Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Manager
Vacatures Manager
Vacatures laden...
Wat is een Manager?
Managers bekleden leidinggevende functies bij alle denkbare bedrijven of organisaties. De term is overgenomen uit het Engels en afgeleid van het Italiaanse manegiarre dat hanteren (van gereedschap) betekent. De Manager 'hanteert' of geeft op zo'n manier leiding aan personeel dat doelstellingen van het bedrijf of de organisatie op de meest effectieve manier gehaald kunnen worden. Managers zijn op drie niveaus actief. Allereerst is er operationeel management; het leiding geven aan uitvoerend personeel op de werkvloer. Het middenmanagement geeft leiding aan deze operationeel Managers en wordt gestuurd door het Topmanagement, dat op directieniveau opereert. Een Manager kan leiding geven aan twee werknemers of aan tweehonderd, in zijn eentje of met andere Managers.
Voorbeelden van verschillende typen managers
- Operations manager
- Commercieel manager
- Manager ict
- HR Manager
- Marketing Manager
- Sales Manager
- Facilitair Manager
- Manager Finance
Past het beroep Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Manager?
Een aantal aspecten komt altijd terug in de functie: planning, organisatie, leidinggeven en controle. Een Manager werkt met heldere doelstellingen. Om deze te halen is een goede planning nodig van welke werkzaamheden er verricht moeten worden, wanneer en door wie. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden houdt de Manager in de gaten of er op schema gewerkt wordt of dat er aanpassingen nodig zijn in bijvoorbeeld het beschikbare materieel of personeelsbestand. Externe factoren, veranderingen in de markt, concurrerende organisaties, wegen voor de Manager ook mee. Hij controleert of werk wordt gedaan en of de kwaliteit goed is. Leidinggeven is op alle gebieden van belang, van taakverdeling en werving van personeel tot motiveren van werknemers en het creeëren van ideale werkomstandigheden.
Door optimaal leiding te geven haalt de Manager targets. In kleine organisaties stelt hij deze misschien zelf, maar vaak werkt hij met doelstellingen van hogerhand. Hij is een soort tussenpersoon die leiding en werkvloer bij elkaar brengt en targets vertaalt naar werkzaamheden, waarvan hij de uitvoering zo makkelijk en interessant mogelijk maakt voor het personeel.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Manager per niveau
Vacatures Manager per stad
Salarisschaal Manager
Wat verdient een Manager?
Het inkomen van de Manager varieert sterk en is afhankelijk van de functie en sector.
Junior managers verdienen rond de €3.200 per maand, terwijl senior managers, bijvoorbeeld in het MT bij een bank, salarissen tot €9.000 of hoger kunnen ontvangen, afhankelijk van bonussen.
Arbeidsvoorwaarden zijn vaak uitstekend, met opleidingsmogelijkheden en soms extra’s zoals leaseauto's of prestatiebonussen.
Meer weten over het salaris Manager
Hoe word je een Manager?
Managers bestaan er in alle soorten en maten, in verschillende sectoren en met verschillende werknemersaantallen. Managers op operationeel niveau, bijvoorbeeld in een filiaal van een winkel, zijn vaak zelf afkomstig van die werkvloer. Deze Managers worden vaak intern opgeleid m.b.v cursussen. Een afgeronde MBO opleiding is vaak voldoende. Er zijn op alle niveaus opleidingen beschikbaar, waarvan velen een specialistisch karakter hebben. Hierbij valt te denken aan Facilitair Management of Management & Bedrijfskunde (MBO). Op HBO niveau is er heel veel mogelijk, waaronder Management, Economie & Recht, Facility Management, Marketing Management en Small Business & Retailmanagement. Universiteiten bieden bijvoorbeeld International Business & Management, of de Master International Management na een BA Bedrijfskunde.
Verder worden er heel veel cursussen en trainingen aangeboden, op alle denkbare niveaus.
Opleidingen Manager
Omscholen tot Manager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Manager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Manager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Manager
Als je Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Manager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Manager
Een Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: overzicht, leiderschap, uitdrukkingsvaardig, luisteren, overtuigen, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze competentie valt voor een deel samen met leiderschap. Een goede leider moet kunnen delegeren. Deze mensen geven bepaalde taken uit handen en beslissen wie geschikt is voor welke taak. Hij behoudt hierbij het overzicht.
Sterke punten
Deze personen geven medewerkers de ruimte om zich te ontwikkelen. Ze krijgen hun eigen taak en moeten die goed uit zien te voeren. Verder zijn delegerende mensen resultaatgericht. Ze communiceren duidelijk en helder wat ze van iedereen verwachten. Ook kunnen deze personen goed luisteren en anderen overtuigen van de noodzaak van een taak.
Zwakke punten
Delegerende mensen kunnen lui en gemakzuchtig overkomen. Anderen krijgen dan het idee dat deze persoon zelf niets meer hoeft te doen. Dit kan irritaties opwekken.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Manager
- Prioriteiten stellen
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Overzicht hebben
- Leiderschap
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Stimuleren
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Manager nodig?
De Manager heeft een sterke persoonlijkheid. Hij beschikt over het vermogen mensen, medewerkers, bijelkaar te brengen en heeft natuurlijk overwicht. Hij is zelfverzekerd en initiatiefrijk. Hij straalt vertrouwen uit en heeft veel over voor zijn personeel. Hij neemt makkelijk beslissingen en werkt doelgericht (Baas). Ook is hij erg verantwoordelijk en kan zaken van alle kanten tegelijk bekijken. Door zijn objectieve rustige benadering weet hij mensen te overtuigen. Hij kan goed schakelen tussen het omgaan met verschillende mensen en de daarbij mee veranderende verwachtingen (Loyalist).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Eigenschappen Manager
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Manager?
Op verschillende niveaus is veel vraag naar diverse Managers, al dan niet gespecialiseerd. Een groot aantal managementfuncties wordt aangeboden als startfunctie met goede doorgroeimogelijkheden. Doorgroeien is zeker voor operationeel Managers goed mogelijk, zeker op instapfuncties als assistent-filiaalmanager. Door de vele ideeën die bestaan over management en goed management is er in de managementwereld bijzonder veel aandacht voor verdere scholing. Dit heeft een positief effect op de mogelijkheden van de werknemer, die door kan groeien na het volgen van een Management Opleiding.
Waar werkt een Manager?
Managers zijn in (vrijwel) alle organisaties te vinden. Bij culturele instellingen, in het onderwijs, bij ministeries, supermarkten, banken en verzekeringen. Zij werken dus zowel in de profit als de non-profit sector.
Met wie werkt een Manager samen?
Het netwerk van de Manager verschilt per organisatie. In kleine organisaties heeft hij waarschijnlijk vooral te maken met uitvoerend en secretarieel personeel. In iets grotere organisaties afhankelijk van zijn positie eventueel met hoger en lager management. Het soort medewerker dat hij aanstuurt kan variëren van verkoopmedewerkers in een schoenenwinkel tot medewerkers van de afdeling pr& communicatie bij een groot internationaal bedrijf.
- Manager
Verwante beroepen Manager:
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO MBA
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: MBO HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Manager in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
- Manager
Salarisindicatie:
- Van €3200 tot €9000