customer relations manager Taken, Verantwoordelijkheden, Vacatures en Opleidingen

`

Wat is een customer relations manager?

Het beroep customer relations manager is een variant van het beroep marketingmanager en is onderdeel van de beroepsfamilie managers verkoop en marketing

Beschrijving van het moederberoep marketing manager

Een Marketingmanager is verantwoordelijk voor de  marketingactiviteiten van een onderneming. Een marketing manager ontwikkelt marketingstrategieën en plannen. Een marketing manager analyseert de winstgevendheid van deze plannen, ontwikkelt prijsstrategieën. Het doel van deze activiteiten is bekendheid van producten en de onderneming onder de beoogde afnemers.

Verschillende typen Marketing Manager

Er zijn verschillende specialsaties qua Marketing Manager. Dit zijn specialisaties op klanttype; bijvoorbeeld consumenten- of Business-to-Business (B2B-marketing). Maar ook op geografisch (International Marketing Manager), of op middelen. (Digital Marketting Manager). Wanneer de Marketing Manager dit soort specialisten aanstuurt spreken we vaak over een Marketing Directeur, of Chief Marketing Officer.

 

Wat doet een marketing manager?

Een marketing manager kijkt naar de wensen van klanten van een bedrijf om zo producten aan de man te brengen. De marketing manager adviseert de directie over nieuwe producten en nieuwe markten.  De marketing manager stelt uiteindelijk de potentiële doelgroep klanten vast. Een marketing manager onderzoekt de vraag naar producten en kijkt naar de concurrentie. Ook onderzoekt de marketing manager wat klanten van een product, merk of bedrijf vinden en wat ze graag verbeterd zouden willen zien.

Een marketing manager moet voortdurend nieuwe dingen bedenken om de afnemersdoelgroep te blijven prikkelen. Bij nieuwe producten doet de marketing manager dieper onderzoek. Hiervoor worden marktonderzoekers ingeschakeld. Soms zijn deze in dienst van het bedrijf waar de marktonderzoeker werkt, soms wordt het uitbesteed aan een ander bedrijf.

Een marketing manager kan er dus voor kiezen een nieuwe markt aan te boren of een nieuw product te ontwikkelen. Uiteindelijk bedenkt de marketing manager een goede marketing- of reclamecampagne.

Dit gaat vaak in samenwerking met een reclamebureau. De marketing manager nodigt een paar reclamebureaus uit die hun plannen presenteren. Bij het maken van marktstrategiën wordt rekening gehouden met de doelstellingen van het bedrijf, de marktkenmerken en factoren als kosten en winstmarges. Een marketing manager geeft hier zelf regelmatig presentaties over aan de directie, klanten en de pers. De ideeën van een marketing manager gaan vaak over grote veranderingen, er wordt daarom regelmatig overlegd met andere afdelingshoofden. De directie neemt uiteindelijk een beslissing.

De marketing manager is ook verantwoordelijk voor de communicatie en promotie. Daarnaast organiseert een marketing manager activiteiten om collega's te coachen, bijvoorbeeld teambuilding, werkevaluatie en motivatie.

Taken, verantwoordelijkheden en werkzaamheden van een Marketingmanager

  • businessplannen meedelen aan medewerkers
  • een jaarlijkse marketingbegroting opstellen
  • externe factoren van bedrijven analyseren
  • inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling
  • interne factoren van bedrijven analyseren
  • kernprestatie-indicatoren bepalen en volgen
  • marketingactiviteiten coördineren
  • marketinginhoud evalueren
  • marketingstrategieën integreren in de globale strategie
  • marketingstrategieën plannen
  • marktonderzoek uitvoeren
  • meetbare marketingdoelstellingen definiëren
  • mogelijke markten voor bedrijven identificeren
  • onderzoeken inzake klantendiensten analyseren
  • reclamecampagnes plannen
  • samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën

Leidinggevende activiteiten Marketingmanager

  • Leiding geven aan een team
  • personeel aannemen
  • personeel beheren
  • personeel werven
  • personeel motiveren

 

Mede mogelijk gemaakt door ESCO




Past het beroep customer relations manager bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Vacatures customer relations manager

Wil je een beter salaris verdienen als customer relations manager? Misschien kan je via deze vacatures een loonsverhoging krijgen

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures customer relations manager per stad

Vacatures customer relations manager Alkmaar

Vacatures customer relations manager Almelo

Vacatures customer relations manager Almere

Vacatures customer relations manager Alphen aan den Rijn

Vacatures customer relations manager Amersfoort

Vacatures customer relations manager Amstelveen

Vacatures customer relations manager Amsterdam

Vacatures customer relations manager Apeldoorn

Vacatures customer relations manager Arnhem

Vacatures customer relations manager Assen

Vacatures customer relations manager Bergen op Zoom

Vacatures customer relations manager Breda

Vacatures customer relations manager Capelle aan den IJssel

Vacatures customer relations manager Delft

Vacatures customer relations manager Den Bosch

Vacatures customer relations manager Den Haag

Vacatures customer relations manager Den Helder

Vacatures customer relations manager Deventer

Vacatures customer relations manager Doetinchem

Vacatures customer relations manager Dordrecht

Vacatures customer relations manager Ede

Vacatures customer relations manager Eindhoven

Vacatures customer relations manager Emmen

Vacatures customer relations manager Enschede

Vacatures customer relations manager Gouda

Vacatures customer relations manager Groningen

Vacatures customer relations manager Haarlem

Vacatures customer relations manager Haarlemmermeer

Vacatures customer relations manager Heerlen

Vacatures customer relations manager Helmond

Vacatures customer relations manager Hengelo

Vacatures customer relations manager Hilversum

Vacatures customer relations manager Hoogeveen

Vacatures customer relations manager Hoorn

Vacatures customer relations manager Katwijk

Vacatures customer relations manager Leeuwarden

Vacatures customer relations manager Leiden

Vacatures customer relations manager Lelystad

Vacatures customer relations manager Maastricht

Vacatures customer relations manager Middelburg

Vacatures customer relations manager Nieuwegein

Vacatures customer relations manager Nijmegen

Vacatures customer relations manager Oss

Vacatures customer relations manager Purmerend

Vacatures customer relations manager Roermond

Vacatures customer relations manager Roosendaal

Vacatures customer relations manager Rotterdam

Vacatures customer relations manager Schiedam

Vacatures customer relations manager Spijkenisse

Vacatures customer relations manager Terneuzen

Vacatures customer relations manager Tilburg

Vacatures customer relations manager Utrecht

Vacatures customer relations manager Veenendaal

Vacatures customer relations manager Venlo

Vacatures customer relations manager Vlaardingen

Vacatures customer relations manager Westland

Vacatures customer relations manager Zaanstad

Vacatures customer relations manager Zeist

Vacatures customer relations manager Zoetermeer

Vacatures customer relations manager Zwolle

Meer steden Minder steden

customer relations manager worden: Opleidingen tot customer relations manager

Wil je customer relations manager worden? Hieronder vind je de opleidingen voor de customer relations manager.

Opleidingen, cursussen en trainingen tot customer relations manager

Er zijn geen opleidingen customer relations manager aanwezig.


Doorgroei mogelijkheden customer relations manager

Het beroep customer relations manager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing.


Hoofd beroepsgroep customer relations manager

Het beroep customer relations manager valt binnen de hoofdberoepsgroep Managers

Managers leiden ondernemingen, organisaties en overheden. Managers bepalen de doelstellingen, de strategie en het beleid van de organisatie of de afdeling. Daaropvolgend zorgen Managers ervoor dat de juiste activiteiten worden uitgevoerd en zorgen ze ervoor dat de benodigde middelen hiervoor beschikbaar zijn. Ze evalueren de resultaten en bepalen of de strategie, het beleid en de activiteiten de doelstellingen behalen. Op basis daarvan wordt het beleid, de activiteiten en de budgetten doorgezet, herzien of aangepast. Een manager is vaak de eindverantwoordelijke voor het resultaat en de werkwijze van de organisatie.

Het opleidings- en werk- denkniveau van Managers ligt gemiddeld genomen op HBO en WO niveau. In meerdere gevallen kunnen de kennis en vaardigheden ook via werkervaring en additionele training worden opgedaan.

Veelvoorkomende taken en verantwoordelijkheden van de hoofdgroep Managers

  • het formuleren en/of adviseren van beleid, budgetten, wet- en regelgeving
  • het bepalen van de doelstellingen, de normen en prestatie indicatoren
  • zorgen voor beleid, procedures en systemen om de resultaten te evalueren
  • het autoriseren van materiële, personele en financiële middelen om de activiteiten te kunnen uitvoeren
  • het monitoren en evalueren van de prestaties van de organisatie, de afdeling en de medewerkers 
  • het selecteren of goedkeuren van de selectie van personeel
  • zorgen voor naleving van gezondheids- en veiligheidseisen 
  • plannen en aansturen van de dagelijkse werkzaamheden
  • vertegenwoordigen van de organisatie of afdeling tijdens vergaderingen of bijeenkomsten

 

Beroepen binnen de hoofdgroep Managers worden ingedeeld in de volgende subhoofdgroepen:

  • 11 Topbestuurders, leden wetgevende instanties, beleidvoerende functies
  • 12 Managers op administratief en commercieel gebied
  • 13 Managers productie en gespecialiseerde dienstverlening
  • 14 Managers horeca, detailhandel en overige diensten

 


Solliciteren op de functie customer relations manager

Wanneer je gaat solliciteren voor een baan als customer relations manager dien je te letten op welke zaken er voor dit beroep specifiek gelden. Per beroepsgroep en functie verschilt bijvoorbeeld het taalgebruik en zijn bepaalde vaardigheden voor customer relations manager belangrijker dan voor een ander beroep. Bij een sollicitatie is jouw CV een van de belangrijkste punten waar naar wordt gekeken, naast ook jouw motivatiebrief. Sta je op het punt te gaan solliciteren als customer relations manager. Bekijk dan onze tips.

Bekijk onze CV en sollicitatietips

Is het beroep customer relations manager iets voor je?

Zou je graag customer relations manager willen worden? Of weet je nog niet welk beroep bij jou past? Als je wilt weten hoe je jouw eigenschappen en competenties kunt gebruiken op de arbeidsmarkt, vul dan onze beroepskeuze test in en kom erachter of een baan als customer relations manager bij jou past.

Doe de gratis beroepskeuzetest

Ga direct naar