Marketing Directeur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Marketing Directeur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Marketing Directeur? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Marketing Directeur wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Marketing Directeur, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Marketing Directeur
Vacatures Marketing Directeur
Vacatures laden...
Wat is een Marketing Directeur?
De directeur Marketing leidt de Marketing afdeling in een bedrijf. De directeur Marketing is verantwoordelijk dat zijn/haar werknemers de deadlines halen die nodig zijn om winst te maken. Deze werknemers houden zich bezig de Marketing binnen het bedrijf. De directeur Marketing heeft verschillende taken. Ten eerste stuurt de directeur Marketing de mensen aan die onder hem werken zodat het team goed functioneert. Het is mogelijk dat de directeur Marketing hier iemand opzet die een aantal zaken van hem of haar overneemt. Echter, de directeur Marketing is eindverantwoordelijk voor het functioneren van het team op de Marketing afdeling dus het is aan hem of haar om het team zelf aan te sturen of er iemand voor in dienst te nemen.
Daarbij is het van het grootste belang dat de directeur Marketing goed is in het maken en halen van bedrijfsplannen. Het is aan de directeur Marketing om inzicht te hebben in de markt waarop gewerkt wordt en de lat dusdanig hoog te leggen dat er plannen gehaald kunnen worden maar het wel een uitdaging blijft. De directeur Marketing bestudeert daarbij ook de concurrenten op de markt en neemt dit mee in zijn bedrijfsstrategie. Deze zal de directeur Marketing dan ook van tijd tot tijd moeten aanpassen. Ook is het aan de directeur Marketing om snel in te zien wanneer iemand of een team op de Marketing afdeling niet goed functioneert. De directeur Marketing wil ten alle tijden voorkomen dat het niet goed functioneren van iemand invloed heeft op de gang van zaken en zal dus voortijdig in moeten grijpen door iemand te waarschuwen, te instrueren of te ontslaan.
Tevens moet de directeur Marketing verstand hebben van de afdeling waarop hij/zij werkzaam is. De directeur Marketing moet zelf ook ervaring hebben opgedaan in de Marketing zodat hij/zij precies weet wat de valkuilen zijn en hoe iemand op de afdeling zich dient te ontwikkelen tot een goede werknemer. De directeur Marketing neemt ook mensen aan en moet snel kunnen merken of iemand de potentie heeft om goed te worden in de Marketing . Tot slot overlegt de directeur Marketing veel met andere leidinggevende in het bedrijf waar de Marketing bij hoort.
Past het beroep Marketing Directeur bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Marketing Directeur per niveau
Vacatures Marketing Directeur per stad
Vacatures Marketing Directeur Alkmaar
Vacatures Marketing Directeur Almelo
Vacatures Marketing Directeur Almere
Vacatures Marketing Directeur Alphen aan den Rijn
Vacatures Marketing Directeur Amersfoort
Vacatures Marketing Directeur Amstelveen
Vacatures Marketing Directeur Amsterdam
Vacatures Marketing Directeur Apeldoorn
Vacatures Marketing Directeur Arnhem
Vacatures Marketing Directeur Assen
Vacatures Marketing Directeur Bergen op Zoom
Vacatures Marketing Directeur Breda
Vacatures Marketing Directeur Capelle aan den IJssel
Vacatures Marketing Directeur Delft
Vacatures Marketing Directeur Den Bosch
Vacatures Marketing Directeur Den Haag
Vacatures Marketing Directeur Den Helder
Vacatures Marketing Directeur Deventer
Vacatures Marketing Directeur Doetinchem
Vacatures Marketing Directeur Dordrecht
Vacatures Marketing Directeur Ede
Vacatures Marketing Directeur Eindhoven
Vacatures Marketing Directeur Emmen
Vacatures Marketing Directeur Enschede
Vacatures Marketing Directeur Gouda
Vacatures Marketing Directeur Groningen
Vacatures Marketing Directeur Haarlem
Vacatures Marketing Directeur Haarlemmermeer
Vacatures Marketing Directeur Heerlen
Vacatures Marketing Directeur Helmond
Vacatures Marketing Directeur Hengelo
Vacatures Marketing Directeur Hilversum
Vacatures Marketing Directeur Hoogeveen
Vacatures Marketing Directeur Hoorn
Vacatures Marketing Directeur Katwijk
Vacatures Marketing Directeur Leeuwarden
Vacatures Marketing Directeur Leiden
Vacatures Marketing Directeur Lelystad
Vacatures Marketing Directeur Maastricht
Vacatures Marketing Directeur Middelburg
Vacatures Marketing Directeur Nieuwegein
Vacatures Marketing Directeur Nijmegen
Vacatures Marketing Directeur Oss
Vacatures Marketing Directeur Purmerend
Vacatures Marketing Directeur Roermond
Vacatures Marketing Directeur Roosendaal
Vacatures Marketing Directeur Rotterdam
Vacatures Marketing Directeur Schiedam
Vacatures Marketing Directeur Spijkenisse
Vacatures Marketing Directeur Terneuzen
Vacatures Marketing Directeur Tilburg
Vacatures Marketing Directeur Utrecht
Vacatures Marketing Directeur Veenendaal
Vacatures Marketing Directeur Venlo
Vacatures Marketing Directeur Vlaardingen
Vacatures Marketing Directeur Westland
Vacatures Marketing Directeur Zaanstad
Vacatures Marketing Directeur Zeist
Salarisschaal Marketing Directeur
Wat verdient een Marketing Directeur?
Het salaris is afhankelijk van ervaring, leeftijd en het aantal mensen dat de directeur Marketing onder zich heeft werken. Uitgaande van tussen de 50 en 500 mensen in dienst, verdient een directeur Marketing tussen de E 4500 en de E 6500 bruto per maand. Echter, dit salaris kan ook beginnen met minder en stijgen naarmate er goed werk wordt afgeleverd en de ervaring groeit.
Meer weten over het salaris Marketing Directeur
Hoe word je een Marketing Directeur?
De directeur Marketing heeft meestal een hbo of universitaire opleiding genoten in de richting van Economie, Bedrijfskunde of marketing. Er is geen specifieke opleiding die aan sluit bij dit beroep maar een directeur Marketing dient wel kennis van zaken te hebben en in staat te zijn een bedrijfsstructuur te kennen en daarbij ook de markt waarop gewerkt wordt. Een economische achtergrond is dus wel een vereiste. Daarbij dient de directeur Marketing verstand te hebben van het gebied waar hij/zij leiding in geeft, namelijk de Marketing . Het is van belang dat de directeur Marketing een opleiding heeft genoten waarin hij/zij deze tak goed heeft leren kennen.
Echter, om een goede directeur te kunne zijn, zijn bepaalde eigenschappen het meest belangrijk. Het goed kunnen leiden en inzicht kunnen hebben in een bedrijf en de markt. Deze kwaliteiten kan iemand ook van nature in zich hebben. Dit is nog meer een vereiste dan de opleiding. Zonder hoge opleiding in de juiste richting maar met de juiste ervaring en kwaliteiten maakt de directeur Marketing een kans. Met een goede studie maar zonder ervaring en kwaliteiten niet.
Opleidingen Marketing Directeur
Omscholen tot Marketing Directeur
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Marketing Directeur. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Marketing Directeur
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Marketing Directeur
Als je Marketing Directeur wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Marketing Directeur zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Marketing Directeur
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Marketing Directeur?
Competenties Marketing Directeur
Een Marketing Directeur heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Steekwoorden: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, overtuigen, luisteren
Omschrijving
De regels en procedures die gelden bij een bedrijf volgen deze mensen zonder moeite. Gedisciplineerde mensen houden zich aan de regels die er gelden, deze regels kunnen ze zelf opgesteld hebben of ze kunnen opgelegd zijn door anderen. Bij veranderingen volgen deze mensen ze over het algemeen op, maar deze mensen kunnen ook ontevredenheden aankaarten.
Sterke punten
De regels volgen, vergt wat flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Meestal zijn gedisciplineerde mensen structureel, ze weten de regels en procedures en kunnen hierdoor dan ook goed gestructureerd werken. Mensen met een ijzersterke discipline zijn meestal goede overtuigers, als zij het ergens niet mee eens zijn, kunnen ze dit op een goede overtuigende manier duidelijk maken. Maar daarnaast zijn deze mensen vaak ook goede luisteraars, zij luisteren naar de regels en passen zich hierop aan.
Zwakke punten
Mensen die overgediscplineerd zijn kunnen soms stug zijn, ze zijn de flexibiliteit kwijt en houden zich vast aan de regels. Mensen die hard meewerken aan de procedures binnen een bedrijf, kunnen daarin ook doorslaan. Te veel discipline en perfectionisme kan vermoeiend zijn en leiden tot een burn-out.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: analytisch vermogen, structureel, zelfkennis, visie
Omschrijving
Deze mensen kunnen zuiver en helder redeneren. Deze personen houden rekening met feiten en gebruiken verschillende perspectieven om een oordeel te vormen over bijvoorbeeld een werksituatie. Daarnaast beoordelen zij bijvoorbeeld de haalbaarheid en de planning van een opdracht.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak erg gestructureerd en scheiden dan ook de hoofd- van de bijzaken. Verder hebben deze mensen over het algemeen vaak een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken zaken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast beschikken deze mensen vaak over een goede zelfkennis, ze bekijken hun eigen presteren ook vanuit verschillende visies.
Zwakke punten
Wanneer er teveel wordt geoordeeld, kan dit demotivatie oproepen. Dit gebeurt met name dan bij anderen. Deze mensen oordelen dan overal over, ook wanneer het hen niet wordt gevraagd. Dit kan zorgen voor onderlinge irritaties. Als laatste kunnen deze mensen hun eigen oordeel op nummer één zetten, hierdoor kan het zijn dat de omgeving zich achtergesteld voelt.
Steekwoorden: netwerken, communicatief vaardig, plannen, informatie beheren, gestructureerd
Omschrijving
Mensen die goed kunnen organiseren, bereiden een evenement, presentatie, personeelsuitje of een andere gebeurtenis nauwkeurig voor. Zo regelen zij de dag en tijd, maar ook de spullen die nodig zijn, de mensen die nodig zijn enzovoort.
Goede punten
Personen die goed kunnen organiseren, kunnen goed plannen en efficiënt en gestructureerd werken. Ook stellen ze prioriteiten en weten ze via welke kanalen ze wat kunnen regelen. Ze zijn vaak ook goed in communiceren en netwerken.
Zwakke punten
Mensen die dingen regelen, kunnen soms niet goed samenwerken. Zij hebben al precies in hun hoofd wat er moet gebeuren en vinden dan soms vervelend als een ander zich ermee komt bemoeien. Ook vergt het organiseren van dingen vaak veel energie en dit kan uiteindelijk leiden tot een burn-out.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Vaardigheden Marketing Directeur
- Analytisch vermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Inlevingsvermogen
- Logisch redeneren
- Doorzettingsvermogen
- Consequent handelen
- Ambitie
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Plannen
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
Wat voor persoonlijkheid heeft een Marketing Directeur nodig?
De directeur Marketing dient een goed leidinggevende te zijn. Vaak heeft een directeur Marketing veel mensen onder zich werken en dient hij/zij een bepaald overwicht te hebben en uit te stralen zodat mensen hem of haar serieus nemen. De directeur Marketing moet deze leidinggevende rol ten alle tijden opzich nemen zodat het voor iedereen duidelijk is aan wie ze verantwoording af moeten leggen.
Tevens is het belangrijk dat de directeur Marketing een perfectionist is. Hij/zij moet als directeur perfect willen functioneren en moet ook willen dat iedereen waar de directeur verantwoordelijk is perfect functioneert. Dit dient dan ook het streven te zijn van de directeur Marketing . Uiteraard gaan er dingen mis die opgelost moeten worden maar het streven is om ten alle tijden perfect werk af te leveren. Zowel in het maken van bedrijfsplannen , als het halen ervan, als het aansturen van het team dat praktiseert.
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Eigenschappen Marketing Directeur
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Marketing Directeur?
De directeur Marketing moet zich eerst heel erg bewijzen om voor deze baan in aanraking te komen. Er van uitgaande dat de directeur Marketing dit heeft gedaan en op verschillende plekken relevante ervaring heeft opgedaan, is het alsnog moeilijk om een dergelijke functie te bekleden. Dit omdat de concurrentie zeer groot is en deze functie binnen een bedrijf maar voor een of twee mensen is weggelegd.
Het is niet echt mogelijk om door te groeien omdat de functie van directeur Marketing al de hoogste functie is binnen de Marketing . Wel zou het kunnen dat de directeur Marketing begint met 50 mensen die onder hem of haar werken en dat dit na een tijd een groter aantal wordt als de directeur Marketing zich heeft bewezen. Het salaris zal dan ook stijgen.
De actuele kans op werk voor een Marketing Directeur
Het beroep Marketing Directeur is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Marketing Directeur
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Marketing Directeur
Het beroep Marketing Directeur is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing.
Verwante beroepen Marketing Directeur
Mogelijke specialisaties voor een Marketing Directeur
Waar werkt een Marketing Directeur?
De directeur Marketing zal bijna altijd voor een profit organisatie werken aangezien het bedrijf is gericht op winst als deze tak bestaat.
Met wie werkt een Marketing Directeur samen?
Ten eerst heeft de directeur te maken met werknemers omdat de directeur Marketing deze werknemers aan neemt of ontslaat als dit nodig is. Er is dus ten alle tijden een contact moment met de werknemers op de afdeling. Daarbij is de directeur Marketing verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk van zijn/haar werknemers. Dit kan betekenen dat de directeur Marketing de werknemers zelf aanstuurt. In dat geval is er nog meer contact tijdens de werkuren.
Ook kan het zijn dat er leidinggevenden aangewezen worden die elk een team werknemers aansturen. In dat geval zal er veel contact zijn met de leidinggevenden op de afdeling.
Tot slot heeft de directeur Marketing contact met andere directeuren van het bedrijf. Zo zullen er dagelijks vergaderingen plaatsvinden waar de directeur Marketing aan deel zal nemen om zijn/haar afdeling te vertegenwoordigen. Het is goed mogelijk dat de directeur Marketing een secretaresse heeft die zaken voor de directeur Marketing regelt. Als dit het geval is, zal er veel contact zijn met hem of haar.
- Werknemers
- Leidinggevenden
- Andere directeuren
- Secretaresse
Verwante beroepen Marketing Directeur:
Opleiding: Geen Cursus / Bijscholing HBO WO MBA
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Marketing Directeur in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Werknemers
- Leidinggevenden
- Andere directeuren
- Secretaresse
Salarisindicatie:
- Van €4500 tot €6500