Mediator: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Mediator: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Mediator? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Mediator wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Mediator, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Mediator
Vacatures Mediator
Vacatures laden...
Wat is een Mediator?
Als Mediator ben je eigenlijk bezig als conflictbemiddelaar. Mediation is een vorm van geschillenbeslechtiging buiten de gerechtelijke procedures om. Je bent als Mediator een neutrale derde partij en je zorgt ervoor dat de partijen begeleid worden in hun conflict. Je houdt je als Mediator ook vooral op de achtergrond en je neemt dan ook geen stanpunt in, maakt geen beslissingen en draagt ook geen oplossingen aan. Dit wordt allemaal overgelaten aan de partijen jezelf, je hebt dus echt een bemiddelende en geen actieve rol in het conflict. Als Mediator probeer je er voor te zorgen dat het vertrouwen tussen de partijen weer wordt hersteld; een gebrek aan vertrouwen is namelijk vaak een van de grootste problemen in een conflict.
Je organiseert als Mediator de gesprekken waarin het overleg plaatsvindt en zorgt er voor dat het gesprek in goede banen wordt geleid. Het kan ook zijn dat je als Mediator in overleg treedt met de advocaten of adviseurs de partijen van om te helpen tot een oplossing te komen. Aan het eind van een overleg wordt er vaak een overeenkomst gesloten waarin de gemaakte afspraken zijn vastgelegd. Dit heet een vaststellingsovereenkomst en is bijzonder omdat het af kan wijken van dwingend recht, mits het niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Deze overeenkomst kan gelijk tot uitvoering worden gebracht door middel van een excutoriale titel, zoals een gerechtelijk vonnis of een notariële akte.
Wat heel belangrijk is bij het beroep van Mediator is dat er een geheimhoudinsplicht geldt voor alle partijen. Dit is een van de belangrijkste vereisten en zorgt er ook voor dat de gesprekken ook goed kunnen verlopen. Als je als Mediator aangesloten bent bij de MfN (Mediator federatie Nederland) dan moet je vaak aan nog wat meer regels voldoen. Dit heeft voornamelijk betrekking op geheimhouding en onafhankelijkheid.
Past het beroep Mediator bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Mediator per niveau
Vacatures Mediator per stad
Salarisschaal Mediator
Wat verdient een Mediator?
Wat een Mediator verdient is afhankelijk van de inzet en het dienstverband. Het salaris van een Mediator in loondienst ligt tussen de 3800 en 6000 bruto per maand. Een zelfstandig Mediator kan meer of minder verdienen dan dat. Dit is afhankelijk van het aantal zaken dat wordt behandelt en van het uurtarief. Het uurtarief ligt gemiddeld op 150 ex. BTW, maar dit kan nog een stuk hoger op lager uitvallen, afhankelijk van de staat van dienst, of dat er een coulanceregeling wordt getroffen. Vaak zal je als Mediator meer verdienen naar mate je doorgeschoold bent of bent aangesloten bij het NMI of een andere instantie en dus gecertificeerd Mediator bent.
Meer weten over het salaris Mediator
Hoe word je een Mediator?
Omdat Mediator nog steeds een vrij beroep is, is er geen opleiding vereist. Vrijwel iedereen kan zich namelijk Mediator noemen. De meeste gecertificeerde Mediators hebben echter een juridische opleiding gevolgd op WO niveau en hebben daarna nog een cursus gevolgd. Ook bestaat er een HBO cursus Mediator. Wil je je als Mediator aansluiten bij het MfN (Mediator federatie Nederland) dan moet je slagen voor een kennistoets. Bij het MfN aangesloten Mediators voldoen aan de kwaliteitseisen van de SKM (Stichting Kwaliteit Mediators). Zij hebben een erkende Mediation opleiding gevolgd en houden hun kennis en vaardigheden op peil.
Inhoud opleiding mediation
Tijdens een opleiding Mediation leer je o.a. conflictgesprekken te voeren. Doel is een oplossing te vinden waar beide partijen zich in kunnen vinden, zodat ze niet naar de rechter hoeven. Je leert alles over mediationvaardigheden, het onderscheid tussen informeren en adviseren, de omgang met externe adviseurs enzovoort. Ook leer je typische organisatieconflicten herkennen en hiervoor oplossingen te bedenken.
Opleidingen Mediator
Omscholen tot Mediator
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Mediator. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Mediator
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Mediator
Als je Mediator wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Mediator zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Mediator
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Mediator
Een Mediator heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: durf, motiveren, stressbestendig, resultaatgericht, optimistisch
Omschrijving
In moeilijke tijden weten deze mensen de moed vast te houden en ondanks de omstandigheden toch door te gaan. Deze doorzetters houden vast aan hun ideeën en laten zich niet van de wijs brengen door tegenslagen. Zij houden het resultaat voor ogen en proberen daar op een zo efficiënt mogelijke manier naar toe te werken.
Sterke punten
Deze mensen zetten door en motiveren daarbij zichzelf en anderen. Op die manier proberen deze mensen zowel hun persoonlijke als het gezamenlijke doel te behalen. Om het doel te behalen is behoorlijk wat energie nodig. Daarnaast zijn zij vaak stressbestendig en optimistisch. Ze laten zich niet uit het veld slaan.
Zwakke punten
Deze mensen willen zo graag de eindstreep behalen, dat de omgeving er soms niet meer toe doet. Ook worden deze doorzetters weleens bestempeld als koppig en eigenwijs. Dit heeft als reden dat zij vasthouden aan ideeën en niet willen afwijken van de bedachte paden.
Steekwoorden: discipline, betrouwbaar, structureel, loyaal
Omschrijving
Integere mensen voeren zorgvuldig hun taken uit. Ze houden hierbij rekening met de geldende sociale en ethische normen ten aanzien van gevoelige informatie, contact met anderen en posities en belangen. Deze mensen houden zichzelf verantwoordelijk voor hun werkzaamheden. Moraliteit staat hoog in het vaandel bij deze mensen.
Sterke punten
Deze mensen zijn eerlijk, betrouwbaar en bekijken alles vanuit een moreel oogpunt. Verder zijn integere mensen vaak erg gestructureerd en raken ze bij tegenslag niet van hun stuk. Bovendien zijn deze mensen vaak erg beheerst. Deze mensen worden ook wel vaak loyaal genoemd.
Zwakke punten
Integere mensen hebben vaak moeite met zeggen wat ze bedoelen. Ze hebben moeite met de informatie helder en duidelijk te verspreiden. Verder laten zij zich snel afleiden van hun werkzaamheden. Sommige integere mensen zijn goed in het manipuleren van anderen. Ze houden bewust informatie achter, of ze zijn loslippig met betrekking tot vertrouwelijke informatie. Dit gebeurt vaak met het oog op het eigenbelang.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden Competentie Onafhankelijkheid:
zelfverzekerd, zelfkennis, zelfontwikkeling, kritisch, zelfstandig
Omschrijving
Deze mensen nemen beslissingen op basis van hun eigen overtuigingen en niet zozeer op basis van overtuigingen van anderen. Deze mensen hebben vaak een duidelijke koers en laten zich niet zomaar van de wijs brengen. Zij werken zelfstandig en durven besluiten te nemen. Ze kijken kritisch naar het werk en hun functioneren, waardoor ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen.
Sterke punten
Over het algemeen zijn deze mensen zelfverzekerd en beschikken ze over een goede zelfkennis en –ontwikkeling. Zij zetten voor zichzelf een bepaalde koers uit en bewandelen zelfstandig de weg ernaar toe.
Zwakke punten
Onafhankelijke mensen kunnen afstandelijk overkomen. Ze doen vaak dingen zelfstandig en hierdoor kan het voor omgeving lijken alsof ze zich afsluiten. Nog een gevaar van zelfstandig werken is stress. Onafhankelijke mensen vinden het lastig om hulp te vragen, waardoor de werkdruk enorm kan oplopen.
Steekwoorden: inlevingsvermogen, gevoeligheid, sociabiliteit, waardering, respect
Omschrijving
Deze mensen houden rekening met meningen, gedachten en gevoelens van anderen. Ze zijn zich bewust van hun gedrag en ze letten op hoe ze overkomen bij anderen. Deze mensen geven in een gesprek altijd ruimte aan de ander en ze tonen waardering voor wat een ander te zeggen heeft.
Sterke punten
Deze mensen zijn goede luisteraars, zij tonen oprecht interesse in de meningen en gevoelens van anderen. Ze proberen te helpen waar dat kan en zullen zich te allen tijde respectvol gedragen. Bij deze competentie past ook de competentie ‘integriteit’. Deze mensen houden rekening met anderen en zichzelf en kijken altijd naar verschillende morele opvattingen.
Zwakke punten
Sommige mensen houden teveel rekening met anderen, waardoor ze zichzelf kunnen verliezen. Op die manier kunnen anderen hen bestempelen als onzeker of als iemand die ‘met alle winden mee waait’. Ook kunnen deze mensen overkomen als onduidelijk en onzeker. Ze willen graag alle meningen van anderen meenemen en vinden het dan lastig om een duidelijk standpunt in te nemen.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Mediator
- Inlevingsvermogen
- Respectvol
- Gevoeligheid
- Helder communiceren
- Taalkennis
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Motivatie
- Tegenslagen verwerken
- Stressbestendig
- Betrouwbaarheid
- Consequent handelen
- Loyaliteit
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Zelfsturing
- Zelfontwikkeling
- Durf
Wat voor persoonlijkheid heeft een Mediator nodig?
Als Mediator is het erg belangrijk dat je diplomatiek kunt zijn. Je moet er namelijk voor zorgen dat je partijen zoveel mogelijk hun eigen gang laat gaan maar dat je toch een sturende factor bent (Bemiddelaar). Empatisch vermogen is ook een belangrijk eigenschap omdat je je moet kunnen inleven in de standpunten van beide partijen. Verder heb je een groot voordeel als M ediator als je geduldig kunt zijn. Conflicten zullen namelijk niet in een dag opgelost zijn. Er zal vaak een lange tijd overheen gaan voordat partijen tot een oplossing kunnen komen (Bemiddelaar).
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Eigenschappen Mediator
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Mediator?
Er is veel vraag naar Mediators. Steeds meer mensen willen namelijk hun problemen niet meer oplossen via de rechter maar doen dit het liefst door middel van een Mediator, omdat dat vaak een meer bevredigende oplossing biedt en ook wat een wat vrijere manier van conflictbeslechtiging. Het arbeidsmarktperspectief van een Mediator is dus goed. De doorgroeimogelijkheden zijn echter beperkt. Mediator is namelijk een beroep dat veel juristen er naast hun andere werk bij doen. Er zijn dus binnen het beroep niet echt doorgroeimogelijkheden.
De actuele kans op werk voor een Mediator
Het beroep Mediator is onderdeel van de beroepsfamilie Sociaal-juridisch adviseurs en mediators. De kans op werk voor de beroepsfamilie Sociaal-juridisch adviseurs en mediators is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Mediator
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Mediator
Het beroep Mediator is onderdeel van de beroepsfamilie Sociaal-juridisch adviseurs en mediators.
Verwante beroepen Mediator
Doorgroei beroepen voor een Mediator
Coördinator telefonische hulpdiensten
manager telefonische hulpdiensten
manager sos-telefonische hulpdienst
teamleider telefonische hulpdiensten
zorgmanager telefonische hulpdiensten
Teamleider instelling maatschappelijk werk
hoofd diensten maatschappelijk werk
teamleider asielzoekerscentrum
teamleider bureau slachtofferhulp
hoofd diensten asielzoekerscentrum
hoofd wonen asielzoekerscentrum
teamleider antidiscriminatie-bureau
kliniekcoördinator hulpverlening delinquenten
Maatschappelijk werker, specialisatie geestelijke gezondheidszorg
psychiatrisch-maatschappelijk werker
zorgconsulent verstandelijk gehandicapten
maatschappelijk werker psychiatrische kliniek
maatschappelijk werker alcohol-, drugs-, gokverslaafden
maatschappelijk werker consultatiebureau alcoholisten
Maatschappelijk werker, specialisatie kinder- en jeugd
gespecialiseerd ambulant jeugdhulpverlener
maatschappelijk werker jeugdbescherming jeugdhulpverlening
maatschappelijk werker opvangcentrum voor jeugdigen
maatschappelijk werker schoolpsychologische dienst
maatschappelijk consulent jeugdhulpverlening
maatschappelijk werker kinderpolitie
maatschappelijk werker raad voor de kinderbescherming
maatschappelijk werker voogdijvereniging
orthopedagogisch sociaal-maatschappelijk werker
maatschappelijk werker adviesbureau voor jongeren
maatschappelijk werker crisisopvangcentrum voor jeugdigen
maatschappelijk werker kinderbescherming
maatschappelijk werker kindertehuis
Medewerker Advies- en Meldpunt Kindermishandeling
Medewerker Centrale Toegang (Bureau Jeugdzorg)
Maatschappelijk werker, specialisatie volwassenen
maatschappelijk werker opvang ongehuwde moeders
maatschappelijk werker sociaal-pedagogisch (huwelijks-, levens-, gezinsmoeilijkheden)
algemeen maatschappelijk werker
gezinsmaatschappelijk werker gezinsverzorgende instelling
maatschappelijk werker begeleiding buitenlandse gastarbeiders
maatschappelijk werker bureau huwelijks-, gezinsmoeilijkheden
maatschappelijk werker opbouwwerk
maatschappelijk werker opvang alleenstaande ouders
maatschappelijk werker opvanghuis
maatschappelijk werker sociaal-cultureel opbouwwerk
agogisch-maatschappelijk werker
bedrijfsmaatschappelijk werker
gezinsmaatschappelijk werker algemeen maatschappelijk werk
maatschappelijk werker begeleiding allochtonen
maatschappelijk werker blijf-van-mijn-lijf huis
maatschappelijk werker gezinnen
maatschappelijk werker woonwagenwerk
supervisor maatschappelijk werk
Opvangmedewerker diensten asielzoekerscentrum
ambtenaar individuele tbs-zaken
coördinator alternatieve straffen reclassering
maatschappelijk werker gevangenis
coördinator dienstverlening reclassering
penitentiair reclasseringswerker
Medisch maatschappelijk werker
medisch maatschappelijk werker ziekenhuis
medisch maatschappelijk werker revalidatiecentrum
medisch maatschappelijk werker sanatorium
maatschappelijk werker werkplaats mindervaliden
medisch maatschappelijk werker gemeentelijke geneeskundige dienst
teamleider medische kleuterdagverblijf (mkd)
teamleider raad voor de kinderbescherming
teamleider advies- en meldpunt kindermishandeling (amk)
teamleider adviesbureau voor jeugdigen en ouderen (ajo)
teamleider crisisopvang woonvorm voor jeugdhulpverlening
teamleider dagcentrum voor schoolgaande jeugd (boddaertcentra)
teamleider daghulp voor niet-schoolgaande jeugd
teamleider het alternatief (halt)
teamleider justitiële jeugdopvang- en behandelinrichting
teamleider medische kindertehuis geestelijke jeugdgezondheidszorg
Waar werkt een Mediator?
Als Mediator ben je vaak werkzaam als zelfstandige en ben je ondertussen aangesloten bij het NMI of een ander instituut. Dit is dus een profit organisatie. Soms echter kun je ook als Mediator bij een overheidsinstelling aan de slag en werk je dus in de non-profit sector.
Met wie werkt een Mediator samen?
Als Mediator kom je veel in aanraking met de partijen in het conflict. Ook zul je daarbij vaak te maken krijgen met hun advocaten en adviseurs die de mogelijkheid hebben om bij het gesprek aanwezig te zijn. Het kan ook voorkomen dat je te maken krijgt met andere Mediators die zijn aangesloten bij het NMI of een andere vereniging of instituut. Willen de partijen aan de overeenkomst een excutoriale titel verlenen dan kan het zijn dat je te maken krijgt met de notaris of de rechter.
- Cliënt
- Advocaat
- Adviseur
- Rechter
Verwante beroepen Mediator:
Opleiding: WO Postdoc
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Mediator in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Cliënt
- Advocaat
- Adviseur
- Rechter
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €3800 tot €6000