customer relations manager Taken, Verantwoordelijkheden, Vacatures en Opleidingen
Wat is een customer relations manager?
Het beroep customer relations manager is een variant van het beroep marketingmanager en is onderdeel van de beroepsfamilie managers verkoop en marketing
Beschrijving van het moederberoep marketing manager
Een Marketingmanager is verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van een onderneming. Een marketing manager ontwikkelt marketingstrategieën en plannen. Een marketing manager analyseert de winstgevendheid van deze plannen, ontwikkelt prijsstrategieën. Het doel van deze activiteiten is bekendheid van producten en de onderneming onder de beoogde afnemers.
Verschillende typen Marketing Manager
Er zijn verschillende specialsaties qua Marketing Manager. Dit zijn specialisaties op klanttype; bijvoorbeeld consumenten- of Business-to-Business (B2B-marketing). Maar ook op geografisch (International Marketing Manager), of op middelen. (Digital Marketting Manager). Wanneer de Marketing Manager dit soort specialisten aanstuurt spreken we vaak over een Marketing Directeur, of Chief Marketing Officer.
Wat doet een marketing manager?
Een marketing manager kijkt naar de wensen van klanten van een bedrijf om zo producten aan de man te brengen. De marketing manager adviseert de directie over nieuwe producten en nieuwe markten. De marketing manager stelt uiteindelijk de potentiële doelgroep klanten vast. Een marketing manager onderzoekt de vraag naar producten en kijkt naar de concurrentie. Ook onderzoekt de marketing manager wat klanten van een product, merk of bedrijf vinden en wat ze graag verbeterd zouden willen zien.
Een marketing manager moet voortdurend nieuwe dingen bedenken om de afnemersdoelgroep te blijven prikkelen. Bij nieuwe producten doet de marketing manager dieper onderzoek. Hiervoor worden marktonderzoekers ingeschakeld. Soms zijn deze in dienst van het bedrijf waar de marktonderzoeker werkt, soms wordt het uitbesteed aan een ander bedrijf.
Een marketing manager kan er dus voor kiezen een nieuwe markt aan te boren of een nieuw product te ontwikkelen. Uiteindelijk bedenkt de marketing manager een goede marketing- of reclamecampagne.
Dit gaat vaak in samenwerking met een reclamebureau. De marketing manager nodigt een paar reclamebureaus uit die hun plannen presenteren. Bij het maken van marktstrategiën wordt rekening gehouden met de doelstellingen van het bedrijf, de marktkenmerken en factoren als kosten en winstmarges. Een marketing manager geeft hier zelf regelmatig presentaties over aan de directie, klanten en de pers. De ideeën van een marketing manager gaan vaak over grote veranderingen, er wordt daarom regelmatig overlegd met andere afdelingshoofden. De directie neemt uiteindelijk een beslissing.
De marketing manager is ook verantwoordelijk voor de communicatie en promotie. Daarnaast organiseert een marketing manager activiteiten om collega's te coachen, bijvoorbeeld teambuilding, werkevaluatie en motivatie.
Taken, verantwoordelijkheden en werkzaamheden van een Marketingmanager
- businessplannen meedelen aan medewerkers
- een jaarlijkse marketingbegroting opstellen
- externe factoren van bedrijven analyseren
- inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling
- interne factoren van bedrijven analyseren
- kernprestatie-indicatoren bepalen en volgen
- marketingactiviteiten coördineren
- marketinginhoud evalueren
- marketingstrategieën integreren in de globale strategie
- marketingstrategieën plannen
- marktonderzoek uitvoeren
- meetbare marketingdoelstellingen definiëren
- mogelijke markten voor bedrijven identificeren
- onderzoeken inzake klantendiensten analyseren
- reclamecampagnes plannen
- samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën
Leidinggevende activiteiten Marketingmanager
- Leiding geven aan een team
- personeel aannemen
- personeel beheren
- personeel werven
- personeel motiveren
Mede mogelijk gemaakt door ESCO
Andere beroepen binnen de beroepsfamilie managers verkoop en marketing
Past het beroep customer relations manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesVacatures customer relations manager
Wil je een beter salaris verdienen als customer relations manager? Misschien kan je via deze vacatures een loonsverhoging krijgen
Vacatures laden...
Vacatures customer relations manager per niveau
Vacatures customer relations manager per stad
Vacatures customer relations manager Alkmaar
Vacatures customer relations manager Almelo
Vacatures customer relations manager Almere
Vacatures customer relations manager Alphen aan den Rijn
Vacatures customer relations manager Amersfoort
Vacatures customer relations manager Amstelveen
Vacatures customer relations manager Amsterdam
Vacatures customer relations manager Apeldoorn
Vacatures customer relations manager Arnhem
Vacatures customer relations manager Assen
Vacatures customer relations manager Bergen op Zoom
Vacatures customer relations manager Breda
Vacatures customer relations manager Capelle aan den IJssel
Vacatures customer relations manager Delft
Vacatures customer relations manager Den Bosch
Vacatures customer relations manager Den Haag
Vacatures customer relations manager Den Helder
Vacatures customer relations manager Deventer
Vacatures customer relations manager Doetinchem
Vacatures customer relations manager Dordrecht
Vacatures customer relations manager Ede
Vacatures customer relations manager Eindhoven
Vacatures customer relations manager Emmen
Vacatures customer relations manager Enschede
Vacatures customer relations manager Gouda
Vacatures customer relations manager Groningen
Vacatures customer relations manager Haarlem
Vacatures customer relations manager Haarlemmermeer
Vacatures customer relations manager Heerlen
Vacatures customer relations manager Helmond
Vacatures customer relations manager Hengelo
Vacatures customer relations manager Hilversum
Vacatures customer relations manager Hoogeveen
Vacatures customer relations manager Hoorn
Vacatures customer relations manager Katwijk
Vacatures customer relations manager Leeuwarden
Vacatures customer relations manager Leiden
Vacatures customer relations manager Lelystad
Vacatures customer relations manager Maastricht
Vacatures customer relations manager Middelburg
Vacatures customer relations manager Nieuwegein
Vacatures customer relations manager Nijmegen
Vacatures customer relations manager Oss
Vacatures customer relations manager Purmerend
Vacatures customer relations manager Roermond
Vacatures customer relations manager Roosendaal
Vacatures customer relations manager Rotterdam
Vacatures customer relations manager Schiedam
Vacatures customer relations manager Spijkenisse
Vacatures customer relations manager Terneuzen
Vacatures customer relations manager Tilburg
Vacatures customer relations manager Utrecht
Vacatures customer relations manager Veenendaal
Vacatures customer relations manager Venlo
Vacatures customer relations manager Vlaardingen
Vacatures customer relations manager Westland
Vacatures customer relations manager Zaanstad
Vacatures customer relations manager Zeist
customer relations manager worden: Opleidingen tot customer relations manager
Wil je customer relations manager worden? Hieronder vind je de opleidingen voor de customer relations manager.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot customer relations manager
Er zijn geen opleidingen customer relations manager aanwezig.
Doorgroei mogelijkheden customer relations manager
Het beroep customer relations manager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing.
Verwante beroepen customer relations manager
Mogelijke specialisaties voor een customer relations manager
Hoofd beroepsgroep customer relations manager
Het beroep customer relations manager valt binnen de hoofdberoepsgroep Managers
Managers leiden ondernemingen, organisaties en overheden. Managers bepalen de doelstellingen, de strategie en het beleid van de organisatie of de afdeling. Daaropvolgend zorgen Managers ervoor dat de juiste activiteiten worden uitgevoerd en zorgen ze ervoor dat de benodigde middelen hiervoor beschikbaar zijn. Ze evalueren de resultaten en bepalen of de strategie, het beleid en de activiteiten de doelstellingen behalen. Op basis daarvan wordt het beleid, de activiteiten en de budgetten doorgezet, herzien of aangepast. Een manager is vaak de eindverantwoordelijke voor het resultaat en de werkwijze van de organisatie.
Het opleidings- en werk- denkniveau van Managers ligt gemiddeld genomen op HBO en WO niveau. In meerdere gevallen kunnen de kennis en vaardigheden ook via werkervaring en additionele training worden opgedaan.
Veelvoorkomende taken en verantwoordelijkheden van de hoofdgroep Managers
- het formuleren en/of adviseren van beleid, budgetten, wet- en regelgeving
- het bepalen van de doelstellingen, de normen en prestatie indicatoren
- zorgen voor beleid, procedures en systemen om de resultaten te evalueren
- het autoriseren van materiële, personele en financiële middelen om de activiteiten te kunnen uitvoeren
- het monitoren en evalueren van de prestaties van de organisatie, de afdeling en de medewerkers
- het selecteren of goedkeuren van de selectie van personeel
- zorgen voor naleving van gezondheids- en veiligheidseisen
- plannen en aansturen van de dagelijkse werkzaamheden
- vertegenwoordigen van de organisatie of afdeling tijdens vergaderingen of bijeenkomsten
Beroepen binnen de hoofdgroep Managers worden ingedeeld in de volgende subhoofdgroepen:
- 11 Topbestuurders, leden wetgevende instanties, beleidvoerende functies
- 12 Managers op administratief en commercieel gebied
- 13 Managers productie en gespecialiseerde dienstverlening
- 14 Managers horeca, detailhandel en overige diensten
Solliciteren op de functie customer relations manager
Wanneer je gaat solliciteren voor een baan als customer relations manager dien je te letten op welke zaken er voor dit beroep specifiek gelden. Per beroepsgroep en functie verschilt bijvoorbeeld het taalgebruik en zijn bepaalde vaardigheden voor customer relations manager belangrijker dan voor een ander beroep. Bij een sollicitatie is jouw CV een van de belangrijkste punten waar naar wordt gekeken, naast ook jouw motivatiebrief. Sta je op het punt te gaan solliciteren als customer relations manager. Bekijk dan onze tips.
Bekijk onze CV en sollicitatietipsIs het beroep customer relations manager iets voor je?
Zou je graag customer relations manager willen worden? Of weet je nog niet welk beroep bij jou past? Als je wilt weten hoe je jouw eigenschappen en competenties kunt gebruiken op de arbeidsmarkt, vul dan onze beroepskeuze test in en kom erachter of een baan als customer relations manager bij jou past.
Doe de gratis beroepskeuzetestFAQ / Veelgestelde vragen beroep customer relations manager
❓ Hoeveel vacatures customer relations manager hebben jullie op nu online staan?
Wij hebben op dit moment 0 vacatures customer relations manager online staan van verschillende vacaturesites & werkgevers. Je vindt op nationaleberoepengids.nl de introductie van de vacatures en kan doorklikken naar de vacaturesite of de werkgever.
❓ Hoe kan ik het beste mijn beroepskeuze maken?
Wij proberen je op nationaleberoepengids.nl alle informatie te bieden die je nodig hebt om jouw beroeps- en loopbaankeuzes te maken. Zo hebben we natuurlijk de Beroepskeuzetest, maar ook de Omschoolwijzer voor als je customer relations manager wilt worden. Op deze pagina geven we je de antwoorden op jouw vragen over het salaris, de baankans, de functie, de competenties en de persoonstypen, zodat jij kan nadenken of het beroep customer relations manager iets voor jou is.