Servicedesk Medewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Servicedesk Medewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Servicedesk Medewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Servicedesk Medewerker wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Servicedesk Medewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Servicedesk Medewerker


Vacatures Servicedesk Medewerker

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Servicedesk Medewerker?

De Servicedesk Medewerker is werkzaam bij de afdeling Servicedesk ICT.  De servicedesk is een centrale afdeling bij een organisatie, meestal een ICT organisatie of facilitaire organisatie. Deze afdeling lost bijvoorbeeld storingen aan computers op en regelt de installatie van applicaties en programma’s.

De afdeling servicedesk is vergelijkbaar met een callcenter of een helpdesk. Het verschil met een helpdesk is dat bij een helpdesk enkel problemen gemeld worden en deze dan door anderen in de organisatie opgelost worden. De dienstverlening van de servicedesk biedt meer en biedt ook direct hulp bij problemen.

 


Past het beroep Servicedesk Medewerker bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Servicedesk Medewerker?

De Servicedesk Medewerker biedt eerste hulp bij computerproblemen. Hij of zij zorgt voor een goede afhandeling van alle verzoeken en incidenten die binnenkomen bij de afdeling servicedesk. De Servicedesk Medewerker werkt hierbij in een team van Servicedesk Medewerkers. Samen zijn zij de vraagbaak voor alle ICT problemen binnen de organisatie.

De Servicedesk Medewerker is het eerste aanspreekpunt bij storingen in de hard- en software en kan kleine reparaties aan computers verrichten. Als de Servicedesk Medewerker de storing niet zelf op kan lossen, zet de Servicedesk Medewerker deze uit bij een collega. Ook moeten de storingen gemeld worden in het systeem. Verder installeert de Servicedesk Medewerker applicaties, besturingsprogramma’s en software en regelt verhuizingen van computers en randapparatuur.

Voorbeeldwerkzaamheden Servicedeskmedewerker ICT:

  • inventariseert computerproblemen en lost deze op.
  • draagt complexe problemen over aan een specialist (bijvoorbeeld een systeembeheerder)
  • beantwoordt vragen van gebruikers
  • neemt verzoeken in behandeling
  • registreert en bewaakt de voortgang van meldingen
  • voert kleine reparaties en installaties uit
  • leert gebruikers de hard- en software optimaal te benutten

 

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Salarisschaal Servicedesk Medewerker

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Servicedesk Medewerker?

Het gemiddelde salaris van een Servicedesk Medewerker in Nederland ligt tussen de € 2.400 en € 3.360 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Servicedesk Medewerker kan tot € 3.600 verdienen.

Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Servicedesk Medewerker, of het salaris per ervaringsniveau.


Meer weten over het salaris Servicedesk Medewerker

Salaris Servicedesk Medewerker per ervaringsniveau Salaris per uur, per maand, per jaar


Hoe word je een Servicedesk Medewerker? 

Voor de functie van Servicedesk Medewerker wordt meestal MBO werk- en denkniveau gevraagd. Een specifieke opleiding is niet altijd nodig, wel kennis van diverse systemen en specifieke werkervaring. Er bestaan wel opleidingen voor de functie van Servicedesk Medewerker. Zo kan de Servicedesk Medewerker de opleiding ICT Helpdesk- en Servicedesk Medewerker (MBO) en de opleiding Servicedesk Medewerker ICT (MBO) volgen.

Opleidingen Servicedesk Medewerker

Facilitair Servicedesk Medewerker
Algemeen Het licht in het damestoilet is kapot, het bureau van de directiesecretaresse moet verplaatst worden, de plant in de vergaderzaal is erg dor..... Je bent hét aanspreekpunt voor al …
Facilitair Servicedesk Medewerker
Servicedesk Medewerker
De training Servicedesk Medewerker kan online of klassikaal worden gevolgd. Klassikale training vindt plaats in Utrecht, Den Haag, Amersfoort, Amsterdam of Eindhoven. Ook is in-company training of maatwerk mogelijk. Hierboven …
Servicedesk Medewerker
MBO Servicedesk medewerker
Resultaat Na deze opleiding MBO Servicedeskmedewerker bent u in staat op een praktische manier invulling te geven aan servicedesk-activiteiten binnen een organisatie. U heeft inzicht in servicedeskmanagement, bent in staat om klantgericht …
MBO Servicedesk medewerker
MHBO Servicedesk medewerker
Resultaat Na deze opleiding MHBO Servicedeskmedewerker kunt u op een praktische manier invulling geven aan servicedesk-activiteiten binnen een organisatie. U heeft inzicht in servicedeskmanagement, bent in staat om klantgericht te werken en …
MHBO Servicedesk medewerker
IT Servicedesk Medewerker
Start je IT-carrière met onze praktijkgerichte opleiding tot IT Servicedesk Medewerker! In de opleiding IT Servicedesk Medewerker van Winc Academy leer je essentiële vaardigheden om technische ondersteuning te bieden in …
IT Servicedesk Medewerker



Interesse en Motivatie Servicedesk Medewerker

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Servicedesk Medewerker?


Competenties Servicedesk Medewerker

Een Servicedesk Medewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Analytisch
Analytisch
Anticiperen
Anticiperen
Besluitvaardigheid
Besluitvaardigheid
Klantgerichtheid
Klantgerichtheid
Resultaatgerichtheid
Resultaatgerichtheid

Vaardigheden Servicedesk Medewerker

  • Analyseren
  • Systematisch denken
  • Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
  • Analytisch vermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Inzicht in omgeving
  • Beslissingen nemen
  • Afwegen
  • Prioriteiten stellen
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Doelgericht werken
  • Doorzettingsvermogen
  • Ambitie
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Servicedesk Medewerker nodig? 

De Servicedesk Medewerker moet analytisch ingesteld zijn en goed kunnen inzien waar het probleem zich bevindt en hoe dit het beste opgelost kan worden (waarnemer). De Servicedesk Medewerker moet hierbij doelgericht te werk gaan en zelfverzekerd de medewerkers kunnen helpen (succesvolle werker).


Eigenschappen Servicedesk Medewerker

  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid
  • Waarnemendheid
  • Gedetailleerdheid
  • Leergierigheid



Wat zijn de baankansen voor een Servicedesk Medewerker?

ICT wordt steeds belangrijker en speelt in veel organisaties een rol. Storingen, problemen en andere facilitaire diensten zijn dan ook belangrijk. Er is om deze reden voldoende werk te vinden voor een Servicedesk Medewerker.

De Servicedesk Medewerker kan beginnen als trainee en zo later doorgroeien naar de functie van Servicedesk Medewerker. Binnen deze functie kan doorgegroeid worden naar een meer leidinggevende functie, wat inhoudt dat de Servicedesk Medewerker het team van Servicedesk Medewerkers aanstuurt en de taken verdeelt.

De actuele kans op werk voor een Servicedesk Medewerker

Het beroep Servicedesk Medewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners. De kans op werk voor de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

22

Baankans Servicedesk Medewerker

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Waar werkt een Servicedesk Medewerker?

De Servicedesk Medewerker werkt meestal bij een ICT organisatie of een facilitaire organisatie. De Servicedesk Medewerker biedt ondersteunende activiteiten aan de andere medewerkers van de organisatie. De Servicedesk Medewerker kan zowel werkzaam zijn in de profit als in de non-profit sector.


Met wie werkt een Servicedesk Medewerker samen? 

Omdat de Servicedesk Medewerker allerhande werkzaamheden verricht binnen de gehele organisatie, heeft de Servicedesk Medewerker contact met veel andere medewerkers. Daarnaast heeft de Servicedesk Medewerker ook intensief contact met directe collega’s die kunnen helpen bij problemen en storingen waar de Servicedesk Medewerker zelf geen oplossing voor weet.


Servicedesk Medewerker

Alles over het beroep Servicedesk Medewerker in één oogopslag

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2400 tot €3600

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

22



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar