Leraar: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Leraar: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Leraar? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Leraar wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Leraar, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Leraar
Vacatures Leraar
Vacatures laden...
Wat is een Leraar?
Een Leraar of Docent brengt kennis en/of vaardigheden over op leerlingen of studenten. Leraren kunnen breed scala aan basisvaardigheden overbrengen op een klas, bijvoorbeeld in het basisonderwijs. Ze kunnen ook gespecialiseerd zijn in een bepaald vak en hierin diverse klassen onderwijzen op middelbare scholen of specifieke vaardigheden overbrengen op (individuele) leerlingen, zoals koken of drummen.
Docenten gespecialiseerd in een bepaald vakgebied tref je ook aan in het Middelbaar en Hoger Beroepsonderwijs en op Universiteiten. Op Universitair niveau zijn lessen (colleges) vrijwel altijd heel theoretisch terwijl het HBO theorie en praktijk combineert en op het MBO praktijk (naast theorie) erg belangrijk is. Naast zijn specialisme is het soort instelling dus erg bepalend voor de functie van een Leraar, evenals het soort leerling of student. Deze verschillen niet alleen in leeftijd, maar ook in aantal en achtergrond. Soms zullen zij speciale aandacht en/of speciale lessen nodig hebben. Geschiedenis geven in gebarentaal is immers weer heel anders dan lezen met dyslecten.
Docenten werken niet alleen op scholen, maar kunnen ook actief zijn als zelfstandige (muziekles, huiswerkbegeleiding) of werkzaam zijn bij een commerciële organisatie die cursussen aanbiedt. Ook hier geldt dat de vaardigheden zowel theoretisch (inleiding kunstgeschiedenis) als praktisch (keramieken) van aard kunnen zijn en verschillende doelgroepen kennen.
Vaak houdt het werk van Leraren niet op bij het overbrengen van kennis. Op scholen voor lager en voortgezet onderwijs houden zij bijvoorbeeld idealiter de algemene ontwikkeling en het welzijn van leerlingen in de gaten. Ze kunnen optreden als vertrouwenspersoon en adviseren, ze zijn coach en motivator en treden op als opvoeder en corrigeren. Zo creëren zij optimale voorwaarden en de ideale omgeving voor kennisoverdracht.
Past het beroep Leraar bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Leraar per niveau
Vacatures Leraar per stad
Salarisschaal Leraar
Wat verdient een Leraar?
Het salaris van een leraar die die les geeft aan onderwijsinstellingen is vastgelegd in CAO's. Deze schalen lopen van €2678 tot €6.813 bruto per maand. In het basisonderwijs verdient de Leraar bruto tussen de €2678 en €5990. (Schaal LB t/m LE). In het voortgezet onderwijs verdient een Leraar tussen de €2882 en €6178. Een :eraar in het MBO verdient per maand bruto tussen de €2915 en € 6065. Een salaris van een docent in het hoger onderwijs ligt maandelijks tussen de €3453 en €6813. Voor alle salarissen in de onderwijsinstellingen geldt dat de schaal LE slechts in enkele gevallen wordt bereikt.
Leraren die particulier actief zijn kunnen hun eigen loon bepalen. Voor muziekles of bijles varieert dit tussen de €20 en €50 per uur, afhankelijk van het type les dat er wordt gegeven. Voor een docent in het professioneel onderwijs kunnen de uurtarieven nog hoger liggen.
Meer weten over het salaris Leraar
Hoe word je een Leraar?
Leraren of docenten zijn op verschillende niveaus bij verschillende instellingen actief. Afgezien van de kleine zelfstandige, die zonder diploma best basgitaarles kan geven, is het minimale opleidingsniveau van de Leraar HBO.
Leraren in het primair onderwijs moeten Pabo (HBO) hebben gedaan, waarbinnen het mogelijk is het specialisme speciaal onderwijs te volgen.
Pabo geeft in sommige gevallen ook toegang tot de lagere klassen op middelbare scholen. Meer gebruikelijk is het om een Lerarenopleiding (HBO) in een bepaald vakgebied te volgen, bijvoorbeeld Engels of geschiedenis en zo in het voortgezet onderwijs terecht te komen. Hogescholen vragen mensen op HBO of WO niveau, met een afgeronde opleiding in een bepaald vakgebied en lesbevoegdheid. Voor zij-instromers in voortgezet of hoger onderwijs gelden soepele voorwaarden rond het halen van een lesbevoegdheid, terwijl zij al voor de klas staan. Op Universiteiten wordt WO niveau gevraagd, met een relevante opleiding. Universitair Docenten zijn na een Master gepromoveerd en hebben een lesbevoegdheid gehaald.
Kortom: een Leraar moet een opleiding gedaan hebben in een bepaald vakgebied, indien nodig aangevuld met een lesbevoegdheid. Het spreekt voor zich dat Leraren die vaardigheden overbrengen deze zelf ook beheersen.
Opleidingen Leraar
Omscholen tot Leraar
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Leraar. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Leraar
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Leraar
Als je Leraar wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Leraar zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Leraar
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Leraar
Een Leraar heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.
Omschrijving
Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.
Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Leraar
- Luistervaardigheid
- Feedback geven
- Stimuleren
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Oog voor detail
- Zorgvuldigheid
- Nauwkeurigheid
- Vitaliteit
- Levenslust
- Positiviteit
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Leraar nodig?
De Leraar is bevlogen, idealistisch bijna. Hij neemt zijn taak erg serieus, wil dingen graag verbeteren of veranderen. Hij is erg principieel, hecht waarde aan rechtvaardigheid en werkt binnen een systeem van regels en verplichtingen dat hem de mogelijkheid verschaft naar een doel toe te werken. Structuur is zijn middel voor verbetering (Perfectionist). De Leraar heeft een hoger doel nodig en dat vindt hij in zijn werk. Hij is erg toegewijd, als leraar en als collega. Hij is betrouwbaar en integer, bereid hard te werken voor de goede zaak en de persoon waar iedereen op terug kan vallen (Loyalist).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Eigenschappen Leraar
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Leraar?
Het arbeidsmarktperspectief verschilt per onderwijssector. In het primair onderwijs liep het lerarentekort de laatste jaren op. Inmiddels neemt het iets af, maar bestaat nog steeds. Doorgroeimogelijkheden zijn er naar directiefuncties. Extra werkzaamheden als remedial teacher of intern begeleider vragen om extra onderwijs. In het voortgezet onderwijs neemt het aantal vacatures voor onderwijsgevenden af, doordat vacatures sneller gevuld worden. Wel zijn ook hier doorgroeimogelijkheden naar leidinggevende functies.
In het hoger en wetenschappelijk onderwijs is het arbeidsmarktperspectief afhankelijk van specialisme. Het aantal wetenschappelijke functies (waaronder Universitair (Hoofd)Docent en Hoogleraar) neemt verhoudingsgewijs iets toe. Posities als onderwijsgevende zijn er bij Universiteiten op diverse niveaus vanuit waar doorgroei mogelijk is naar hoger gelegen onderwijzende en coördinerende functies.
Waar werkt een Leraar?
Leraren werken voornamelijk bij onderwijsinstellingen. Onderwijs valt onder de publieke sector en is dus non-profit. Er zijn bedrijfjes of organisaties met winstoogmerk die cursussen e.d. aanbieden. Docenten of leraren kunnen dus ook actief zijn in de profitsector.
Met wie werkt een Leraar samen?
Het netwerk van een Leraar is afhankelijk van zijn specialisme en het soort instelling waarvoor hij werkt. In het primair en voortgezet onderwijs maken Leraren deel uit van een team dat bestaat uit Leraren, een teamleider en mogelijk een intern begeleider of remedial teacher. Daarnaast worden zij gestuurd door directiepersoneel op diverse niveaus. Zij werken met leerlingen, waarmee ze in groepsverband en soms ook individueel contact hebben. Dan is er onderwijsondersteunend personeel als de Technisch Onderwijsassistent, klassenassistent, docentassistent, etc. en vaak secretarieel personeel. Een Docent op een Hogeschool kan samenwerken met een lector, een Universitair Docent met Junior Universitair Docenten, Hoogleraren, Decanen, onderzoekers en promovendi.
Alles over het beroep Leraar in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Salarisindicatie:
- Van €2678 tot €6813