Gedragskundige: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Gedragskundige: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Gedragskundige? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Gedragskundige wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Gedragskundige, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Gedragskundige
Vacatures Gedragskundige
Vacatures laden...
Wat is een Gedragskundige?
De gedragskundige richt zijn taken op mensen die aanzienlijke problemen hebben op gedragsmatig gebied. Dit kunnen jeugdige deliquenten zijn, of cliënten/patiënten met mentale stoornissen. Dit beroep lijkt op veel aspecten op beroepen als een psycholoog. Het uiteindelijke doel van een gedragskundige is het in zo verre het gedrag beïnvloeden van de cliënt dat deze op een 'normale' manier weer om kan gaan met zijn of haar omgeving.
Vaak gaat de gedragskundige te werk met een hypothesen toetsend plan van aanpak. Dit wil zeggen dat de gedragskundige eerst een aantal problemen bedenkt die de cliënt zou kunnen hebben en daarna tracht deze problemen op te lossen door middel van gedragsmatige veranderingen in te voeren. De bedoeling is het gedrag zo te beïnvloeden dat deze op een normaal manier weer kan functioneren binnen de maatschappij.
Dit beroep vergt veel doorzettingsvermogen en een ijzeren wil. Veel cliënten of patiënten weigeren mee te werken of worden verplicht mee te werken aan de behandeling. Dit zorgt voor een andere aanpak dan bij mensen die wel bereid zijn te veranderen of veranderingen te omarmen.
Past het beroep Gedragskundige bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Gedragskundige per niveau
Vacatures Gedragskundige per stad
Vacatures Gedragskundige Alkmaar
Vacatures Gedragskundige Almelo
Vacatures Gedragskundige Almere
Vacatures Gedragskundige Alphen aan den Rijn
Vacatures Gedragskundige Amersfoort
Vacatures Gedragskundige Amstelveen
Vacatures Gedragskundige Amsterdam
Vacatures Gedragskundige Apeldoorn
Vacatures Gedragskundige Arnhem
Vacatures Gedragskundige Assen
Vacatures Gedragskundige Bergen op Zoom
Vacatures Gedragskundige Breda
Vacatures Gedragskundige Capelle aan den IJssel
Vacatures Gedragskundige Delft
Vacatures Gedragskundige Den Bosch
Vacatures Gedragskundige Den Haag
Vacatures Gedragskundige Den Helder
Vacatures Gedragskundige Deventer
Vacatures Gedragskundige Doetinchem
Vacatures Gedragskundige Dordrecht
Vacatures Gedragskundige Eindhoven
Vacatures Gedragskundige Emmen
Vacatures Gedragskundige Enschede
Vacatures Gedragskundige Gouda
Vacatures Gedragskundige Groningen
Vacatures Gedragskundige Haarlem
Vacatures Gedragskundige Haarlemmermeer
Vacatures Gedragskundige Heerlen
Vacatures Gedragskundige Helmond
Vacatures Gedragskundige Hengelo
Vacatures Gedragskundige Hilversum
Vacatures Gedragskundige Hoogeveen
Vacatures Gedragskundige Hoorn
Vacatures Gedragskundige Katwijk
Vacatures Gedragskundige Leeuwarden
Vacatures Gedragskundige Leiden
Vacatures Gedragskundige Lelystad
Vacatures Gedragskundige Maastricht
Vacatures Gedragskundige Middelburg
Vacatures Gedragskundige Nieuwegein
Vacatures Gedragskundige Nijmegen
Vacatures Gedragskundige Purmerend
Vacatures Gedragskundige Roermond
Vacatures Gedragskundige Roosendaal
Vacatures Gedragskundige Rotterdam
Vacatures Gedragskundige Schiedam
Vacatures Gedragskundige Spijkenisse
Vacatures Gedragskundige Terneuzen
Vacatures Gedragskundige Tilburg
Vacatures Gedragskundige Utrecht
Vacatures Gedragskundige Veenendaal
Vacatures Gedragskundige Venlo
Vacatures Gedragskundige Vlaardingen
Vacatures Gedragskundige Westland
Vacatures Gedragskundige Zaanstad
Vacatures Gedragskundige Zeist
Salarisschaal Gedragskundige
Wat verdient een Gedragskundige?
Het startsalaris van een gedragskundige ligt vaak rond de 2535 euro bruto per maand, dit bedrag kan oplopen tot ongeveer 5950 euro bruto per maand. Deze cijfers staan vast in de CAO gezondheidszorg (GZ) en zullen niet vaak fluctueren. Secundaire arbeidsvoorwaarden komen voor zoals, onregelematigheidstoeslag, reiskostenvergoeding, vakantietoeslag en 13de maand.
Meer weten over het salaris Gedragskundige
Hoe word je een Gedragskundige?
Om tot het beroep van gedragskundige te komen moet er een intensieve 4 jarige universitaire opleiding gevolgd worden of een HBO studie waarna een 2 jarige master moet gevolgd worden. Alleen dan is er kans om tot dit beroep te komen. De meest voorkomende studies voor dit beroep zijn Psychologie, het liefst in de klinische richting of gedrags wetenschappen.
Opleidingen Gedragskundige
Omscholen tot Gedragskundige
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Gedragskundige. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Gedragskundige
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Gedragskundige
Als je Gedragskundige wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Gedragskundige zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Gedragskundige
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Gedragskundige
Een Gedragskundige heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Steekwoorden: inlevingsvermogen, gevoeligheid, sociabiliteit, waardering, respect
Omschrijving
Deze mensen houden rekening met meningen, gedachten en gevoelens van anderen. Ze zijn zich bewust van hun gedrag en ze letten op hoe ze overkomen bij anderen. Deze mensen geven in een gesprek altijd ruimte aan de ander en ze tonen waardering voor wat een ander te zeggen heeft.
Sterke punten
Deze mensen zijn goede luisteraars, zij tonen oprecht interesse in de meningen en gevoelens van anderen. Ze proberen te helpen waar dat kan en zullen zich te allen tijde respectvol gedragen. Bij deze competentie past ook de competentie ‘integriteit’. Deze mensen houden rekening met anderen en zichzelf en kijken altijd naar verschillende morele opvattingen.
Zwakke punten
Sommige mensen houden teveel rekening met anderen, waardoor ze zichzelf kunnen verliezen. Op die manier kunnen anderen hen bestempelen als onzeker of als iemand die ‘met alle winden mee waait’. Ook kunnen deze mensen overkomen als onduidelijk en onzeker. Ze willen graag alle meningen van anderen meenemen en vinden het dan lastig om een duidelijk standpunt in te nemen.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Gedragskundige
- Luistervaardigheid
- Stimuleren
- Inlevingsvermogen
- Feedback geven
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Respectvol
- Gevoeligheid
- Helder communiceren
- Taalkennis
- Analytisch vermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Gedragskundige nodig?
De gedragskundige moet een gever zijn omdat deze in staat moet zijn hulp te bieden aan mensen die vaak de hulp niet willen ontvangen. Daardoor moet de gedragskundige een open persoonlijkheid hebben om deze mensen er toe te zetten en te motiveren om de veranderingen in hun gedrag aan te leren.
De gedragskundige moet een waarnemer zijn omdat deze het gedrag en de verbale en non-verbale signalen van cliënten en patiënten goed moet kunnen interpreteren.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Gedragskundige
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Gedragskundige?
Arbeidsmarktperspectief is op het moment laag gezien de toestroom aan studenten in de psychologie en de bijbehorende studies. Dit zorgt voor een toekomstige krappe arbeidsmarkt. Toch zullen er hier en daar nog goede vacatures liggen voor de hoger opgeleide.
De doorgroeimogelijkheden zijn lastig gezien een gedragskundige een aardige studie achter de rug heeft en al behoorlijk aan de top van zijn of haar carrière bevind.
De actuele kans op werk voor een Gedragskundige
Het beroep Gedragskundige is onderdeel van de beroepsfamilie Psychologen en psychotherapeuten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Psychologen en psychotherapeuten is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Gedragskundige
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Gedragskundige
Het beroep Gedragskundige is onderdeel van de beroepsfamilie Psychologen en psychotherapeuten.
Mogelijke specialisaties voor een Gedragskundige
assistent in opleiding (aio) psychologie
wetenschappelijk onderzoeker diepte psychologie
bedrijfspsycholoog (onderzoeken/publiceren)
wetenschappelijk onderzoeker omgevingspsychologie
wetenschappelijk onderzoeker ontwikkelingspsychologie
wetenschappelijk onderzoeker pedagogische psychologie
psychopatholoog (onderzoeken/publiceren)
wetenschappelijk onderzoekerpsychotherapie
onderzoeker in opleiding (oio) psychologie
psychologisch adviseur leer- en opvoedingsmoeilijkheden
psychologisch adviseur opvang inrichting strafrechtelijk minderjarigen
psycholoog adviezen personeelsbeleid
sociaal-psychologisch adviseur
medebehandelaar generalistische basis (gb ggz)
medebehandelaar gespecialiseerde ggz (gggz)
Doorgroei beroepen voor een Gedragskundige
Waar werkt een Gedragskundige?
- Zorginstelling
- GZ/GGZ
- Verslavingszorg
- TBS Kliniek
- Jeugdgevangenis
- Justitiële centra
Met wie werkt een Gedragskundige samen?
De gedragskundige gaat vaak om met een team van meerdere specialisten die samen een behandelplan opstellen voor de cliënt of patiënt. Zodoende is er meer effectiviteit van de behandeling en wordt de behandeling vanuit meerdere perspectieven bekeken. Door dit samenwerken is het wel van belang dat de gedragskundige veel van de informatie doorspeelt naar zijn of haar collega's.
- Psycholoog
- Maatschappelijk Werkende
- Pedagogisch Hulpverlener
- Arts
Verwante beroepen Gedragskundige:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Gedragskundige in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
- Psycholoog
- Maatschappelijk Werkende
- Pedagogisch Hulpverlener
- Arts
Salarisindicatie:
- Van €2535 tot €5950