Communicatieadviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Communicatieadviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Communicatieadviseur? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Communicatieadviseur wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Communicatieadviseur, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Communicatieadviseur
- Wat doet een Communicatieadviseur
- Salaris Communicatieadviseur
- Vacatures Communicatieadviseur
- Doorgroeien als Communicatieadviseur
- Opleidingen Communicatieadviseur
- Omscholen tot Communicatieadviseur
- Hoe word je Communicatieadviseur
- Competenties Communicatieadviseur
- Persoonstypen Communicatieadviseur
Vacatures Communicatieadviseur
Vacatures laden...
Wat is een Communicatieadviseur?
De Communicatieadviseur geeft advies over de communicatie van een bedrijf, persoon of overheidsinstelling. De Communicatieadviseur helpt een communicatiestrategie op te zetten en zorgt ervoor dat de organisatie via diverse kanalen tot uitdrukking kan komen en in dialoog met de omgeving kan gaan. De Communicatieadviseur verzorgt zowel de interne als de externe communicatie van de organisatie. Dit houdt in dat de Communicatieadviseur de communicatie binnen de organisatie regelt en de communicatie van de organisatie met de buitenwereld.
Communicatie houdt in dat een boodschap of betekenis uitgewisseld wordt door mensen. Mensen kunnen hierbij op elkaars signalen reageren. Communicatie gaat over de interactie tussen mensen. De Communicatieadviseur richt zich op de communicatie tussen een organisatie en de medewerkers (intern) of de communicatie tussen de organisatie en de buitenwereld (extern). De communicatie kan door de Communicatieadviseur op veel verschillende manieren tot stand komen. Denk hierbij aan de website, brieven, flyers, sociale media etc. Alle uitingen waarbij de organisatie iets wil laten weten aan de buitenwereld of aan de eigen organisatie vallen onder de verantwoordelijkheid van de Communicatieadviseur.
De Communicatieadviseur ontwikkelt en onderhoudt deze uitingen en stelt ook een communicatiestrategie en communicatieplannen op. Hierin staat uitvoerig beschrijven op welke manier de organisatie intern en extern wil communiceren en welk beleid hierin gevolgd dient te worden door de medewerkers. De Communicatieadviseur ziet er op toe dat alle medewerkers binnen de organisatie zich hieraan houden.
Past het beroep Communicatieadviseur bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Communicatieadviseur per niveau
Vacatures Communicatieadviseur per stad
Vacatures Communicatieadviseur Alkmaar
Vacatures Communicatieadviseur Almelo
Vacatures Communicatieadviseur Almere
Vacatures Communicatieadviseur Alphen aan den Rijn
Vacatures Communicatieadviseur Amersfoort
Vacatures Communicatieadviseur Amstelveen
Vacatures Communicatieadviseur Amsterdam
Vacatures Communicatieadviseur Apeldoorn
Vacatures Communicatieadviseur Arnhem
Vacatures Communicatieadviseur Assen
Vacatures Communicatieadviseur Bergen op Zoom
Vacatures Communicatieadviseur Breda
Vacatures Communicatieadviseur Capelle aan den IJssel
Vacatures Communicatieadviseur Delft
Vacatures Communicatieadviseur Den Bosch
Vacatures Communicatieadviseur Den Haag
Vacatures Communicatieadviseur Den Helder
Vacatures Communicatieadviseur Deventer
Vacatures Communicatieadviseur Doetinchem
Vacatures Communicatieadviseur Dordrecht
Vacatures Communicatieadviseur Ede
Vacatures Communicatieadviseur Eindhoven
Vacatures Communicatieadviseur Emmen
Vacatures Communicatieadviseur Enschede
Vacatures Communicatieadviseur Gouda
Vacatures Communicatieadviseur Groningen
Vacatures Communicatieadviseur Haarlem
Vacatures Communicatieadviseur Haarlemmermeer
Vacatures Communicatieadviseur Heerlen
Vacatures Communicatieadviseur Helmond
Vacatures Communicatieadviseur Hengelo
Vacatures Communicatieadviseur Hilversum
Vacatures Communicatieadviseur Hoogeveen
Vacatures Communicatieadviseur Hoorn
Vacatures Communicatieadviseur Katwijk
Vacatures Communicatieadviseur Leeuwarden
Vacatures Communicatieadviseur Leiden
Vacatures Communicatieadviseur Lelystad
Vacatures Communicatieadviseur Maastricht
Vacatures Communicatieadviseur Middelburg
Vacatures Communicatieadviseur Nieuwegein
Vacatures Communicatieadviseur Nijmegen
Vacatures Communicatieadviseur Oss
Vacatures Communicatieadviseur Purmerend
Vacatures Communicatieadviseur Roermond
Vacatures Communicatieadviseur Roosendaal
Vacatures Communicatieadviseur Rotterdam
Vacatures Communicatieadviseur Schiedam
Vacatures Communicatieadviseur Spijkenisse
Vacatures Communicatieadviseur Terneuzen
Vacatures Communicatieadviseur Tilburg
Vacatures Communicatieadviseur Utrecht
Vacatures Communicatieadviseur Veenendaal
Vacatures Communicatieadviseur Venlo
Vacatures Communicatieadviseur Vlaardingen
Vacatures Communicatieadviseur Westland
Vacatures Communicatieadviseur Zaanstad
Vacatures Communicatieadviseur Zeist
Salarisschaal Communicatieadviseur
Wat verdient een Communicatieadviseur?
Het startsalaris van de Communicatieadviseur ligt gemiddeld rond de €2400,-. Naarmate de Communicatieadviseur meer ervaring opdoet kan dit bedrag oplopen tot ongeveer €3400,-. Tot de overige arbeidsvoorwaarden hoort onder andere vakantiedagen en vakantiegeld.
Meer weten over het salaris Communicatieadviseur
Hoe word je een Communicatieadviseur?
Om aan de slag te kunnen als Communicatieadviseur moet een opleiding op het gebied van communicatie afgerond zijn. Meestal wordt hiervoor een opleiding op HBO of WO niveau gevraagd. Op deze niveaus worden diverse communicatieopleidingen aangeboden zoals Hbo Communicatie en WO Communicatie- en Informatiewetenschappen. Deze opleidingen duren drie à vier jaar.
Opleidingen Communicatieadviseur
Omscholen tot Communicatieadviseur
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Communicatieadviseur. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Communicatieadviseur
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Communicatieadviseur
Als je Communicatieadviseur wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Communicatieadviseur zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Communicatieadviseur
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Communicatieadviseur?
Competenties Communicatieadviseur
Een Communicatieadviseur heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten
Omschrijving
Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.
Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.
Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.
Steekwoorden: durf, motiveren, stressbestendig, resultaatgericht, optimistisch
Omschrijving
In moeilijke tijden weten deze mensen de moed vast te houden en ondanks de omstandigheden toch door te gaan. Deze doorzetters houden vast aan hun ideeën en laten zich niet van de wijs brengen door tegenslagen. Zij houden het resultaat voor ogen en proberen daar op een zo efficiënt mogelijke manier naar toe te werken.
Sterke punten
Deze mensen zetten door en motiveren daarbij zichzelf en anderen. Op die manier proberen deze mensen zowel hun persoonlijke als het gezamenlijke doel te behalen. Om het doel te behalen is behoorlijk wat energie nodig. Daarnaast zijn zij vaak stressbestendig en optimistisch. Ze laten zich niet uit het veld slaan.
Zwakke punten
Deze mensen willen zo graag de eindstreep behalen, dat de omgeving er soms niet meer toe doet. Ook worden deze doorzetters weleens bestempeld als koppig en eigenwijs. Dit heeft als reden dat zij vasthouden aan ideeën en niet willen afwijken van de bedachte paden.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Steekwoorden: toekomst, zelfontwikkeling, resultaatgericht, zelfkennis
Omschrijving
Deze mensen hebben een duidelijk toekomstbeeld. Hierbij houden ze rekening met de verschillende mogelijkheden en wegen die zij kunnen bewandelen. Deze mensen kunnen zaken vanaf een afstand bekijken en objectieve besluiten nemen. Verder onderzoeken deze mensen vaak nieuwe dingen en willen ze graag op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
Sterke punten
Deze mensen hebben een duidelijke visie, die ze goed onder woorden kunnen brengen. Ze willen dit toekomstbeeld bereiken en zijn dus resultaatgericht. Bovendien hebben ze vaak een goede zelfkennis en zelfontwikkeling.
Zwakke punten
Mensen kunnen een te abstracte of onrealistische visie hebben. Ze hebben dan niet helder in hun hoofd waar ze naar toe willen en hoe ze dit moeten bereiken. Ook kunnen ze koppig en eigenwijs overkomen omdat ze teveel aan hun visie vasthouden. Ze zijn er dan van overtuigd dat hun visie de beste is.
Vaardigheden Communicatieadviseur
- Prioriteiten stellen
- Luistervaardigheid
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Verbanden leggen
- Creatief denken
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Motivatie
- Tegenslagen verwerken
- Stressbestendig
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
- Voorstellingsvermogen
- Toekomstgerichtheid
- Probleemoplossend
Wat voor persoonlijkheid heeft een Communicatieadviseur nodig?
De Communicatieadviseur moet een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben en betrouwbaar zijn. De Communicatieadviseur bepaalt hoe het bedrijf met de buitenwereld communiceert en moet zich hierin professioneel opstellen (Loyalist). Daarnaast moet de Communicatieadviseur over goede sociale en communicatieve vaardigheden beschikken, een harde werker zijn en doelgericht kunnen werken (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Communicatieadviseur
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Communicatieadviseur?
Er is veel voldoende vraag naar Communicatieadviseurs. Maar het aanbod is ook groot. Hierdoor is vooral ervaring belangrijk voor de Communicatieadviseur. Vaak begint de Communicatieadviseur als communicatiemedewerker. De communicatiemedewerker heeft voornamelijk uitvoerende taken en houdt zich minder bezig met de strategie en het beleid. Bij geschiktheid en voldoende ervaring kan de communicatiemedewerker doorgroeien naar de functie van Communicatieadviseur. De Communicatieadviseur kan later doorgroeien naar een managementfunctie en bijvoorbeeld een communicatieteam aan gaan sturen. Er zijn dus voldoende doorgroeimogelijkheden voor de Communicatieadviseur.
De actuele kans op werk voor een Communicatieadviseur
Het beroep Communicatieadviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Communicatie- en public relations adviseurs. De kans op werk voor de beroepsfamilie Communicatie- en public relations adviseurs is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
7
Baankans Communicatieadviseur
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Communicatieadviseur
Het beroep Communicatieadviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Communicatie- en public relations adviseurs.
Verwante beroepen Communicatieadviseur
Mogelijke specialisaties voor een Communicatieadviseur
Doorgroei beroepen voor een Communicatieadviseur
Waar werkt een Communicatieadviseur?
De Communicatieadviseur kan voor allerlei typen organisaties werken, zowel voor commerciële bedrijven als voor overheidsinstellingen. De Communicatieadviseur kan in zowel de profit als de non-profit sector werkzaam zijn. De insteek van de communicatie kan bij beide wel verschillend zijn. Bij overheidsinstellingen ligt de focus vaak meer op informeren terwijl bij commerciële bedrijven de focus meer op overtuigen ligt. In de profit sector heeft de Communicatieadviseur dan ook veel te maken met marketingaspecten.
Met wie werkt een Communicatieadviseur samen?
De Communicatieadviseur werkt vaak samen met andere Communicatieadviseurs en communicatiemedewerkers. Ook heeft de Communicatieadviseur geregeld te maken met het management en een leidinggevende, onder meer over het te voeren beleid en de strategie. Ook heeft communicatie raakvlakken met marketing en kan er contact zijn met marketingmedewerkers.
- Communicatiemedewerker
- Manager communicatie
- Marketingadviseur
Verwante beroepen Communicatieadviseur:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Communicatieadviseur in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Communicatiemedewerker
- Manager communicatie
- Marketingadviseur
Salarisindicatie:
- Van €2400 tot €3400