Mediaplanner: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Mediaplanner: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Mediaplanner? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Mediaplanner wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Mediaplanner, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Mediaplanner
Vacatures Mediaplanner
Vacatures laden...
Wat is een Mediaplanner?
Een Mediaplanner bepaalt de strategie voor een reclamecampagne. Hij inventariseert de wensen van de opdrachtgever, bijvoorbeeld welke boodschap er over gebracht moet worden en naar welke doelgroep. De Mediaplanner adviseert welk medium het meest geschikt is voor de reclameboodschap om de beoogde doelgroep te bereiken. Hij adviseert ook over de lanceringsdatum van de campagne en de frequentie van de berichten. Naast het uitwerken van de strategie zorgt de Mediaplanner ook voor de planning, waarin staat welke acties wanneer en door wie worden uitgevoerd. Als de opdrachtgever akkoord gaat met het mediaplan kan de Mediaplanner zendtijd of advertentieruimte in gaan kopen, of hier opdracht toe geven. Hij bewaakt ook het budget en het rendement van het mediaplan. Samengevat is de taak van de Mediaplanner het uitwerken en uitvoeren van een een compleet mediaplan dat de grootste rendabiliteit oplevert. Ten slotte controleert de Mediaplanner de verschijning en het verloop van de campagne. Soms zijn de taken van een Mediaplanner gespecificeerd en houdt hij zich alleen bezig met printmedia of juist alleen met audiovisuele media.
Past het beroep Mediaplanner bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Salarisschaal Mediaplanner
Wat verdient een Mediaplanner?
Het gemiddelde salaris van een Mediaplanner in Nederland ligt tussen de € 2.500 en € 3.700 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Mediaplanner kan tot € 4.000 verdienen.
Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Mediaplanner, of het salaris per ervaringsniveau.
Meer weten over het salaris Mediaplanner
Hoe word je een Mediaplanner?
Een Mediaplanner heeft een MBO, HBO of WO opleiding gevolgd in de richting Marketing, Communicatie, Media of Commerciële Economie.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Mediaplanner
Er zijn geen opleidingen Mediaplanner aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Mediaplanner in werkt
Bekijk alle opleidingen Marketing & CommunicatieInteresse en Motivatie Mediaplanner
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Mediaplanner
Een Mediaplanner heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Vaardigheden Mediaplanner
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Creatief denken
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
Wat voor persoonlijkheid heeft een Mediaplanner nodig?
Een Mediaplanner luistert goed naar de wensen en eisen van de opdrachtgever en probeert een samenwerking te realiseren (Bemiddelaar). Een Mediaplanner probeert ook de opdrachtgever te overtuigen van de voorgestelde strategie. Het behalen van resultaat, het ontwikkelen van een succesvolle mediastrategie is belangrijk voor een Mediaplanner. Dit succes wordt behaald door zijn optimisme en gedrevenheid (Succesvolle werker).
Eigenschappen Mediaplanner
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Mediaplanner?
Het arbeidsmarktperspectief van een Mediaplanner is niet zo goed. Er is weinig vraag naar Mediaplanners en ver ontwikkelde software neemt veel taken van de Mediaplanner over. Doorgroeimogelijkheden zitten vooral in het doorgroeien naar een groter of prestigieuzer reclamebureau, naar een leidinggevende functie over Mediaplanners of naar een functie als Traffic Manager.
De actuele kans op werk voor een Mediaplanner
Het beroep Mediaplanner is onderdeel van de beroepsfamilie Reclame en marketingspecialisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Reclame en marketingspecialisten is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Mediaplanner
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Waar werkt een Mediaplanner?
Een Mediaplanner is werkzaam bij een media- of reclamebureau. Dergelijke bureaus zijn winst-georiënteerd.
Met wie werkt een Mediaplanner samen?
In grotere reclamebureaus werkt de Mediaplanner samen met een Media Buyer. De laatste is verantwoordelijk voor de inkoop van zendtijd of advertentieruimte. In kleinere mediabureaus wordt deze functie gecombineerd. De Mediaplanner werkt vooral nauw samen met de opdrachtgever, meestal een Marketing of Communicatie medewerker. Met hem moeten de wensen en eisen die aan de reclamecampagne worden gesteld geïnventariseerd worden. De Mediaplanner zet het creatieve deel van de reclamecampagne uit bij de ontwerper van de advertentie of de producent van de reclame.
- Media Buyer
- Marketing Manager
- Marketing Medewerker
- Communicatie Medewerker
Verwante beroepen Mediaplanner:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO HBO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Mediaplanner in één oogopslag
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Media Buyer
- Marketing Manager
- Marketing Medewerker
- Communicatie Medewerker
Salarisindicatie:
- Van €2500 tot €4000