Supportmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Supportmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Supportmedewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Supportmedewerker wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Supportmedewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Supportmedewerker
Vacatures Supportmedewerker
Vacatures laden...
Wat is een Supportmedewerker?
Een supportmedewerker is meestal iemand die in de ICT vragen beantwoordt en problemen oplost. De functie is op veel punten vergelijkbaar met die van ICT supportmedewerker en helpdeskmedewerker. De naam ‘supportmedewerker’ kan ook gegeven worden aan sommige functies in de logistiek en techniek, dan lijken de werkzaamheden van de supportmedewerker meer op die van de support engineer.
Voor de supportmedewerker in de ICT kan de beschrijving van het beroep ICT supportmedewerker gegeven worden. Een ICT Supportmedewerker ondersteunt klanten of medewerkers op het gebied van ICT. De specifieke taken kunnen erg variëren. Een supportmedewerker kan softwarematige problemen moeten verhelpen, werkinstructies en handleidingen moeten schrijven, contact met leveranciers moeten opnemen en onderhouden, websites moeten testen en ga zo maar door.
Wat de helpdesktaken betreft is het beroep ook voor een groot deel gelijk aan dat van helpdeskmedewerker (in algemene zin). De supportmedewerker is vooral bezig met klantencontact, via mail, telefoon of persoonlijk, en houdt ook vaak een logboek bij met informatieverzoeken en gemelde problemen, dat vervolgens gebruikt wordt door de experts voor mogelijke verbeteringen.
Past het beroep Supportmedewerker bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Salarisschaal Supportmedewerker
Wat verdient een Supportmedewerker?
Het gemiddelde salaris van een Supportmedewerker in Nederland ligt tussen de € 2.400 en € 3.280 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Supportmedewerker kan tot € 3.500 verdienen.
Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Supportmedewerker, of het salaris per ervaringsniveau.
Meer weten over het salaris Supportmedewerker
Hoe word je een Supportmedewerker?
ICT Supportmedewerker kun je al worden met een mbo-opleiding ICT, maar ook hbo’ers worden gevraagd in vacatures. Soms wordt gevraagd om enkele jaren relevante werkervaring, maar in veel gevallen zal een mbo- of hbo-opleiding volstaan.
Opleidingen Supportmedewerker
Interesse en Motivatie Supportmedewerker
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Supportmedewerker?
Competenties Supportmedewerker
Een Supportmedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Vaardigheden Supportmedewerker
- Inlevingsvermogen
- Luistervaardigheid
- Omgaan met veranderingen
- Flexibiliteit
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Analytisch vermogen
- Logisch redeneren
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Grenzen aangeven
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Supportmedewerker nodig?
De supportmedewerker moet de klant steeds tevreden blijven stellen, en daarmee veel van de eigen tijd willen geven om mensen te helpen (Gever). Verder gaat het er natuurlijk om om zoveel mogelijk problemen in een zo kort mogelijke tijd op te lossen (Succesvolle werker).
Eigenschappen Supportmedewerker
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Supportmedewerker?
Het arbeidsmarktperspectief voor supportmedewerkers is momenteel gunstig. Met de juiste opleiding zijn er vele organisaties waar je bij terecht kunt. Qua doorgroeimogelijkheden moet je denken aan andere functies in de ICT, zoals ICT-consultant, informatiemanager, programmeur of specialist. Het is maar net hoe en hoe snel je je ontwikkelt.
Waar werkt een Supportmedewerker?
Supportmedewerkers zijn aanwezig in organisaties die veel met computers werken. Soms huren organisaties ICT-bedrijven in voor de ICT-taken, maar een supportmedewerker werkt meestal met mensen die wel een computer omgaan, maar er niet bijzonder veel verstand van hebben. Kortom: bij een enorme hoeveelheid bedrijven alsmede (hoge)scholen en overheidsinstellingen.
Met wie werkt een Supportmedewerker samen?
Supportmedewerkers hebben vaak contact met iedereen die in hun bedrijf met computers te maken krijgt, hun netwerk kan zich dus heel breed ontwikkelen. Voor hun eigen vakgebied relevante connecties kunnen zij maken met andere ICT’ers van alle soorten. Ontwikkelaars, informatiemanagers, data-analisten, enz.
- Technical Support Engineer
- Computerreparateur
- ICT-specialist
- Software-ontwikkelaar
- Informatiemanager
Verwante beroepen Supportmedewerker:
Opleiding: MBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Supportmedewerker in één oogopslag
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Technical Support Engineer
- Computerreparateur
- ICT-specialist
- Software-ontwikkelaar
- Informatiemanager
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2400 tot €3500