Marktonderzoeker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Marktonderzoeker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Marktonderzoeker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Marktonderzoeker wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Marktonderzoeker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Marktonderzoeker
Vacatures Marktonderzoeker
Vacatures laden...
Wat is een Marktonderzoeker?
Een Marktonderzoeker doet onderzoek naar verschillende (potentiële) markten of klanten. Hij onderzoekt producten, trends, klanttevredenheid, de onderliggende behoeften van klanten en het imago van het bedrijf; dus alle factoren die de vraag naar een product beïnvloeden. Het doel is het maken van een betrouwbare objectieve analyse. Een Marktonderzoeker kan in dienst zijn van een marktonderzoeks- of reclamebureau en onderzoek uitvoeren in opdracht van verschillende bedrijven. Hij kan ook werkzaam zijn op een marketing- of onderzoeksafdeling van een bedrijf en de afzetmarkt, producten of diensten van zijn eigen werkgever onderzoeken.
Bij het begin van een marktonderzoek legt de Marktonderzoeker contact met de opdrachtgever. Naar aanleiding van dit gesprek formuleert hij een onderzoeksvraag en komt hij met een onderzoeksvoorstel. De Marktonderzoeker kiest dan de beste onderzoeksmethode, bijvoorbeeld een telefonische of schriftelijke enquête. Vervolgens bekijkt hij wat een geschikte, representatieve onderzoekspopulatie is. Daarna zal hij een vragenlijst (laten) opstellen.
De Marktonderzoeker beoordeelt de verkregen onderzoeksinformatie en beschrijft deze met behulp van tabellen en grafieken. Deze analyse verwerkt hij in een rapport, evenals zijn conclusies en aanbevelingen. Deze zal de Marktzonderzoeker bespreken met zijn opdrachtgevers of de marketingafdeling van zijn bedrijf. Het bedrijf of de opdrachtgever kan er vervolgens voor kiezen om marketingplannen aan te passen.
De Marktonderzoeker is ook verantwoordelijk voor de financiële kant van het onderzoek. Hij moet een inschatting van de kosten maken en de begroting in de gaten houden.
Past het beroep Marktonderzoeker bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Marktonderzoeker per niveau
Vacatures Marktonderzoeker per stad
Vacatures Marktonderzoeker Alkmaar
Vacatures Marktonderzoeker Almelo
Vacatures Marktonderzoeker Almere
Vacatures Marktonderzoeker Alphen aan den Rijn
Vacatures Marktonderzoeker Amersfoort
Vacatures Marktonderzoeker Amstelveen
Vacatures Marktonderzoeker Amsterdam
Vacatures Marktonderzoeker Apeldoorn
Vacatures Marktonderzoeker Arnhem
Vacatures Marktonderzoeker Assen
Vacatures Marktonderzoeker Bergen op Zoom
Vacatures Marktonderzoeker Breda
Vacatures Marktonderzoeker Capelle aan den IJssel
Vacatures Marktonderzoeker Delft
Vacatures Marktonderzoeker Den Bosch
Vacatures Marktonderzoeker Den Haag
Vacatures Marktonderzoeker Den Helder
Vacatures Marktonderzoeker Deventer
Vacatures Marktonderzoeker Doetinchem
Vacatures Marktonderzoeker Dordrecht
Vacatures Marktonderzoeker Ede
Vacatures Marktonderzoeker Eindhoven
Vacatures Marktonderzoeker Emmen
Vacatures Marktonderzoeker Enschede
Vacatures Marktonderzoeker Gouda
Vacatures Marktonderzoeker Groningen
Vacatures Marktonderzoeker Haarlem
Vacatures Marktonderzoeker Haarlemmermeer
Vacatures Marktonderzoeker Heerlen
Vacatures Marktonderzoeker Helmond
Vacatures Marktonderzoeker Hengelo
Vacatures Marktonderzoeker Hilversum
Vacatures Marktonderzoeker Hoogeveen
Vacatures Marktonderzoeker Hoorn
Vacatures Marktonderzoeker Katwijk
Vacatures Marktonderzoeker Leeuwarden
Vacatures Marktonderzoeker Leiden
Vacatures Marktonderzoeker Lelystad
Vacatures Marktonderzoeker Maastricht
Vacatures Marktonderzoeker Middelburg
Vacatures Marktonderzoeker Nieuwegein
Vacatures Marktonderzoeker Nijmegen
Vacatures Marktonderzoeker Oss
Vacatures Marktonderzoeker Purmerend
Vacatures Marktonderzoeker Roermond
Vacatures Marktonderzoeker Roosendaal
Vacatures Marktonderzoeker Rotterdam
Vacatures Marktonderzoeker Schiedam
Vacatures Marktonderzoeker Spijkenisse
Vacatures Marktonderzoeker Terneuzen
Vacatures Marktonderzoeker Tilburg
Vacatures Marktonderzoeker Utrecht
Vacatures Marktonderzoeker Veenendaal
Vacatures Marktonderzoeker Venlo
Vacatures Marktonderzoeker Vlaardingen
Vacatures Marktonderzoeker Westland
Vacatures Marktonderzoeker Zaanstad
Vacatures Marktonderzoeker Zeist
Salarisschaal Marktonderzoeker
Wat verdient een Marktonderzoeker?
Als Marktonderzoeker verdien je in het begin nog niet zoveel. Het startsalaris ligt tussen de €1800 en €2400 bruto per maand. Na een aantal jaren ervaring groeit het salaris mee naar €5000 per maand. Er wordt binnen de sector soms gewerkt met een bonussysteem, maar dit is afhankelijk van de organisatie waar men terecht komt.
Hetzelfde geldt voor overige secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een auto van de zaak, laptop enz.
Meer weten over het salaris Marktonderzoeker
Hoe word je een Marktonderzoeker?
Opleidingen zijn er in vele soorten en maten. Enkele mogeljikheden zijn: Marketing Mangement (HBO), Commerciële Economie (HBO) en uiteraard de opleidingen Marketing of Marketing Management (WO). Er bestaat ook de cursus marktonderzoek bij NIMA- opleidingen.
Opleidingen Marktonderzoeker
Omscholen tot Marktonderzoeker
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Marktonderzoeker. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Marktonderzoeker
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Marktonderzoeker
Als je Marktonderzoeker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Marktonderzoeker zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Marktonderzoeker
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Marktonderzoeker?
Competenties Marktonderzoeker
Een Marktonderzoeker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden competentie Flexibiliteit:
aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering
Omschrijving
Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.
Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.
Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Vaardigheden Marktonderzoeker
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Inlevingsvermogen
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Marktonderzoeker nodig?
Een Marktonderzoeker moet leergierig zijn en onderzoekend en beschikken over een analytisch vermogen. Hij moet ook mensenkennis hebben (Waarnemer). Daarnaast moet een Marktonderzoeker grondig en betrouwbaar te werk kunnen gaan. Marktonderzoek moet immers onafhankelijk worden gedaan (Perfectionist).
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Marktonderzoeker
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Marktonderzoeker?
Hoewel de sector een klap heeft gekregen door de economische crisis krijgen Marktonderzoekers een steeds belangrijkere rol en worden ze steeds vaker ingezet door bedrijven. Consumentengedrag is lastig te voorspellen en Marktonderzoekers zijn daarom vaak overal nodig.
Een Marktonderzoeker kan doorgroeien naar de functie van senior Marktonderzoeker of als Commercieel Directeur van een onderzoeksbureau. Ook kan hij zijn eigen bureau starten.
De actuele kans op werk voor een Marktonderzoeker
Het beroep Marktonderzoeker is onderdeel van de beroepsfamilie Marktonderzoekers en marketeers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Marktonderzoekers en marketeers is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Marktonderzoeker
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Marktonderzoeker
Het beroep Marktonderzoeker is onderdeel van de beroepsfamilie Marktonderzoekers en marketeers.
Verwante beroepen Marktonderzoeker
Mogelijke specialisaties voor een Marktonderzoeker
Doorgroei beroepen voor een Marktonderzoeker
Productmanager farmaceutisch bedrijf
medewerker spacemanagement (winkelinrichting)
spacemanager (winkelinrichting)
client services director reclame
medewerker marketing en communicatie
ondernemer netwerkmarketing (cosmetica)
ondernemer netwerkmarketing (telefonie en computers)
ondernemer netwerkmarketing (gezondheidsproducten)
ondernemer netwerkmarketing (financiële producten en verzekeringen)
Waar werkt een Marktonderzoeker?
Een Marktonderzoeker kan werkzaam zijn binnen een marktonderzoeksbureau. Sommige bedrijven hebben echter zelf Marktonderzoekers in dienst. Dit kunnen heel uiteenlopende bedrijven zijn.
Met wie werkt een Marktonderzoeker samen?
Een Marktanalist of -onderzoeker komt uiteraard in contact met opdrachtgevers. Daarmee bespreekt hij de trends. Hetzelfde geldt hier voor de relatie met marketing medewerkers. De Marktonderzoeker kan tevens de laatste vakontwikkelingen op de voet volgen door hierover te communiceren met collega Marktonderzoekers.
Als Marktonderzoeker ben je tevens vaak face to face ofwel via de pc aan het communiceren met enquêteurs. Tenslotte kom je dagelijks de administratieve afdeling tegen om een en ander af te stemmen.
- Opdrachtgever
- Marketing Medewerker
- Marktonderzoeker
- Enquêteur
- Secretaresse
Verwante beroepen Marktonderzoeker:
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Marktonderzoeker in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Opdrachtgever
- Marketing Medewerker
- Marktonderzoeker
- Enquêteur
- Secretaresse
Salarisindicatie:
- Van €1807 tot €5194