Helpdeskmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Helpdeskmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Helpdeskmedewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Helpdeskmedewerker wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Helpdeskmedewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Helpdeskmedewerker
Vacatures Helpdeskmedewerker
Vacatures laden...
Wat is een Helpdeskmedewerker?
De Helpdeskmedewerker helpt mensen die problemen hebben met het gebruiken van ICT. Het is de voornaamste taak van de Helpdeskmedewerker om vragen te beantwoorden. Dit kan via de telefoon, via e-mail, of via persoonlijk contact. Dit wisselt per functie. Om zijn werk te kunnen doen moet de Helpdeskmedewerker ingelezen zijn op het gebied van de organisatie waardoor hij ingehuurd is. Voor het assisteren van mensen is meestal een handleiding opgesteld, maar de medewerker moet ook buiten de gebaande kunnen werken en onverwachte situaties of informatieverzoeken afhandelen. Dat betekent dat de Helpdeskmedewerker goed met mensen om kan gaan en erg geduldig is.
Hij zal te maken krijgen met een diversiteit aan problemen met computerhardware (ontbrekende usb-poort) en -software (installatie antivirusprogramma) en communicatietechnologie (geen internetverbinding). Soms zal hij instructies geven die de beller de mogelijkheid geven zelf het probleem om te lossen. Soms zal hij op afstand inloggen om iets in de software te verhelpen. Ook bestaat de mogelijkheid dat iemand ter plekke een defect apparaat te repareren. Als de Helpdeskmedewerker het probleem niet op kan lossen legt hij het voor aan collega's.
De Helpdeskmedewerker houdt een logboek bij met hierin alle informatieverzoeken en gemeldde problemen. Deze probleemrapporten kunnen voor experts reden zijn om aanpassingen aan te bregen in de ICT. Hierover kan de Helpdeskmedewerker eventueel adviseren. Belangrijke defecten, problemen en ontwikkelingen worden mogelijk in een instructieboek opgenomen, om te dienen als leermateriaal voor volgende krachten.
Past het beroep Helpdeskmedewerker bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Salarisschaal Helpdeskmedewerker
Wat verdient een Helpdeskmedewerker?
Het gemiddelde salaris van een Helpdeskmedewerker in Nederland ligt tussen de € 2.400 en € 3.280 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Helpdeskmedewerker kan tot € 3.500 verdienen.
Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Helpdeskmedewerker, of het salaris per ervaringsniveau.
Meer weten over het salaris Helpdeskmedewerker
Hoe word je een Helpdeskmedewerker?
Een Helpdeskmedewerker heeft meestal MBO niveau, met een opleiding in de ICT. Er bestaan ook cursussen en voor sommige functies is dan ook geen opleiding nodig.
Opleidingen Helpdeskmedewerker
Interesse en Motivatie Helpdeskmedewerker
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Helpdeskmedewerker?
Competenties Helpdeskmedewerker
Een Helpdeskmedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Vaardigheden Helpdeskmedewerker
- Inlevingsvermogen
- Omgaan met veranderingen
- Flexibiliteit
- Helder communiceren
- Taalkennis
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
Wat voor persoonlijkheid heeft een Helpdeskmedewerker nodig?
De Helpdeskmedewerker moet de klant steeds tevreden blijven stellen, en daarmee veel van de eigen tijd willen geven om mensen te helpen (Gever). Verder gaat het er natuurlijk om om zoveel mogelijk problemen in een zo kort mogelijke tijd op te lossen (Succesvolle werker).
Eigenschappen Helpdeskmedewerker
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Helpdeskmedewerker?
Er zijn vele mogelijkheden om als Helpdeskmedewerker aan de slag te gaan. Doorgroeimogelijkheden daarentegen zijn er maar weinig. Helpdeskmedewerkers met ervaring worden vooral managers.
De actuele kans op werk voor een Helpdeskmedewerker
Het beroep Helpdeskmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners. De kans op werk voor de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
4
Baankans Helpdeskmedewerker
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Waar werkt een Helpdeskmedewerker?
De Helpdeskmedewerker werkt meestal in een grote ruimte waar vele andere Helpdeskmedewerkers ook bezig zijn met het beantwoorden van e-mails en telefoontjes.
Met wie werkt een Helpdeskmedewerker samen?
De voornaamste interactie van een Helpdeskmedewerker is met de klanten die hulp nodig hebben. Om zo goed mogelijk hulp te kunnen bieden, is het soms handig om met collega's samen het probleem aan te pakken of een collega in te schakelen met meer technische expertise. Van de managers krijgt de Helpdeskmedewerker verdere ondersteuning en feedback.
- Klant
- Helpdeskmedewerker
- Manager
Alles over het beroep Helpdeskmedewerker in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Klant
- Helpdeskmedewerker
- Manager
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2400 tot €3500