Jeugdhulpverlener: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Jeugdhulpverlener: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Jeugdhulpverlener? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Jeugdhulpverlener wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Jeugdhulpverlener, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Jeugdhulpverlener
Vacatures Jeugdhulpverlener
Vacatures laden...
Wat is een Jeugdhulpverlener?
De Jeugdhulpverlener draagt zorg voor snelle en effectieve hulpverlening aan jongeren die om welke reden dan ook in hun ontwikkeling worden bedreigd. Aangezien het meestal gaat om jongeren met een problematische thuissituatie richt de Jeugdhulpverlener zich met mate op het verbeteren van verzorging of opvoeding door ouders en het ondersteunen en adviseren van deze ouders. Hij zal zoveel mogelijk proberen om het sociale netwerk van kind en ouders te gebruiken om de situatie van de jongere te verbeteren. Indien nodig schakelt hij echter hulp in van derden.
Een Jeugdhulpverlener onderzoekt de situatie van jongeren en bepaalt in welke mate er sprake is van een bedreigende situatie en/of kindermishandeling en dus welke maatregelen getroffen moeten worden om eventuele bedreigingen voor de ontwikkeling van de jongere weg te nemen. Wanneer ondersteuning bij de opvoeding of het inschakelen van het sociaal netwerk van de jongere en zijn ouders/verzorgers onvoldoende resultaat oplevert en/of de jongere en diens ouders verzorgers niet meewerken kan de Jeugdhulpverlener overgaan op dwang.
Door het onderzoeken en vaststellen van een bedreigde ontwikkeling van een cliënt of kindermishandeling, het monitoren van (vooruitgang in) de situatie en tijdig te interveniëren overziet en coördineert de Jeugdhulpverlener het gehele hulpverlenigstraject van zijn cliënten. Hij gaat multidisciplinair te werk en werkt zamen met lokale instellingen en scholen, maar ook met specifieke jeugdzorginstanties. Wanneer er (tijdelijk)geen passende hulp beschikbaar is biedt de Jeugdhulpverlener ambulante hulp en stelt hiervoor een behandelplan op. Andere taken kunnen zijn het begeleiden van jongere en ouder/verzorger wanneer er sprake is van opname in een instelling, een onderzoek door de Raad van Kinderbescherming in gang laten zetten, overgaan op crisisinterventies (bij voorbeeld op advies van een afdeling SEH) of het doorverwijzen van de jongere naar specifieke hulpinstanties.
Eventueel levert de Jeugdhulpverlener inhoudelijke bijdragen aan beleidsvorming.
Past het beroep Jeugdhulpverlener bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Jeugdhulpverlener per niveau
Vacatures Jeugdhulpverlener per stad
Vacatures Jeugdhulpverlener Alkmaar
Vacatures Jeugdhulpverlener Almelo
Vacatures Jeugdhulpverlener Almere
Vacatures Jeugdhulpverlener Alphen aan den Rijn
Vacatures Jeugdhulpverlener Amersfoort
Vacatures Jeugdhulpverlener Amstelveen
Vacatures Jeugdhulpverlener Amsterdam
Vacatures Jeugdhulpverlener Apeldoorn
Vacatures Jeugdhulpverlener Arnhem
Vacatures Jeugdhulpverlener Assen
Vacatures Jeugdhulpverlener Bergen op Zoom
Vacatures Jeugdhulpverlener Breda
Vacatures Jeugdhulpverlener Capelle aan den IJssel
Vacatures Jeugdhulpverlener Delft
Vacatures Jeugdhulpverlener Den Bosch
Vacatures Jeugdhulpverlener Den Haag
Vacatures Jeugdhulpverlener Den Helder
Vacatures Jeugdhulpverlener Deventer
Vacatures Jeugdhulpverlener Doetinchem
Vacatures Jeugdhulpverlener Dordrecht
Vacatures Jeugdhulpverlener Ede
Vacatures Jeugdhulpverlener Eindhoven
Vacatures Jeugdhulpverlener Emmen
Vacatures Jeugdhulpverlener Enschede
Vacatures Jeugdhulpverlener Gouda
Vacatures Jeugdhulpverlener Groningen
Vacatures Jeugdhulpverlener Haarlem
Vacatures Jeugdhulpverlener Haarlemmermeer
Vacatures Jeugdhulpverlener Heerlen
Vacatures Jeugdhulpverlener Helmond
Vacatures Jeugdhulpverlener Hengelo
Vacatures Jeugdhulpverlener Hilversum
Vacatures Jeugdhulpverlener Hoogeveen
Vacatures Jeugdhulpverlener Hoorn
Vacatures Jeugdhulpverlener Katwijk
Vacatures Jeugdhulpverlener Leeuwarden
Vacatures Jeugdhulpverlener Leiden
Vacatures Jeugdhulpverlener Lelystad
Vacatures Jeugdhulpverlener Maastricht
Vacatures Jeugdhulpverlener Middelburg
Vacatures Jeugdhulpverlener Nieuwegein
Vacatures Jeugdhulpverlener Nijmegen
Vacatures Jeugdhulpverlener Oss
Vacatures Jeugdhulpverlener Purmerend
Vacatures Jeugdhulpverlener Roermond
Vacatures Jeugdhulpverlener Roosendaal
Vacatures Jeugdhulpverlener Rotterdam
Vacatures Jeugdhulpverlener Schiedam
Vacatures Jeugdhulpverlener Spijkenisse
Vacatures Jeugdhulpverlener Terneuzen
Vacatures Jeugdhulpverlener Tilburg
Vacatures Jeugdhulpverlener Utrecht
Vacatures Jeugdhulpverlener Veenendaal
Vacatures Jeugdhulpverlener Venlo
Vacatures Jeugdhulpverlener Vlaardingen
Vacatures Jeugdhulpverlener Westland
Vacatures Jeugdhulpverlener Zaanstad
Vacatures Jeugdhulpverlener Zeist
Salarisschaal Jeugdhulpverlener
Wat verdient een Jeugdhulpverlener?
De Jeugdhulpverlener start met een salaris van ongeveer €2100, wat kan oplopen tot ongeveer €3480 bruto per maand. Deze salarissen zijn vastgelegd in de CAO en afhankelijk van functie, opleiding en ervaring.
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een vakantietoeslag van 8%, een onregelmatigheidstoeslag en bereikbaarheidsdiensten.
Meer weten over het salaris Jeugdhulpverlener
Hoe word je een Jeugdhulpverlener?
Voor het beroep Jeugdhulpverlener kan voor meerdere opleidingen gekozen worden op HBO niveau. Deze duren allen vier jaar en zijn: Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Pedagogiek, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en eventueel een Master Jeugdzorg (welke een jaar duurt).
Al deze beroepen richten zich op het sociale aspect in de zorg en het verbeteren van de zelfredzaamheid van cliënten.
Opleidingen Jeugdhulpverlener
Omscholen tot Jeugdhulpverlener
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Jeugdhulpverlener. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Jeugdhulpverlener
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Jeugdhulpverlener
Als je Jeugdhulpverlener wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Jeugdhulpverlener zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Jeugdhulpverlener
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Jeugdhulpverlener?
Competenties Jeugdhulpverlener
Een Jeugdhulpverlener heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend
Omschrijving
Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.
Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.
Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.
Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus
Omschrijving
Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.
Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.
Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.
Steekwoorden: discipline, betrouwbaar, structureel, loyaal
Omschrijving
Integere mensen voeren zorgvuldig hun taken uit. Ze houden hierbij rekening met de geldende sociale en ethische normen ten aanzien van gevoelige informatie, contact met anderen en posities en belangen. Deze mensen houden zichzelf verantwoordelijk voor hun werkzaamheden. Moraliteit staat hoog in het vaandel bij deze mensen.
Sterke punten
Deze mensen zijn eerlijk, betrouwbaar en bekijken alles vanuit een moreel oogpunt. Verder zijn integere mensen vaak erg gestructureerd en raken ze bij tegenslag niet van hun stuk. Bovendien zijn deze mensen vaak erg beheerst. Deze mensen worden ook wel vaak loyaal genoemd.
Zwakke punten
Integere mensen hebben vaak moeite met zeggen wat ze bedoelen. Ze hebben moeite met de informatie helder en duidelijk te verspreiden. Verder laten zij zich snel afleiden van hun werkzaamheden. Sommige integere mensen zijn goed in het manipuleren van anderen. Ze houden bewust informatie achter, of ze zijn loslippig met betrekking tot vertrouwelijke informatie. Dit gebeurt vaak met het oog op het eigenbelang.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: spontaan, relaties, nieuwe contacten, sociabiliteit
Omschrijving
Deze mensen bouwen relaties en netwerken op met verschillende mensen. En deze netwerken en relaties gebruiken ze om in de toekomst zaken voor elkaar te krijgen. Deze netwerkers zijn vaak in het gezelschap van anderen en leggen vaak gemakkelijk contact met mensen. Ook vinden deze mensen het leuk om nieuwe dingen uit te proberen om op die manier nieuwe contacten te leggen. Ze brengen mensen binnen in hun netwerk met elkaar in contact zodat zij hier hun voordeel mee kunnen doen.
Sterke punten
Deze mensen nemen vaak initiatief op verschillende gebieden. Op een proactieve manier proberen ze nieuwe relaties te leggen. Deze mensen kunnen vaak goed luisteren en zich inleven in andere personen. Deze netwerkers zijn hulpvaardig, spontaan en erg sociaal.
Zwakke punten
Mensen die te graag willen netwerken kunnen ‘gemaakt’ overkomen en opdringerig overkomen. Het lijkt ze niet meer te gaan om de persoon maar puur om hun netwerk uit te breiden. Daarnaast kunnen ze zich ook teveel inleven in anderen. Het lijkt dan of ze zich overal mee willen bemoeien.
Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie
Omschrijving
Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.
Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: inlevingsvermogen, gevoeligheid, sociabiliteit, waardering, respect
Omschrijving
Deze mensen houden rekening met meningen, gedachten en gevoelens van anderen. Ze zijn zich bewust van hun gedrag en ze letten op hoe ze overkomen bij anderen. Deze mensen geven in een gesprek altijd ruimte aan de ander en ze tonen waardering voor wat een ander te zeggen heeft.
Sterke punten
Deze mensen zijn goede luisteraars, zij tonen oprecht interesse in de meningen en gevoelens van anderen. Ze proberen te helpen waar dat kan en zullen zich te allen tijde respectvol gedragen. Bij deze competentie past ook de competentie ‘integriteit’. Deze mensen houden rekening met anderen en zichzelf en kijken altijd naar verschillende morele opvattingen.
Zwakke punten
Sommige mensen houden teveel rekening met anderen, waardoor ze zichzelf kunnen verliezen. Op die manier kunnen anderen hen bestempelen als onzeker of als iemand die ‘met alle winden mee waait’. Ook kunnen deze mensen overkomen als onduidelijk en onzeker. Ze willen graag alle meningen van anderen meenemen en vinden het dan lastig om een duidelijk standpunt in te nemen.
Vaardigheden Jeugdhulpverlener
- Luistervaardigheid
- Inlevingsvermogen
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Kansen zien
- Contacten leggen
- Analytisch vermogen
- Logisch redeneren
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Respectvol
- Gevoeligheid
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Buiten kaders denken
- Durf
- Proactiviteit
- Ondernemendheid
- Oplossingsgerichtheid
- Betrouwbaarheid
- Consequent handelen
- Loyaliteit
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
Wat voor persoonlijkheid heeft een Jeugdhulpverlener nodig?
De Jeugdhulpverlener heeft een onpartijdige houding die hem de mogelijkheid geeft de zaken vanuit alle posities te bekijken. Vaak gaat het om conflicten tussen bijvoorbeeld ouders en kind of kind en school. Het is belangrijk dat de Jeugdhulpverlener alle partijen respectvol behandelt, maar ook altijd het welzijn van de jongere op de eerste plaats zet (Bemiddelaar).
De Jeugdhulpverlener heeft een warme persoonlijkheid en weet zo over te komen op het kind. Dit kan de cliënt motiveren en een opener relatie tussen de Hulpverlener en het kind mogelijk maken. Daarnaast zijn de sociale vaardigheden, het empatisch vermogen en het inzicht van de Hulpverlener in mensen en omgeving van groot belang bij het onderhouden van een netwerk met diverse contacten (scholen, zorginstellingen, Jeugdzorg, etc.) (Gever).
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Eigenschappen Jeugdhulpverlener
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
Wat zijn de baankansen voor een Jeugdhulpverlener?
Er is veel vraag naar Jeugdhulpverleners en deze neemt toe.
Doorgroeimogelijkheden zijn er ook. Je kan doorgroeien naar specialist ambulant hulpverlener waar niet perse aanvullende opleidingen of cursussen voor nodig zijn. Alleen het aantal jaren werkervaring speelt daarin een rol en maakt de weg vrij naar nieuwe kansen en hogere functies.
De actuele kans op werk voor een Jeugdhulpverlener
Het beroep Jeugdhulpverlener is onderdeel van de beroepsfamilie Sociaal-cultureel werkers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Sociaal-cultureel werkers is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
2
Baankans Jeugdhulpverlener
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Jeugdhulpverlener
Het beroep Jeugdhulpverlener is onderdeel van de beroepsfamilie Sociaal-cultureel werkers.
Mogelijke specialisaties voor een Jeugdhulpverlener
preventiemedewerker geestelijke gezondheidszorg
preventiemedewerker verslavingszorg
preventiemedewerker jeugdhulpverlening
consulent vrije tijd en vorming
assistent-groepsleider clubhuis
jeugdleider club- en buurthuis
vormingsleider werkende jongeren (pedagogische begeleiding)
cursusleider vormingsinstituut
consulent plattelandsvrouwenorganisaties
Medewerker Informatie, Voorlichting en Advies (Niveau B)
Medewerker Informatie, Voorlichting en Advies (Niveau A)
Pedagogisch Educatief Medewerker
opbouwwerker maatschappelijk werk
consulent bovenlocale steunfunctie minderheden
consulent gespecialiseerd jeugd en volwassenen werk
leider mater amabilisschool (werkende jongeren)
emancipatiefunctionaris gespecialiseerd (emancipatorisch vrouwenwerk)
sociaal-cultureel werker woonwagenwerk
sociaal-cultureel medewerker jeugdgevangenis
emancipatiefunctionaris (emancipatorisch vrouwenwerk)
hulpverlener begeleiding vrijwilligers
sociaal-cultureel opbouwwerker
sociaal-cultureel werker begeleiding allochtonen
praktijkleider sociaal-cultureel werk
Doorgroei beroepen voor een Jeugdhulpverlener
Groepsleider justitiële jeugdinrichting
senior groepsleider justitiële jeugdinrichting
medior groepsleider justitiële jeugdinrichting
Woonbegeleider gezinsvervangend huis, wooncentrum
groepsleider gezinsvervangend huis/wooncentrum
jeugdleider inrichting, woonhuis
woonbegeleider lichamelijk gehandicapten
woonbegeleider verstandelijk gehandicapten
groepsleider begeleiding ongehuwde moeders
groepsbegeleider dagcentrum schoolgaande jeugd
opvangmedewerker wonen asielzoekerscentrum
begeleider gezinsvervangend huis jeugd
groepsleider kinderen (inrichtingen, kinderhuizen)
groepsleider lichamelijk gehandicapten
ambulant begeleider gehandicaptenzorg
persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg
groepsleider verstandelijk gehandicapten
pedagogisch medewerker jeugdzorginstelling
woonbegeleider thuislozeninternaat
groepsleider maatschappelijke opvang
groepsleider thuislozeninternaat
woonbegeleider project kamerbewoning
groepsleider begeleiding buitenlandse gastarbeiders
ervaringsdeskundige, (woon) begeleider (ggz)
Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Pedagogisch Medewerker (Niveau B)
Pedagogisch Medewerker (Niveau A)
ervaringsdeskundige, sociotherapeut (ggz)
Coördinator begeleider gezinsvervangend huis, wooncentrum
coördinator begeleider lichamelijk gehandicapten
coördinator begeleider verstandelijk gehandicapten
coördinator dagactiviteitencentrum
activiteitenbegeleider jeugdhulpverlening
activiteitenbegeleider dagopvang
medewerker activiteitenbegeleiding thuiszorg
activiteitenbegeleider gehandicapten
Assistent-woonbegeleider gezinsvervangend huis / wooncentrum
assistent-woonbegeleider maatschappelijke opvang
assistent-woonbegeleider lichamelijk gehandicapten
assistent-woonbegeleider verstandelijk gehandicapten
assistent-woonbegeleider jeugd
assistent-woonbegeleider psychiatrie
kinderverzorger inrichtingen, tehuizen
ervaringsdeskundige, assistent-begeleider (ggz)
coördinator bewonerszaken woondiensten
coördinator verhuur woondiensten
coördinator wijk- en buurtbeheer woondiensten
Werk- en leermeester penitentiaire inrichting, revalidatiecentrum
werkmeester arbeid penitentiaire inrichting
medior medewerker arbeid penitentiaire inrichting
senior medewerker arbeid penitentiaire inrichting
medewerker arbeid penitentiaire inrichting
chef werkplaats revalidatiecentrum
hoofd arbeid in instellingen en tehuizen
baas werkplaats revalidatiecentrum
werkmeester revalidatiecentrum
hoofd arbeid in gevangenis of inrichting
Werkleider sociale werkvoorziening bouw en hout
assistent-werkleider sociale werkvoorziening bouw en hout
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening bouw en hout
Werkleider sociale werkvoorziening grafische industrie
assistent-werkleider sociale werkvoorziening grafische industrie
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening grafische industrie
Werkleider sociale werkvoorziening metaal
assistent-werkleider sociale werkvoorziening metaal
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening metaal
Werkleider sociale werkvoorziening schoonmaak
assistent-werkleider sociale werkvoorziening schoonmaak
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening schoonmaak
Werkleider sociale werkvoorziening verpakking
assistent-werkleider sociale werkvoorziening verpakking
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening verpakking
Werkleider sociale werkvoorziening groenvoorziening
assistent-werkleider sociale werkvoorziening groenvoorziening
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening groenvoorziening
Werkleider sociale werkvoorziening textiel
Waar werkt een Jeugdhulpverlener?
- Bureau Jeugdzorg
- Jongeren informatiepunt
- RIAGG
- GZ/GGZ
- Huisarts
- Zorginstelling
Met wie werkt een Jeugdhulpverlener samen?
Natuurlijk staat de behandeling van de jongeren centraal en daar is dan ook het meest contact mee. Naast de cliënt en de ouders/verzorgers is er ook veel contact met andere specialisten of hulpverleners, of natuurlijk de instelling waar het kind verblijft of lessen volgt. Het is van belang om constant op de hoogte te blijven van werkzaamheden van andere specialisten om zo een zo concreet en compleet mogelijk plan op te zetten, bij voorkeur door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden in de directe omgeving van de jongere.
- Bureau Jeugdzorg
- Cliënt
- Ouders/Verzorgers
- Maatschappelijk Werker
- Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Verwante beroepen Jeugdhulpverlener:
Opleiding: Cursus / Bijscholing WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Jeugdhulpverlener in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Bureau Jeugdzorg
- Cliënt
- Ouders/Verzorgers
- Maatschappelijk Werker
- Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2100 tot €3480