Caféhouder: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Caféhouder: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Caféhouder? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Caféhouder wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Caféhouder, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Caféhouder


Vacatures Caféhouder

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Caféhouder?

 

Een Caféhouder is eigenaar van een café en is eindverantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. De precieze bezigheden van de Caféhouder hangen af van de grootte van zijn bedrijf. Heeft de Caféhouder een klein bedrijf, dan zal hij weinig personeel in dienst hebben en bijna alles zelf doen. Heeft de Caféhouder een groter bedrijf, dan kan hij bepaalde taken overlaten aan bijvoorbeeld barpersoneel en kan hij zich voornamelijk toeleggen op leidinggevende taken.

Een Caféhouder houdt zijn doelen altijd voor ogen. De Caféhouder streeft naar zo veel mogelijk winst en stemt zijn beleid daarop af. De Caféhouder zorgt er dus voor dat de doelstellingen die hij in een ondernemingsplan heeft vastgesteld, worden nageleefd. De Caféhouder bewaakt zowel commerciële, financiële en operationele doelen. Ook voert hij een bepaald personeelsbeleid.

Voornamelijk in kleine bedrijven zal de Caféhouder vaak zelf achter de bar staan. Met name in grote cafés heeft de Caféhouder tevens managementfuncties. Hij houdt toezicht en stuurt bij waar nodig. De Caféhouder heeft een brede kennis over alle processen en werkzaamheden binnen zijn bedrijf. Hij ziet waar zich problemen voordoen en lost deze op.

De Caféhouder bepaalt hoeveel personeel hij nodig heeft, gaat naar hen op zoek en stelt hen aan. Ook ontslaat hij personeelsleden als dat nodig is. De Caféhouder is ook verantwoordelijk voor een juiste administratie. Als de Caféhouder een klein bedrijf heeft, bestelt hij bovendien zelf nieuwe voorraden. 


Past het beroep Caféhouder bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Caféhouder per stad

Vacatures Caféhouder Alkmaar

Vacatures Caféhouder Almelo

Vacatures Caféhouder Almere

Vacatures Caféhouder Alphen aan den Rijn

Vacatures Caféhouder Amersfoort

Vacatures Caféhouder Amstelveen

Vacatures Caféhouder Amsterdam

Vacatures Caféhouder Apeldoorn

Vacatures Caféhouder Arnhem

Vacatures Caféhouder Assen

Vacatures Caféhouder Bergen op Zoom

Vacatures Caféhouder Breda

Vacatures Caféhouder Capelle aan den IJssel

Vacatures Caféhouder Delft

Vacatures Caféhouder Den Bosch

Vacatures Caféhouder Den Haag

Vacatures Caféhouder Den Helder

Vacatures Caféhouder Deventer

Vacatures Caféhouder Doetinchem

Vacatures Caféhouder Dordrecht

Vacatures Caféhouder Ede

Vacatures Caféhouder Eindhoven

Vacatures Caféhouder Emmen

Vacatures Caféhouder Enschede

Vacatures Caféhouder Gouda

Vacatures Caféhouder Groningen

Vacatures Caféhouder Haarlem

Vacatures Caféhouder Haarlemmermeer

Vacatures Caféhouder Heerlen

Vacatures Caféhouder Helmond

Vacatures Caféhouder Hengelo

Vacatures Caféhouder Hilversum

Vacatures Caféhouder Hoogeveen

Vacatures Caféhouder Hoorn

Vacatures Caféhouder Katwijk

Vacatures Caféhouder Leeuwarden

Vacatures Caféhouder Leiden

Vacatures Caféhouder Lelystad

Vacatures Caféhouder Maastricht

Vacatures Caféhouder Middelburg

Vacatures Caféhouder Nieuwegein

Vacatures Caféhouder Nijmegen

Vacatures Caféhouder Oss

Vacatures Caféhouder Purmerend

Vacatures Caféhouder Roermond

Vacatures Caféhouder Roosendaal

Vacatures Caféhouder Rotterdam

Vacatures Caféhouder Schiedam

Vacatures Caféhouder Spijkenisse

Vacatures Caféhouder Terneuzen

Vacatures Caféhouder Tilburg

Vacatures Caféhouder Utrecht

Vacatures Caféhouder Veenendaal

Vacatures Caféhouder Venlo

Vacatures Caféhouder Vlaardingen

Vacatures Caféhouder Westland

Vacatures Caféhouder Zaanstad

Vacatures Caféhouder Zeist

Vacatures Caféhouder Zoetermeer

Vacatures Caféhouder Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Caféhouder

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Caféhouder?

Hoeveel geld een Caféhouder verdient, hangt af van de grootte van zijn bedrijf, het aantal personeelsleden, de prijzen die hij hanteert en natuurlijk het aantal klanten dat de Caféhouder heeft.


Meer weten over het salaris Caféhouder

Salaris aankomend Caféhouder Salaris junior Caféhouder Wat is het salaris van een medior Caféhouder? Welk salaris krijgt een senior Caféhouder?


Hoe word je een Caféhouder? 

 

Caféhouders hebben meestal een horecaopleiding gedaan, zoals de MBO-opleiding Horecaondernemer of de HBO-opleiding Hoger Hotelonderwijs. Na het afronden van één van deze studies kan iemand een eigen horecabedrijf starten, zoals een café. Er bestaan ook cursussen die zich specifiek richten op het cafébedrijf.

Niet alle caféhouders hebben een horecaopleiding gevolgd. Zij hebben dan praktijkervaring opgedaan bij een horecabedrijf en zijn uiteindelijk voor zichzelf begonnen. Caféhouders dienen in het bezit te zijn van een Verklaring Sociale Hygiëne en het Certificaat Basisvakbekwaamheid Horeca. 

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Caféhouder

Er zijn geen opleidingen Caféhouder aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Caféhouder in werkt

Bekijk alle opleidingen Horeca


Omscholen tot Caféhouder

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Caféhouder. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Caféhouder

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Caféhouder

Als je Caféhouder wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Caféhouder zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Caféhouder

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Caféhouder?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Caféhouder

Een Caféhouder heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Delegeren
Delegeren

Steekwoorden: overzicht, leiderschap, uitdrukkingsvaardig, luisteren, overtuigen, inzicht in omgeving

Omschrijving

Deze competentie valt voor een deel samen met leiderschap. Een goede leider moet kunnen delegeren. Deze mensen geven bepaalde taken uit handen en beslissen wie geschikt is voor welke taak. Hij behoudt hierbij het overzicht.

Sterke punten
Deze personen geven medewerkers de ruimte om zich te ontwikkelen. Ze krijgen hun eigen taak en moeten die goed uit zien te voeren. Verder zijn delegerende mensen resultaatgericht. Ze communiceren duidelijk en helder wat ze van iedereen verwachten. Ook kunnen deze personen goed luisteren en anderen overtuigen van de noodzaak van een taak. 

Zwakke punten
Delegerende mensen kunnen lui en gemakzuchtig overkomen. Anderen krijgen dan het idee dat deze persoon zelf niets meer hoeft te doen. Dit kan irritaties opwekken.

Doorzettingsvermogen
Doorzettingsvermogen

Steekwoorden: durf, motiveren, stressbestendig, resultaatgericht, optimistisch

Omschrijving

In moeilijke tijden weten deze mensen de moed vast te houden en ondanks de omstandigheden toch door te gaan. Deze doorzetters houden vast aan hun ideeën en laten zich niet van de wijs brengen door tegenslagen. Zij houden het resultaat voor ogen en proberen daar op een zo efficiënt mogelijke manier naar toe te werken.

Sterke punten
Deze mensen zetten door en motiveren daarbij zichzelf en anderen. Op die manier proberen deze mensen zowel hun persoonlijke als het gezamenlijke doel te behalen. Om het doel te behalen is behoorlijk wat energie nodig. Daarnaast zijn zij vaak stressbestendig en optimistisch. Ze laten zich niet uit het veld slaan.

Zwakke punten
Deze mensen willen zo graag de eindstreep behalen, dat de omgeving er soms niet meer toe doet. Ook worden deze doorzetters weleens bestempeld als koppig en eigenwijs. Dit heeft als reden dat zij vasthouden aan ideeën en niet willen afwijken van de bedachte paden.

Financieel bewustzijn
Financieel bewustzijn

Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit

Omschrijving

Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.

Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn. 

Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Leiderschap
Leiderschap

Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen

Omschrijving

Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.

Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.

Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt. 

Ondernemerschap
Ondernemerschap

Steekwoorden: ambitieus, doorzettingsvermogen, durf, kansrijk

Omschrijving

Deze mensen hebben kennis op veel verschillende gebieden. Zij zien nieuwe kansen en bedreigingen van de markt en durven nieuwe producten op de markt te lanceren. Zij nemen hierbij risico’s en proberen zakelijke voordelen te behalen. Zij spelen in op ‘gaten’ in de markt. Hierbij proberen zij zowel hun eigen belangen als de belangen van eventuele gebruikers goed in de gaten te houden. Deze ondernemers doen onderzoek naar haalbaarheid, klantvriendelijkheid en proberen hierop te anticiperen.  

Sterke punten
Mensen die over deze competentie beschikken zien overal mogelijkheden. Zij creëren kansen en nemen gedurfde besluiten. Deze mensen kunnen hun producten goed verkopen en weten zakelijke contracten binnen te halen. Daarnaast zijn deze mensen echte doorzetters, zij willen graag hun eigen gestelde doelen behalen. Goed kunnen netwerken valt ook onder de competentie ondernemerschap. Deze mensen zijn goed in het contact leggen en houden met mensen.

Zwakke punten
Een valkuil kan zijn dat deze ondernemer teveel risico’s neemt. Daarnaast kan de ondernemer zich ook opdringen aan de kopers. Het ondernemerschap brengt ook een risico met zich mee, deze mensen zetten zich voor 150% in voor de onderneming, hierdoor is de kans groter dat ze overspannen raken van het harde werken.

Plannen en organiseren
Plannen en organiseren

Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten

Omschrijving

Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.

Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.

Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen. 

Sociabiliteit
Sociabiliteit

Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving

Omschrijving

Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.

Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.

Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.

Vaardigheden Caféhouder

  • Overzicht hebben
  • Leiderschap
  • Uitdrukkingsvaardigheid
  • Motivatie
  • Tegenslagen verwerken
  • Stressbestendig
  • Cijfermatigheid
  • Onderhandelen
  • Rekenvaardigheid
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Besluitvaardigheid
  • Delegeren
  • Motiveren
  • Ambitie
  • Doorzettingsvermogen
  • Durf
  • Voorbereiden
  • Gestructureerd werken
  • Prioriteiten stellen
  • Luistervaardigheid
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Caféhouder nodig? 

 

Persoonstypen die passen bij een Caféhouder zijn Baas en Waarnemer.

Vaak heeft een Caféhouder personeel in dienst. Hij moet hen begeleiden en aansturen en heeft dus leidinggevende capaciteiten nodig. De Caféhouder motiveert de werknemers, leidt alles in goede banen en zorgt dat de (financiële) doelen worden behaald. De Caféhouder is stabiel, stressbestendig en direct (Baas).

Tevens heeft een Caféhouder toezicht over de processen in zijn bedrijf. Voornamelijk als de Caféhouder geen manager in dienst heeft,  moet hij alles goed waarnemen en inspringen waar dat nodig is. De Caféhouder dient dus analytisch en inzichtelijk te zijn (Waarnemer).


Eigenschappen Caféhouder

  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Zelfverzekerdheid
  • Waarnemendheid
  • Gedetailleerdheid
  • Leergierigheid



Wat zijn de baankansen voor een Caféhouder?

 

De horeca staat onder druk wegens de economische crisis. Het kan dus lastig zijn om in deze tijden een goedlopend bedrijf op te starten.

Een Caféhouder kan bij succes zijn bedrijf uitbreiden, een groter bedrijf opstarten of meerdere vestigingen opzetten. 

De actuele kans op werk voor een Caféhouder

Het beroep Caféhouder is onderdeel van de beroepsfamilie Managers café, fastfoodrestaurants en snackbars. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers café, fastfoodrestaurants en snackbars is in de huidige periode zeer goed

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Caféhouder

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Caféhouder

Het beroep Caféhouder is onderdeel van de beroepsfamilie Managers café, fastfoodrestaurants en snackbars.


Waar werkt een Caféhouder?

 

Een Caféhouder kan ervoor kiezen een klein, middelgroot of groot bedrijf op te zetten. Richt de Caféhouder een klein bedrijf op, dan kan hij, eventueel met een partner, zelf de zaak runnen. Richt hij een groter bedrijf op, dan kan hij personeel aanstellen die hem bepaalde taken uit handen nemen.

Tevens maakt de Caféhouder beslissingen wat betreft de aankleding van het pand, het aanbod en het personeel. Steeds houdt de Caféhouder zijn doelen en doelgroep voor ogen. Hij kan zich onderscheiden door middel van bijvoorbeeld speciale aanbiedingen en thema-avonden. Al dit soort beslissingen bepalen het soort bedrijf dat de Caféhouder heeft.


Met wie werkt een Caféhouder samen? 

 

Het netwerk van een Caféhouder hangt voor een groot deel af van de grootte van zijn bedrijf. Heeft de Caféhouder een groot bedrijf, dan heeft hij personeel in dienst. Met de Manager spreekt hij over de beleidsuitvoering en verbeterpunten. De Caféhouder en/of de Manager stuurt Serveersters en Bartenders aan. Natuurlijk komt de Caféhouder ook in contact met klanten en leveranciers van dranken en (eventueel) hapjes.


  • Manager
  • Serveerster
  • Bartender
  • Leveranciers
  • Klanten
Caféhouder

Verwante beroepen Caféhouder:

Horecaondernemer
Salaris: €2200 tot €5000
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Bedrijfsleider Horeca
Salaris: €1536 tot €2302
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Restaurant Manager
Salaris: €2200 tot €3400
Opleiding: MBO
Baankans: Zeer goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Caféhouder in één oogopslag

Sector:

Beroepsgroep:

Persoonstype:

Netwerk:

  • Manager
  • Serveerster
  • Bartender
  • Leveranciers
  • Klanten

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €1800 tot €5000

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar