Thuiszorgmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Thuiszorgmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Thuiszorgmedewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Thuiszorgmedewerker wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Thuiszorgmedewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Thuiszorgmedewerker
Vacatures Thuiszorgmedewerker
Vacatures laden...
Wat is een Thuiszorgmedewerker?
De thuiszorgmedewerker is verantwoordelijk voor de ondersteuning van zorgbehoevende ouderen, zieken of gehandicapten; oftewel zorgvragers. In de meeste gevallen betreft de doelgroep ouderen die niet goed meer voor zichzelf kunnen zorgen. De hulp kan betrekking hebben op verschillende huishoudelijke aspecten uit het dagelijks leven: het huis schoonmaken, bedden opmaken, koken, de was doen, strijken, afwassen of boodschappen doen. De thuiszorgmedewerker gaat hiervoor bij de zorgvrager thuis langs en heeft vaak voor een bepaalde periode een vast aantal huizen onder zijn hoede waar hij langs gaat. Dit uit praktisch oogpunt, zodat de thuishulp zijn cliënt en diens specifieke behoeften beter leert kennen. Ook de cliënt zelf kan het als prettig ervaren een vaste kracht over de vloer te hebben.
Specifieke werkzaamheden naast huishoudelijke taken zijn het uitbrengen van advies aan familie en zorgvrager over voeding, beweging, hygiëne, medicatie en hulpmiddelen. Er bestaat ter verstrekking van hulpmiddelen als rollators een thuiszorgwinkel, waar de cliënt naar verwezen kan worden indien nodig. Naast de huishouding heeft de thuiszorgmedewerker ook als taak hulp bij persoonlijke verzorging en planning te bieden. Hierbij valt te denken aan het toedienen van medicatie, aankleden, persoonlijke hygiëne, het toedienen van voeding en zelfs het regelen van de financiën van de zorgvrager. Daarnaast is het van belang de gezondheidstoestand van de zorgvrager in de gaten te houden en geregeld hierover te rapporteren in speciale dossiers. Het stimuleren van de zelfzorg is ook onderdeel van het werken aan een persoonlijk gezondheisplan voor de cliënt. De bevoegdheden hiertoe voor een thuiszorgmedewerker verschillen naar gelang ervaring en opleidingsachtergrond.
Tot slot hoort bij het assisteren in dagelijkse zaken ook de begeleiding en het vervoer van de zorgvrager naar locaties buitenshuis of simpelweg het vergezellen in een wandeling of andere bewegingsactiviteiten. De thuiszorgmedewerker is dus een echte steun en toeverlaat van de zorgvrager.
Past het beroep Thuiszorgmedewerker bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Thuiszorgmedewerker per niveau
Vacatures Thuiszorgmedewerker per stad
Vacatures Thuiszorgmedewerker Alkmaar
Vacatures Thuiszorgmedewerker Almelo
Vacatures Thuiszorgmedewerker Almere
Vacatures Thuiszorgmedewerker Alphen aan den Rijn
Vacatures Thuiszorgmedewerker Amersfoort
Vacatures Thuiszorgmedewerker Amstelveen
Vacatures Thuiszorgmedewerker Amsterdam
Vacatures Thuiszorgmedewerker Apeldoorn
Vacatures Thuiszorgmedewerker Arnhem
Vacatures Thuiszorgmedewerker Assen
Vacatures Thuiszorgmedewerker Bergen op Zoom
Vacatures Thuiszorgmedewerker Breda
Vacatures Thuiszorgmedewerker Capelle aan den IJssel
Vacatures Thuiszorgmedewerker Delft
Vacatures Thuiszorgmedewerker Den Bosch
Vacatures Thuiszorgmedewerker Den Haag
Vacatures Thuiszorgmedewerker Den Helder
Vacatures Thuiszorgmedewerker Deventer
Vacatures Thuiszorgmedewerker Doetinchem
Vacatures Thuiszorgmedewerker Dordrecht
Vacatures Thuiszorgmedewerker Ede
Vacatures Thuiszorgmedewerker Eindhoven
Vacatures Thuiszorgmedewerker Emmen
Vacatures Thuiszorgmedewerker Enschede
Vacatures Thuiszorgmedewerker Gouda
Vacatures Thuiszorgmedewerker Groningen
Vacatures Thuiszorgmedewerker Haarlem
Vacatures Thuiszorgmedewerker Haarlemmermeer
Vacatures Thuiszorgmedewerker Heerlen
Vacatures Thuiszorgmedewerker Helmond
Vacatures Thuiszorgmedewerker Hengelo
Vacatures Thuiszorgmedewerker Hilversum
Vacatures Thuiszorgmedewerker Hoogeveen
Vacatures Thuiszorgmedewerker Hoorn
Vacatures Thuiszorgmedewerker Katwijk
Vacatures Thuiszorgmedewerker Leeuwarden
Vacatures Thuiszorgmedewerker Leiden
Vacatures Thuiszorgmedewerker Lelystad
Vacatures Thuiszorgmedewerker Maastricht
Vacatures Thuiszorgmedewerker Middelburg
Vacatures Thuiszorgmedewerker Nieuwegein
Vacatures Thuiszorgmedewerker Nijmegen
Vacatures Thuiszorgmedewerker Oss
Vacatures Thuiszorgmedewerker Purmerend
Vacatures Thuiszorgmedewerker Roermond
Vacatures Thuiszorgmedewerker Roosendaal
Vacatures Thuiszorgmedewerker Rotterdam
Vacatures Thuiszorgmedewerker Schiedam
Vacatures Thuiszorgmedewerker Spijkenisse
Vacatures Thuiszorgmedewerker Terneuzen
Vacatures Thuiszorgmedewerker Tilburg
Vacatures Thuiszorgmedewerker Utrecht
Vacatures Thuiszorgmedewerker Veenendaal
Vacatures Thuiszorgmedewerker Venlo
Vacatures Thuiszorgmedewerker Vlaardingen
Vacatures Thuiszorgmedewerker Westland
Vacatures Thuiszorgmedewerker Zaanstad
Vacatures Thuiszorgmedewerker Zeist
Salarisschaal Thuiszorgmedewerker
Wat verdient een Thuiszorgmedewerker?
Het loon en de secundaire arbeidsvoorwaarden voor thuiszorgmedewerkers zijn vastgelegd in de CAO voor Verpleeg- en Verzorginshuizen en Thuiszorg (VVT). Echter, afhankelijk van dienstverband, locatie, werkervaring en opleiding, kan het loon erg verschillen. Zo wordt er voor bijvoorbeeld studenten die slechts huishoudelijke hulp verlenen en geen specifieke opleiding hoeven te hebben, vaak een uurloon gerekend.
Het gemiddelde salaris in vast dienstverband, met volle bevoegdheid, ligt tussen de €1980 en €2600 bruto per maand.
Meer weten over het salaris Thuiszorgmedewerker
Hoe word je een Thuiszorgmedewerker?
Er is geen specifieke opleiding tot thuiszorgmedewerker. Afhankelijk van dienstverband, opleiding en werkervaring kunnen de bevoegdheden echter wel verschillen. Veel studenten of scholieren hebben deze functie bijvoorbeeld als bijbaan. Zij kunnen bijvoorbeeld als oproep- of vakantiekracht werkzaam zijn en dienen geen speciale vooropleiding te hebben. Affiniteit met de zorg is uiteraard wel een vereiste. Deze hulpen verlenen namelijk uitsluitend huishoudelijke hulp, waar geen specifieke opleiding voor nodig is. Het salaris voor dit type thuiszorg ligt dus ook lager. De medewerkers in vast dienstverband, die meer bevoegdheden hebben en zich ook met de verpleging en persoonlijke verzorging bezig houden, dienen bijvoorbeeld een Diploma Helpende Zorg en Welzijn (MBO Niveau 2) of vergelijkbaar te hebben. Soms wordt specifiek om de medicijnmodule gevraagd. In dit laatste geval is ook ervaring op het gebied van verzorging wenselijk. Een extra cursus op dit gebied kan ook wenselijk zijn en er volgt altijd een specifiek inwerktraject, waarbij deelname aan bijbehorend inwerkprogramma verplicht is.
Opleidingen Thuiszorgmedewerker
Omscholen tot Thuiszorgmedewerker
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Thuiszorgmedewerker. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Thuiszorgmedewerker
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Thuiszorgmedewerker
Als je Thuiszorgmedewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Thuiszorgmedewerker zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Thuiszorgmedewerker
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Thuiszorgmedewerker?
Competenties Thuiszorgmedewerker
Een Thuiszorgmedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: inlevingsvermogen, veranderingen, flexibiliteit
Omschrijving
Deze mensen blijven doorwerken en presenteren ondanks veranderende omstandigheden. Op het moment van een verandering zijn deze mensen in staat om snel om te schakelen van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij houden deze mensen het overzicht en in crisissituaties weten ze hun taken goed af te ronden.
Sterke punten
Deze mensen hebben vaak een goede discipline en ze zijn stressbestendig. Veranderingen kunnen behoorlijk grote gevolgen hebben en zij weten hier goed mee om te gaan. Daarnaast zijn deze mensen flexibel en kunnen ze zich goed inleven in de situatie. Dat laatste zorgt ervoor dat aanpassen gemakkelijker wordt. Flexibiliteit laten zij zien wanneer zij binnen een verandering zich gemakkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.
Zwakke punten
Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. In de zakelijke sfeer kan het voorkomen dat mensen niet meer naar de mening van deze mensen vragen. Het is van belang dat deze personen af en toe van zich laten horen, zo is het duidelijk dat zij ook een mening hebben.
Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden competentie Flexibiliteit:
aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering
Omschrijving
Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.
Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.
Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: inlevingsvermogen, gevoeligheid, sociabiliteit, waardering, respect
Omschrijving
Deze mensen houden rekening met meningen, gedachten en gevoelens van anderen. Ze zijn zich bewust van hun gedrag en ze letten op hoe ze overkomen bij anderen. Deze mensen geven in een gesprek altijd ruimte aan de ander en ze tonen waardering voor wat een ander te zeggen heeft.
Sterke punten
Deze mensen zijn goede luisteraars, zij tonen oprecht interesse in de meningen en gevoelens van anderen. Ze proberen te helpen waar dat kan en zullen zich te allen tijde respectvol gedragen. Bij deze competentie past ook de competentie ‘integriteit’. Deze mensen houden rekening met anderen en zichzelf en kijken altijd naar verschillende morele opvattingen.
Zwakke punten
Sommige mensen houden teveel rekening met anderen, waardoor ze zichzelf kunnen verliezen. Op die manier kunnen anderen hen bestempelen als onzeker of als iemand die ‘met alle winden mee waait’. Ook kunnen deze mensen overkomen als onduidelijk en onzeker. Ze willen graag alle meningen van anderen meenemen en vinden het dan lastig om een duidelijk standpunt in te nemen.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Thuiszorgmedewerker
- Inlevingsvermogen
- Respectvol
- Luistervaardigheid
- Omgaan met veranderingen
- Flexibiliteit
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Vriendelijkheid
- Dienstverlenendheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Gevoeligheid
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Helder communiceren
- Taalkennis
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Prioriteiten stellen
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Thuiszorgmedewerker nodig?
De thuiszorgmedewerker is allereerst een echte gever. Hij dient zich goed te kunnen verplaatsen in de toestand van de zorgvrager en zo goed mogelijk hulp proberen te bieden. Hij bekommert zich om de gezondheidstoestand van de cliënt en probeert deze zoveel mogelijk te ondersteunen in zijn dagelijkse activiteiten. Hij dient met de cliënt mee te kunnen denken en te geven waar zij behoefte aan hebben, of zij hier nu expliciet om kunnen vragen of niet (gever).
Daarnaast behoort de medewerker een bemiddelaar te zijn. Hij dient voor de belangen van de cliënt zorg te dragen en op te komen. Wanneer een oudere niet meer in staat is zelf zijn behoeften te verwoorden of bepalen, dient de thuiszorghulp hiervoor in te staan en zaken als medicatie te regelen. Hij is de brug tussen de cliënt en alle facetten van het dagelijks leven waar deze mee in aanraking komt (bemiddelaar).
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Eigenschappen Thuiszorgmedewerker
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
Wat zijn de baankansen voor een Thuiszorgmedewerker?
De doorgroeimogelijkheden binnen de thuiszorg zijn gemiddeld. Naar gelang aantal jaren werkzaam in de (thuis)zorg en opleiding, bestaan er diverse doorgroeimogelijkheden binnen de Thuiszorg zelf. Daarnaast kan een thuiszorgmedewerker doorgroeien in bijvoorbeeld de sector ouderenzorg of verpleegkundige. Ook dient deze functie als relevante bijbaan tijdens een zorggerelateerde studie, omdat dit als werkervaring in de zorg geldt.
De actuele kans op werk voor een Thuiszorgmedewerker
Het beroep Thuiszorgmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Helpenden (thuiszorg). De kans op werk voor de beroepsfamilie Helpenden (thuiszorg) is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Thuiszorgmedewerker
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Thuiszorgmedewerker
Het beroep Thuiszorgmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Helpenden (thuiszorg).
Verwante beroepen Thuiszorgmedewerker
Mogelijke specialisaties voor een Thuiszorgmedewerker
Doorgroei beroepen voor een Thuiszorgmedewerker
bejaardenverzorgende particuliere huishouding
bejaardenverzorgende thuiszorg
gespecialiseerd verzorgende thuiszorg
gezinsverzorgende particuliere huishouding
wijkkraamverzorgende thuiszorg
Teamleider thuishulp / teamleider thuiszorg
operationeel manager thuishulp
operationeel manager thuiszorg
Teamleider kraam- / gezinszorg
leider gezinsverzorgsters en -helpsters
Waar werkt een Thuiszorgmedewerker?
In principe is een thuiszorgmedewerker altijd werkzaam bij een thuiszorgorganisatie, die wordt gefinancierd of gesubsidieerd door de overheid of gemeente. Thuiszorg valt onder de non-profitsector, omdat het uiteindelijke doel niet winst maken is, maar de maatschappij dienen. Een zorgvrager kan thuiszorg aanvragen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) en hulp in de huishouding bij de woongemeente. Het CIZ beoordeelt of mensen recht hebben op AWBZ-zorg (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten). Ook al betaalt de zorgvrager een eigen bijdrage voor thuiszorg en verschillen de prijzen per zorginstantie, is thuiszorg in principe dus een non-profitproduct en valt onder de zorgsector. 'Commercialisering' bestaat er echter in die zin dat huishoudelijke hulp sinds 2007 onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) valt en door lager geschoolde en dus goedkopere krachten uitgevoerd kan worden. Normaal gesproken werd zowel de persoonlijke verzorging en verpleging als de huishoudelijke hulp door één en dezelfde thuiszorgmedewerker gedaan. Gemeenten zijn in principe verplicht dit laatste type zorg aan te besteden en zo kosten te besparen. De excate bepalingen en regelgeving omtrent thuiszorg veranderen momenteel echter veel.
Met wie werkt een Thuiszorgmedewerker samen?
Allereerst heeft een thuiszorgmedewerker het meeste contact met zijn zorgvrager(s). Als onderdeel van zijn takenpakket, heeft de medewerker de plicht om te rapporteren over de gezondheidssituatie van de cliënt en dient vervolgens hierover te overlegggen met zijn collega's, het gezondheidskundig personeel. Ook heeft de thuishulp contact met de leidinggevende van de thuiszorglocatie waaraan hij verbonden is, zoals voor zaken als inroosteren en contractuele bepalingen. Wat betreft het medische aspect van de zorg voor de cliënt, heeft de medewerker bijvoorbeeld ook contact met de betrokken huisarts, apotheker of andere medici. Tot slot speelt ook de familie van de zorgvrager zelf een grote rol; vaak is het nodig de familieleden op de hoogte te brengen van of te adviseren omtrent de laatste ontwikkelingen van de patiënt.
- Zorgvrager
- Gezondheidskundig personeel (collega's)
- Familie zorgvrager
- Leidinggevende thuiszorglocatie
- Medici/artsen/apothekers
Verwante beroepen Thuiszorgmedewerker:
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: Geen Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: MBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Thuiszorgmedewerker in één oogopslag
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Zorgvrager
- Gezondheidskundig personeel (collega's)
- Familie zorgvrager
- Leidinggevende thuiszorglocatie
- Medici/artsen/apothekers
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1980 tot €2600