Support engineer: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Support engineer: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Support engineer? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Support engineer wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Support engineer, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Support engineer


Vacatures Support engineer

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Support engineer?

Support engineer’ betekent zoiets als ‘ondersteunend technisch medewerker’. De support medewerker is op dit moment vooral werkzaam binnen IT beroepsgroepen. In principe bestaat zijn werk uit het ondersteunen van anderen. Hij (of zij) kan aangenomen worden omdat bij een bepaald bedrijf moeilijk te zeggen is waar en wanneer hoeveel personeel nodig is, of omdat er zich vaak problemen opdoen die andere werknemers niet kunnen oplossen. Ook kan een support engineer klanten moeten ondersteunen.

Doordat de support engineer vrijwel altijd een of meerdere personen ondersteunt werkt hij weinig alleen. Zijn vermogen tot samenwerken is dus heel belangrijk. Hiernaast zullen de werkzaamheden, ongeacht de branche, vaak uiteenlopen, doordat een support engineer wordt aangenomen omdat hij kan anticiperen op onverwachte situaties en daarin juist anderen kan ondersteunen. Het is dus belangrijk dat de support engineer een goed inzicht in zijn omgeving heeft en snel bijleert. Dit geldt voor de logistiek, de ICT en de techniek, om maar drie voorbeelden te noemen van sectoren waarin om support engineers gevraagd wordt.


Past het beroep Support engineer bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Support engineer per stad

Vacatures Support engineer Alkmaar

Vacatures Support engineer Almelo

Vacatures Support engineer Almere

Vacatures Support engineer Alphen aan den Rijn

Vacatures Support engineer Amersfoort

Vacatures Support engineer Amstelveen

Vacatures Support engineer Amsterdam

Vacatures Support engineer Apeldoorn

Vacatures Support engineer Arnhem

Vacatures Support engineer Assen

Vacatures Support engineer Bergen op Zoom

Vacatures Support engineer Breda

Vacatures Support engineer Capelle aan den IJssel

Vacatures Support engineer Delft

Vacatures Support engineer Den Bosch

Vacatures Support engineer Den Haag

Vacatures Support engineer Den Helder

Vacatures Support engineer Deventer

Vacatures Support engineer Doetinchem

Vacatures Support engineer Dordrecht

Vacatures Support engineer Ede

Vacatures Support engineer Eindhoven

Vacatures Support engineer Emmen

Vacatures Support engineer Enschede

Vacatures Support engineer Gouda

Vacatures Support engineer Groningen

Vacatures Support engineer Haarlem

Vacatures Support engineer Haarlemmermeer

Vacatures Support engineer Heerlen

Vacatures Support engineer Helmond

Vacatures Support engineer Hengelo

Vacatures Support engineer Hilversum

Vacatures Support engineer Hoogeveen

Vacatures Support engineer Hoorn

Vacatures Support engineer Katwijk

Vacatures Support engineer Leeuwarden

Vacatures Support engineer Leiden

Vacatures Support engineer Lelystad

Vacatures Support engineer Maastricht

Vacatures Support engineer Middelburg

Vacatures Support engineer Nieuwegein

Vacatures Support engineer Nijmegen

Vacatures Support engineer Oss

Vacatures Support engineer Purmerend

Vacatures Support engineer Roermond

Vacatures Support engineer Roosendaal

Vacatures Support engineer Rotterdam

Vacatures Support engineer Schiedam

Vacatures Support engineer Spijkenisse

Vacatures Support engineer Terneuzen

Vacatures Support engineer Tilburg

Vacatures Support engineer Utrecht

Vacatures Support engineer Veenendaal

Vacatures Support engineer Venlo

Vacatures Support engineer Vlaardingen

Vacatures Support engineer Westland

Vacatures Support engineer Zaanstad

Vacatures Support engineer Zeist

Vacatures Support engineer Zoetermeer

Vacatures Support engineer Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Support engineer

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Support engineer?

Een support engineer verdient doorgaans tussen de 2000 en de 3000 euro per maand. Het verschil tussen de 2000 en de 3000 zit hem in de branche, de verantwoordelijkheden en natuurlijk de werkervaring. Support engineers zijn op veel verschillende plekken nodig, en de een betekent simpelweg meer voor een bedrijf dan de andere. Een echt ruim salaris zit er voor de support engineer in veel gevallen echter niet in. Hier komt natuurlijk wel verandering in wanneer de support engineer zich specialiseert of zich op een andere manier onmisbaar maakt in een organisatie. Desondanks melden de meeste vacatures een salaris dat niet boven de 3000 per maand uitkomt.


Meer weten over het salaris Support engineer

Salaris aankomend Support engineer Salaris junior Support engineer Wat is het salaris van een medior Support engineer? Welk salaris krijgt een senior Support engineer?


Hoe word je een Support engineer? 

Van support engineers wordt meestal een mbo-diploma verwacht. Welke richting om gevraagd wordt hangt natuurlijk af van de branche. Zoek je werk in de ICT, dan ligt een ICT-opleiding voor de hand, en hetzelfde geldt voor logistiek en techniek. Sommige bedrijven vragen daarnast om een CCNA-certificaat.

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Support engineer

Er zijn geen opleidingen Support engineer aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Support engineer in werkt

Bekijk alle opleidingen ICT


Omscholen tot Support engineer

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Support engineer. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Support engineer

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Support engineer

Als je Support engineer wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Support engineer zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Support engineer

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Support engineer?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Support engineer

Een Support engineer heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Aanpassingsvermogen
Aanpassingsvermogen

Steekwoorden: inlevingsvermogen, veranderingen, flexibiliteit 

Omschrijving

Deze mensen blijven doorwerken en presenteren ondanks veranderende omstandigheden. Op het moment van een verandering zijn deze mensen in staat om snel om te schakelen van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij houden deze mensen het overzicht en in crisissituaties weten ze hun taken goed af te ronden.

Sterke punten
Deze mensen hebben vaak een goede discipline en ze zijn stressbestendig. Veranderingen kunnen behoorlijk grote gevolgen hebben en zij weten hier goed mee om te gaan. Daarnaast zijn deze mensen flexibel en kunnen ze zich goed inleven in de situatie. Dat laatste zorgt ervoor dat aanpassen gemakkelijker wordt. Flexibiliteit laten zij zien wanneer zij binnen een verandering zich gemakkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.

Zwakke punten
Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. In de zakelijke sfeer kan het voorkomen dat mensen niet meer naar de mening van deze mensen vragen. Het is van belang dat deze personen af en toe van zich laten horen, zo is het duidelijk dat zij ook een mening hebben.

Flexibiliteit
Flexibiliteit

Steekwoorden competentie Flexibiliteit:

aanpassingsvermogen, assertiviteit, inlevingsvermogen, luisteren, omgaan met verandering

Omschrijving

Deze mensen passen zich aan aan veranderende omstandigheden. Een verandering in de werkzaamheden wordt vlot geaccepteerd door deze personen. Zij kunnen hun eigen denkpatronen loslaten en zich inleven in de gedachten van anderen. Tijdens discussies zijn flexibele personen vaak objectief en proberen ze de standpunten helder te krijgen.

Sterke punten
Deze mensen kunnen zich goed inleven in personen en zich aanpassen aan situaties. Verder zijn deze mensen assertief, zij hebben zelf een bepaald doel, maar kijken ook naar de doelen van anderen. Luisteren en analyseren zijn ook eigenschappen die passen bij de competentie flexibiliteit. Flexibele personen proberen te luisteren naar de meningen van anderen en kunnen deze vervolgens analyseren.

Zwakke punten
Iemand die te flexibel zijn, wordt ook weleens besluiteloos genoemd. Zij vinden alles goed en gaan overal mee akkoord. Er wordt dan snel vanuit gegaan dat deze persoon geen mening heeft en hij kan hierdoor buitengesloten worden.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Leervermogen
Leervermogen

Steekwoorden: analytisch, zelfontwikkeling, zelfsturing, resultaatgericht, netwerken

Omschrijving

Deze personen weten op een effectieve manier nieuwe informatie tot zich te nemen. Hierbij maken ze gebruik van verschillende middelen, zoals eigen ervaring, informatie van hun netwerk en theoretische kennis. Verder leggen ze verbanden tussen de verschillende informatiestromen. Ze houden zich bezig met veranderingen en de oorzaken en de gevolgen daarvan.

Sterke punten
Deze mensen werken zelfstandig en zijn dan ook onafhankelijk. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen en ze kunnen deze nieuwe informatie tot zich nemen en toepassen. Deze personen beschikken dan ook over voldoende zelfontwikkeling en zelfsturing. Deze personen weten wat ze kunnen en wat ze niet kunnen en werken aan verbetering.

Zwakke punten
Mensen die teveel leren kunnen zich verliezen in details en de belangrijke zaken en prioriteiten daardoor uit het oog verliezen.

Samenwerken
Samenwerken

Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit

Omschrijving

Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.

Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.

Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.

Stressbestendigheid
Stressbestendigheid

Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie

Omschrijving

Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.

Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.

Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.

Zelfontwikkeling
Zelfontwikkeling

Steekwoorden: zelfsturing, zelfkennis, ambitie, discipline, initiatief 

Omschrijving

Deze competentie hangt samen met ‘zelfsturing’. Deze mensen stellen zich bepaalde doelen om zich verder te ontwikkelen en nemen initiatief om die te bereiken. Deze mensen nemen dan ook vaak deel aan bijvoorbeeld bijscholingen of cursussen.

Sterke punten
Deze mensen hebben een bepaalde ambitie en discipline om zich te ontwikkelen. Ze houden zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling en willen graag verder komen en hun kennis uitbreiden. Ontwikkeling vergt ook de nodige zelfkennis. Deze mensen weten dan ook hoe ze in elkaar zitten, ze kunnen hun goede en zwakke punten benoemen en weten precies waar hun interesses liggen.

Zwakke punten
Mensen die zich willen ontwikkelen, stellen doelen. Maar deze doelen kunnen onrealistisch zijn. Ze willen dan een doel behalen dat eigenlijk niet haalbaar is. Daarnaast kan het voorkomen dat ze zichzelf teleurstellen als een bepaald doel niet wordt behaald. Hierdoor kan ook de motivatie om nieuwe doelen te stellen afnemen.

Vaardigheden Support engineer

  • Inlevingsvermogen
  • Omgaan met veranderingen
  • Flexibiliteit
  • Aanpassingsvermogen
  • Lichtvoetigheid
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Zelfontwikkeling
  • Concentratievermogen
  • Resultaatgerichtheid
  • Sensitiviteit
  • Harmonie creëren
  • Gezamenlijk resultaat bereiken
  • Doorzettingsvermogen
  • Incasseringsvermogen
  • Rust bewaren
  • Zelfsturing
  • Leergierigheid
  • Ambitie
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Support engineer nodig? 

Support engineer is een beroep dat specifiek bestaat ter ondersteuning van anderen. Een goede support engineer schept voldoening in het ondersteunen en helpen van anderen, en is daarmee een Gever. Om dit voor elkaar te krijgen moet hij (of zij) echter wel van aanpakken weten; de support engineer moet snel doorhebben hoe een probleem het beste opgelost kan worden en moet hier ook naar handelen. Deze eigenschappen maken de support engineer ook een Succesvolle werker.


Eigenschappen Support engineer

  • Empathie
  • Behulpzaamheid
  • Vriendelijkheid
  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Support engineer?

Het arbeidsmarktperspectief voor support engineers is momenteel redelijk goed. Voor de werkgelegenheid maakt de sector wel uit, de werkgelegenheid in de een ten opzichte van de ander kan nogal eens wisselen. Doorgroeimogelijkheden zijn er vaak wel. Met de breed geörienteerde technische kennis die veel support engineers hebben ligt er zelfs niet een bepaald beroep voor de hand. Een support engineer in de techniek kan bijvoorbeeld doorgroeien naar de functie van (hoofd)monteur, maintenance engineer, technisch ontwerper of procesoperator, een support engineer in de ICT kan doorgroeien naar de functie van hoofd automatisering, systeembeheerder of programmeur. Er liggen echter niet altijd vaste beroepen klaar, dus een support engineer kan ook doorgroeien naar een totaal andere functie.


Waar werkt een Support engineer?

Support engineers werken doorgaans voor bedrijven in de profit-sector, meestal logistieke bedrijven, fabrieken, ICT-bedrijven of voor de technische afdeling of ICT-afdeling van een groot bedrijf of een (hoge)school.


Met wie werkt een Support engineer samen? 

De support engineer kan, zoals hierboven vermeld, werkzaam zijn in veel verschillende sectoren. Zijn netwerk ligt daarmee tamelijk open. Het kan wel gesteld worden dat support engineer veel gelegenheid krjigt om een netwerk op te bouwen omdat deze per definitie veel in contact staat met anderen.


  • Netwerkengineer
  • Systeemengineer
  • Monteur
Support engineer

Verwante beroepen Support engineer:

Storingsmonteur
Salaris: €1700 tot €3000
Opleiding: MBO
Baankans: Onbekend

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Support engineer in één oogopslag

Persoonstype:

Netwerk:

  • Netwerkengineer
  • Systeemengineer
  • Monteur

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2000 tot €3000

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

23



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar