Hoogleraar: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Hoogleraar: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Hoogleraar? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Hoogleraar wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Hoogleraar, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Hoogleraar
Vacatures Hoogleraar
Vacatures laden...
Wat is een Hoogleraar?
Een Hoogleraar of Professor heeft vaak een aanstelling (leerstoel) bij een Universiteit op basis van een specialisatie. De Hoogleraar is binnen dat ‘departement’ of onderzoeksgebied verantwoordelijk voor de voortgang en vormgeving van het onderzoek. Daarbij vormt hij het beleid en stuurt hij medewerkers, universitair docenten, promovendi en studenten aan. Daarnaast heeft de Professor een bepaalde lestaak. Hij verzorgt werkcolleges en/of hoorcolleges aan studenten van alle niveaus. Uiteraard zijn er dan ook nog de vergadertaken die de Hoogleraar tijd kosten.
Past het beroep Hoogleraar bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Hoogleraar per niveau
Vacatures Hoogleraar per stad
Vacatures Hoogleraar Alphen aan den Rijn
Vacatures Hoogleraar Amersfoort
Vacatures Hoogleraar Amstelveen
Vacatures Hoogleraar Amsterdam
Vacatures Hoogleraar Apeldoorn
Vacatures Hoogleraar Bergen op Zoom
Vacatures Hoogleraar Capelle aan den IJssel
Vacatures Hoogleraar Den Bosch
Vacatures Hoogleraar Den Helder
Vacatures Hoogleraar Doetinchem
Vacatures Hoogleraar Dordrecht
Vacatures Hoogleraar Eindhoven
Vacatures Hoogleraar Groningen
Vacatures Hoogleraar Haarlemmermeer
Vacatures Hoogleraar Hilversum
Vacatures Hoogleraar Hoogeveen
Vacatures Hoogleraar Leeuwarden
Vacatures Hoogleraar Maastricht
Vacatures Hoogleraar Middelburg
Vacatures Hoogleraar Nieuwegein
Vacatures Hoogleraar Purmerend
Vacatures Hoogleraar Roosendaal
Vacatures Hoogleraar Rotterdam
Vacatures Hoogleraar Spijkenisse
Vacatures Hoogleraar Terneuzen
Vacatures Hoogleraar Veenendaal
Vacatures Hoogleraar Vlaardingen
Salarisschaal Hoogleraar
Wat verdient een Hoogleraar?
Het salaris van een hoogleraar is erg uiteenlopend, op basis van fulltime dienstverband ligt het tussen €6009 en €10.272 bruto per maand. Het voornamelijk wordt het bepaald door de mate waarin de Hoogleraar gespecialiseerd is en hoelang hij/zij aan de universiteit verbonden is. Er zijn twee schalen; Hoogleraarschaal 1 en 2. Voor het salarishuis dat geldt binnen universiteiten betreffen dit de aanloopschaal 15 en dit kan oplopen t/m schaal 18 onder strikte voorwaarden, zoals hoe vaak de de hoogleraar gepromoveerd.
Salarisschalen Hoogleraar per 1-7-2021
Schaal | Startsalaris | Maximaal |
---|---|---|
Schaal 15 | € 6009,- | € 7748,- |
Schaal 16 | € 6510,- | € 8508,- |
Schaal 17 | € 7054,- | € 9348,- |
Schaal 18 | € 7748,- | € 10.272,- |
Meer weten over het salaris Hoogleraar
Hoe word je een Hoogleraar?
Een Hoogleraar word je niet zomaar en er is zeker niet één specifieke opleiding voor. Het komt maar zeer zelden voor dat een niet aan de wetenschap gelieerd iemand een professoraat krijgt aangeboden. In 99 van de 100 gevallen is de weg naar Hoogleraarschap lang. Na de Universitaire studie volgt een promotietraject dat meestal tussen de vier en zes jaar duurt.
Na het afronden van een promotietraject kan men Universitair Hoofddocent worden en pas daarna is de weg naar Hoogleraarschap te betreden. Voordat je als wetenschappelijk medewerker o Universitair Docent Hoogleraar kunt worden moet je eerst voorgesteld worden aan de colleges van bestuur en andere besturen. Pas bij goedkeuring krijgt men de leerstoel toegewezen.
Opleidingen Hoogleraar
Omscholen tot Hoogleraar
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Hoogleraar. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Hoogleraar
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Hoogleraar
Als je Hoogleraar wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Hoogleraar zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Hoogleraar
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Hoogleraar
Een Hoogleraar heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten
Omschrijving
Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.
Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.
Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.
Steekwoorden: overzicht, leiderschap, uitdrukkingsvaardig, luisteren, overtuigen, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze competentie valt voor een deel samen met leiderschap. Een goede leider moet kunnen delegeren. Deze mensen geven bepaalde taken uit handen en beslissen wie geschikt is voor welke taak. Hij behoudt hierbij het overzicht.
Sterke punten
Deze personen geven medewerkers de ruimte om zich te ontwikkelen. Ze krijgen hun eigen taak en moeten die goed uit zien te voeren. Verder zijn delegerende mensen resultaatgericht. Ze communiceren duidelijk en helder wat ze van iedereen verwachten. Ook kunnen deze personen goed luisteren en anderen overtuigen van de noodzaak van een taak.
Zwakke punten
Delegerende mensen kunnen lui en gemakzuchtig overkomen. Anderen krijgen dan het idee dat deze persoon zelf niets meer hoeft te doen. Dit kan irritaties opwekken.
Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken
Omschrijving
Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.
Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.
Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Hoogleraar
- Creatief denken
- Verbanden leggen
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Overzicht hebben
- Leiderschap
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Hoogleraar nodig?
Een Hoogleraar (Professor), ongeacht zijn specialisatie of onderzoeksgebied moet een zeer analytisch persoon zijn. Het abstraheren van vaak complexe informatie is eveneens van immanent belang. In die zin moet hij perfectionistisch en waarnemend zijn. In feite is hij echter een topmanager binnen het onderwijs. Hij is onafhankelijk en zelfverzekerd en gebruikt deze eigenschappen om zijn mensen overtuigend aan te sturen (Baas). Aan de andere kant is hij een bemiddelaar die zijn diplomatieke kwaliteiten efficiënt weet in te zetten (Bemiddelaar).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Eigenschappen Hoogleraar
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
Wat zijn de baankansen voor een Hoogleraar?
Zoals gezegd, voor een Hoogleraar is de salaristop snel bereikt. Vaak zijn Hoogleraren hun hele leven lang verbonden aan een Universiteit. Maar soms wisselen ze van leerstoelen (hangt ook van de aanbiedingen die ze krijgen) en rouleren ze van de ene naar de andere Universiteit. Feitelijk gezien ligt de meeste kans op ‘carrière’ maken op internationaal niveau. De grote wetenschappers kunnen erkenning krijgen door aan de grote internationale Universiteiten een leerstoelaanbod in ontvangst te nemen, of zelfs een eredoctoraat.
Het arbeidsmarktperspectief is eigenlijk niet van toepassing. Hoogleraar kun je pas worden als je daarvoor in aanmerking komt en onderzoeksgebieden moeten eerst gecreëerd worden. Vaak is men afhankelijk van ontwikkelingen in de maatschappij die om een leerstoel vragen. Het komt minder vaak voor dat een Professor zelf zijn leerstoel creëert.
De actuele kans op werk voor een Hoogleraar
Het beroep Hoogleraar is onderdeel van de beroepsfamilie Docenten hoger onderwijs algemene project- en onderzoekstechnieken. De kans op werk voor de beroepsfamilie Docenten hoger onderwijs algemene project- en onderzoekstechnieken is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Hoogleraar
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Waar werkt een Hoogleraar?
Als Hoogleraar kom je te werken binnen universitaire onderwijsinstellingen. Dit zijn non-profit organisaties waarbij je zeker de laatste tijd kostenreducerend en efficiënt dient te werken. De onderwijsbudgetten dalen flink de laatste tijd en dat beperkt ook de bewegingsruimte van Professoren.
Met wie werkt een Hoogleraar samen?
De Hoogleraar komt vaak in contact met docenten die binnen zijn vakgebied actief zijn. Tevens, wanneer hij het onderzoek aanstuurt, pleegt hij veel overleg met promovendi en onderzoekers en stuurt hij deze aan. Ook HRM medewerkers spreken de Hoogleraar regelmatig omdat hij verantwoordelijk is voor de aanstelling van personeelsleden binnen zijn sectie. Uiteraard heeft hij contact met studenten.
- Leraar
- Promovendus (AiO)
- Onderzoeker
- Studenten
- HRM medewerker
Verwante beroepen Hoogleraar:
Opleiding: WO Postdoc
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: WO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: HBO WO Postdoc
Baankans: Onbekend
Baankans
Alles over het beroep Hoogleraar in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Leraar
- Promovendus (AiO)
- Onderzoeker
- Studenten
- HRM medewerker
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €6009 tot €10272