Hoofd PR: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Hoofd PR: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Hoofd PR? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Hoofd PR wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Hoofd PR, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Hoofd PR
Vacatures Hoofd PR
Vacatures laden...
Wat is een Hoofd PR?
Een Hoofd PR is verantwoordelijk voor de werkzaamheden van een PR-team en adviseert de directie aangaande het communicatiebeleid. Vervolgens wordt het beleid door het Hoofd PR opgesteld en de medewerkers aan die het beleid uit moeten voeren en vormgeven aangestuurd. Daarnaast zorgt het Hoofd PR ervoor dat het bedrijf dikwijls en op een positieve manier in de media verschijnt. Daarnaast moeten klanten op de hoogte gehouden worden ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen en/of producten.
Past het beroep Hoofd PR bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Hoofd PR per niveau
Vacatures Hoofd PR per stad
Salarisschaal Hoofd PR
Wat verdient een Hoofd PR?
Voor de functie Hoofd PR zijn er vaak gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden van toepassing. Zeker bij de commerciële bedrijven is de kans op een lease-auto en telefoon van de zaak groot. Daarnaast wordt er vaak een 13de maand en vakantietoeslag uitgekeerd.
Meer weten over het salaris Hoofd PR
Hoe word je een Hoofd PR?
Een vereiste voor Hoofd PR is HBO of WO denkniveau. Er kan vanuit verschillende hoeken gekozen worden voor een loopbaan in de PR. Zo zijn verschillende studies op het gebied van communicatie, taal, kunst, cultuur, media en economie toereikend. Een aantal voorbeelden:
Economie (HBO)
Journalistiek (HBO)
Master Bedrijfscommunicatie, na een Bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen (WO).
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Hoofd PR
Er zijn geen opleidingen Hoofd PR aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Hoofd PR in werkt
Bekijk alle opleidingen AlgemeenOmscholen tot Hoofd PR
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Hoofd PR. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Hoofd PR
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Hoofd PR
Als je Hoofd PR wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Hoofd PR zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Hoofd PR
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Hoofd PR
Een Hoofd PR heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend
Omschrijving
Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.
Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.
Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Vaardigheden Hoofd PR
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Buiten kaders denken
- Durf
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Stimuleren
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
Wat voor persoonlijkheid heeft een Hoofd PR nodig?
Het Hoofd PR is als leidinggevende een typische baas. Iemand die gezaghebbend is, maar tevens energiek en vol zelfvertrouwen. Hoewel hij opstandig en dominant kan zijn, is het een zorgzame en oprechte leider (Baas).
Daarnaast is een Hoofd PR zelfverzekerd, gedreven een ijverig. Oppervlakkigheid en ijdelheid kunnen soms de overhand nemen, maar daar staan betrouwbaarheid en waardering tegenover (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Hoofd PR
- Zelfverzekerdheid
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Enthousiasme
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Hoofd PR?
Veel bedrijven hebben een PR-team en zo ook een Hoofd PR. Er is dus een ruim arbeidsmarktperspectief. Er zijn echter niet heel veel doorgroeimogelijkheden aangezien het Hoofd PR reeds aan het hoofd staat van de PR en communicatieafdeling.
De actuele kans op werk voor een Hoofd PR
Het beroep Hoofd PR is onderdeel van de beroepsfamilie Managers communicatie, PR en reclame. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers communicatie, PR en reclame is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Hoofd PR
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Hoofd PR
Het beroep Hoofd PR is onderdeel van de beroepsfamilie Managers communicatie, PR en reclame.
Verwante beroepen Hoofd PR
Mogelijke specialisaties voor een Hoofd PR
Waar werkt een Hoofd PR?
Zowel overheidsinstellingen als commerciële organisaties gebruiken een PR-team om een beeld van het bedrijf via de media neer te zetten.
Met wie werkt een Hoofd PR samen?
Het hoofd PR heeft veel contact met de directie bij het bepalen van een strategie. Daarnaast leidt het Hoofd een PR -en communicatieteam en onderhoudt hij contacten met de pers en redacteuren. Hij bevindt zich zo in een breed netwerk.
- Directie
- PR-team
- contentmanager
- communicatieadviseur
- PR-functionaris
Alles over het beroep Hoofd PR in één oogopslag
Persoonstype:
Netwerk:
- Directie
- PR-team
- contentmanager
- communicatieadviseur
- PR-functionaris
Salarisindicatie:
- Van €2300 tot €8431