Category Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Category Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Category Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Category Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Category Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Category Manager
Vacatures Category Manager
Vacatures laden...
Wat is een Category Manager?
Een Category Manager is verantwoordelijk voor het samenstellen en onderhouden van productcategorieën (business units). Een Category Manager helpt fabrikanten en retailers om zich te richten op een bepaalde categorie van producten (bijvoorbeeld alle producten voor een badkamer) van een hele keten en gaat daarbij uit van de wensen van consumenten. Het doel hiervan is om een optimale samenstelling van de categorie te krijgen die een maximale waarde heeft voor de consument.
Past het beroep Category Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Category Manager?
De Category Manager kijkt dan naar het assortiment, de omzet, volume en prijsontwikkelingen. Maar ook naar de logistiek en de beschikbare winkelruimte. Bovendien onderhoudt de Category Manager klantencontacten.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Category Manager per niveau
Vacatures Category Manager per stad
Vacatures Category Manager Alkmaar
Vacatures Category Manager Almelo
Vacatures Category Manager Almere
Vacatures Category Manager Alphen aan den Rijn
Vacatures Category Manager Amersfoort
Vacatures Category Manager Amstelveen
Vacatures Category Manager Amsterdam
Vacatures Category Manager Apeldoorn
Vacatures Category Manager Arnhem
Vacatures Category Manager Assen
Vacatures Category Manager Bergen op Zoom
Vacatures Category Manager Breda
Vacatures Category Manager Capelle aan den IJssel
Vacatures Category Manager Delft
Vacatures Category Manager Den Bosch
Vacatures Category Manager Den Haag
Vacatures Category Manager Den Helder
Vacatures Category Manager Deventer
Vacatures Category Manager Doetinchem
Vacatures Category Manager Dordrecht
Vacatures Category Manager Ede
Vacatures Category Manager Eindhoven
Vacatures Category Manager Emmen
Vacatures Category Manager Enschede
Vacatures Category Manager Gouda
Vacatures Category Manager Groningen
Vacatures Category Manager Haarlem
Vacatures Category Manager Haarlemmermeer
Vacatures Category Manager Heerlen
Vacatures Category Manager Helmond
Vacatures Category Manager Hengelo
Vacatures Category Manager Hilversum
Vacatures Category Manager Hoogeveen
Vacatures Category Manager Hoorn
Vacatures Category Manager Katwijk
Vacatures Category Manager Leeuwarden
Vacatures Category Manager Leiden
Vacatures Category Manager Lelystad
Vacatures Category Manager Maastricht
Vacatures Category Manager Middelburg
Vacatures Category Manager Nieuwegein
Vacatures Category Manager Nijmegen
Vacatures Category Manager Oss
Vacatures Category Manager Purmerend
Vacatures Category Manager Roermond
Vacatures Category Manager Roosendaal
Vacatures Category Manager Rotterdam
Vacatures Category Manager Schiedam
Vacatures Category Manager Spijkenisse
Vacatures Category Manager Terneuzen
Vacatures Category Manager Tilburg
Vacatures Category Manager Utrecht
Vacatures Category Manager Veenendaal
Vacatures Category Manager Venlo
Vacatures Category Manager Vlaardingen
Vacatures Category Manager Westland
Vacatures Category Manager Zaanstad
Vacatures Category Manager Zeist
Salarisschaal Category Manager
Wat verdient een Category Manager?
Het inkomen van een Category Manager is sterk afhankelijk van de zwaarte van functie, de bedrijfstak, de grootte van het bedrijf, werkervaring en opleiding. Dat geldt ook voor de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Meer weten over het salaris Category Manager
Hoe word je een Category Manager?
Een Category Manager wordt op het MBO, HBO en een universiteit opgeleid en hebben vaak een economische, commerciële of management achtergrond. Er is geen specifieke opleidingen tot Category Manager.
Wel zijn er in verschillende sectoren cursussen en bijscholing voor Category Managers.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Category Manager
Er zijn geen opleidingen Category Manager aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Category Manager in werkt
Bekijk alle opleidingen Handel, Groothandel & DetailhandelOmscholen tot Category Manager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Category Manager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Category Manager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Category Manager
Als je Category Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Category Manager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Category Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Category Manager?
Competenties Category Manager
Een Category Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend
Omschrijving
Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.
Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.
Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.
Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken
Omschrijving
Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.
Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.
Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: toekomst, zelfontwikkeling, resultaatgericht, zelfkennis
Omschrijving
Deze mensen hebben een duidelijk toekomstbeeld. Hierbij houden ze rekening met de verschillende mogelijkheden en wegen die zij kunnen bewandelen. Deze mensen kunnen zaken vanaf een afstand bekijken en objectieve besluiten nemen. Verder onderzoeken deze mensen vaak nieuwe dingen en willen ze graag op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
Sterke punten
Deze mensen hebben een duidelijke visie, die ze goed onder woorden kunnen brengen. Ze willen dit toekomstbeeld bereiken en zijn dus resultaatgericht. Bovendien hebben ze vaak een goede zelfkennis en zelfontwikkeling.
Zwakke punten
Mensen kunnen een te abstracte of onrealistische visie hebben. Ze hebben dan niet helder in hun hoofd waar ze naar toe willen en hoe ze dit moeten bereiken. Ook kunnen ze koppig en eigenwijs overkomen omdat ze teveel aan hun visie vasthouden. Ze zijn er dan van overtuigd dat hun visie de beste is.
Vaardigheden Category Manager
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Luistervaardigheid
- Feedback geven
- Stimuleren
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Buiten kaders denken
- Durf
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Creatief denken
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
- Voorstellingsvermogen
- Toekomstgerichtheid
- Probleemoplossend
Wat voor persoonlijkheid heeft een Category Manager nodig?
Een Category Manager moet overtuigend leiding kunnen geven aan een groep medewerkers en zijn visie overbrengen. Daarnaast moet een Category Manager bemiddelen tussen de wensen van de consument en de mogelijkheden en wensen van de opdrachtegever.
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Eigenschappen Category Manager
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
Wat zijn de baankansen voor een Category Manager?
Het perspectief op de arbeidsmarkt voor een Category Manager is goed, er zijn veel vacatures voor Category Managers.
Omdat een Category Manager bij verschillende bedrijven in verschillende bedrijfstakken terecht kan en daarmaast leidinggevende taken op zich neemt, zijn de doorgroeimogelijkheden uitstekend. Daarnaast kan iemand die van het MBO of HBO komt doorstuderen en meer ervaring opdoen om door te groeien. Bovendien zijn er specifieke cursussen per bedrijfstak om meer de diepte in te gaan.
De actuele kans op werk voor een Category Manager
Het beroep Category Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Sales promotors en productmanagers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Sales promotors en productmanagers is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
2
Baankans Category Manager
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Category Manager
Het beroep Category Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Sales promotors en productmanagers.
Verwante beroepen Category Manager
Mogelijke specialisaties voor een Category Manager
Doorgroei beroepen voor een Category Manager
seo specialist (search engine optimization)
seo marketeer (search engine optimization)
client services director reclame
medewerker marketing en communicatie
ondernemer netwerkmarketing (cosmetica)
ondernemer netwerkmarketing (telefonie en computers)
ondernemer netwerkmarketing (gezondheidsproducten)
ondernemer netwerkmarketing (financiële producten en verzekeringen)
Waar werkt een Category Manager?
Een Category Manager is werkzaam in de profit-sector. Alles wat de Catergory Manager doet staat in het teken van winstmaximalisatie, verkoop en marketing.
Met wie werkt een Category Manager samen?
Een Category Manager heeft vooral contact met fabrikanten, retailers en consumenten. Category Managers zijn dus bij het hele productieproces betrokken. Van consumenten wil een Category Manager weten welke productcategoriën er samengesteld moeten worden voor een optimale verkoop. Dit stemt een Categrory Manager vervolgens af met de fabrikant en retailer.
- Fabrikant
- Retailer
- Consument
Verwante beroepen Category Manager:
Opleiding: Geen
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: HBO WO MBA
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Category Manager in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Fabrikant
- Retailer
- Consument
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2000 tot €4500