Winkelmedewerker worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Winkelmedewerker worden: Opleiding, Omscholen en Vaardigheden

Hoe kan je Winkelmedewerker worden? Er zijn over het algemeen een aantal verschillende manieren om een beroep te leren. Je kunt de inhoud van een beroep leren via het regulier beroepsonderwijs, maar ook via gerichte cursussen en trainingen. Je kunt een nieuw beroep vaak ook deels on-the-job, oftewel in de praktijk leren. Je kunt vaak ook via zelfstudie, of via speciale omscholing jouw nieuwe beroep leren.

De eerste stap is om je in het beroep te verdiepen. Wat ga je doen als Winkelmedewerker? Welke vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om je werk als Winkelmedewerker goed te kunnen uitvoeren? Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ga je verdienen als Winkelmedewerker?

Al deze informatie bieden wij jou hier, zodat jij kunt bepalen of je inderdaad Winkelmedewerker wilt worden. Zo ja, dan vind je hier de opleidingen en omscholingen tot Winkelmedewerker.

Alles over hoe je Winkelmedewerker kunt worden


Omscholen met baangarantie en salaris

Voor beroepen met goede baankansen
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Hoe word je Winkelmedewerker?

Een Winkelmedewerker hoeft vaak geen opleiding afgerond te hebben. Vaak zijn er wel interne opleidingen of wordt men eerst grondig ingewerkt. Omdat het beroep zo gedifferentieerd is, bestaan er ook geen standaardopleidingen of cursussen.

Welke vaardigheden heb je nodig om Winkelmedewerker te worden?

Om Winkelmedewerker te kunnen worden heb een aantal verschillende vaardigheden nodig. Een aantal persoonlijke vaardigheden en een aantal praktische of technische vaardigheden.

De vrijwel noodzakelijke vaardigheden voor een Winkelmedewerker zijn Luistervaardigheid, Resultaatgerichtheid en Argumentatiekracht. Ook zijn Spontaniteit, Sociaal gevoel en Oog voor detail belangrijke vaardigheden als je Winkelmedewerker wilt worden. Verder zijn Zorgvuldigheid, Nauwkeurigheid en Inlevingsvermogen ook erg gewenste vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig om Winkelmedewerker te worden?

Als je Winkelmedewerker wilt worden zal je ook een aantal competenties nodig hebben. Een competentie is een combinatie van kennis, vaardigheden, eigenschappen en ervaring.

Gewenste competenties Winkelmedewerker

  • Accuratesse
  • Flexibiliteit
  • Klantgerichtheid
  • Overtuigen
  • Samenwerken
  • Sociabiliteit
  • Stressbestendigheid

Welke eigenschappen heb je nodig om Winkelmedewerker te worden?

De eigenschappen die je nodig hebt om Winkelmedewerker te worden zijn Empathie, Behulpzaamheid en Vriendelijkheid. Andere belangrijke eigenschappen zijn Trouw, Integriteit en Punctueel. Daarnaast zijn Enthousiasme, Zelfverzekerdheid en Ondernemendheid ook goed van pas komende eigenschappen om Winkelmedewerker te kunnen worden.


Met welke persoonstypen kun je Winkelmedewerker worden?

Er zijn een aantal persoonstypen die passen bij het beroep Winkelmedewerker. Dit zijn geen zwart/wit vereisten, maar vaak is het wel zo dat een bepaald persoonstype van nature een bepaald beroep beter uitoefent dan iemand met een ander persoonstype.

De persoonstypen die het meest passen bij het beroep Winkelmedewerker zijn de Gever en de Loyalist.

Een ideale Winkelmedewerker is een combinatie van een Gever en een Loyalist. Je wil graag mensen helpen en aan de andere kant moet je loyaal zijn aan je winkel en de klanten.

Opleiding Winkelmedewerker

Er zijn een aantal verschillende opleidingsvormen waarmee je Winkelmedewerker kunt worden. Er zijn opleidingen die je vanaf het begin opleiden tot Winkelmedewerker. Je vindt opleidingen met baangarantie, of andere manieren voor omscholing tot Winkelmedewerker. Maar ook cursussen en trainingen voor de Winkelmedewerker.

Top 5 opleidingen Winkelmedewerker

Klantgericht telefoneren
Luister veel, spreek op het juiste moment. Dat is de kunst. Hoe je dat doet, leer je in de training Klantgericht telefoneren.     Doel Na de training ben je in …
Klantgericht telefoneren
Klantgericht denken en handelen In-company
Voor wie is deze training? De training klantgericht denken en handelen is gericht op personen die regelmatig in contact zijn met klanten en meer inzicht willen in hoe je omgaat …
Klantgericht denken en handelen In-company
Training Klantgericht Communiceren In-company
Inleiding Training Klantgericht Communiceren De training klantgericht communiceren is gericht op personen die direct contact hebben met klanten en zijn of haar klantgerichtheid wil verbeteren en naar een hoger niveau wil brengen. Je leert de verwachtingen …
Training Klantgericht Communiceren In-company
Training Klantgericht Telefoneren
Training Klantgericht Telefoneren Leer direct toepasbare vaardigheden, zodat je professioneler en klantgerichter handelt aan de telefoon. Leer bijdragen aan een positieve klantbeleving Ontdek wat de invloed is van jouw stemgebruik …
Training Klantgericht Telefoneren
Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte afhandeling servicegesprekken / Klantgericht communiceren aan de telefoon / Customer service / Klantenservice
Gesprek leiden en sturen, telefoonetiquette, inventariseren klantvraag, vraagtechnieken, spiegelen aan klanttypen, omgaan met irritatie en ongenoegen, efficiënt doorverbinden, afsluittechnieken. Wat is het doel van deze training? Meer rendement halen uit …
Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte afhandeling servicegesprekken / Klantgericht communiceren aan de telefoon / Customer service / Klantenservice

Omscholen tot Winkelmedewerker

Hoe kan je omscholen tot Winkelmedewerker? Waar moet je aan denken? Welke vormen van omscholing tot Winkelmedewerker zijn er? Alles wat je wilt weten vind je hier:

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Winkelmedewerker

Welke basisvaardigheden heb je nodig voor omscholing tot Winkelmedewerker?

Je hoeft natuurlijk nog niet alle beroepsspecifieke skills te hebben voordat je begint met jouw omscholing tot Winkelmedewerker. Er zijn wel een aantal basisvaardigheden die je nodig hebt, zoals meestal Nederlandse taalkennis, of rekenvaardigheid.

Er zijn vaak ook branche overdraagbare vaardigheden die jouw kans op omscholing verhogen. Denk hierbij over het algemeen aan computer vaardigheden, of communicatie vaardigheden.

Welke motivatie heb je nodig voor omscholing tot Winkelmedewerker?

Als je wilt omscholen tot Winkelmedewerker is jouw motivatie een van de belangrijkste selectiecriteria van zowel de opleider als jouw mogelijke nieuwe werkgever. Je hebt namelijk nog geen werkervaring dus jouw werkgever zal wel goed overtuigd moeten zijn voordat hij/zij in jouw omscholing investeert.

Wanneer jouw motivatie erg hoog is, is de kans dat je het vak snel leert en jouw werk goed uitvoert erg groot. Daarom is motivatie überhaupt een groot selectiecriterium voor alle werkgevers.

Salaris Winkelmedewerker

Wat verdient een Winkelmedewerker? Het salaris van een Winkelmedewerker begint bij €850,- bruto per maand. Een ervaren Winkelmedewerker verdient tot maximaal €2200,- bruto per maand. Het salaris is afhankelijk van opleiding, ervaring en inzet.

Alle opleidingen Winkelmedewerker

Klantgericht Opereren in 4 maanden

Klantgericht Opereren in 4 maanden

Producten en diensten lijken meer en meer op elkaar. Om deze reden wordt het steeds belangrijker om je klanten een onderscheidende klantervaring te laten beleven. De kunst is niet alleen te voldoen aan de verwachtingen die de klant heeft, maar …

  • Onderwerp opleiding Winkelmedewerker
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 1.995,00
  • Duur 4 dagen
Beoordeling
Klantgericht telefoneren (incompany/maatwerk)

Klantgericht telefoneren (incompany/maatwerk)

Je spreekt dagelijks meerdere mensen aan de telefoon. Klanten, prospects, leveranciers… Allemaal willen ze graag vriendelijk en goed geholpen worden. Hoe pak je dat aan? En lukt dat altijd? Ook als de telefoontjes binnenstromen en je nog zoveel andere dingen …

  • Onderwerp opleiding Winkelmedewerker
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
  • Prijs € 495,00
  • Duur 1 dag
Beoordeling
Sales | Klantgericht werken | Maatwerk

Sales | Klantgericht werken | Maatwerk

KLANTGERICHT WERKEN EN OMGAAN MET KLACHTEN OPEN TRAINING Deze ééndaagse training is bedoeld voor iedereen die dagelijks met klanten om gaat. Klanten zijn het bestaansrecht van uw organisatie, uiteraard snapt u het belang van klantvriendelijkheid, maar is dat ook voelbaar …

  • Onderwerp opleiding Winkelmedewerker
  • Lesmethode In-company / Maatwerk
  • Prijs € 295,00
  • Duur 1 dag
Beoordeling
Training klantgericht e-mailen

Training klantgericht e-mailen

Je wilt wel eens anders beginnen dan met ‘In reactie op..’. En ook anders afsluiten dan met ‘Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben’. Maar je wilt wel dat jouw e-mail of brief zakelijk blijft. Hoe zorg je er trouwens …

  • Onderwerp opleiding Winkelmedewerker
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 495,00
  • Duur 1 dag
Beoordeling
Online Communicatievaardigheden / Online Klantcontact / Klantgericht Online Communiceren / Impactvol Online Klantcontact

Online Communicatievaardigheden / Online Klantcontact / Klantgericht Online Communiceren / Impactvol Online Klantcontact

Gespreksstructuur online gesprek, online-etiquette, gewenste reactiesnelheid, spiegelen, klant- en servicegericht woordgebruik, omgaan met klanttypen, omgaan met irritatie en ongenoegen, schakelen tussen online kanalen. Wat is het doel van deze training? U leert professioneel en efficiënt klantgesprekken voeren via online kanalen …

  • Onderwerp opleiding Winkelmedewerker
  • Lesmethode Klassikaal
  • Prijs € 692,00
  • Duur 1 dag
Beoordeling