Audicien: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Audicien: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Audicien? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Audicien wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Audicien, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Audicien
Vacatures Audicien
Vacatures laden...
Wat is een Audicien?
Een Audicien zorgt ervoor dat slechthorende mensen een hoortoestel of ander passend hulpmiddel krijgen waarmee ze beter kunnen horen. De Audicien krijgt vaak van een KNO-arts de precieze problemen van de cliënten te horen en doet onderzoek naar de aard van het probleem (een stoornis of beschadiging, eventueel irritatie) door bijvoorbeeld hoortesten te doen. Vervolgens bepaalt de Audicien wat beste methode is om het probleem op te lossen (dit moet passen bij de cliënt) en maakt hij (eventueel) een afdruk van het oor van de cliënt. Dit moet gebeuren omdat de hoortoestellen precies passend moeten zijn. Hoortoestellen moeten wel eens aangepast worden om dit voor elkaar te krijgen. Daarnaast moet de Audicien regelmatig kleine reparaties verrichten aan apparatuur die niet meer goed werkt. De Audicien moet heel nauwkeurig kunnen werken. Hij wordt werkt met meet- en slijpapparatuur, met computers en met afdrukmateriaal.
Daarnaast geeft een Audicien uitleg en advies aan cliënten over de verschillende soorten apparaten of hulpmiddelen en over het schoonhouden en gebruiken ervan en beantwoordt hij vragen van cliënten.
Een Audicien komt in aanraking met slechthorende mensen, zowel ouderen als jongeren, en weet op juiste wijze de benodigde informatie over te brengen op de cliënt. Soms is daar geduld voor nodig.
De Audicien onderhoudt contacten met KNO-artsen en met leveranciers van hoortoestellen en andere producten en stuurt een aantal assistenten aan.
Past het beroep Audicien bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Audicien per niveau
Vacatures Audicien per stad
Salarisschaal Audicien
Wat verdient een Audicien?
Het salaris van een Audicien ligt tussen de €2000 en €2700 per maand.
Het salaris is afhankelijk van het bedrijf waar je werkt en is niet vastgelegd in een CAO.
Meer weten over het salaris Audicien
Hoe word je een Audicien?
Voor het beroep van Audicien heb je de MBO opleiding Audicien nodig. Dit is een opleiding op niveau 4 die drie jaar duurt.
Daarna is het mogelijk een vervolgopleiding Audiologie te doen op HBO niveau.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Audicien
Er zijn geen opleidingen Audicien aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Audicien in werkt
Bekijk alle opleidingen Gezondheidszorg & FarmacieOmscholen tot Audicien
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Audicien. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Audicien
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Audicien
Als je Audicien wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Audicien zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Audicien
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Audicien
Een Audicien heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: structureel, plannen en organiseren, resultaat, perfectionistisch
Omschrijving
Deze mensen hebben details en procedures goed in hun hoofd zitten. Deze personen letten bij opdrachten op de details, zij controleren bijvoorbeeld de spelling en houden zich bezig met de vormgeving. Daarnaast houden deze mensen zich vaak bezig met de planning en organisatie van werkzaamheden.
Sterke punten
Deze mensen zijn precies en werken structureel. Zij kijken met een kritisch oog naar opdrachten. Daarnaast beschikken deze mensen ook vaak over de competentie ‘plannen en organiseren’. Zij hebben een goed beeld in het hoofd van het resultaat en de taken die uitgevoerd moeten worden.
Zwakke punten
De kritische houding kan ervoor zorgen dat de omgeving hen ziet als ‘pietluttig’. Verder kan het zijn dat ze zo opgaan in details dat de creativiteit van deze mensen eronder lijdt. Ook kunnen ze doorslaan en hoofdzaken uit het oog verliezen.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Audicien
- Zorgvuldigheid
- Oog voor detail
- Nauwkeurigheid
- Gestructureerd werken
- Accuratesse
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Audicien nodig?
De Audicien is analytisch en inzichtelijk en werkt nauwkeurig (Waarnemer).
Hij is ook betrokken en verzorgend naar zijn cliënten, is een geduldig luisteraar en houdt rekening met de behoeftes van anderen (Gever).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Audicien
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Audicien?
Op het moment is er een grote vraag naar Audiciens en de vraag blijft groeien. Er komen steeds meer ouderen (door de vergrijzing), maar ook jongeren met gehoorproblemen.
Je kunt starten in loondienst en daarna een eigen bedrijf op zetten.
De actuele kans op werk voor een Audicien
Het beroep Audicien is onderdeel van de beroepsfamilie Audiciens en audiologen. De kans op werk voor de beroepsfamilie Audiciens en audiologen is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Audicien
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Audicien
Het beroep Audicien is onderdeel van de beroepsfamilie Audiciens en audiologen.
Verwante beroepen Audicien
Doorgroei beroepen voor een Audicien
Waar werkt een Audicien?
- Audicienwinkel/ speciaalzaak voor hoortoestellen
- Bedrijf of winkel met een hoortoestellenafdeling
- Audiologisch centrum
- Eigen winkel of bedrijf
- Hoortoestellenindustrie
- Ziekenhuis
Een Audicien is dus werkzaam in zowel de profit als de non-profit sector.
Met wie werkt een Audicien samen?
De Audicien onderhoudt contacten met KNO-artsen die informatie verschaffen over de aard van de gehoorproblemen van een cliënt. Hij kan aan het hoofd staan van een groep assistent-audiciens die hij dan leiding geeft.
De Audicien is verantwoordelijk voor het verschaffen van passende hoortoestellen en hulpmiddelen. Ook geef hij cliënten uitleg en advies over het gebruik van deze apparaten.
- KNO-Arts
- Assisten-audicien
- Cliënt
Verwante beroepen Audicien:
Opleiding: HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Audicien in één oogopslag
Beroepsgroep:
Netwerk:
- KNO-Arts
- Assisten-audicien
- Cliënt
Salarisindicatie:
- Van €2000 tot €2700