Copywriter: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Copywriter: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Copywriter? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Copywriter wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Copywriter, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Copywriter


Vacatures Copywriter

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Copywriter?

Een Copywriter is iemand die korte teksten schrijft. Deze teksten zijn bedoeld om een bepaald publiek te informeren en vaak ook te overtuigen. Niet iedereen is goed in het schrijven van teksten, maar teksten zijn in bepaalde beroepen wel nodig. Denk hierbij aan politici of zelfstandig ondernemers. In deze gevallen wordt een Copywriter ingehuurd om onder de naam van de opdrachtgever een goede, gevatte tekst neer te zetten.

Vaak werken Copywriters in de marketing of reclamewereld, bij de vervaardiging van zowel schriftelijke als visuele media. Projecten kunnen uiteenlopen van TV-reclames tot nieuwsbrieven. Een Copywriter is bij marketingcampagnes vaak vanaf het begin bij een project betrokken, en doet daarom meer dan alleen het schrijven van een gevatte tekst. De Copywriter werkt mee aan de goede uitvoering van een opdracht en verzint het benodigde concept, in samenwerking met de ontwerper en/of de opdrachtgever.

De Copywriter moet het bedachte concept kunnen presenteren, om de opdrachtgever te overtuigen dat het concept ook echt impact zal hebben en uitvoerbaar is. Pas als dit gebeurd is gaat de Copywriter serieus aan het schrijven. Het is hierbij belangrijk om goed te weten wat het publiek is en hoe dat publiek het beste aangesproken kan worden. Copywriters werken ofwel freelance of in dienst van een (marketing)bedrijf. In beide posities is er kans om veel te verdienen en aan grote projecten mee te werken.

Belangrijk voor een Copywriter is creativiteit, goed inzicht in mensen/consumenten en een uitgebreid netwerk. Hoewel er niet veel persoonlijke publiciteit of erkenning hoort bij het werk van de Copywriter, vervult hij een cruciale rol in de publiciteitswereld.


Past het beroep Copywriter bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Copywriter per stad

Vacatures Copywriter Alkmaar

Vacatures Copywriter Almelo

Vacatures Copywriter Almere

Vacatures Copywriter Alphen aan den Rijn

Vacatures Copywriter Amersfoort

Vacatures Copywriter Amstelveen

Vacatures Copywriter Amsterdam

Vacatures Copywriter Apeldoorn

Vacatures Copywriter Arnhem

Vacatures Copywriter Assen

Vacatures Copywriter Bergen op Zoom

Vacatures Copywriter Breda

Vacatures Copywriter Capelle aan den IJssel

Vacatures Copywriter Delft

Vacatures Copywriter Den Bosch

Vacatures Copywriter Den Haag

Vacatures Copywriter Den Helder

Vacatures Copywriter Deventer

Vacatures Copywriter Doetinchem

Vacatures Copywriter Dordrecht

Vacatures Copywriter Ede

Vacatures Copywriter Eindhoven

Vacatures Copywriter Emmen

Vacatures Copywriter Enschede

Vacatures Copywriter Gouda

Vacatures Copywriter Groningen

Vacatures Copywriter Haarlem

Vacatures Copywriter Haarlemmermeer

Vacatures Copywriter Heerlen

Vacatures Copywriter Helmond

Vacatures Copywriter Hengelo

Vacatures Copywriter Hilversum

Vacatures Copywriter Hoogeveen

Vacatures Copywriter Hoorn

Vacatures Copywriter Katwijk

Vacatures Copywriter Leeuwarden

Vacatures Copywriter Leiden

Vacatures Copywriter Lelystad

Vacatures Copywriter Maastricht

Vacatures Copywriter Middelburg

Vacatures Copywriter Nieuwegein

Vacatures Copywriter Nijmegen

Vacatures Copywriter Oss

Vacatures Copywriter Purmerend

Vacatures Copywriter Roermond

Vacatures Copywriter Roosendaal

Vacatures Copywriter Rotterdam

Vacatures Copywriter Schiedam

Vacatures Copywriter Spijkenisse

Vacatures Copywriter Terneuzen

Vacatures Copywriter Tilburg

Vacatures Copywriter Utrecht

Vacatures Copywriter Veenendaal

Vacatures Copywriter Venlo

Vacatures Copywriter Vlaardingen

Vacatures Copywriter Westland

Vacatures Copywriter Zaanstad

Vacatures Copywriter Zeist

Vacatures Copywriter Zoetermeer

Vacatures Copywriter Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Copywriter

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Copywriter?

Het salaris van een Copywriter verschilt enorm, zowel in dienstverband als in freelance betrekkingen. Het salaris van een Copywriter in loondient varieert van € 2200,- bruto per maand tot € 4000,-. p/m. Als startende freelancer is het vaak noodzakelijk om een lage prijs te vragen, omdat men anders niet aan werk komt. Naast het moeten onderhandelen over geld is het salaris ook sterk afhankelijk van de branche waarin de Copywriter werk kan krijgen. Een grote TV-campagne kost nou eenmaal veel meer dan een advertentie in een dagblad. Het loon van een Copywriter moet daaraan aangepast worden. Kortom, het salaris van een Copywriter is sterk afhankelijk van de eigen inzet, talent/ervaring, het aantal projecten dat men kan en wil binnenslepen en het soort werk dat beschikbaar is. Voor een interim copywriting specialist / communicatiestrateeg kan het uurtarief oplopen tot € 80,- bruto.


Meer weten over het salaris Copywriter

Salaris aankomend Copywriter Salaris junior Copywriter Wat is het salaris van een medior Copywriter? Welk salaris krijgt een senior Copywriter?


Hoe word je een Copywriter? 

In principe kan iedereen met de goede instelling en schrijfvaardigheid aan het werk als Copywriter. Er is echter ook een aantal cursussen beschikbaar voor specifiek Copywriters (zie bronnen). Daarnaast is een HBO opleiding in Communicatie, Journalistiek of verwante richting ook een goede basis om Copywriter te worden.

Opleidingen Copywriter

Copywriter
Houd je van schrijven, en vind je het leuk om anderen te helpen hun producten op een aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen? Dan is de cursus Copywriter zeker iets …
Copywriter
Online Copywriter
Je propositie, je design, je logo – als je aan een merk bouwt, moet alles kloppen. Dus ook je stem. Want hoe klínkt je merk eigenlijk? Tijdens deze copywriting opleiding
Online Copywriter
Online Copywriter In-company
Je propositie, je design, je logo – als je aan een merk bouwt, moet alles kloppen. Dus ook je stem. Want hoe klínkt je merk eigenlijk? Tijdens deze copywriting opleiding
Online Copywriter In-company
Copywriting
Ontwikkel een copywriting mindset: leer nieuwe inzichten bewust toepassen op concept en copy. Je ontdekt hoe je het strategische schrijfproces toepast in de praktijk: publieksanalyses toetsen, copy pre-testen en resultatenanalyses
Copywriting
Training Tekstschrijven met ChatGPT | Leer van een copywriter hoe je hem overbodig maakt
Waarom afhankelijk zijn van een copywriter als je zelf de touwtjes in handen kunt nemen? Of het nu gaat om blogs, webteksten, nieuwsbrieven of e-mailings, ChatGPT staat voor je klaar
Training Tekstschrijven met ChatGPT | Leer van een copywriter hoe je hem overbodig maakt



Omscholen tot Copywriter

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Copywriter. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Copywriter

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Copywriter

Als je Copywriter wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Copywriter zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Copywriter

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Copywriter?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Copywriter

Een Copywriter heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Conceptueel denken
Conceptueel denken

Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten

Omschrijving

Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.

Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.

Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.

Creativiteit
Creativiteit

Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend

Omschrijving

Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.

Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.

Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.

Discipline
Discipline

Steekwoorden: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, overtuigen, luisteren

Omschrijving

De regels en procedures die gelden bij een bedrijf volgen deze mensen zonder moeite. Gedisciplineerde mensen houden zich aan de regels die er gelden, deze regels kunnen ze zelf opgesteld hebben of ze kunnen opgelegd zijn door anderen. Bij veranderingen volgen deze mensen ze over het algemeen op, maar deze mensen kunnen ook ontevredenheden aankaarten.

Sterke punten
De regels volgen, vergt wat flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Meestal zijn gedisciplineerde mensen structureel, ze weten de regels en procedures en kunnen hierdoor dan ook goed gestructureerd werken. Mensen met een ijzersterke discipline zijn meestal goede overtuigers, als zij het ergens niet mee eens zijn, kunnen ze dit op een goede overtuigende manier duidelijk maken. Maar daarnaast zijn deze mensen vaak ook goede luisteraars, zij luisteren naar de regels en passen zich hierop aan.  

Zwakke punten
Mensen die overgediscplineerd zijn kunnen soms stug zijn, ze zijn de flexibiliteit kwijt en houden zich vast aan de regels. Mensen die hard meewerken aan de procedures binnen een bedrijf, kunnen daarin ook doorslaan. Te veel discipline en perfectionisme kan vermoeiend zijn en leiden tot een burn-out.

Innovatief
Innovatief

Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken

Omschrijving

Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.

Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.

Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.

Overtuigen
Overtuigen

Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht

Omschrijving

Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.

Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.

Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.

Resultaatgerichtheid
Resultaatgerichtheid

Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus

Omschrijving

Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.

Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.

Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out. 

Sociabiliteit
Sociabiliteit

Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving

Omschrijving

Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.

Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.

Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.

Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk

Omschrijving

Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.

Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.

Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.

Zelfsturing
Zelfsturing

Steekwoorden: processen, ontwikkeling, ambitieus, flexibel

Wat is Zelfsturing?

Deze mensen willen graag op de hoogte blijven van voor hen relevante ontwikkelingen. Zij zoeken proactief naar nieuwe informatie. Zij voelen zichzelf verantwoordelijk voor hun ontwikkeling of een bepaald proces. Deze mensen kijken hierbij naar het resultaat dat ze willen behalen.

Sterke punten
Deze mensen zijn vaak ambitieus en resultaatgericht. Ze stellen voor zichzelf doelen op en proberen deze doelen te behalen. Daarbij zijn deze mensen vaak flexibel, ze zijn verantwoordelijk voor zichzelf en kunnen zich aanpassen aan de situatie en de omgeving. Hierbij houden ze hun doelstellingen voor ogen. Daarbij hebben deze mensen vaak een goede zelfkennis. Ze weten hun zwakke en sterke kanten te benoemen en houden nemen deze dan ook mee in het maken van beslissingen of het stellen van doelen.

Zwakke punten              
Mensen die zichzelf teveel proberen te sturen, worden soms bestempeld als star. Zij wijken niet af van hun ideeën en hierdoor wordt de spontaniteit aangetast. Zij hebben precies uitgestippeld waar ze naar toe willen en spontane (creatieve) uitspattingen worden ontweken.

Vaardigheden Copywriter

  • Creatief denken
  • Nieuwe oplossingen bedenken
  • Doorzettingsvermogen
  • Ambitie
  • Luistervaardigheid
  • Doelgericht werken
  • Verbanden leggen
  • Buiten kaders denken
  • Durf
  • Consequent handelen
  • Vernieuwend zijn
  • Verbeeldingskracht
  • Resultaatgerichtheid
  • Argumentatiekracht
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
  • Proactiviteit
  • Wendbaarheid
  • Helder communiceren
  • Inlevingsvermogen
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Copywriter nodig? 

De Copywriter moet creatief zijn en een zelfverzekerde, individualistische houding is hiervoor ideaal (Levensgenieter). Daarnaast moet een creatieve geest (vooral in de reclamewereld) ook optimistisch ingesteld zijn en ziet een Copywriter niet een probleem maar een oplossing. Zonder zo'n instelling kunnen er geen successvolle concepten en teksten bedacht worden (Romanticus).


Eigenschappen Copywriter

  • Optimisme
  • Energiek
  • Vindingrijkheid
  • Originaliteit
  • Creativiteit
  • Passie
  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Copywriter?

Er zijn weinig Copywriters werkzaam in Nederland, wat het arbeidsperspectief gunstig maakt voor de ondernemende Copywriter. Binnen marketingbureaus kan een Copywriter zich opwerken tot creatief directeur of een dergelijke functie. De doorgroeimogelijkheden voor een zelfstandig werkende Copywriter zijn liggen ingewikkelder, maar er is zeker mogelijkheid om betere, grtoere opdrachten binnen te halen of in een meer lucratieve branche aan het werk te komen. Net als het netwerk van een Copywriter zijn de mogelijkheden erg wisselend en afhankelijk van eigen kunnen en inzet.


Doorgroei mogelijkheden Copywriter

Het beroep Copywriter is onderdeel van de beroepsfamilie Auteurs en tekstschrijvers.


Waar werkt een Copywriter?

Copywriters werken voor marketingbedrijven of particuliere opdrachtgevers. Door de aard van het beroep zijn de organisaties die een Copywriter inhuren vooral te vinden in de profit sector, maar zal een Copywriter ook opdrachten kunnen doen voor instellingen in de  publieke en dus non-profit sector


Met wie werkt een Copywriter samen? 

De Copywriter moet een eigen netwerk opzetten. Dit kan via een opleiding, door middel van sollicitaties en het verspreiden van een portfolio, of via het opzetten van een eigen website. Het netwerk ontwikkelt zich naarmate het aantal opdrachten groeit, en verspreidt zich op deze manier over de cliëntenpool.


  • Medewerker Reclamebureau
  • Artdirector
  • Cliënten
Copywriter

Verwante beroepen Copywriter:

Redacteur
Salaris: €2200 tot €4500
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Communicatiemedewerker
Salaris: €2000 tot €3500
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Copywriter in één oogopslag

Netwerk:

  • Medewerker Reclamebureau
  • Artdirector
  • Cliënten

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2200 tot €4000

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar