Marketing Director: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Marketing Director: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Marketing Director? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Marketing Director wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Marketing Director, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Marketing Director
Vacatures Marketing Director
Vacatures laden...
Wat is een Marketing Director?
De Marketing Director is eindverantwoordelijke voor de algehele marketingstrategie en het marketing jaarplan van een bedrijf of organisatie.
Een Marketing Director moet marktinformatie kunnen vertalen naar concrete marketingstrategieën en houdt in de gaten of deze stategieën succesvol worden uitgevoerd en het gewenste resultaat hebben. Hierbij wordt er een budget vastgesteld en bewaakt. Hij adviseert het managementteam en stuurt de marketingmedewerkers en marketing managers aan. Verder is de Marketing Director verantwoordelijk voor de Salesmarketing, CRM strategie, Marketingcommunicatie en Marketing Intelligence.
Kerntaak van de Marketing Director is om in overleg met het managementteam een toekomstvisie te bepalen en een product development strategie. Hierbij staat het ontwikkelen van een sterke marktpositie en het managen van de marketing -en productmanagers centraal.
Past het beroep Marketing Director bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Marketing Director per niveau
Vacatures Marketing Director per stad
Vacatures Marketing Director Alkmaar
Vacatures Marketing Director Almelo
Vacatures Marketing Director Almere
Vacatures Marketing Director Alphen aan den Rijn
Vacatures Marketing Director Amersfoort
Vacatures Marketing Director Amstelveen
Vacatures Marketing Director Amsterdam
Vacatures Marketing Director Apeldoorn
Vacatures Marketing Director Arnhem
Vacatures Marketing Director Assen
Vacatures Marketing Director Bergen op Zoom
Vacatures Marketing Director Breda
Vacatures Marketing Director Capelle aan den IJssel
Vacatures Marketing Director Delft
Vacatures Marketing Director Den Bosch
Vacatures Marketing Director Den Haag
Vacatures Marketing Director Den Helder
Vacatures Marketing Director Deventer
Vacatures Marketing Director Doetinchem
Vacatures Marketing Director Dordrecht
Vacatures Marketing Director Ede
Vacatures Marketing Director Eindhoven
Vacatures Marketing Director Emmen
Vacatures Marketing Director Enschede
Vacatures Marketing Director Gouda
Vacatures Marketing Director Groningen
Vacatures Marketing Director Haarlem
Vacatures Marketing Director Haarlemmermeer
Vacatures Marketing Director Heerlen
Vacatures Marketing Director Helmond
Vacatures Marketing Director Hengelo
Vacatures Marketing Director Hilversum
Vacatures Marketing Director Hoogeveen
Vacatures Marketing Director Hoorn
Vacatures Marketing Director Katwijk
Vacatures Marketing Director Leeuwarden
Vacatures Marketing Director Leiden
Vacatures Marketing Director Lelystad
Vacatures Marketing Director Maastricht
Vacatures Marketing Director Middelburg
Vacatures Marketing Director Nieuwegein
Vacatures Marketing Director Nijmegen
Vacatures Marketing Director Oss
Vacatures Marketing Director Purmerend
Vacatures Marketing Director Roermond
Vacatures Marketing Director Roosendaal
Vacatures Marketing Director Rotterdam
Vacatures Marketing Director Schiedam
Vacatures Marketing Director Spijkenisse
Vacatures Marketing Director Terneuzen
Vacatures Marketing Director Tilburg
Vacatures Marketing Director Utrecht
Vacatures Marketing Director Veenendaal
Vacatures Marketing Director Venlo
Vacatures Marketing Director Vlaardingen
Vacatures Marketing Director Westland
Vacatures Marketing Director Zaanstad
Vacatures Marketing Director Zeist
Salarisschaal Marketing Director
Wat verdient een Marketing Director?
Het salaris van een Marketing Director kan nogal variëren. Het hangt van het aantal jaren ervaring, de organisatie waar je als Marketing Director terecht komt, opleidingsniveau, etc. Over het algemeen verdient een Marketing Director tussen de €8000 en €10.000 bruto per maand. Dit salaris kan daarnaast worden verhoogd door middel van bonussen en provisieregelingen bij goede prestaties.
Naast een aantrekkelijk salaris zijn er tevens gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals winstdelings -en bonusregeling, laptop, auto, telefoon, premievrij pensioen, collectieve ongevallen verzekering, mogelijkheid tot aankoop en afkoop van vrije dagen en een bijdrage in de levensloopregeling.
Meer weten over het salaris Marketing Director
Hoe word je een Marketing Director?
Het gewenste opleidingsniveau voor een Marketing Director is HBO of WO. Op HBO niveau kan er gekozen worden voor een opleiding Marketing Management. Op WO niveau biedt een opleiding als Business Studies een goede basis. Echter is louter een opleiding niet voldoende, ook werkervaring is een vereiste voor dit werk.
Opleidingen Marketing Director
Omscholen tot Marketing Director
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Marketing Director. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Marketing Director
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Marketing Director
Als je Marketing Director wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Marketing Director zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Marketing Director
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Marketing Director?
Competenties Marketing Director
Een Marketing Director heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: ambitieus, doorzettingsvermogen, durf, kansrijk
Omschrijving
Deze mensen hebben kennis op veel verschillende gebieden. Zij zien nieuwe kansen en bedreigingen van de markt en durven nieuwe producten op de markt te lanceren. Zij nemen hierbij risico’s en proberen zakelijke voordelen te behalen. Zij spelen in op ‘gaten’ in de markt. Hierbij proberen zij zowel hun eigen belangen als de belangen van eventuele gebruikers goed in de gaten te houden. Deze ondernemers doen onderzoek naar haalbaarheid, klantvriendelijkheid en proberen hierop te anticiperen.
Sterke punten
Mensen die over deze competentie beschikken zien overal mogelijkheden. Zij creëren kansen en nemen gedurfde besluiten. Deze mensen kunnen hun producten goed verkopen en weten zakelijke contracten binnen te halen. Daarnaast zijn deze mensen echte doorzetters, zij willen graag hun eigen gestelde doelen behalen. Goed kunnen netwerken valt ook onder de competentie ondernemerschap. Deze mensen zijn goed in het contact leggen en houden met mensen.
Zwakke punten
Een valkuil kan zijn dat deze ondernemer teveel risico’s neemt. Daarnaast kan de ondernemer zich ook opdringen aan de kopers. Het ondernemerschap brengt ook een risico met zich mee, deze mensen zetten zich voor 150% in voor de onderneming, hierdoor is de kans groter dat ze overspannen raken van het harde werken.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Marketing Director
- Ambitie
- Doorzettingsvermogen
- Durf
- Doelgericht werken
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
Wat voor persoonlijkheid heeft een Marketing Director nodig?
Een Marketing Director neigt zeer sterk naar zelfstandigheid. Hij staat bekend om zijn krachtige uitstraling en zelfvertrouwen. Ook is hij energiek en loyaal en weet hij mensen zo aan zich te binden (Baas). De Marketing Director is gedreven en ijverig, wat zich uit in een grote productiviteit. Hij streeft voortdurend goede resultaten na en wil zijn imago hoog houden (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Marketing Director
- Zelfverzekerdheid
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Enthousiasme
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Marketing Director?
Een Marketing Director is in alle sectoren nodig en kan bij veel verschillende organisaties aan de slag. Hoewel de gevolgende van de economische crisis voelbaar zijn, trekt de markt toch weer aan.
Binnen bedrijven wordt er veel aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling. Dit wordt gedaan middels interne projecten, opleiding -en trainingsmogelijkheden.
Een Marketing Director is reeds een baan op hoog niveau, maar er zijn doorgroeimogelijkheden richting een baan als Commercieel Directeur. Om die stap te maken is het raadzaam om een MBA te volgen
De actuele kans op werk voor een Marketing Director
Het beroep Marketing Director is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Marketing Director
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Marketing Director
Het beroep Marketing Director is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing.
Mogelijke specialisaties voor een Marketing Director
Waar werkt een Marketing Director?
Hoewel alle organisaties zich bezig houden met marketing is Marketing Director een typische baan voor een door sales gedreven organisatie. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan mediabedrijven en kledingmerken.
Met wie werkt een Marketing Director samen?
De Marketing Director komt dagelijks met veel mensen in contact en heeft dan ook een groot netwerk. De Marketing Director heeft voornamelijk contact met het managementteam. Daarnaast rapporteert de Marketing Director aan de Chief Operating Officer. Verder heeft de Marketing Director tevens contact met andere afdelingen zoals Sales, marktonderzoek en Communicatie.
- Management
- Marketing Medewerker
- COO
- Marketing Manager
Verwante beroepen Marketing Director:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: WO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Marketing Director in één oogopslag
Sector:
Persoonstype:
Netwerk:
- Management
- Marketing Medewerker
- COO
- Marketing Manager
Salarisindicatie:
- Van €8000 tot €10000