Community Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Community Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Community Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Community Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Community Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Community Manager
Vacatures Community Manager
Vacatures laden...
Wat is een Community Manager?
De Community Manager is degene die een community beheert. Een community is simpelweg een groep mensen die een gezamenlijke interesse, belang of doel heeft. Deze groep mensen heeft zich vaak vertegenwoordigd in een zogenaamde community.
Online
Deze community is in de hedendaagse maatschappij vooral online. De Community Manager wordt daarom ook wel Online Community Manager genoemd. De online community is dan de plaats waar mensen op een regelmatige basis samenkomen. Meestal hebben deze mensen gemeenschappelijke kenmerken en willen zij bepaalde doelen zien te bereiken of bepaalde activiteiten ontplooien. Zij doen dit door ideeën en informatie uit te wisselen. Op deze manier ontwikkelen zij samen een (virtuele) gemeenschap.
Taken Community Manager
De Community Manager is degene die de community of gemeenschap beheert. De Community Manager heeft als het ware de leiding. De Community Manager geeft deze leiding niet extreem zichtbaar. Een community wordt namelijk gekenmerkt door de openheid en het openstaan voor alle ideeën. De Community Manager ziet er wel op toe dat dit netjes gebeurt, dat de gebruikers zich respectvol gedragen en dat het doel van de community niet voorbij gaat.
De Community Manager zorgt dat de discussies levendig blijven, de community actief blijft en dat er nieuwe leden aangetrokken worden. Omdat de Community Manager goed weet wat er in de community speelt, kan de Community Manager dit ook doorgeven aan een manager of bestuur die hierop in kan spelen.
Past het beroep Community Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Community Manager per niveau
Vacatures Community Manager per stad
Vacatures Community Manager Alkmaar
Vacatures Community Manager Almelo
Vacatures Community Manager Almere
Vacatures Community Manager Alphen aan den Rijn
Vacatures Community Manager Amersfoort
Vacatures Community Manager Amstelveen
Vacatures Community Manager Amsterdam
Vacatures Community Manager Apeldoorn
Vacatures Community Manager Arnhem
Vacatures Community Manager Assen
Vacatures Community Manager Bergen op Zoom
Vacatures Community Manager Breda
Vacatures Community Manager Capelle aan den IJssel
Vacatures Community Manager Delft
Vacatures Community Manager Den Bosch
Vacatures Community Manager Den Haag
Vacatures Community Manager Den Helder
Vacatures Community Manager Deventer
Vacatures Community Manager Doetinchem
Vacatures Community Manager Dordrecht
Vacatures Community Manager Ede
Vacatures Community Manager Eindhoven
Vacatures Community Manager Emmen
Vacatures Community Manager Enschede
Vacatures Community Manager Gouda
Vacatures Community Manager Groningen
Vacatures Community Manager Haarlem
Vacatures Community Manager Haarlemmermeer
Vacatures Community Manager Heerlen
Vacatures Community Manager Helmond
Vacatures Community Manager Hengelo
Vacatures Community Manager Hilversum
Vacatures Community Manager Hoogeveen
Vacatures Community Manager Hoorn
Vacatures Community Manager Katwijk
Vacatures Community Manager Leeuwarden
Vacatures Community Manager Leiden
Vacatures Community Manager Lelystad
Vacatures Community Manager Maastricht
Vacatures Community Manager Middelburg
Vacatures Community Manager Nieuwegein
Vacatures Community Manager Nijmegen
Vacatures Community Manager Oss
Vacatures Community Manager Purmerend
Vacatures Community Manager Roermond
Vacatures Community Manager Roosendaal
Vacatures Community Manager Rotterdam
Vacatures Community Manager Schiedam
Vacatures Community Manager Spijkenisse
Vacatures Community Manager Terneuzen
Vacatures Community Manager Tilburg
Vacatures Community Manager Utrecht
Vacatures Community Manager Veenendaal
Vacatures Community Manager Venlo
Vacatures Community Manager Vlaardingen
Vacatures Community Manager Westland
Vacatures Community Manager Zaanstad
Vacatures Community Manager Zeist
Salarisschaal Community Manager
Wat verdient een Community Manager?
De Community Manager is een opkomend beroep. Eerder werden deze werkzaamheden vaak door een stagiair of andere medewerker gedaan. Steeds vaker wordt het belang van een Community Manager ingezien en wordt een Community Manager aangenomen. Gemiddeld verdient een Community Manager tussen de €2100,- en €3500,-. Dit kan echter sterk verschillen per organisatie.
Meer weten over het salaris Community Manager
Hoe word je een Community Manager?
De Community Manager heeft vaak vakgerichte kennis. De Community Manager heeft vaak een opleiding gevolgd die gericht is op online media en communicatie.
Opleidingen Community Manager
Omscholen tot Community Manager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Community Manager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Community Manager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Community Manager
Als je Community Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Community Manager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Community Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Community Manager?
Interview met een Community Manager
Helma Schellen is community manager.
Ben je benieuwd wat een community manager allemaal doet op een dag? Helma Schellen is community manager en vertelt je er alles over!
Lees de rest van het interview met een Community ManagerCompetenties Community Manager
Een Community Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Community Manager
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Analytisch vermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Prioriteiten stellen
- Luistervaardigheid
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Community Manager nodig?
De Community Manager moet de eigenschap hebben om een discussie op gang te kunnen brengen, in te kunnen grijpen als dit nodig is, maar ook inzien waanneer het even op zijn beloop gelaten moet worden. De Community Manager is geen politieagent die alleen maar zegt wat niet mag, maar probeert op een positieve manier de community actief en respectvol te houden. De Community Manager moet een goede mensenkennis hebben en sociaal ingesteld zijn (Gever). Soms moet de Community Manager ook streng op kunnen treden en duidelijk de leiding nemen (Baas).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Eigenschappen Community Manager
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
Wat zijn de baankansen voor een Community Manager?
Het beroep Community Manager is een opkomend beroep. Het belang van een Community Manager wordt steeds meer gezien en daardoor stijgt de vraag naar Community Managers.
Doorgroei mogelijkheden Community Manager
Het beroep Community Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Multimedia en webdesigners (creatief).
Verwante beroepen Community Manager
Mogelijke specialisaties voor een Community Manager
Doorgroei beroepen voor een Community Manager
Waar werkt een Community Manager?
De Community Manager kan voor diverse organisaties werkzaam zijn. Hiermee kan de Community Manager in zowel de profit als de non-profit sector werkzaam zijn.
Met wie werkt een Community Manager samen?
De Community Manager heeft veel contact met de andere gebruikers van de community. De Community Manager is vaak ook onderdeel van de gemeenschap. Als de community onderdeel van een organisatie is, heeft de Community Manager ook veel contact met collega’s en het bestuur of management.
Alles over het beroep Community Manager in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2100 tot €3500