Caféhouder: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Caféhouder: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Caféhouder? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Caféhouder wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Caféhouder, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Caféhouder
Vacatures Caféhouder
Vacatures laden...
Wat is een Caféhouder?
Een Caféhouder is eigenaar van een café en is eindverantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. De precieze bezigheden van de Caféhouder hangen af van de grootte van zijn bedrijf. Heeft de Caféhouder een klein bedrijf, dan zal hij weinig personeel in dienst hebben en bijna alles zelf doen. Heeft de Caféhouder een groter bedrijf, dan kan hij bepaalde taken overlaten aan bijvoorbeeld barpersoneel en kan hij zich voornamelijk toeleggen op leidinggevende taken.
Een Caféhouder houdt zijn doelen altijd voor ogen. De Caféhouder streeft naar zo veel mogelijk winst en stemt zijn beleid daarop af. De Caféhouder zorgt er dus voor dat de doelstellingen die hij in een ondernemingsplan heeft vastgesteld, worden nageleefd. De Caféhouder bewaakt zowel commerciële, financiële en operationele doelen. Ook voert hij een bepaald personeelsbeleid.
Voornamelijk in kleine bedrijven zal de Caféhouder vaak zelf achter de bar staan. Met name in grote cafés heeft de Caféhouder tevens managementfuncties. Hij houdt toezicht en stuurt bij waar nodig. De Caféhouder heeft een brede kennis over alle processen en werkzaamheden binnen zijn bedrijf. Hij ziet waar zich problemen voordoen en lost deze op.
De Caféhouder bepaalt hoeveel personeel hij nodig heeft, gaat naar hen op zoek en stelt hen aan. Ook ontslaat hij personeelsleden als dat nodig is. De Caféhouder is ook verantwoordelijk voor een juiste administratie. Als de Caféhouder een klein bedrijf heeft, bestelt hij bovendien zelf nieuwe voorraden.
Past het beroep Caféhouder bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Caféhouder per niveau
Vacatures Caféhouder per stad
Vacatures Caféhouder Alphen aan den Rijn
Vacatures Caféhouder Amersfoort
Vacatures Caféhouder Amstelveen
Vacatures Caféhouder Amsterdam
Vacatures Caféhouder Apeldoorn
Vacatures Caféhouder Bergen op Zoom
Vacatures Caféhouder Capelle aan den IJssel
Vacatures Caféhouder Den Bosch
Vacatures Caféhouder Den Helder
Vacatures Caféhouder Doetinchem
Vacatures Caféhouder Dordrecht
Vacatures Caféhouder Eindhoven
Vacatures Caféhouder Groningen
Vacatures Caféhouder Haarlemmermeer
Vacatures Caféhouder Hilversum
Vacatures Caféhouder Hoogeveen
Vacatures Caféhouder Leeuwarden
Vacatures Caféhouder Maastricht
Vacatures Caféhouder Middelburg
Vacatures Caféhouder Nieuwegein
Vacatures Caféhouder Purmerend
Vacatures Caféhouder Roosendaal
Vacatures Caféhouder Rotterdam
Vacatures Caféhouder Spijkenisse
Vacatures Caféhouder Terneuzen
Vacatures Caféhouder Veenendaal
Vacatures Caféhouder Vlaardingen
Salarisschaal Caféhouder
Wat verdient een Caféhouder?
Hoeveel geld een Caféhouder verdient, hangt af van de grootte van zijn bedrijf, het aantal personeelsleden, de prijzen die hij hanteert en natuurlijk het aantal klanten dat de Caféhouder heeft.
Meer weten over het salaris Caféhouder
Hoe word je een Caféhouder?
Caféhouders hebben meestal een horecaopleiding gedaan, zoals de MBO-opleiding Horecaondernemer of de HBO-opleiding Hoger Hotelonderwijs. Na het afronden van één van deze studies kan iemand een eigen horecabedrijf starten, zoals een café. Er bestaan ook cursussen die zich specifiek richten op het cafébedrijf.
Niet alle caféhouders hebben een horecaopleiding gevolgd. Zij hebben dan praktijkervaring opgedaan bij een horecabedrijf en zijn uiteindelijk voor zichzelf begonnen. Caféhouders dienen in het bezit te zijn van een Verklaring Sociale Hygiëne en het Certificaat Basisvakbekwaamheid Horeca.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Caféhouder
Er zijn geen opleidingen Caféhouder aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Caféhouder in werkt
Bekijk alle opleidingen HorecaOmscholen tot Caféhouder
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Caféhouder. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Caféhouder
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Caféhouder
Als je Caféhouder wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Caféhouder zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Caféhouder
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Caféhouder
Een Caféhouder heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: overzicht, leiderschap, uitdrukkingsvaardig, luisteren, overtuigen, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze competentie valt voor een deel samen met leiderschap. Een goede leider moet kunnen delegeren. Deze mensen geven bepaalde taken uit handen en beslissen wie geschikt is voor welke taak. Hij behoudt hierbij het overzicht.
Sterke punten
Deze personen geven medewerkers de ruimte om zich te ontwikkelen. Ze krijgen hun eigen taak en moeten die goed uit zien te voeren. Verder zijn delegerende mensen resultaatgericht. Ze communiceren duidelijk en helder wat ze van iedereen verwachten. Ook kunnen deze personen goed luisteren en anderen overtuigen van de noodzaak van een taak.
Zwakke punten
Delegerende mensen kunnen lui en gemakzuchtig overkomen. Anderen krijgen dan het idee dat deze persoon zelf niets meer hoeft te doen. Dit kan irritaties opwekken.
Steekwoorden: durf, motiveren, stressbestendig, resultaatgericht, optimistisch
Omschrijving
In moeilijke tijden weten deze mensen de moed vast te houden en ondanks de omstandigheden toch door te gaan. Deze doorzetters houden vast aan hun ideeën en laten zich niet van de wijs brengen door tegenslagen. Zij houden het resultaat voor ogen en proberen daar op een zo efficiënt mogelijke manier naar toe te werken.
Sterke punten
Deze mensen zetten door en motiveren daarbij zichzelf en anderen. Op die manier proberen deze mensen zowel hun persoonlijke als het gezamenlijke doel te behalen. Om het doel te behalen is behoorlijk wat energie nodig. Daarnaast zijn zij vaak stressbestendig en optimistisch. Ze laten zich niet uit het veld slaan.
Zwakke punten
Deze mensen willen zo graag de eindstreep behalen, dat de omgeving er soms niet meer toe doet. Ook worden deze doorzetters weleens bestempeld als koppig en eigenwijs. Dit heeft als reden dat zij vasthouden aan ideeën en niet willen afwijken van de bedachte paden.
Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: ambitieus, doorzettingsvermogen, durf, kansrijk
Omschrijving
Deze mensen hebben kennis op veel verschillende gebieden. Zij zien nieuwe kansen en bedreigingen van de markt en durven nieuwe producten op de markt te lanceren. Zij nemen hierbij risico’s en proberen zakelijke voordelen te behalen. Zij spelen in op ‘gaten’ in de markt. Hierbij proberen zij zowel hun eigen belangen als de belangen van eventuele gebruikers goed in de gaten te houden. Deze ondernemers doen onderzoek naar haalbaarheid, klantvriendelijkheid en proberen hierop te anticiperen.
Sterke punten
Mensen die over deze competentie beschikken zien overal mogelijkheden. Zij creëren kansen en nemen gedurfde besluiten. Deze mensen kunnen hun producten goed verkopen en weten zakelijke contracten binnen te halen. Daarnaast zijn deze mensen echte doorzetters, zij willen graag hun eigen gestelde doelen behalen. Goed kunnen netwerken valt ook onder de competentie ondernemerschap. Deze mensen zijn goed in het contact leggen en houden met mensen.
Zwakke punten
Een valkuil kan zijn dat deze ondernemer teveel risico’s neemt. Daarnaast kan de ondernemer zich ook opdringen aan de kopers. Het ondernemerschap brengt ook een risico met zich mee, deze mensen zetten zich voor 150% in voor de onderneming, hierdoor is de kans groter dat ze overspannen raken van het harde werken.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Vaardigheden Caféhouder
- Overzicht hebben
- Leiderschap
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Motivatie
- Tegenslagen verwerken
- Stressbestendig
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Ambitie
- Doorzettingsvermogen
- Durf
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Luistervaardigheid
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
Wat voor persoonlijkheid heeft een Caféhouder nodig?
Persoonstypen die passen bij een Caféhouder zijn Baas en Waarnemer.
Vaak heeft een Caféhouder personeel in dienst. Hij moet hen begeleiden en aansturen en heeft dus leidinggevende capaciteiten nodig. De Caféhouder motiveert de werknemers, leidt alles in goede banen en zorgt dat de (financiële) doelen worden behaald. De Caféhouder is stabiel, stressbestendig en direct (Baas).
Tevens heeft een Caféhouder toezicht over de processen in zijn bedrijf. Voornamelijk als de Caféhouder geen manager in dienst heeft, moet hij alles goed waarnemen en inspringen waar dat nodig is. De Caféhouder dient dus analytisch en inzichtelijk te zijn (Waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Caféhouder
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Caféhouder?
De horeca staat onder druk wegens de economische crisis. Het kan dus lastig zijn om in deze tijden een goedlopend bedrijf op te starten.
Een Caféhouder kan bij succes zijn bedrijf uitbreiden, een groter bedrijf opstarten of meerdere vestigingen opzetten.
De actuele kans op werk voor een Caféhouder
Het beroep Caféhouder is onderdeel van de beroepsfamilie Managers café, fastfoodrestaurants en snackbars. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers café, fastfoodrestaurants en snackbars is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Caféhouder
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Caféhouder
Het beroep Caféhouder is onderdeel van de beroepsfamilie Managers café, fastfoodrestaurants en snackbars.
Mogelijke specialisaties voor een Caféhouder
Doorgroei beroepen voor een Caféhouder
bedrijfsdirecteur wegrestaurant
vestigingsmanager wegrestaurant
assistent manager wegrestaurant
assistent manager café-restaurant
hoofd restauratieve voorzieningen
Bedrijfsleider / ondernemer restaurant (mkb)
bedrijfsbeheerder café-restaurant (mkb)
bedrijfsbeheerder restaurant (mkb)
bedrijfsleider café-restaurant (mkb)
bedrijfsleider restaurant (mkb)
Waar werkt een Caféhouder?
Een Caféhouder kan ervoor kiezen een klein, middelgroot of groot bedrijf op te zetten. Richt de Caféhouder een klein bedrijf op, dan kan hij, eventueel met een partner, zelf de zaak runnen. Richt hij een groter bedrijf op, dan kan hij personeel aanstellen die hem bepaalde taken uit handen nemen.
Tevens maakt de Caféhouder beslissingen wat betreft de aankleding van het pand, het aanbod en het personeel. Steeds houdt de Caféhouder zijn doelen en doelgroep voor ogen. Hij kan zich onderscheiden door middel van bijvoorbeeld speciale aanbiedingen en thema-avonden. Al dit soort beslissingen bepalen het soort bedrijf dat de Caféhouder heeft.
Met wie werkt een Caféhouder samen?
Het netwerk van een Caféhouder hangt voor een groot deel af van de grootte van zijn bedrijf. Heeft de Caféhouder een groot bedrijf, dan heeft hij personeel in dienst. Met de Manager spreekt hij over de beleidsuitvoering en verbeterpunten. De Caféhouder en/of de Manager stuurt Serveersters en Bartenders aan. Natuurlijk komt de Caféhouder ook in contact met klanten en leveranciers van dranken en (eventueel) hapjes.
- Manager
- Serveerster
- Bartender
- Leveranciers
- Klanten
Verwante beroepen Caféhouder:
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: MBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Caféhouder in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Netwerk:
- Manager
- Serveerster
- Bartender
- Leveranciers
- Klanten
Salarisindicatie:
- Van €1800 tot €5000