Community Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Community Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Community Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Community Manager wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Community Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Community Manager


Vacatures Community Manager

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Community Manager?

De Community Manager is degene die een community beheert. Een community is simpelweg een groep mensen die een gezamenlijke interesse, belang of doel heeft. Deze groep mensen heeft zich vaak vertegenwoordigd in een zogenaamde community.

 

Online

Deze community is in de hedendaagse maatschappij vooral online. De Community Manager wordt daarom ook wel Online Community Manager genoemd. De online community is dan de plaats waar mensen op een regelmatige basis samenkomen. Meestal hebben deze mensen gemeenschappelijke kenmerken en willen zij bepaalde doelen zien te bereiken of bepaalde activiteiten ontplooien. Zij doen dit door ideeën en informatie uit te wisselen. Op deze manier ontwikkelen zij samen een (virtuele) gemeenschap.

 

Taken Community Manager

De Community Manager is degene die de community of gemeenschap beheert. De Community Manager heeft als het ware de leiding. De Community Manager geeft deze leiding niet extreem zichtbaar. Een community wordt namelijk gekenmerkt door de openheid en het openstaan voor alle ideeën. De Community Manager ziet er wel op toe dat dit netjes gebeurt, dat de gebruikers zich respectvol gedragen en dat het doel van de community niet voorbij gaat.

 

De Community Manager zorgt dat de discussies levendig blijven, de community actief blijft en dat er nieuwe leden aangetrokken worden. Omdat de Community Manager goed weet wat er in de community speelt, kan de Community Manager dit ook doorgeven aan een manager of bestuur die hierop in kan spelen. 


Past het beroep Community Manager bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Community Manager per stad

Vacatures Community Manager Alkmaar

Vacatures Community Manager Almelo

Vacatures Community Manager Almere

Vacatures Community Manager Alphen aan den Rijn

Vacatures Community Manager Amersfoort

Vacatures Community Manager Amstelveen

Vacatures Community Manager Amsterdam

Vacatures Community Manager Apeldoorn

Vacatures Community Manager Arnhem

Vacatures Community Manager Assen

Vacatures Community Manager Bergen op Zoom

Vacatures Community Manager Breda

Vacatures Community Manager Capelle aan den IJssel

Vacatures Community Manager Delft

Vacatures Community Manager Den Bosch

Vacatures Community Manager Den Haag

Vacatures Community Manager Den Helder

Vacatures Community Manager Deventer

Vacatures Community Manager Doetinchem

Vacatures Community Manager Dordrecht

Vacatures Community Manager Ede

Vacatures Community Manager Eindhoven

Vacatures Community Manager Emmen

Vacatures Community Manager Enschede

Vacatures Community Manager Gouda

Vacatures Community Manager Groningen

Vacatures Community Manager Haarlem

Vacatures Community Manager Haarlemmermeer

Vacatures Community Manager Heerlen

Vacatures Community Manager Helmond

Vacatures Community Manager Hengelo

Vacatures Community Manager Hilversum

Vacatures Community Manager Hoogeveen

Vacatures Community Manager Hoorn

Vacatures Community Manager Katwijk

Vacatures Community Manager Leeuwarden

Vacatures Community Manager Leiden

Vacatures Community Manager Lelystad

Vacatures Community Manager Maastricht

Vacatures Community Manager Middelburg

Vacatures Community Manager Nieuwegein

Vacatures Community Manager Nijmegen

Vacatures Community Manager Oss

Vacatures Community Manager Purmerend

Vacatures Community Manager Roermond

Vacatures Community Manager Roosendaal

Vacatures Community Manager Rotterdam

Vacatures Community Manager Schiedam

Vacatures Community Manager Spijkenisse

Vacatures Community Manager Terneuzen

Vacatures Community Manager Tilburg

Vacatures Community Manager Utrecht

Vacatures Community Manager Veenendaal

Vacatures Community Manager Venlo

Vacatures Community Manager Vlaardingen

Vacatures Community Manager Westland

Vacatures Community Manager Zaanstad

Vacatures Community Manager Zeist

Vacatures Community Manager Zoetermeer

Vacatures Community Manager Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Community Manager

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Community Manager?

De Community Manager is een opkomend beroep. Eerder werden deze werkzaamheden vaak door een stagiair of andere medewerker gedaan. Steeds vaker wordt het belang van een Community Manager ingezien en wordt een Community Manager aangenomen. Gemiddeld verdient een Community Manager tussen de €2100,- en €3500,-. Dit kan echter sterk verschillen per organisatie.


Meer weten over het salaris Community Manager

Salaris aankomend Community Manager Salaris junior Community Manager Wat is het salaris van een medior Community Manager? Welk salaris krijgt een senior Community Manager?


Hoe word je een Community Manager? 

De Community Manager heeft vaak vakgerichte kennis. De Community Manager heeft vaak een opleiding gevolgd die gericht is op online media en communicatie. 

Opleidingen Community Manager

CDMP - Data Management & Governance Fundamentals
Wil jij datagedreven gaan werken? Is de kwaliteit van de data daarvoor goed genoeg? Is jouw organisatie klaar om daar mee te beginnen? Begrijpen zij elkaar als zij over data …
CDMP - Data Management & Governance Fundamentals
Google Ads Eindbaas cursus - SEA training - opleiding van beginner tot specialist - met certificaat
#1 Google Ads cursus van Nederland & België met honderden tevreden deelnemers. De opleiding tot SEA specialist. Volledig online te volgen Adwords training. Met vele praktijkvoorbeelden en resultaten op basis …
Google Ads Eindbaas cursus - SEA training - opleiding van beginner tot specialist - met certificaat
Certified Information Privacy Manager
Certified Information Privacy Professional Europe (CIPP/E) In deze 2-daagse klassikale training leert u de alle ins- en outs met betrekking tot de wet- en regelgeving op het gebied van privacy- en …
Certified Information Privacy Manager
Certified Information Privacy Manager (inclusief examen)
Het  CIPM-programma is ontwikkeld door de International Association of Privacy Professionals (IAPP), 's werelds grootste community en informatiebron voor de meest uiteenlopende privacyonderwerpen. In de cursus Certified Information Privacy Manager …
Certified Information Privacy Manager (inclusief examen)
mini MBA in Food and Agribusiness Management
The Mini-MBA is a game changer for your career in food and agribusiness. Learn to develop and lead the businesses the world needs, alongside a like-minded global community. This programme …
mini MBA in Food and Agribusiness Management



Omscholen tot Community Manager

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Community Manager. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Community Manager

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Community Manager

Als je Community Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Community Manager zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Community Manager

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Community Manager?

Ga naar de omschoolwijzer


Interview met een Community Manager

Helma Schellen is community manager.

Ben je benieuwd wat een community manager allemaal doet op een dag? Helma Schellen is community manager en vertelt je er alles over!

Lees de rest van het interview met een Community Manager

Competenties Community Manager

Een Community Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Analytisch
Analytisch

Steekwoorden Competentie Analytisch:

analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch 

Omschrijving

Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.  

Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.

Anticiperen
Anticiperen

Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen

Omschrijving

Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.

Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.

Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.

Besluitvaardigheid
Besluitvaardigheid

Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf

Omschrijving

Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.

Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.

Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.

Sociabiliteit
Sociabiliteit

Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving

Omschrijving

Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.

Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.

Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Vaardigheden Community Manager

  • Analyseren
  • Systematisch denken
  • Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
  • Analytisch vermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Inzicht in omgeving
  • Beslissingen nemen
  • Afwegen
  • Prioriteiten stellen
  • Luistervaardigheid
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
  • Helder communiceren
  • Inlevingsvermogen
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Community Manager nodig? 

De Community Manager moet de eigenschap hebben om een discussie op gang te kunnen brengen, in te kunnen grijpen als dit nodig is, maar ook inzien waanneer het even op zijn beloop gelaten moet worden. De Community Manager is geen politieagent die alleen maar zegt wat niet mag, maar probeert op een positieve manier de community actief en respectvol te houden. De Community Manager moet een goede mensenkennis hebben en sociaal ingesteld zijn (Gever). Soms moet de Community Manager ook streng op kunnen treden en duidelijk de leiding nemen (Baas).


Eigenschappen Community Manager

  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Zelfverzekerdheid
  • Empathie
  • Behulpzaamheid
  • Vriendelijkheid



Wat zijn de baankansen voor een Community Manager?

Het beroep Community Manager is een opkomend beroep. Het belang van een Community Manager wordt steeds meer gezien en daardoor stijgt de vraag naar Community Managers.


Doorgroei mogelijkheden Community Manager

Het beroep Community Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Multimedia en webdesigners (creatief).


Waar werkt een Community Manager?

De Community Manager kan voor diverse organisaties werkzaam zijn. Hiermee kan de Community Manager in zowel de profit als de non-profit sector werkzaam zijn.


Met wie werkt een Community Manager samen? 

De Community Manager heeft veel contact met de andere gebruikers van de community. De Community Manager is vaak ook onderdeel van de gemeenschap. Als de community onderdeel van een organisatie is, heeft de Community Manager ook veel contact met collega’s en het bestuur of management.


Community Manager

Alles over het beroep Community Manager in één oogopslag

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2100 tot €3500

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar