Sociaal Pedagogisch Hulpverlener: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Sociaal Pedagogisch Hulpverlener: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Sociaal Pedagogisch Hulpverlener wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Wat doet een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Salaris Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Doorgroeien als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Opleidingen Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Omscholen tot Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Hoe word je Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Competenties Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Persoonstypen Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Vacatures laden...
Wat is een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener?
Een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener (ook wel SPH'er) begeleidt en ondersteunt mensen die door psychische problemen, handicap of ziekte niet zelfstandig dagelijkse activiteiten kunnen uitvoeren. De SPH'er begeleidt de cliënt t bij deze activiteiten zonder de keuzes voor de cliënt te maken. Deze bepaalt bijvoorbeeld zelf wat hij wil doen en de SPH'er past het behandelplan hierop aan. Het is te taak van de SPH'er om de zelfredzaamheid van de cliënt te stimuleren en hem (anders) leren omgaan met problemen. De hulp wordt aangeboden in de directe leefomgeving van de cliënt. Dat kan zijn thuis of in een instelling waar de cliënt verblijft.
Een SPH'er werkt vaak samen in een team met andere hulpverleners als pedagogen, psychiaters, psychologen en verzorgers. Er wordt onderling regelmatig overleg gepleegd over de cliënt en het team werkt met een behandelplan, opgesteld voor de cliënt. Het is de taak om beslissingen voortkomend uit dit overleg (zoals de keuze voor bepaalde therapie) in te roosteren in een overzichtelijke dag- of weekplanning voor de cliënt. De verantwoordelijkheden van de SPH'er zijn voornamelijk in het controleren van de kwaliteit van de zorg, het in het oog houden van het behandelplan, cliënten ondersteunen en begeleiden bij dagelijkse activiteiten en het bijhouden van de administratie in dossiers (ontwikkelingen van cliënten, vooruitgang of verslechtering, enz).
De SPH'er komt in aanraking met kinderen en volwassenen die door een ziekte, ontwikkelingsproblemen of een stoornis geholpen moeten worden in het dagelijks leven. Onder deze problemen kunnen ook gezinsproblemen vallen, zoals moeite met het opvoeden van de kinderen.
Het beroep SPH'er lijkt erg veel op dat van de Maatschappelijk Werker. Het verschil tussen beide groepen is dat de SPH'er vaak meer gericht is op groepsbehandelingen (zoals een gezin, of binnen een instelling) en een Maatschappelijk Werker zich meer richt op individuele ondersteuning en begeleiding. De SPH'er kan gebruik maken van creatief agogische middelen (spel, drama) bij het behandelen van de cliënten. De Maatschappelijk Werker richt zich daarentegen meer op psychosociale hulpverlening.
Past het beroep Sociaal Pedagogisch Hulpverlener bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener per niveau
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener per stad
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Alkmaar
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Almelo
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Almere
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Alphen aan den Rijn
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Amersfoort
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Amstelveen
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Amsterdam
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Apeldoorn
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Arnhem
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Assen
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Bergen op Zoom
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Breda
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Capelle aan den IJssel
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Delft
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Den Bosch
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Den Haag
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Den Helder
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Deventer
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Doetinchem
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Dordrecht
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Ede
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Eindhoven
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Emmen
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Enschede
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Gouda
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Groningen
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Haarlem
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Haarlemmermeer
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Heerlen
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Helmond
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Hengelo
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Hilversum
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Hoogeveen
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Hoorn
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Katwijk
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Leeuwarden
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Leiden
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Lelystad
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Maastricht
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Middelburg
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Nieuwegein
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Nijmegen
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Oss
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Purmerend
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Roermond
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Roosendaal
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Rotterdam
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Schiedam
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Spijkenisse
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Terneuzen
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Tilburg
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Utrecht
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Veenendaal
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Venlo
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Vlaardingen
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Westland
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Zaanstad
Vacatures Sociaal Pedagogisch Hulpverlener Zeist
Salarisschaal Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Wat verdient een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener?
Het salaris van een SPH'er ligt tussen de €1850 en €2940 per maand.
Je salaris hangt deels af van de instelling waar je werkt en van de positie die je daar bekleedt.
Meer weten over het salaris Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Hoe word je een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener?
Om SPH'er te worden moet je een HBO opleiding SPH hebben afgerond. Deze duurt vier jaar.
De opleiding SPH is ook in drie jaar te doen mits je daarvoor de MBO niveau-4 opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (SPW), Activiteitenbegeleiding (AB), Woonbegeleiding of Sociaal Cultureel Werk (SCW) hebt gevolgd.
Je moet regelmatig bijscholingscursussen volgen om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen de zorgsector.
Je kan ook de vervolgopleiding (WO) Sociale Wetenschappen, Antropologie of Pedagogiek gaan volgen, of een andere HBO opleiding, zoals Psychologie of een lerarenopleiding.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Er zijn geen opleidingen Sociaal Pedagogisch Hulpverlener aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener in werkt
Bekijk alle opleidingen Gezondheidszorg & FarmacieOmscholen tot Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Als je Sociaal Pedagogisch Hulpverlener wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Sociaal Pedagogisch Hulpverlener zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener?
Competenties Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden competentie Flexibiliteit:
aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering
Omschrijving
Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.
Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.
Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie
Omschrijving
Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.
Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.
Steekwoorden: netwerken, communicatief vaardig, plannen, informatie beheren, gestructureerd
Omschrijving
Mensen die goed kunnen organiseren, bereiden een evenement, presentatie, personeelsuitje of een andere gebeurtenis nauwkeurig voor. Zo regelen zij de dag en tijd, maar ook de spullen die nodig zijn, de mensen die nodig zijn enzovoort.
Goede punten
Personen die goed kunnen organiseren, kunnen goed plannen en efficiënt en gestructureerd werken. Ook stellen ze prioriteiten en weten ze via welke kanalen ze wat kunnen regelen. Ze zijn vaak ook goed in communiceren en netwerken.
Zwakke punten
Mensen die dingen regelen, kunnen soms niet goed samenwerken. Zij hebben al precies in hun hoofd wat er moet gebeuren en vinden dan soms vervelend als een ander zich ermee komt bemoeien. Ook vergt het organiseren van dingen vaak veel energie en dit kan uiteindelijk leiden tot een burn-out.
Steekwoorden: inlevingsvermogen, gevoeligheid, sociabiliteit, waardering, respect
Omschrijving
Deze mensen houden rekening met meningen, gedachten en gevoelens van anderen. Ze zijn zich bewust van hun gedrag en ze letten op hoe ze overkomen bij anderen. Deze mensen geven in een gesprek altijd ruimte aan de ander en ze tonen waardering voor wat een ander te zeggen heeft.
Sterke punten
Deze mensen zijn goede luisteraars, zij tonen oprecht interesse in de meningen en gevoelens van anderen. Ze proberen te helpen waar dat kan en zullen zich te allen tijde respectvol gedragen. Bij deze competentie past ook de competentie ‘integriteit’. Deze mensen houden rekening met anderen en zichzelf en kijken altijd naar verschillende morele opvattingen.
Zwakke punten
Sommige mensen houden teveel rekening met anderen, waardoor ze zichzelf kunnen verliezen. Op die manier kunnen anderen hen bestempelen als onzeker of als iemand die ‘met alle winden mee waait’. Ook kunnen deze mensen overkomen als onduidelijk en onzeker. Ze willen graag alle meningen van anderen meenemen en vinden het dan lastig om een duidelijk standpunt in te nemen.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Vaardigheden Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Inlevingsvermogen
- Luistervaardigheid
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Analytisch vermogen
- Logisch redeneren
- Respectvol
- Gevoeligheid
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Plannen
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener nodig?
Je moet betrokken en verzorgend omgaan met je cliënten en je moet rekening houden het de behoeftes en gevoelens van anderen (Gever).
Je moet verantwoordelijk, betrouwbaar en loyaal zijn (Loyalist).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Eigenschappen Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener?
SPH'ers kunnen op veel plekken terecht en er zijn verschillende sectoren waarin er vraag is naar hen. De kansen op een baan zijn goed, voor zowel vrouwen als mannen.
Verder kan je je specialiseren in een bepaalde doelgroep, zoals mensen met verslavingen, ouderen of geestelijk gehandicapten. Je kunt verder een beleidsmatige of leidinggevende functie krijgen binnen de instelling waar je werkt.
De actuele kans op werk voor een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Het beroep Sociaal Pedagogisch Hulpverlener is onderdeel van de beroepsfamilie Groeps- en woonbegeleiders. De kans op werk voor de beroepsfamilie Groeps- en woonbegeleiders is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Het beroep Sociaal Pedagogisch Hulpverlener is onderdeel van de beroepsfamilie Groeps- en woonbegeleiders.
Verwante beroepen Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Mogelijke specialisaties voor een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
senior groepsleider justitiële jeugdinrichting
medior groepsleider justitiële jeugdinrichting
groepsleider gezinsvervangend huis/wooncentrum
jeugdleider inrichting, woonhuis
woonbegeleider lichamelijk gehandicapten
woonbegeleider verstandelijk gehandicapten
groepsleider begeleiding ongehuwde moeders
groepsbegeleider dagcentrum schoolgaande jeugd
opvangmedewerker wonen asielzoekerscentrum
begeleider gezinsvervangend huis jeugd
groepsleider kinderen (inrichtingen, kinderhuizen)
groepsleider lichamelijk gehandicapten
ambulant begeleider gehandicaptenzorg
persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg
groepsleider verstandelijk gehandicapten
pedagogisch medewerker jeugdzorginstelling
woonbegeleider thuislozeninternaat
groepsleider maatschappelijke opvang
groepsleider thuislozeninternaat
woonbegeleider project kamerbewoning
groepsleider begeleiding buitenlandse gastarbeiders
ervaringsdeskundige, (woon) begeleider (ggz)
Doorgroei beroepen voor een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Preventiemedewerker zorg en welzijn
preventiemedewerker geestelijke gezondheidszorg
preventiemedewerker verslavingszorg
preventiemedewerker jeugdhulpverlening
Pedagogisch medewerker ziekenhuis
Sociaal-cultureel werker, specialisatie educatie / recreatie
consulent vrije tijd en vorming
assistent-groepsleider clubhuis
jeugdleider club- en buurthuis
vormingsleider werkende jongeren (pedagogische begeleiding)
cursusleider vormingsinstituut
consulent plattelandsvrouwenorganisaties
Pedagogisch werker gezinsbegeleiding
Medewerker Informatie, Voorlichting en Advies (Niveau B)
Medewerker Informatie, Voorlichting en Advies (Niveau A)
Pedagogisch Educatief Medewerker
Sociaal-cultureel werker, specialisatie samenlevingsopbouw
opbouwwerker maatschappelijk werk
consulent bovenlocale steunfunctie minderheden
consulent gespecialiseerd jeugd en volwassenen werk
leider mater amabilisschool (werkende jongeren)
emancipatiefunctionaris gespecialiseerd (emancipatorisch vrouwenwerk)
sociaal-cultureel werker woonwagenwerk
sociaal-cultureel medewerker jeugdgevangenis
emancipatiefunctionaris (emancipatorisch vrouwenwerk)
hulpverlener begeleiding vrijwilligers
sociaal-cultureel opbouwwerker
sociaal-cultureel werker begeleiding allochtonen
praktijkleider sociaal-cultureel werk
consulent sociaal-cultureel werk
Sociaal consulent gehandicapten
ervaringsdeskundige, sociotherapeut (ggz)
Coördinator begeleider gezinsvervangend huis, wooncentrum
coördinator begeleider lichamelijk gehandicapten
coördinator begeleider verstandelijk gehandicapten
coördinator dagactiviteitencentrum
activiteitenbegeleider jeugdhulpverlening
activiteitenbegeleider dagopvang
medewerker activiteitenbegeleiding thuiszorg
activiteitenbegeleider gehandicapten
Assistent-woonbegeleider gezinsvervangend huis / wooncentrum
assistent-woonbegeleider maatschappelijke opvang
assistent-woonbegeleider lichamelijk gehandicapten
assistent-woonbegeleider verstandelijk gehandicapten
assistent-woonbegeleider jeugd
assistent-woonbegeleider psychiatrie
kinderverzorger inrichtingen, tehuizen
ervaringsdeskundige, assistent-begeleider (ggz)
coördinator bewonerszaken woondiensten
coördinator verhuur woondiensten
coördinator wijk- en buurtbeheer woondiensten
Werk- en leermeester penitentiaire inrichting, revalidatiecentrum
werkmeester arbeid penitentiaire inrichting
medior medewerker arbeid penitentiaire inrichting
senior medewerker arbeid penitentiaire inrichting
medewerker arbeid penitentiaire inrichting
chef werkplaats revalidatiecentrum
hoofd arbeid in instellingen en tehuizen
baas werkplaats revalidatiecentrum
werkmeester revalidatiecentrum
hoofd arbeid in gevangenis of inrichting
Werkleider sociale werkvoorziening bouw en hout
assistent-werkleider sociale werkvoorziening bouw en hout
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening bouw en hout
Werkleider sociale werkvoorziening grafische industrie
assistent-werkleider sociale werkvoorziening grafische industrie
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening grafische industrie
Werkleider sociale werkvoorziening metaal
assistent-werkleider sociale werkvoorziening metaal
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening metaal
Werkleider sociale werkvoorziening schoonmaak
assistent-werkleider sociale werkvoorziening schoonmaak
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening schoonmaak
Werkleider sociale werkvoorziening verpakking
assistent-werkleider sociale werkvoorziening verpakking
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening verpakking
Werkleider sociale werkvoorziening groenvoorziening
assistent-werkleider sociale werkvoorziening groenvoorziening
hoofdwerkleider sociale werkvoorziening groenvoorziening
Werkleider sociale werkvoorziening textiel
Waar werkt een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener?
- Jeugd- en jongerenwerk
- Gehandicaptenzorg
- Thuisopvang
- Verslavingszorg
- Ouderenzorg
- Psychiatrie
- Justitiële hulpverlening
- Begeleiding van activiteiten en projecten
Met wie werkt een Sociaal Pedagogisch Hulpverlener samen?
Je werkt vaak in een team van hulpverleners. Met hen wordt overleg gepleegd over de behandeling van cliënten. De SPH'er heeft een coördinerende rol in de uitvoering van het behandelplan.
De SPH'er heeft de verantwoordelijkheid over de begeleiding en ondersteuning van volwassenen en kinderen die door een stoornis, handicap of ander probleem niet zelfstandig kan functioneren.
Alles over het beroep Sociaal Pedagogisch Hulpverlener in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1850 tot €2940