Support engineer: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Support engineer: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Support engineer? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Support engineer wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Support engineer, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Support engineer
Vacatures Support engineer
Vacatures laden...
Wat is een Support engineer?
‘Support engineer’ betekent zoiets als ‘ondersteunend technisch medewerker’. De support medewerker is op dit moment vooral werkzaam binnen IT beroepsgroepen. In principe bestaat zijn werk uit het ondersteunen van anderen. Hij (of zij) kan aangenomen worden omdat bij een bepaald bedrijf moeilijk te zeggen is waar en wanneer hoeveel personeel nodig is, of omdat er zich vaak problemen opdoen die andere werknemers niet kunnen oplossen. Ook kan een support engineer klanten moeten ondersteunen.
Doordat de support engineer vrijwel altijd een of meerdere personen ondersteunt werkt hij weinig alleen. Zijn vermogen tot samenwerken is dus heel belangrijk. Hiernaast zullen de werkzaamheden, ongeacht de branche, vaak uiteenlopen, doordat een support engineer wordt aangenomen omdat hij kan anticiperen op onverwachte situaties en daarin juist anderen kan ondersteunen. Het is dus belangrijk dat de support engineer een goed inzicht in zijn omgeving heeft en snel bijleert. Dit geldt voor de logistiek, de ICT en de techniek, om maar drie voorbeelden te noemen van sectoren waarin om support engineers gevraagd wordt.
Past het beroep Support engineer bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Support engineer per niveau
Vacatures Support engineer per stad
Vacatures Support engineer Alkmaar
Vacatures Support engineer Almelo
Vacatures Support engineer Almere
Vacatures Support engineer Alphen aan den Rijn
Vacatures Support engineer Amersfoort
Vacatures Support engineer Amstelveen
Vacatures Support engineer Amsterdam
Vacatures Support engineer Apeldoorn
Vacatures Support engineer Arnhem
Vacatures Support engineer Assen
Vacatures Support engineer Bergen op Zoom
Vacatures Support engineer Breda
Vacatures Support engineer Capelle aan den IJssel
Vacatures Support engineer Delft
Vacatures Support engineer Den Bosch
Vacatures Support engineer Den Haag
Vacatures Support engineer Den Helder
Vacatures Support engineer Deventer
Vacatures Support engineer Doetinchem
Vacatures Support engineer Dordrecht
Vacatures Support engineer Ede
Vacatures Support engineer Eindhoven
Vacatures Support engineer Emmen
Vacatures Support engineer Enschede
Vacatures Support engineer Gouda
Vacatures Support engineer Groningen
Vacatures Support engineer Haarlem
Vacatures Support engineer Haarlemmermeer
Vacatures Support engineer Heerlen
Vacatures Support engineer Helmond
Vacatures Support engineer Hengelo
Vacatures Support engineer Hilversum
Vacatures Support engineer Hoogeveen
Vacatures Support engineer Hoorn
Vacatures Support engineer Katwijk
Vacatures Support engineer Leeuwarden
Vacatures Support engineer Leiden
Vacatures Support engineer Lelystad
Vacatures Support engineer Maastricht
Vacatures Support engineer Middelburg
Vacatures Support engineer Nieuwegein
Vacatures Support engineer Nijmegen
Vacatures Support engineer Oss
Vacatures Support engineer Purmerend
Vacatures Support engineer Roermond
Vacatures Support engineer Roosendaal
Vacatures Support engineer Rotterdam
Vacatures Support engineer Schiedam
Vacatures Support engineer Spijkenisse
Vacatures Support engineer Terneuzen
Vacatures Support engineer Tilburg
Vacatures Support engineer Utrecht
Vacatures Support engineer Veenendaal
Vacatures Support engineer Venlo
Vacatures Support engineer Vlaardingen
Vacatures Support engineer Westland
Vacatures Support engineer Zaanstad
Vacatures Support engineer Zeist
Salarisschaal Support engineer
Wat verdient een Support engineer?
Een support engineer verdient doorgaans tussen de 2000 en de 3000 euro per maand. Het verschil tussen de 2000 en de 3000 zit hem in de branche, de verantwoordelijkheden en natuurlijk de werkervaring. Support engineers zijn op veel verschillende plekken nodig, en de een betekent simpelweg meer voor een bedrijf dan de andere. Een echt ruim salaris zit er voor de support engineer in veel gevallen echter niet in. Hier komt natuurlijk wel verandering in wanneer de support engineer zich specialiseert of zich op een andere manier onmisbaar maakt in een organisatie. Desondanks melden de meeste vacatures een salaris dat niet boven de 3000 per maand uitkomt.
Meer weten over het salaris Support engineer
Hoe word je een Support engineer?
Van support engineers wordt meestal een mbo-diploma verwacht. Welke richting om gevraagd wordt hangt natuurlijk af van de branche. Zoek je werk in de ICT, dan ligt een ICT-opleiding voor de hand, en hetzelfde geldt voor logistiek en techniek. Sommige bedrijven vragen daarnast om een CCNA-certificaat.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Support engineer
Er zijn geen opleidingen Support engineer aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Support engineer in werkt
Bekijk alle opleidingen ICTOmscholen tot Support engineer
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Support engineer. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Support engineer
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Support engineer
Als je Support engineer wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Support engineer zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Support engineer
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Support engineer?
Competenties Support engineer
Een Support engineer heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: inlevingsvermogen, veranderingen, flexibiliteit
Omschrijving
Deze mensen blijven doorwerken en presenteren ondanks veranderende omstandigheden. Op het moment van een verandering zijn deze mensen in staat om snel om te schakelen van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij houden deze mensen het overzicht en in crisissituaties weten ze hun taken goed af te ronden.
Sterke punten
Deze mensen hebben vaak een goede discipline en ze zijn stressbestendig. Veranderingen kunnen behoorlijk grote gevolgen hebben en zij weten hier goed mee om te gaan. Daarnaast zijn deze mensen flexibel en kunnen ze zich goed inleven in de situatie. Dat laatste zorgt ervoor dat aanpassen gemakkelijker wordt. Flexibiliteit laten zij zien wanneer zij binnen een verandering zich gemakkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.
Zwakke punten
Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. In de zakelijke sfeer kan het voorkomen dat mensen niet meer naar de mening van deze mensen vragen. Het is van belang dat deze personen af en toe van zich laten horen, zo is het duidelijk dat zij ook een mening hebben.
Steekwoorden competentie Flexibiliteit:
aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering
Omschrijving
Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.
Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.
Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: analytisch, zelfontwikkeling, zelfsturing, resultaatgericht, netwerken
Omschrijving
Deze personen weten op een effectieve manier nieuwe informatie tot zich te nemen. Hierbij maken ze gebruik van verschillende middelen, zoals eigen ervaring, informatie van hun netwerk en theoretische kennis. Verder leggen ze verbanden tussen de verschillende informatiestromen. Ze houden zich bezig met veranderingen en de oorzaken en de gevolgen daarvan.
Sterke punten
Deze mensen werken zelfstandig en zijn dan ook onafhankelijk. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen en ze kunnen deze nieuwe informatie tot zich nemen en toepassen. Deze personen beschikken dan ook over voldoende zelfontwikkeling en zelfsturing. Deze personen weten wat ze kunnen en wat ze niet kunnen en werken aan verbetering.
Zwakke punten
Mensen die teveel leren kunnen zich verliezen in details en de belangrijke zaken en prioriteiten daardoor uit het oog verliezen.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Steekwoorden: zelfsturing, zelfkennis, ambitie, discipline, initiatief
Omschrijving
Deze competentie hangt samen met ‘zelfsturing’. Deze mensen stellen zich bepaalde doelen om zich verder te ontwikkelen en nemen initiatief om die te bereiken. Deze mensen nemen dan ook vaak deel aan bijvoorbeeld bijscholingen of cursussen.
Sterke punten
Deze mensen hebben een bepaalde ambitie en discipline om zich te ontwikkelen. Ze houden zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling en willen graag verder komen en hun kennis uitbreiden. Ontwikkeling vergt ook de nodige zelfkennis. Deze mensen weten dan ook hoe ze in elkaar zitten, ze kunnen hun goede en zwakke punten benoemen en weten precies waar hun interesses liggen.
Zwakke punten
Mensen die zich willen ontwikkelen, stellen doelen. Maar deze doelen kunnen onrealistisch zijn. Ze willen dan een doel behalen dat eigenlijk niet haalbaar is. Daarnaast kan het voorkomen dat ze zichzelf teleurstellen als een bepaald doel niet wordt behaald. Hierdoor kan ook de motivatie om nieuwe doelen te stellen afnemen.
Vaardigheden Support engineer
- Inlevingsvermogen
- Omgaan met veranderingen
- Flexibiliteit
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Zelfontwikkeling
- Concentratievermogen
- Resultaatgerichtheid
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
- Doorzettingsvermogen
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
- Zelfsturing
- Leergierigheid
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Support engineer nodig?
Support engineer is een beroep dat specifiek bestaat ter ondersteuning van anderen. Een goede support engineer schept voldoening in het ondersteunen en helpen van anderen, en is daarmee een Gever. Om dit voor elkaar te krijgen moet hij (of zij) echter wel van aanpakken weten; de support engineer moet snel doorhebben hoe een probleem het beste opgelost kan worden en moet hier ook naar handelen. Deze eigenschappen maken de support engineer ook een Succesvolle werker.
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Support engineer
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Support engineer?
Het arbeidsmarktperspectief voor support engineers is momenteel redelijk goed. Voor de werkgelegenheid maakt de sector wel uit, de werkgelegenheid in de een ten opzichte van de ander kan nogal eens wisselen. Doorgroeimogelijkheden zijn er vaak wel. Met de breed geörienteerde technische kennis die veel support engineers hebben ligt er zelfs niet een bepaald beroep voor de hand. Een support engineer in de techniek kan bijvoorbeeld doorgroeien naar de functie van (hoofd)monteur, maintenance engineer, technisch ontwerper of procesoperator, een support engineer in de ICT kan doorgroeien naar de functie van hoofd automatisering, systeembeheerder of programmeur. Er liggen echter niet altijd vaste beroepen klaar, dus een support engineer kan ook doorgroeien naar een totaal andere functie.
Waar werkt een Support engineer?
Support engineers werken doorgaans voor bedrijven in de profit-sector, meestal logistieke bedrijven, fabrieken, ICT-bedrijven of voor de technische afdeling of ICT-afdeling van een groot bedrijf of een (hoge)school.
Met wie werkt een Support engineer samen?
De support engineer kan, zoals hierboven vermeld, werkzaam zijn in veel verschillende sectoren. Zijn netwerk ligt daarmee tamelijk open. Het kan wel gesteld worden dat support engineer veel gelegenheid krjigt om een netwerk op te bouwen omdat deze per definitie veel in contact staat met anderen.
- Netwerkengineer
- Systeemengineer
- Monteur
Verwante beroepen Support engineer:
Opleiding: MBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Alles over het beroep Support engineer in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Netwerkengineer
- Systeemengineer
- Monteur
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2000 tot €3000