Marketing Strateeg: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Marketing Strateeg: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Marketing Strateeg? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Marketing Strateeg wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Marketing Strateeg, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Marketing Strateeg
Vacatures Marketing Strateeg
Vacatures laden...
Wat is een Marketing Strateeg?
Een Marketing Strateeg geeft een specialistische bijdrage op tactisch en strategisch niveau ten behoeve van het marketingbeleid van een bedrijf, instelling of organisatie. Het doel hierbij is om een belangrijk aandeel te leveren aan verdere professionalisering van de marketingstrategie.
De Marketing Strateeg stelt een marketingplan op houdt de werkzaamheden van marketingspecialisten in de gaten. Belangrijkste doel hierbij is een versterking van het marktaandeel en een verhoging van de omzet. Een marketing Strateeg houdt zich tevens bezig met de positionering van merknamen bij de beoogde doelgroepen, het opbouwen van relaties, het doorontwikkelen van intitiatieven en het actief onder de aandacht brengen bij interne doelgroepen.
Past het beroep Marketing Strateeg bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Marketing Strateeg per niveau
Vacatures Marketing Strateeg per stad
Vacatures Marketing Strateeg Alkmaar
Vacatures Marketing Strateeg Almelo
Vacatures Marketing Strateeg Almere
Vacatures Marketing Strateeg Alphen aan den Rijn
Vacatures Marketing Strateeg Amersfoort
Vacatures Marketing Strateeg Amstelveen
Vacatures Marketing Strateeg Amsterdam
Vacatures Marketing Strateeg Apeldoorn
Vacatures Marketing Strateeg Arnhem
Vacatures Marketing Strateeg Assen
Vacatures Marketing Strateeg Bergen op Zoom
Vacatures Marketing Strateeg Breda
Vacatures Marketing Strateeg Capelle aan den IJssel
Vacatures Marketing Strateeg Delft
Vacatures Marketing Strateeg Den Bosch
Vacatures Marketing Strateeg Den Haag
Vacatures Marketing Strateeg Den Helder
Vacatures Marketing Strateeg Deventer
Vacatures Marketing Strateeg Doetinchem
Vacatures Marketing Strateeg Dordrecht
Vacatures Marketing Strateeg Ede
Vacatures Marketing Strateeg Eindhoven
Vacatures Marketing Strateeg Emmen
Vacatures Marketing Strateeg Enschede
Vacatures Marketing Strateeg Gouda
Vacatures Marketing Strateeg Groningen
Vacatures Marketing Strateeg Haarlem
Vacatures Marketing Strateeg Haarlemmermeer
Vacatures Marketing Strateeg Heerlen
Vacatures Marketing Strateeg Helmond
Vacatures Marketing Strateeg Hengelo
Vacatures Marketing Strateeg Hilversum
Vacatures Marketing Strateeg Hoogeveen
Vacatures Marketing Strateeg Hoorn
Vacatures Marketing Strateeg Katwijk
Vacatures Marketing Strateeg Leeuwarden
Vacatures Marketing Strateeg Leiden
Vacatures Marketing Strateeg Lelystad
Vacatures Marketing Strateeg Maastricht
Vacatures Marketing Strateeg Middelburg
Vacatures Marketing Strateeg Nieuwegein
Vacatures Marketing Strateeg Nijmegen
Vacatures Marketing Strateeg Oss
Vacatures Marketing Strateeg Purmerend
Vacatures Marketing Strateeg Roermond
Vacatures Marketing Strateeg Roosendaal
Vacatures Marketing Strateeg Rotterdam
Vacatures Marketing Strateeg Schiedam
Vacatures Marketing Strateeg Spijkenisse
Vacatures Marketing Strateeg Terneuzen
Vacatures Marketing Strateeg Tilburg
Vacatures Marketing Strateeg Utrecht
Vacatures Marketing Strateeg Veenendaal
Vacatures Marketing Strateeg Venlo
Vacatures Marketing Strateeg Vlaardingen
Vacatures Marketing Strateeg Westland
Vacatures Marketing Strateeg Zaanstad
Vacatures Marketing Strateeg Zeist
Salarisschaal Marketing Strateeg
Wat verdient een Marketing Strateeg?
Een Marketing Strateeg verdient ruwweg tussen de €3000 en €7000 per maand. Vaak behoren ook een dertiende maand en een winstuitkering tot de mogelijkheden.
Meer weten over het salaris Marketing Strateeg
Hoe word je een Marketing Strateeg?
Een HBO of WO opleiding is een vereiste. Daarbij biedt een opleiding in de richting van Marketing (Marketing Management HBO,WO), Communicatie (Media Informatie en Communicatie HBO) of Bedrijfseconomie (HBO en WO) de meeste kans.
Opleidingen Marketing Strateeg
Omscholen tot Marketing Strateeg
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Marketing Strateeg. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Marketing Strateeg
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Marketing Strateeg
Als je Marketing Strateeg wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Marketing Strateeg zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Marketing Strateeg
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Marketing Strateeg?
Competenties Marketing Strateeg
Een Marketing Strateeg heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten
Omschrijving
Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.
Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.
Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.
Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend
Omschrijving
Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.
Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.
Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Steekwoorden: toekomst, zelfontwikkeling, resultaatgericht, zelfkennis
Omschrijving
Deze mensen hebben een duidelijk toekomstbeeld. Hierbij houden ze rekening met de verschillende mogelijkheden en wegen die zij kunnen bewandelen. Deze mensen kunnen zaken vanaf een afstand bekijken en objectieve besluiten nemen. Verder onderzoeken deze mensen vaak nieuwe dingen en willen ze graag op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
Sterke punten
Deze mensen hebben een duidelijke visie, die ze goed onder woorden kunnen brengen. Ze willen dit toekomstbeeld bereiken en zijn dus resultaatgericht. Bovendien hebben ze vaak een goede zelfkennis en zelfontwikkeling.
Zwakke punten
Mensen kunnen een te abstracte of onrealistische visie hebben. Ze hebben dan niet helder in hun hoofd waar ze naar toe willen en hoe ze dit moeten bereiken. Ook kunnen ze koppig en eigenwijs overkomen omdat ze teveel aan hun visie vasthouden. Ze zijn er dan van overtuigd dat hun visie de beste is.
Steekwoorden: processen, ontwikkeling, ambitieus, flexibel
Wat is Zelfsturing?
Deze mensen willen graag op de hoogte blijven van voor hen relevante ontwikkelingen. Zij zoeken proactief naar nieuwe informatie. Zij voelen zichzelf verantwoordelijk voor hun ontwikkeling of een bepaald proces. Deze mensen kijken hierbij naar het resultaat dat ze willen behalen.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak ambitieus en resultaatgericht. Ze stellen voor zichzelf doelen op en proberen deze doelen te behalen. Daarbij zijn deze mensen vaak flexibel, ze zijn verantwoordelijk voor zichzelf en kunnen zich aanpassen aan de situatie en de omgeving. Hierbij houden ze hun doelstellingen voor ogen. Daarbij hebben deze mensen vaak een goede zelfkennis. Ze weten hun zwakke en sterke kanten te benoemen en houden nemen deze dan ook mee in het maken van beslissingen of het stellen van doelen.
Zwakke punten
Mensen die zichzelf teveel proberen te sturen, worden soms bestempeld als star. Zij wijken niet af van hun ideeën en hierdoor wordt de spontaniteit aangetast. Zij hebben precies uitgestippeld waar ze naar toe willen en spontane (creatieve) uitspattingen worden ontweken.
Vaardigheden Marketing Strateeg
- Prioriteiten stellen
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Verbanden leggen
- Creatief denken
- Buiten kaders denken
- Durf
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
- Voorstellingsvermogen
- Toekomstgerichtheid
- Probleemoplossend
- Proactiviteit
- Doelgericht werken
- Wendbaarheid
Wat voor persoonlijkheid heeft een Marketing Strateeg nodig?
De persoonlijkheid van een Marketing Strateeg uit zich in twee verschillende typen: de Succesvolle werker en de Bemiddelaar.
De Marketing Strateeg is in zijn doen en laten goedaardig, loyaal, ondersteunend en ontvankelijk. Hij heeft een sterke behoefte om de vrede te bewaren en conflicten te vermijden. Hij is geduldig, ruimdenkend en diplomatiek (Bemiddelaar).
Ook heeft hijeen sterke behoefte om productief te zijn. Hierin wordt er geprobeerd mislukkingen te vermijden en successen te behalen. Hij wordt graag in een goed daglicht gezien. Zijn positieve eigenschappen zijn zelfverzekerdheid, gedrevenheid, ijverigheid, energie en een praktische instelling.
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Marketing Strateeg
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Marketing Strateeg?
Er is veel ruimte op de arbeidsmarkt voor een Marketing Strateeg, aangezien deze altijd nodig zijn. Daarnaast zijn er veel doorgroeimogelijkheden en wordt er soms een persoonlijk ontwikkelingsplan aangeboden wat een leidraad vormt voor doorgroeimogelijkheden.
De actuele kans op werk voor een Marketing Strateeg
Het beroep Marketing Strateeg is onderdeel van de beroepsfamilie Sales promotors en productmanagers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Sales promotors en productmanagers is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Marketing Strateeg
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Marketing Strateeg
Het beroep Marketing Strateeg is onderdeel van de beroepsfamilie Sales promotors en productmanagers.
Verwante beroepen Marketing Strateeg
Mogelijke specialisaties voor een Marketing Strateeg
Doorgroei beroepen voor een Marketing Strateeg
seo specialist (search engine optimization)
seo marketeer (search engine optimization)
client services director reclame
medewerker marketing en communicatie
ondernemer netwerkmarketing (cosmetica)
ondernemer netwerkmarketing (telefonie en computers)
ondernemer netwerkmarketing (gezondheidsproducten)
ondernemer netwerkmarketing (financiële producten en verzekeringen)
Waar werkt een Marketing Strateeg?
Marketing Strategen zijn terug te vinden bij zowel commerciële als non-profit organisaties. Hierbij kan gedacht worden aan kledingmerken, etenswaren, maar ook zorginstellingen.
Met wie werkt een Marketing Strateeg samen?
De Marketing Strateeg heeft nauw contact met alle leden van de marketing -en communicatieafdeling. Daarnaast heeft de Marketing Strateeg contact met opdrachtgevers en externe bureau's.
- Marketingspecialisten
- Marketingteam
- Commercieel Manager
- Marketeers
Verwante beroepen Marketing Strateeg:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: WO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Marketing Strateeg in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Marketingspecialisten
- Marketingteam
- Commercieel Manager
- Marketeers
Salarisindicatie:
- Van €3000 tot €7000