Telefoniste: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Telefoniste: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Telefoniste? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Telefoniste wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Telefoniste, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Telefoniste


Vacatures Telefoniste

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Telefoniste?

De Telefoniste is het aanspreekpunt van het bedrijf. Veelal gaat het om een combinatie van de functie Telefoniste/Receptioniste waarmee er meteen een afwisselende bijbaan in het vizier komt. De Telefoniste staat op voorkomende, representatieve wijze klanten met vragen te woord en zorgt voor afhandeling naar tevredenheid. 


Past het beroep Telefoniste bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Telefoniste?

De Telefoniste/Receptioniste beantwoord niet allen vragen per telefoon, daarnaast zorgt de Telefoniste/Receptionist tevens voor ontvangst van bezoek op een juiste manier en verwijst ze door. 

Soms houdt de Telefoniste/Receptionist afspraken en de agenda bij en komen er nog andere administratieve werkzaamheden bij. De Telefoniste is klantvriendelijk, representatief, geordend en heeft een fijne telefoonstem. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is een must, zowel mondeling als schriftelijk. 

Daarnaast heeft de Telefoniste communicatieve vaardigheden en is bekend met computersystemen. Het is een allroundfunctie met het accent op klantenservice waarbij in sommige bedrijven het meer een administratieve baan betreft en in een ander geval hoofdzakelijk telefoonverkeer afhandeling en klantverwijzing.

Voorbeeldwerkzaamheden Telefoniste/Receptionist:

  • neemt de telefoon aan en verbindt mensen door met de juiste persoon of afdeling
  • houdt in de gaten welke medewerkers niet bereikbaar zijn
  • attendeerd medewerkers die de telefoon niet opnemen via een omroepinstallatie, chat of e-mail
  • maakt terugbelverzoeken aan en geeft deze door
  • staat eventenueel ook gasten aan de receptie te woord
  • houdt een afspraken agenda bij
  • doet eventueel andere licht administratieve zaken 

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Salarisschaal Telefoniste

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Telefoniste?

Het gemiddelde salaris van een Telefoniste in Nederland ligt tussen de € 2.371 en € 2.874 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Telefoniste kan tot € 3.000 verdienen.

Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Telefoniste, of het salaris per ervaringsniveau.


Meer weten over het salaris Telefoniste

Salaris Telefoniste per ervaringsniveau Salaris per uur, per maand, per jaar


Hoe word je een Telefoniste? 

De Telefoniste heeft een VMBO-T, HAVO of een relevante MBO/HBO opleiding. Een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift. Daarnaast wordt een goede computerkennis vereist.

Opleidingen Telefoniste

Opleiding Receptionist / Telefonist
Houd jij van contact met mensen, veel afwisseling in je werk en is helpen en service verlenen jou op het lijf geschreven? Dan is deze opleiding van Fabius echt iets …
Opleiding Receptionist / Telefonist
De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie
De eerste indruk De telefoniste of receptioniste is de eerste persoon in de organisatie waar een klant contact mee heeft als hij of zij belt of op bezoek komt. Zij …
De telefoniste/receptioniste als visitekaartje van de organisatie
Training receptie- en baliewerk
Als receptioniste, telefoniste of baliemedewerker ben je het eerste contactpunt naar buiten. Een belangrijke, representatieve en soms hectische functie. De relatie start altijd bij jou, je bent het visitekaartje. Hoe …
Training receptie- en baliewerk
Opleiding Telefonist/Receptionist
OPLEIDING TELEFONIST/RECEPTIONIST Wil je een opleiding Telefonist/Receptionist volgen om aan de slag te kunnen in deze functie? Bij LSSO Opleidingen kun je direct starten! De opleiding Telefonist/Receptionist van LSSO Opleidingen zorgt voor …
Opleiding Telefonist/Receptionist
LSSO Receptioniste/Telefoniste Opleiding excl. examen
Wat biedt de LSSO Receptioniste/Telefoniste opleiding? Als receptioniste/telefoniste bent je het visitekaartje van het bedrijf waarvoor je werkt. Je communiceert telefonisch en mondeling met klanten en bezoekers en verricht lichte administratieve …
LSSO Receptioniste/Telefoniste Opleiding excl. examen



Interesse en Motivatie Telefoniste

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Telefoniste?


Competenties Telefoniste

Een Telefoniste heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Accuratesse
Accuratesse
Conflicten beheersen
Conflicten beheersen
Energie
Energie
Klantgerichtheid
Klantgerichtheid
Luisteren
Luisteren
Sociabiliteit
Sociabiliteit
Stressbestendigheid
Stressbestendigheid
Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Vaardigheden Telefoniste

  • Luistervaardigheid
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
  • Oog voor detail
  • Zorgvuldigheid
  • Nauwkeurigheid
  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Vitaliteit
  • Levenslust
  • Positiviteit
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Doorzettingsvermogen
  • Incasseringsvermogen
  • Rust bewaren
  • Helder communiceren
  • Inlevingsvermogen
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Telefoniste nodig? 

De Telefoniste is als eerste aanspreekpunt bij een bedrijf een grote ondersteuning voor de hogere lagen van het management (Bemiddelaar).  Het is een positie waarbij vertrouwen een sleutelpositie inneemt (een Loyalist) zowel voor collega's in alle lagen van het bedrijf als voor de klant die belt en vraagt.


Eigenschappen Telefoniste

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Trouw
  • Integriteit
  • Punctueel



Wat zijn de baankansen voor een Telefoniste?

De Telefoniste heeft een goed arbeidsperspectief om door te groeien naar een functie als secretaresse binnen een bedrijf.

De actuele kans op werk voor een Telefoniste

Het beroep Telefoniste is onderdeel van de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Telefoniste

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Waar werkt een Telefoniste?

Als Telefoniste kan men werkzaam zijn in tal van soorten organisaties zowel profit als non-profit.  De meeste zijn commerciele bedrijven maar het ook gaan om een baan in de zorg, bijvoorbeeld Telefoniste in een revalidatiecentrum of verzorgingshuis.


Met wie werkt een Telefoniste samen? 

De Telefoniste staat iedere dag in contact met de klanten, zowel aan de balie als aan de telefoon. Ze is de belangrijkste eerste schakel van het bedrijf. Daarnaast heeft de Telefoniste te maken met collega's en buitendienstmedewerkers die aan de receptie verschijnen voor vragen en afspraken.


Telefoniste

Alles over het beroep Telefoniste in één oogopslag

Persoonstype:

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2371 tot €3000

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar