter de balie nauw samen met de medewerker klantenservice & leenservice. Daarnaast heeft hij veel contact met klanten van de bibliotheek. Hij vormt de eerste verbinding tussen klant en beleidsmakers; veelvoorkomende klachten stuurt hij door naar het hoofd frontoffice of de domeinspecialist.
- Medewerker Klantenservice & Leenservice
- Hoofd Frontoffice
- Domeinspecialist
- Klanten
Verwante beroepen Medewerker Informatie & Advies:
Opleiding: Geen Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding:
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Medewerker Informatie & Advies in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Medewerker Klantenservice & Leenservice
- Hoofd Frontoffice
- Domeinspecialist
- Klanten
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1900 tot €2400