Directeur Onderwijsinstituut: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Directeur Onderwijsinstituut: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Directeur Onderwijsinstituut? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Directeur Onderwijsinstituut wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Directeur Onderwijsinstituut, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Directeur Onderwijsinstituut
- Wat doet een Directeur Onderwijsinstituut
- Salaris Directeur Onderwijsinstituut
- Vacatures Directeur Onderwijsinstituut
- Doorgroeien als Directeur Onderwijsinstituut
- Opleidingen Directeur Onderwijsinstituut
- Omscholen tot Directeur Onderwijsinstituut
- Hoe word je Directeur Onderwijsinstituut
- Competenties Directeur Onderwijsinstituut
- Persoonstypen Directeur Onderwijsinstituut
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut
Vacatures laden...
Wat is een Directeur Onderwijsinstituut?
De Directeur Onderwijsinstituut is op een Universiteit (mede) verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een facultair onderwijsprogramma en ziet toe op de uitvoering van onderwijs en onderwijsondersteuning. Doel van zijn werkzaamheden is het bieden van wetenschappelijk onderwijs op hoog niveau en daarmee het waarborgen van de maatschappelijke positie van de (opleidingen van de) faculteit.
Een Directeur Onderwijsinstituut geeft (mede) vorm aan het faculteitsplan, ziet toe op de uitvoering van onderwijsondersteunende processen, implementeert HRM- en studentenbeleid, regelt alle voor onderwijs benodigde faciliteiten, draagt zorg voor onderwijsuitvoering, bewaakt het wetenschappelijke niveau van cursussen en opleidingen en werft externe studenten en/of opdrachtgevers. Meer inhoudelijk levert hij bijdragen aan maatschappelijke discussies en is hij in belangrijke mate verantwoordelijk voor onderwijsontwikkeling. Hiertoe vertaalt hij (externe) ontwikkelingen naar (bestaand) onderwijs, om het aanbod actueel te houden en bovendien maatschappelijk relevant. De Directeur Onderwijsinstituut is dus op allerhande terreinen actief en denkt mee over alle soorten (facultair) beleid. Toch verliest hij onderwijs niet uit het oog, want ook in de ontwikkeling daarvan is hij van belang.
De functie bestaat op drie verschillende niveaus, afhankelijk van budget, aantal opleidingen en aantal studenten. Afhankelijk van het soort instituut, facultair, interfacultair of interuniversitair, legt de Directeur Onderwijsinstituut verantwoording af aan een Decaan of College van Bestuur.
(UFO)
Past het beroep Directeur Onderwijsinstituut bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut per niveau
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut per stad
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Alkmaar
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Almelo
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Almere
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Alphen aan den Rijn
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Amersfoort
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Amstelveen
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Amsterdam
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Apeldoorn
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Arnhem
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Assen
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Bergen op Zoom
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Breda
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Capelle aan den IJssel
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Delft
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Den Bosch
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Den Haag
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Den Helder
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Deventer
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Doetinchem
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Dordrecht
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Ede
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Eindhoven
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Emmen
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Enschede
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Gouda
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Groningen
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Haarlem
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Haarlemmermeer
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Heerlen
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Helmond
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Hengelo
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Hilversum
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Hoogeveen
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Hoorn
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Katwijk
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Leeuwarden
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Leiden
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Lelystad
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Maastricht
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Middelburg
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Nieuwegein
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Nijmegen
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Oss
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Purmerend
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Roermond
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Roosendaal
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Rotterdam
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Schiedam
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Spijkenisse
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Terneuzen
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Tilburg
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Utrecht
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Veenendaal
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Venlo
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Vlaardingen
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Westland
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Zaanstad
Vacatures Directeur Onderwijsinstituut Zeist
Salarisschaal Directeur Onderwijsinstituut
Wat verdient een Directeur Onderwijsinstituut?
Een Directeur Onderwijsinstituut zit, afhankelijk van de zwaarte van zijn functie, in schaal 14, 15 of 16 (CAO Universiteiten). Dit komt neer op een bruto maandloon van tussen de €4673 en €5953, €5068 en €6541 of €5495 en €7188. Daarnaast is er een eindejaarsuitkering van 8,3%, een vakantietoeslag van 8% en kan de medewerker rekenen op 41 vakantiedagen per jaar (bij volledige aanstelling). Ook bestaan er gunstige regelingen rond een sabbatical of ouderschapsverlof.
Meer weten over het salaris Directeur Onderwijsinstituut
Hoe word je een Directeur Onderwijsinstituut?
De Directeur Onderwijsinstituut is na een wetenschappelijke opleiding gepromoveerd in het vakgebied van de faculteit waaraan hij verbonden is. Directeuren Onderwijsinstituut hebben vaak al een lange carrière in de wetenschap (en het onderwijs) achter de rug. Zij zijn als onderzoeker actief geweest, hebben gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriten en hebben meestal ook ervaring als Universitair (hoofd)docent. Sommigen waren en/of zijn Hoogleraar.
Een voorbeeld van het carrièreverloop van een Directeur Onderwijsinstituut:
Een Universitaire Masteropleiding Geschiedenis, promovendus in de Geschiedenis, docent/onderzoeker bij de opleiding Geschiedenis, universitair docent, universitair hoofddocent, Hoogleraar/directeur Onderwijsinstituut.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Directeur Onderwijsinstituut
Er zijn geen opleidingen Directeur Onderwijsinstituut aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Directeur Onderwijsinstituut in werkt
Bekijk alle opleidingen OnderwijsOmscholen tot Directeur Onderwijsinstituut
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Directeur Onderwijsinstituut. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Directeur Onderwijsinstituut
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Directeur Onderwijsinstituut
Als je Directeur Onderwijsinstituut wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Directeur Onderwijsinstituut zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Directeur Onderwijsinstituut
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Directeur Onderwijsinstituut?
Competenties Directeur Onderwijsinstituut
Een Directeur Onderwijsinstituut heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus
Omschrijving
Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.
Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.
Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: overtuigen, luisteren, creativiteit, durf, bemiddelen
Omschrijving
In bepaalde situaties is het nodig dat er onderhandeld wordt. Onderhandelaars proberen op een bepaalde manier te onderhandelen zodat het voor beide partijen een win-winsituatie is. Zij maken hierbij gebruik van argumenten, maar luisteren ook naar het verhaal van anderen. Tijdens onderhandelingen komt deze persoon met verschillende ideeën die het conflict op een goede manier kan oplossen.
Sterke punten
Onderhandelaars kunnen goed overtuigen, maar ook luisteren. Zij proberen voor beide partijen de beste oplossing te zoeken. Verder zijn deze mensen vaak creatief en durven ze ideeën te opperen.
Zwakke punten
Teveel willen onderhandelen, kan leiden tot frustratie. Er zijn onderhandelaars die overal een onderhandeling/wedstrijd van maken. Hierdoor kan het lijken alsof ze niet luisteren of niets aannemen van andere mensen. Dit wekt irritaties op. Tevens kunnen tijdens een onderhandeling de spanningen nog weleens oplopen, waardoor het kan zijn dat een onderhandelaar ‘op de man gaat spelen’. Hij wil inspelen op de emoties om zo de ander te overtuigen van zijn gelijk.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Steekwoorden: toekomst, zelfontwikkeling, resultaatgericht, zelfkennis
Omschrijving
Deze mensen hebben een duidelijk toekomstbeeld. Hierbij houden ze rekening met de verschillende mogelijkheden en wegen die zij kunnen bewandelen. Deze mensen kunnen zaken vanaf een afstand bekijken en objectieve besluiten nemen. Verder onderzoeken deze mensen vaak nieuwe dingen en willen ze graag op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
Sterke punten
Deze mensen hebben een duidelijke visie, die ze goed onder woorden kunnen brengen. Ze willen dit toekomstbeeld bereiken en zijn dus resultaatgericht. Bovendien hebben ze vaak een goede zelfkennis en zelfontwikkeling.
Zwakke punten
Mensen kunnen een te abstracte of onrealistische visie hebben. Ze hebben dan niet helder in hun hoofd waar ze naar toe willen en hoe ze dit moeten bereiken. Ook kunnen ze koppig en eigenwijs overkomen omdat ze teveel aan hun visie vasthouden. Ze zijn er dan van overtuigd dat hun visie de beste is.
Vaardigheden Directeur Onderwijsinstituut
- Proactiviteit
- Ondernemendheid
- Oplossingsgerichtheid
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Overtuigingskracht
- Creativiteit
- Bemiddelen
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
- Voorstellingsvermogen
- Toekomstgerichtheid
- Probleemoplossend
Wat voor persoonlijkheid heeft een Directeur Onderwijsinstituut nodig?
Een Directeur Onderwijsinstituut is meer onderzoeker dan manager. Hij is geïnteresserd en nieuwsgierig. Zijn beschouwende houding en opmerkzaamheid maken dat hij dingen van alle kanten kan bekijken en zijn intelligentie geeft hem het vermogen anders te kijken dan anderen. Hij is innovatief en origineel (Waarnemer). Ook is hij scherpzinnig en werkt hij gedisciplineerd en gestructureerd naar een duidelijk doel toe. Hij is rationeel, objectief en principieel. Hij heeft een sterk ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel en is niet vrij van idealisme, bijvoorbeeld in kennisoverdracht (Perfectionist)
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Directeur Onderwijsinstituut
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Directeur Onderwijsinstituut?
Verhoudingsgewijs neemt het aantal wetenschappelijke vacatures bij Universiteiten toe (ten opzichte van ondersteunende functies). De functie van Directeur Onderwijsinstituut is echter voor weinig mensen bereikbaar: het aantal functies is beperkt en de weg er naartoe erg lang. Doorgroeimogelijkheden liggen voornamelijk in de overstap naar grotere onderwijsinstituten - bijvoorbeeld met meer opleidingen - (bij andere instellingen). In onderwijsontwikkeling valt niet verder te groeien. Qua management is het Decanaat nog een optie. Eventueel kunnen Directeuren van Onderwijsinstituten ook uitkijken naar functies die inhoudelijk interessanter zijn, als Hoogleraar in een specifiek onderwerp.
De actuele kans op werk voor een Directeur Onderwijsinstituut
Het beroep Directeur Onderwijsinstituut is onderdeel van de beroepsfamilie Managers wetenschappelijke educatie en onderzoek. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers wetenschappelijke educatie en onderzoek is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Directeur Onderwijsinstituut
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Directeur Onderwijsinstituut
Het beroep Directeur Onderwijsinstituut is onderdeel van de beroepsfamilie Managers wetenschappelijke educatie en onderzoek.
Verwante beroepen Directeur Onderwijsinstituut
Mogelijke specialisaties voor een Directeur Onderwijsinstituut
Doorgroei beroepen voor een Directeur Onderwijsinstituut
Manager instelling voor beroepsonderwijs
sector-directeur school voor middelbaar beroeps onderwijs
sector-directeur school voor voortgezet middelbaar beroeps onderwijs
manager school voor lager beroepsonderwijs
sector-directeur school voor hoger beroepsonderwijs
manager school voor hoger beroepsonderwijs
manager school voor middelbaar beroepsonderwijs
adjunct-directeur school voor hoger onderwijs
Sectordirecteur/locatiedirecteur
Rector school voor voortgezet onderwijs
conrector voortgezet onderwijs
adjunct-directeur school voor voortgezet onderwijs
Directeur Voortgezet Speciaal onderwijs
Directeur Categoraal Onderwijs
Directeur Brede Scholengemeenschap
Lid Centrale Directie Brede Scholengemeenschap
Voorzitter Centrale Directie Brede School
Algemeen directeur / bovenschoolsmanager
bovenschoolsmanager basisonderwijs
bovenschoolsmanager speciaal onderwijs
adjunct-directeur basisonderwijs, buitengewoon onderwijs (lesgevend)
adjunct-directeur basisonderwijs (niet lesgevend)
Adjunct-directeur Primair Onderwijs
Schoolleider speciaal onderwijs (niet lesgevend)
directeur speciaal basisonderwijs
directeur speciaal voortgezet onderwijs
adjunct-directeur buitengewoon onderwijs (niet lesgevend)
Waar werkt een Directeur Onderwijsinstituut?
De Directeur Onderwijsinstituut is verbonden aan een Universiteit. Universiteiten behoren tot de publieke sector en zijn dus non-profit instellingen.
Met wie werkt een Directeur Onderwijsinstituut samen?
De Directeur Onderwijsinstituut komt in aanraking met alle werknemers die met het onderwijsproces te maken hebben. Dit is zowel ondersteunend personeel, bijvoorbeeld secretarieel of onderwijscoördinatoren, als onderwijzend: docenten, Universitair Docenten, Universitair Hoofddocenten en Hoogleraren. Hij werkt nauw samen met de Decaan, die over het faculteitsplan beslist en met voorzitters van Capaciteitsgroepen over de inzet van wetenschappelijk personeel.
- Decaan
- Docent
- Promovendus
- Onderwijscoördinator
Verwante beroepen Directeur Onderwijsinstituut:
Opleiding: WO Postdoc
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Directeur Onderwijsinstituut in één oogopslag
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Decaan
- Docent
- Promovendus
- Onderwijscoördinator
Salarisindicatie:
- Van €4673 tot €7188