Telefoniste: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Telefoniste: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Telefoniste? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Telefoniste wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Telefoniste, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Telefoniste
Vacatures Telefoniste
Vacatures laden...
Wat is een Telefoniste?
De Telefoniste is het aanspreekpunt van het bedrijf. Veelal gaat het om een combinatie van de functie Telefoniste/Receptioniste waarmee er meteen een afwisselende bijbaan in het vizier komt. De Telefoniste staat op voorkomende, representatieve wijze klanten met vragen te woord en zorgt voor afhandeling naar tevredenheid.
Past het beroep Telefoniste bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Telefoniste?
De Telefoniste/Receptioniste beantwoord niet allen vragen per telefoon, daarnaast zorgt de Telefoniste/Receptionist tevens voor ontvangst van bezoek op een juiste manier en verwijst ze door.
Soms houdt de Telefoniste/Receptionist afspraken en de agenda bij en komen er nog andere administratieve werkzaamheden bij. De Telefoniste is klantvriendelijk, representatief, geordend en heeft een fijne telefoonstem. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is een must, zowel mondeling als schriftelijk.
Daarnaast heeft de Telefoniste communicatieve vaardigheden en is bekend met computersystemen. Het is een allroundfunctie met het accent op klantenservice waarbij in sommige bedrijven het meer een administratieve baan betreft en in een ander geval hoofdzakelijk telefoonverkeer afhandeling en klantverwijzing.
Voorbeeldwerkzaamheden Telefoniste/Receptionist:
- neemt de telefoon aan en verbindt mensen door met de juiste persoon of afdeling
- houdt in de gaten welke medewerkers niet bereikbaar zijn
- attendeerd medewerkers die de telefoon niet opnemen via een omroepinstallatie, chat of e-mail
- maakt terugbelverzoeken aan en geeft deze door
- staat eventenueel ook gasten aan de receptie te woord
- houdt een afspraken agenda bij
- doet eventueel andere licht administratieve zaken
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Salarisschaal Telefoniste
Wat verdient een Telefoniste?
Het gemiddelde salaris van een Telefoniste in Nederland ligt tussen de € 2.371 en € 2.874 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Telefoniste kan tot € 3.000 verdienen.
Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Telefoniste, of het salaris per ervaringsniveau.
Meer weten over het salaris Telefoniste
Hoe word je een Telefoniste?
De Telefoniste heeft een VMBO-T, HAVO of een relevante MBO/HBO opleiding. Een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift. Daarnaast wordt een goede computerkennis vereist.
Opleidingen Telefoniste
Interesse en Motivatie Telefoniste
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Telefoniste
Een Telefoniste heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Vaardigheden Telefoniste
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Oog voor detail
- Zorgvuldigheid
- Nauwkeurigheid
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Vitaliteit
- Levenslust
- Positiviteit
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Telefoniste nodig?
De Telefoniste is als eerste aanspreekpunt bij een bedrijf een grote ondersteuning voor de hogere lagen van het management (Bemiddelaar). Het is een positie waarbij vertrouwen een sleutelpositie inneemt (een Loyalist) zowel voor collega's in alle lagen van het bedrijf als voor de klant die belt en vraagt.
Eigenschappen Telefoniste
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Telefoniste?
De Telefoniste heeft een goed arbeidsperspectief om door te groeien naar een functie als secretaresse binnen een bedrijf.
De actuele kans op werk voor een Telefoniste
Het beroep Telefoniste is onderdeel van de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Telefonisten en telegrafisten is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Telefoniste
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Waar werkt een Telefoniste?
Als Telefoniste kan men werkzaam zijn in tal van soorten organisaties zowel profit als non-profit. De meeste zijn commerciele bedrijven maar het ook gaan om een baan in de zorg, bijvoorbeeld Telefoniste in een revalidatiecentrum of verzorgingshuis.
Met wie werkt een Telefoniste samen?
De Telefoniste staat iedere dag in contact met de klanten, zowel aan de balie als aan de telefoon. Ze is de belangrijkste eerste schakel van het bedrijf. Daarnaast heeft de Telefoniste te maken met collega's en buitendienstmedewerkers die aan de receptie verschijnen voor vragen en afspraken.
Alles over het beroep Telefoniste in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2371 tot €3000