Steward: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Steward: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Steward? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Steward wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Steward, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Steward
Vacatures Steward
Vacatures laden...
Wat is een Steward?
De naam Steward wordt aan meerdere typen beroepen gegeven. Over het algemeen genomen zijn Stewards en Stewardessen werkzaam op publieke locaties of binnen het vervoer of de reisbranche.
Een Steward bij een evenement of evenementenlocatie heeft meer een rol als evenementenbeveiliger.
Een Steward of Stewardess in het vliegtuig, of op een passagiersschip heeft een meer dienstverlenende rol.
Een Grondsteward of Grondstewardess heeft ook een dienstverlenende rol, maar met een groter organisatorisch karakter.
Een aantal voorbeelden van verschillende typen Stewards/Stewardessen
- Steward/Stewardess
- Cabinemedewerker
- Evenementenbeveiliger
- Steward passagiersschip
- Grondsteward/Grondstewardess
- Treinsteward/Treinstewardess
Past het beroep Steward bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Steward?
Als Steward/Stewardess in een vliegtuig breng je niet alleen eten en drinken rond gedurende de vlucht van een passagiersvliegtuig. Je belangrijkste taak is het bewaken van de veiligheid.
Ruim voor de vlucht vertrekt is er een briefing van de leidinggevende over evacuatie, coördinatie, de omstandigheden van de specifieke vlucht en eventuele speciale informatie over individuele passagiers. Vervolgens zorgen de Stewards ervoor dat alles klaar is voor vertrek.
De ontvangst van passagiers, het controleren van de tickets en het gevenvan veiligheidsinstructies aan de passagiers is in handen van de Stewards.
Sommige passagiers hebben tijdens de vlucht mogelijk extra aandacht nodig. Daarnaast verzorgt de Steward dus ook de bediening, maar de belangrijkste taak is het in de gaten houden van de veiligheid en het ingrijpen wanneer dat nodig blijkt te zijn. De werkzaamheden van Stewards op schepen of in de trein zijn op grote lijn vergelijkbaar met die van een Steward(ess) in het vliegtuig.
Wat doet een Evenementensteward?
Een Evenementensteward houdt toezicht op de menigte tijdens een specifieke gebeurtenis. Dit kunnen openbare toespraken, sportevenementen of concerten zijn. De hoofdtaak is incidenten voorkomen of snel te reageren wanneer dit plaatsvindt om het incident te de-escaleren.
Een Evenementensteward controleert bijvoorbeeld ook de toegang tot de locatie. Hij of zij houdt het gedrag van de menigte in het oog. Een evenementensteward sust of isoleert agressief gedrag en leidt indien nodig noodevacuaties.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Steward per niveau
Vacatures Steward per stad
Salarisschaal Steward
Wat verdient een Steward?
Het salaris van een Stewardess ligt zo tussen de €1800 en de €3000. Dit salaris is afhankelijk van leeftijd en ervaring, maar ook van de maatschappij waar je voor komt te werken. Kleinere maatschappijen bieden een lager salaris dan grote intercontinentale maatschappijen.
Secundaire arbeidsvoorwaarden Stewardess
Soms krijg je een 13de maand, ook dat hangt sterk af van de werkgever. Een reiskostenvergoeding is meestal wel onderdeel van de secundaire voorwaarden.
Meer weten over het salaris Steward
Hoe word je een Steward?
De meest logische opleidingskeuze voor het beroep van steward is een MBO opleiding Stewardess Receptioniste Hostess. Afhankelijk van je vooropleiding kun je de opleiding in een of twee jaar afronden.
Doorstuderen op HBO niveau is mogelijk. Bijvoorbeeld Internationaal Toeristisch Management met als keuzevak de Luchtvaartdienstverlening.
Opleidingen Steward
Omscholen tot Steward
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Steward. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Steward
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Steward
Als je Steward wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Steward zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Steward
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Steward
Een Steward heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden competentie Flexibiliteit:
aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering
Omschrijving
Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.
Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.
Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie
Omschrijving
Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.
Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Vaardigheden Steward
- Analytisch vermogen
- Inlevingsvermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Logisch redeneren
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
Wat voor persoonlijkheid heeft een Steward nodig?
Als Steward ben je veelal in de rol van helper. Het is daarom goed als je zorgzaam bent ingesteld en je in andere mensen kan verplaatsen (Gever).
Maar als Steward moet je wel altijd objectief blijven en je hoofd erbij houden. Goed kunnen observeren is van belang om te kunnen anticiperen en in te grijipen zodra dat nodig mocht zijn. Denk aan een passagier die mogelijk ongewenst gedrag vertoont in reactie ergens op, maar ook aan bijvoorbeeld mankementen aan het vliegtuig (Waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Steward
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Steward?
Het is moeilijk om aan een baan te komen als Steward. Er zijn meer dan genoeg vliegmaatschappijen en dus ook heel veel banen, maar het is ook een zeer populaire functie. Uiteindelijk betekent dat dat het aanbod van afgestudeerden groter is dan de vraag naar Stewards. Alleen als je echt goed bent en je weet te onderscheiden van anderen kom je op een dergelijke functie terecht.
Als je eenmaal als Steward aan het werk bent heb je wel groeimogelijkheden. Je kunt doorgroeien naar purser of naar de hoogste in rang op het vliegtuig. Daarna kun je er eventueel voor kiezen om een managementfunctie buiten het vliegtuig te bekleden.
De actuele kans op werk voor een Steward
Het beroep Steward is onderdeel van de beroepsfamilie Stewards luchtvaart. De kans op werk voor de beroepsfamilie Stewards luchtvaart is in de huidige periode matig
Huidige aantal vacatures
2
Baankans Steward
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Steward
Het beroep Steward is onderdeel van de beroepsfamilie Stewards luchtvaart.
Verwante beroepen Steward
Doorgroei beroepen voor een Steward
Waar werkt een Steward?
De sector van reizen en van vliegtuigmaatschappijen is puur gericht op hetmaken van winst en dus is een Steward aan het werk in de profit sector.
Met wie werkt een Steward samen?
Als Steward werk je tijdens de vlucht samen in een team met andere Stewards. Allemaal leg je verantwoording af aan de purser. En aangezien de purser ook een leidinggevende heeft moet je ook daaraan verantwoording aflegen. Andere crewleden zijn de piloten. Ook met hen zul je aan boord te maken krijgen.
Daarnaast is er nog de klant voor wie jij je inzet als Steward.
- Steward
- Klant
- Purser
- Piloot
Verwante beroepen Steward:
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Matig
Baankans
Alles over het beroep Steward in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Steward
- Klant
- Purser
- Piloot
Salarisindicatie:
- Van €1800 tot €3000