Telefoniste: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Telefoniste: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Telefoniste? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Telefoniste wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Telefoniste, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Telefoniste
Vacatures Telefoniste
Vacatures laden...
Wat is een Telefoniste?
De Telefoniste is het aanspreekpunt van het bedrijf. Veelal gaat het om een combinatie van de functie Telefoniste/Receptioniste waarmee er meteen een afwisselende bijbaan in het vizier komt. De Telefoniste staat op voorkomende, representatieve wijze klanten met vragen te woord en zorgt voor afhandeling naar tevredenheid.
Past het beroep Telefoniste bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Telefoniste?
De Telefoniste/Receptioniste beantwoord niet allen vragen per telefoon, daarnaast zorgt de Telefoniste/Receptionist tevens voor ontvangst van bezoek op een juiste manier en verwijst ze door.
Soms houdt de Telefoniste/Receptionist afspraken en de agenda bij en komen er nog andere administratieve werkzaamheden bij. De Telefoniste is klantvriendelijk, representatief, geordend en heeft een fijne telefoonstem. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is een must, zowel mondeling als schriftelijk.
Daarnaast heeft de Telefoniste communicatieve vaardigheden en is bekend met computersystemen. Het is een allroundfunctie met het accent op klantenservice waarbij in sommige bedrijven het meer een administratieve baan betreft en in een ander geval hoofdzakelijk telefoonverkeer afhandeling en klantverwijzing.
Voorbeeldwerkzaamheden Telefoniste/Receptionist:
- neemt de telefoon aan en verbindt mensen door met de juiste persoon of afdeling
- houdt in de gaten welke medewerkers niet bereikbaar zijn
- attendeerd medewerkers die de telefoon niet opnemen via een omroepinstallatie, chat of e-mail
- maakt terugbelverzoeken aan en geeft deze door
- staat eventenueel ook gasten aan de receptie te woord
- houdt een afspraken agenda bij
- doet eventueel andere licht administratieve zaken
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Telefoniste per niveau
Vacatures Telefoniste per stad
Vacatures Telefoniste Alphen aan den Rijn
Vacatures Telefoniste Amersfoort
Vacatures Telefoniste Amstelveen
Vacatures Telefoniste Amsterdam
Vacatures Telefoniste Apeldoorn
Vacatures Telefoniste Bergen op Zoom
Vacatures Telefoniste Capelle aan den IJssel
Vacatures Telefoniste Den Bosch
Vacatures Telefoniste Den Haag
Vacatures Telefoniste Den Helder
Vacatures Telefoniste Deventer
Vacatures Telefoniste Doetinchem
Vacatures Telefoniste Dordrecht
Vacatures Telefoniste Eindhoven
Vacatures Telefoniste Enschede
Vacatures Telefoniste Groningen
Vacatures Telefoniste Haarlemmermeer
Vacatures Telefoniste Hilversum
Vacatures Telefoniste Hoogeveen
Vacatures Telefoniste Leeuwarden
Vacatures Telefoniste Lelystad
Vacatures Telefoniste Maastricht
Vacatures Telefoniste Middelburg
Vacatures Telefoniste Nieuwegein
Vacatures Telefoniste Nijmegen
Vacatures Telefoniste Purmerend
Vacatures Telefoniste Roermond
Vacatures Telefoniste Roosendaal
Vacatures Telefoniste Rotterdam
Vacatures Telefoniste Schiedam
Vacatures Telefoniste Spijkenisse
Vacatures Telefoniste Terneuzen
Vacatures Telefoniste Veenendaal
Vacatures Telefoniste Vlaardingen
Vacatures Telefoniste Westland
Vacatures Telefoniste Zaanstad
Salarisschaal Telefoniste
Wat verdient een Telefoniste?
Een Telefoniste / Receptioniste verdient zo'n € 1900 tot € 2750 bruto per maand. Het is in veel gevallen ook een parttime baan, dus dan wordt er gekeken naar een uurloon dat gemiddeld tussen de € 12,- en €17,- bruto per uur ligt.
Qua secundaire voorwaarden is het pakket standaard, soms is er sprake van een dertiende maand en opleidingsmogelijkheden
Meer weten over het salaris Telefoniste
Hoe word je een Telefoniste?
De Telefoniste heeft een VMBO-T, HAVO of een relevante MBO/HBO opleiding. Een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift. Daarnaast wordt een goede computerkennis vereist.
Opleidingen Telefoniste
Omscholen tot Telefoniste
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Telefoniste. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Telefoniste
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Telefoniste
Als je Telefoniste wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Telefoniste zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Telefoniste
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Telefoniste
Een Telefoniste heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.
Omschrijving
Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.
Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Telefoniste
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Oog voor detail
- Zorgvuldigheid
- Nauwkeurigheid
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Vitaliteit
- Levenslust
- Positiviteit
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Telefoniste nodig?
De Telefoniste is als eerste aanspreekpunt bij een bedrijf een grote ondersteuning voor de hogere lagen van het management (Bemiddelaar). Het is een positie waarbij vertrouwen een sleutelpositie inneemt (een Loyalist) zowel voor collega's in alle lagen van het bedrijf als voor de klant die belt en vraagt.
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Eigenschappen Telefoniste
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Telefoniste?
De Telefoniste heeft een goed arbeidsperspectief om door te groeien naar een functie als secretaresse binnen een bedrijf.
De actuele kans op werk voor een Telefoniste
Het beroep Telefoniste is onderdeel van de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
3
Baankans Telefoniste
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Telefoniste
Het beroep Telefoniste is onderdeel van de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten.
Verwante beroepen Telefoniste
Mogelijke specialisaties voor een Telefoniste
Waar werkt een Telefoniste?
Als Telefoniste kan men werkzaam zijn in tal van soorten organisaties zowel profit als non-profit. De meeste zijn commerciele bedrijven maar het ook gaan om een baan in de zorg, bijvoorbeeld Telefoniste in een revalidatiecentrum of verzorgingshuis.
Met wie werkt een Telefoniste samen?
De Telefoniste staat iedere dag in contact met de klanten, zowel aan de balie als aan de telefoon. Ze is de belangrijkste eerste schakel van het bedrijf. Daarnaast heeft de Telefoniste te maken met collega's en buitendienstmedewerkers die aan de receptie verschijnen voor vragen en afspraken.
Alles over het beroep Telefoniste in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1950 tot €2750