Webcare Specialist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Webcare Specialist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Webcare Specialist? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Webcare Specialist wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Webcare Specialist, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Webcare Specialist
Vacatures Webcare Specialist
Vacatures laden...
Wat is een Webcare Specialist?
Een Webcare Medewerker of Webcare Specialist is een Online Media Specialist die verantwoordelijk is voor alle online communicatie uitingen van een bedrijf of instelling. Aangezien veel van deze uitingen tegenwoordig via social media gaan zoals bijvoorbeeld via Twitter, Facebook en Linkedin wordt een Webcare Specialist ook wel een Social Media Specialist genoemd.
Past het beroep Webcare Specialist bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Webcare Specialist?
Het is de taak van de Webcare Specialist om te reageren als het bedrijf of instelling waar de Webcare Specialist voor werkt genoemd wordt op het internet. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een twitter bericht, een post op facebook maar ook gaan om een bericht op een forum van een consumentenwebsite zoals Radar. De taak van de Webcare Specialist is om de juiste informatie te verstrekken en eventuele imagoschade te voorkomen. Een Webcare Specialist is dan ook veel bezig met reputatiemanagement en het bewaken van het imago van de werkgever van de Webcare Specialist. Als een klant bijvoorbeeld niet tevreden is over het product en hier over tweet dan is het de taak van de Webcare Specialist om hier op in te spelen om zo te laten zien dat het bedrijf begaan is met de klanten.
Verder kan een Webcare Specialist ook verantwoordelijk zijn voor het beantwoorden van vragen die gesteld worden op het internet. De Online Media Specialist moet daarom ook kennis hebben van het product of dienst dat het bedrijf aanbiedt. Het beantwoorden van klantvragen die gesteld worden via het internet wordt webcare genoemd. En dit kan een belangrijk onderdeel zijn van de werkzaamheden van een Online Media Specialist.
Een Online Media Specialist kan overal werken. In de praktijk zijn het de grotere ondernemingen met veel verschillende soorten klanten die een Webcare Specialist in dienst nemen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan banken, verzekeraars en telecomaanbieders.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Webcare Specialist per niveau
Vacatures Webcare Specialist per stad
Vacatures Webcare Specialist Alkmaar
Vacatures Webcare Specialist Almelo
Vacatures Webcare Specialist Almere
Vacatures Webcare Specialist Alphen aan den Rijn
Vacatures Webcare Specialist Amersfoort
Vacatures Webcare Specialist Amstelveen
Vacatures Webcare Specialist Amsterdam
Vacatures Webcare Specialist Apeldoorn
Vacatures Webcare Specialist Arnhem
Vacatures Webcare Specialist Assen
Vacatures Webcare Specialist Bergen op Zoom
Vacatures Webcare Specialist Breda
Vacatures Webcare Specialist Capelle aan den IJssel
Vacatures Webcare Specialist Delft
Vacatures Webcare Specialist Den Bosch
Vacatures Webcare Specialist Den Haag
Vacatures Webcare Specialist Den Helder
Vacatures Webcare Specialist Deventer
Vacatures Webcare Specialist Doetinchem
Vacatures Webcare Specialist Dordrecht
Vacatures Webcare Specialist Ede
Vacatures Webcare Specialist Eindhoven
Vacatures Webcare Specialist Emmen
Vacatures Webcare Specialist Enschede
Vacatures Webcare Specialist Gouda
Vacatures Webcare Specialist Groningen
Vacatures Webcare Specialist Haarlem
Vacatures Webcare Specialist Haarlemmermeer
Vacatures Webcare Specialist Heerlen
Vacatures Webcare Specialist Helmond
Vacatures Webcare Specialist Hengelo
Vacatures Webcare Specialist Hilversum
Vacatures Webcare Specialist Hoogeveen
Vacatures Webcare Specialist Hoorn
Vacatures Webcare Specialist Katwijk
Vacatures Webcare Specialist Leeuwarden
Vacatures Webcare Specialist Leiden
Vacatures Webcare Specialist Lelystad
Vacatures Webcare Specialist Maastricht
Vacatures Webcare Specialist Middelburg
Vacatures Webcare Specialist Nieuwegein
Vacatures Webcare Specialist Nijmegen
Vacatures Webcare Specialist Oss
Vacatures Webcare Specialist Purmerend
Vacatures Webcare Specialist Roermond
Vacatures Webcare Specialist Roosendaal
Vacatures Webcare Specialist Rotterdam
Vacatures Webcare Specialist Schiedam
Vacatures Webcare Specialist Spijkenisse
Vacatures Webcare Specialist Terneuzen
Vacatures Webcare Specialist Tilburg
Vacatures Webcare Specialist Utrecht
Vacatures Webcare Specialist Veenendaal
Vacatures Webcare Specialist Venlo
Vacatures Webcare Specialist Vlaardingen
Vacatures Webcare Specialist Westland
Vacatures Webcare Specialist Zaanstad
Vacatures Webcare Specialist Zeist
Salarisschaal Webcare Specialist
Wat verdient een Webcare Specialist?
Een Webcare Specialist verdient doorgaands circa 1700 euro per maand als starter en dit kan oplopen tot circa 3000 euro per maand.
Meer weten over het salaris Webcare Specialist
Hoe word je een Webcare Specialist?
Een Webcare Specialist dient in het algemeen over HBO werk- en denkniveau te beschikken. De meeste reguliere communicatie opleidingen zijn goede vooropleidingen om als Online Media Specialist te kunnen werken. Opleidingen zoals Marketing Management (HBO), Marketing & Communicatie (HBO) en andere Media/Communicatie opleidingen zijn doorgaands ook geschikt.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Webcare Specialist
Er zijn geen opleidingen Webcare Specialist aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Webcare Specialist in werkt
Bekijk alle opleidingen AlgemeenOmscholen tot Webcare Specialist
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Webcare Specialist. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Webcare Specialist
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Webcare Specialist
Als je Webcare Specialist wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Webcare Specialist zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Webcare Specialist
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Webcare Specialist?
Competenties Webcare Specialist
Een Webcare Specialist heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: bemiddelen, onderhandelen, overtuigen, voor zichzelf opkomen
Omschrijving
Deze personen proberen het goed te doen voor zichzelf en voor iemand anders. Per situatie bekijken assertieve mensen de voor- en nadelen voor beide partijen. In bepaalde situaties zullen deze personen eerder voor zichzelf opkomen en in andere situaties geven ze de ander zijn zin. Ze gaan confrontaties niet uit de weg en vinden het fijn om zo nu en dan wat tegengas te krijgen.
Sterke punten
Deze personen hebben lef nodig om voor zichzelf en een ander op te komen. Daarbij kunnen ze goed luisteren en anderen overtuigen. Ze geven de ander de ruimte om te praten en zullen zelf ook proberen iemand te overtuigen van hun standpunt.
Zwakke punten
In bepaalde situaties kunnen deze personen ervoor kiezen om hun gelijk te halen. Daarentegen kan het ook voorkomen dat deze personen bewust de ander zijn zin geven. Omdat dit niet vast staat, kan het zijn dat deze personen wispelturig overkomen.
Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus
Omschrijving
Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.
Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.
Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inlevingsvermogen, gevoeligheid, sociabiliteit, waardering, respect
Omschrijving
Deze mensen houden rekening met meningen, gedachten en gevoelens van anderen. Ze zijn zich bewust van hun gedrag en ze letten op hoe ze overkomen bij anderen. Deze mensen geven in een gesprek altijd ruimte aan de ander en ze tonen waardering voor wat een ander te zeggen heeft.
Sterke punten
Deze mensen zijn goede luisteraars, zij tonen oprecht interesse in de meningen en gevoelens van anderen. Ze proberen te helpen waar dat kan en zullen zich te allen tijde respectvol gedragen. Bij deze competentie past ook de competentie ‘integriteit’. Deze mensen houden rekening met anderen en zichzelf en kijken altijd naar verschillende morele opvattingen.
Zwakke punten
Sommige mensen houden teveel rekening met anderen, waardoor ze zichzelf kunnen verliezen. Op die manier kunnen anderen hen bestempelen als onzeker of als iemand die ‘met alle winden mee waait’. Ook kunnen deze mensen overkomen als onduidelijk en onzeker. Ze willen graag alle meningen van anderen meenemen en vinden het dan lastig om een duidelijk standpunt in te nemen.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Webcare Specialist
- Respectvol
- Inlevingsvermogen
- Vriendelijkheid
- Dienstverlenendheid
- Gevoeligheid
- Helder communiceren
- Taalkennis
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Grenzen aangeven
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Prioriteiten stellen
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Proactiviteit
- Ondernemendheid
- Oplossingsgerichtheid
Wat voor persoonlijkheid heeft een Webcare Specialist nodig?
Een Webcare Specialist dient communicatief van aard te zijn, goed kunnen luisteren en gevoelig zijn voor de behoefte van anderen. Allemaal eigenschappen die passen bij het persoonstype de gever.
Naast deze eigenschappen dient een Webcare Specialist ook empatisch en geduldig. te zijn. Een Webcare Specialist is in veel gevallen immers het online visitekaartje van het bedrijf. Daarom past het persoonstype de bemiddelaar ook goed bij een Webcare Specialist.
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Eigenschappen Webcare Specialist
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
Wat zijn de baankansen voor een Webcare Specialist?
Social media wordt steeds meer gebruikt door allerlei soorten bedrijven en instellingen om te communiceren. Er is dan ook een toenemende vraag naar Online Media Specialisten. Het arbeidsperspectief is dan ook goed te noemen. Doorgroeimogelijkheden zijn er doorgaands ook.
Zo kan een Online Media Specialist bij goed functioneren na verloop van tijd Communicatie Manager worden.
De actuele kans op werk voor een Webcare Specialist
Het beroep Webcare Specialist is onderdeel van de beroepsfamilie Public relations- en communicatiemedewerkers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Public relations- en communicatiemedewerkers is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Webcare Specialist
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Webcare Specialist
Het beroep Webcare Specialist is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice.
Verwante beroepen Webcare Specialist
Mogelijke specialisaties voor een Webcare Specialist
Waar werkt een Webcare Specialist?
Alle soorten organisaties maken tegenwoordig gebruik van online media. Profit organisaties zoals banken en telecomaanbieders maar ook de overheid en andere non-profit organaties zoals het Rode Kruis en Greenpeace hebben Online Media Specialisten in dienst.
Met wie werkt een Webcare Specialist samen?
Meestal werkt een Webcare Specialist samen in een team met andere media specialisten en vaak wordt het team geleidt door een Communicatie Manager.
- Communicatie Manager
Verwante beroepen Webcare Specialist:
Opleiding: MBO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Webcare Specialist in één oogopslag
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Communicatie Manager
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1700 tot €3000