Mediaplanner: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Mediaplanner: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Mediaplanner? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Mediaplanner wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Mediaplanner, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Mediaplanner
Vacatures Mediaplanner
Vacatures laden...
Wat is een Mediaplanner?
Een Mediaplanner bepaalt de strategie voor een reclamecampagne. Hij inventariseert de wensen van de opdrachtgever, bijvoorbeeld welke boodschap er over gebracht moet worden en naar welke doelgroep. De Mediaplanner adviseert welk medium het meest geschikt is voor de reclameboodschap om de beoogde doelgroep te bereiken. Hij adviseert ook over de lanceringsdatum van de campagne en de frequentie van de berichten. Naast het uitwerken van de strategie zorgt de Mediaplanner ook voor de planning, waarin staat welke acties wanneer en door wie worden uitgevoerd. Als de opdrachtgever akkoord gaat met het mediaplan kan de Mediaplanner zendtijd of advertentieruimte in gaan kopen, of hier opdracht toe geven. Hij bewaakt ook het budget en het rendement van het mediaplan. Samengevat is de taak van de Mediaplanner het uitwerken en uitvoeren van een een compleet mediaplan dat de grootste rendabiliteit oplevert. Ten slotte controleert de Mediaplanner de verschijning en het verloop van de campagne. Soms zijn de taken van een Mediaplanner gespecificeerd en houdt hij zich alleen bezig met printmedia of juist alleen met audiovisuele media.
Past het beroep Mediaplanner bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Mediaplanner per niveau
Vacatures Mediaplanner per stad
Vacatures Mediaplanner Alkmaar
Vacatures Mediaplanner Alphen aan den Rijn
Vacatures Mediaplanner Amersfoort
Vacatures Mediaplanner Amstelveen
Vacatures Mediaplanner Amsterdam
Vacatures Mediaplanner Apeldoorn
Vacatures Mediaplanner Bergen op Zoom
Vacatures Mediaplanner Capelle aan den IJssel
Vacatures Mediaplanner Den Bosch
Vacatures Mediaplanner Den Haag
Vacatures Mediaplanner Den Helder
Vacatures Mediaplanner Deventer
Vacatures Mediaplanner Doetinchem
Vacatures Mediaplanner Dordrecht
Vacatures Mediaplanner Eindhoven
Vacatures Mediaplanner Enschede
Vacatures Mediaplanner Groningen
Vacatures Mediaplanner Haarlem
Vacatures Mediaplanner Haarlemmermeer
Vacatures Mediaplanner Heerlen
Vacatures Mediaplanner Helmond
Vacatures Mediaplanner Hengelo
Vacatures Mediaplanner Hilversum
Vacatures Mediaplanner Hoogeveen
Vacatures Mediaplanner Katwijk
Vacatures Mediaplanner Leeuwarden
Vacatures Mediaplanner Lelystad
Vacatures Mediaplanner Maastricht
Vacatures Mediaplanner Middelburg
Vacatures Mediaplanner Nieuwegein
Vacatures Mediaplanner Nijmegen
Vacatures Mediaplanner Purmerend
Vacatures Mediaplanner Roermond
Vacatures Mediaplanner Roosendaal
Vacatures Mediaplanner Rotterdam
Vacatures Mediaplanner Schiedam
Vacatures Mediaplanner Spijkenisse
Vacatures Mediaplanner Terneuzen
Vacatures Mediaplanner Tilburg
Vacatures Mediaplanner Utrecht
Vacatures Mediaplanner Veenendaal
Vacatures Mediaplanner Vlaardingen
Vacatures Mediaplanner Westland
Vacatures Mediaplanner Zaanstad
Salarisschaal Mediaplanner
Wat verdient een Mediaplanner?
De primaire arbeidsvoorwaarden van een Mediaplanner worden bepaald door zijn opleiding en ervaring. Een beginnende Mediaplanner verdient zo'n €2200 bruto per maand. Door middel van doorgroeien en het opdoen van ervaring kan het salaris op zo'n €3000 uitkomen.
De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn afhankelijk van het bedrijf waar de Mediaplanner werkzaam is en de gehanteerde CAO. Als de Mediaplanner vaak naar de klant toe moet, zal een auto van de zaak tot de voorwaarden behoren.
Meer weten over het salaris Mediaplanner
Hoe word je een Mediaplanner?
Een Mediaplanner heeft een MBO, HBO of WO opleiding gevolgd in de richting Marketing, Communicatie, Media of Commerciële Economie.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Mediaplanner
Er zijn geen opleidingen Mediaplanner aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Mediaplanner in werkt
Bekijk alle opleidingen Marketing & CommunicatieOmscholen tot Mediaplanner
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Mediaplanner. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Mediaplanner
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Mediaplanner
Als je Mediaplanner wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Mediaplanner zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Mediaplanner
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Mediaplanner
Een Mediaplanner heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken
Omschrijving
Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.
Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.
Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Vaardigheden Mediaplanner
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Creatief denken
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
Wat voor persoonlijkheid heeft een Mediaplanner nodig?
Een Mediaplanner luistert goed naar de wensen en eisen van de opdrachtgever en probeert een samenwerking te realiseren (Bemiddelaar). Een Mediaplanner probeert ook de opdrachtgever te overtuigen van de voorgestelde strategie. Het behalen van resultaat, het ontwikkelen van een succesvolle mediastrategie is belangrijk voor een Mediaplanner. Dit succes wordt behaald door zijn optimisme en gedrevenheid (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Mediaplanner
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Mediaplanner?
Het arbeidsmarktperspectief van een Mediaplanner is niet zo goed. Er is weinig vraag naar Mediaplanners en ver ontwikkelde software neemt veel taken van de Mediaplanner over. Doorgroeimogelijkheden zitten vooral in het doorgroeien naar een groter of prestigieuzer reclamebureau, naar een leidinggevende functie over Mediaplanners of naar een functie als Traffic Manager.
De actuele kans op werk voor een Mediaplanner
Het beroep Mediaplanner is onderdeel van de beroepsfamilie Reclame en marketingspecialisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Reclame en marketingspecialisten is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Mediaplanner
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Mediaplanner
Het beroep Mediaplanner is onderdeel van de beroepsfamilie Reclame en marketingspecialisten.
Verwante beroepen Mediaplanner
Mogelijke specialisaties voor een Mediaplanner
Doorgroei beroepen voor een Mediaplanner
Productmanager farmaceutisch bedrijf
medewerker spacemanagement (winkelinrichting)
spacemanager (winkelinrichting)
seo specialist (search engine optimization)
seo marketeer (search engine optimization)
client services director reclame
medewerker marketing en communicatie
ondernemer netwerkmarketing (cosmetica)
ondernemer netwerkmarketing (telefonie en computers)
ondernemer netwerkmarketing (gezondheidsproducten)
ondernemer netwerkmarketing (financiële producten en verzekeringen)
Waar werkt een Mediaplanner?
Een Mediaplanner is werkzaam bij een media- of reclamebureau. Dergelijke bureaus zijn winst-georiënteerd.
Met wie werkt een Mediaplanner samen?
In grotere reclamebureaus werkt de Mediaplanner samen met een Media Buyer. De laatste is verantwoordelijk voor de inkoop van zendtijd of advertentieruimte. In kleinere mediabureaus wordt deze functie gecombineerd. De Mediaplanner werkt vooral nauw samen met de opdrachtgever, meestal een Marketing of Communicatie medewerker. Met hem moeten de wensen en eisen die aan de reclamecampagne worden gesteld geïnventariseerd worden. De Mediaplanner zet het creatieve deel van de reclamecampagne uit bij de ontwerper van de advertentie of de producent van de reclame.
- Media Buyer
- Marketing Manager
- Marketing Medewerker
- Communicatie Medewerker
Verwante beroepen Mediaplanner:
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO HBO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Mediaplanner in één oogopslag
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Media Buyer
- Marketing Manager
- Marketing Medewerker
- Communicatie Medewerker
Salarisindicatie:
- Van €2200 tot €3000