Community Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Community Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Community Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Community Manager wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Community Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Community Manager


Vacatures Community Manager

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Community Manager?

De Community Manager is degene die een community beheert. Een community is simpelweg een groep mensen die een gezamenlijke interesse, belang of doel heeft. Deze groep mensen heeft zich vaak vertegenwoordigd in een zogenaamde community.

 

Online

Deze community is in de hedendaagse maatschappij vooral online. De Community Manager wordt daarom ook wel Online Community Manager genoemd. De online community is dan de plaats waar mensen op een regelmatige basis samenkomen. Meestal hebben deze mensen gemeenschappelijke kenmerken en willen zij bepaalde doelen zien te bereiken of bepaalde activiteiten ontplooien. Zij doen dit door ideeën en informatie uit te wisselen. Op deze manier ontwikkelen zij samen een (virtuele) gemeenschap.

 

Taken Community Manager

De Community Manager is degene die de community of gemeenschap beheert. De Community Manager heeft als het ware de leiding. De Community Manager geeft deze leiding niet extreem zichtbaar. Een community wordt namelijk gekenmerkt door de openheid en het openstaan voor alle ideeën. De Community Manager ziet er wel op toe dat dit netjes gebeurt, dat de gebruikers zich respectvol gedragen en dat het doel van de community niet voorbij gaat.

 

De Community Manager zorgt dat de discussies levendig blijven, de community actief blijft en dat er nieuwe leden aangetrokken worden. Omdat de Community Manager goed weet wat er in de community speelt, kan de Community Manager dit ook doorgeven aan een manager of bestuur die hierop in kan spelen. 


Past het beroep Community Manager bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Salarisschaal Community Manager

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Community Manager?

Het gemiddelde salaris van een Community Manager in Nederland ligt tussen de € 2.500 en € 4.100 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Community Manager kan tot € 4.500 verdienen.

Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Community Manager, of het salaris per ervaringsniveau.


Meer weten over het salaris Community Manager

Salaris Community Manager per ervaringsniveau Salaris per uur, per maand, per jaar


Hoe word je een Community Manager? 

De Community Manager heeft vaak vakgerichte kennis. De Community Manager heeft vaak een opleiding gevolgd die gericht is op online media en communicatie. 

Opleidingen Community Manager

CDMP - Data Management & Governance Fundamentals
Wil jij datagedreven gaan werken? Is de kwaliteit van de data daarvoor goed genoeg? Is jouw organisatie klaar om daar mee te beginnen? Begrijpen zij elkaar als zij over data …
CDMP - Data Management & Governance Fundamentals
Google Ads Eindbaas cursus - SEA training - opleiding van beginner tot specialist - met certificaat
#1 Google Ads cursus van Nederland & België met honderden tevreden deelnemers. De opleiding tot SEA specialist. Volledig online te volgen Adwords training. Met vele praktijkvoorbeelden en resultaten op basis …
Google Ads Eindbaas cursus - SEA training - opleiding van beginner tot specialist - met certificaat
Certified Information Privacy Manager
Certified Information Privacy Professional Europe (CIPP/E) In deze 2-daagse klassikale training leert u de alle ins- en outs met betrekking tot de wet- en regelgeving op het gebied van privacy- en …
Certified Information Privacy Manager
Certified Information Privacy Manager (inclusief examen)
Het  CIPM-programma is ontwikkeld door de International Association of Privacy Professionals (IAPP), 's werelds grootste community en informatiebron voor de meest uiteenlopende privacyonderwerpen. In de cursus Certified Information Privacy Manager …
Certified Information Privacy Manager (inclusief examen)
mini MBA in Food and Agribusiness Management
The Mini-MBA is a game changer for your career in food and agribusiness. Learn to develop and lead the businesses the world needs, alongside a like-minded global community. This programme …
mini MBA in Food and Agribusiness Management



Interesse en Motivatie Community Manager

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Community Manager?


Interview met een Community Manager

Helma Schellen is community manager.

Ben je benieuwd wat een community manager allemaal doet op een dag? Helma Schellen is community manager en vertelt je er alles over!

Lees de rest van het interview met een Community Manager

Competenties Community Manager

Een Community Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Analytisch
Analytisch
Anticiperen
Anticiperen
Besluitvaardigheid
Besluitvaardigheid
Sociabiliteit
Sociabiliteit
Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Vaardigheden Community Manager

  • Analyseren
  • Systematisch denken
  • Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
  • Analytisch vermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Inzicht in omgeving
  • Beslissingen nemen
  • Afwegen
  • Prioriteiten stellen
  • Luistervaardigheid
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
  • Helder communiceren
  • Inlevingsvermogen
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Community Manager nodig? 

De Community Manager moet de eigenschap hebben om een discussie op gang te kunnen brengen, in te kunnen grijpen als dit nodig is, maar ook inzien waanneer het even op zijn beloop gelaten moet worden. De Community Manager is geen politieagent die alleen maar zegt wat niet mag, maar probeert op een positieve manier de community actief en respectvol te houden. De Community Manager moet een goede mensenkennis hebben en sociaal ingesteld zijn (Gever). Soms moet de Community Manager ook streng op kunnen treden en duidelijk de leiding nemen (Baas).


Eigenschappen Community Manager

  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Zelfverzekerdheid
  • Empathie
  • Behulpzaamheid
  • Vriendelijkheid



Wat zijn de baankansen voor een Community Manager?

Het beroep Community Manager is een opkomend beroep. Het belang van een Community Manager wordt steeds meer gezien en daardoor stijgt de vraag naar Community Managers.


Waar werkt een Community Manager?

De Community Manager kan voor diverse organisaties werkzaam zijn. Hiermee kan de Community Manager in zowel de profit als de non-profit sector werkzaam zijn.


Met wie werkt een Community Manager samen? 

De Community Manager heeft veel contact met de andere gebruikers van de community. De Community Manager is vaak ook onderdeel van de gemeenschap. Als de community onderdeel van een organisatie is, heeft de Community Manager ook veel contact met collega’s en het bestuur of management.


Community Manager

Alles over het beroep Community Manager in één oogopslag

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2500 tot €4500

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar