Service Level Specialist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Service Level Specialist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Service Level Specialist? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Service Level Specialist wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Service Level Specialist, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Service Level Specialist


Vacatures Service Level Specialist

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Service Level Specialist?

De Service Level Agreement, SLA, is een overeenkomst tussen de aanbieder en gebruiker van een dienst of product in IT. Hierin is vastgelegd welke diensten verleend zullen worden hoe deze vorm krijgen. Het is de taak van de Service Level Specialist om ervoor te zorgen dat de vorderingen in dienstverlening getoetst worden, om zo een bepaalde servicestandaard hoog te houden. De Service Level Specialist overziet zowel het technisch onderhoud als de gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit van het IT product om zo te garanderen dat er te allen tijde aan de SLA (en alle andere regulaties)  wordt voldaan.

De Service Level Specialist houdt de klant natuurlijk op de hoogte van zijn inspanningen om de afspraken uit de SLA na te komen. Dit overleg op zich is alweer een afspraak uit de SLA.  Omdat de SLA dikwijls verandert is het nodig om steeds alert te blijven en veranderingen door te voeren die alle IT services betreffen. De Service Level Specialist is dan ook constant bezig om de verschillende IT services te integreren en zo een duidelijk plaatje te creëren. Dit werk en de SLA zelf, zijn essentieel om voor goede service in IT te kunnen voorzien.

Een Service Level Specialist houdt zich dus niet alleen met onderhoud en regulering bezig,maar heeft ook contact met opdrachtgevers en leveranciers.


Past het beroep Service Level Specialist bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Service Level Specialist per stad

Vacatures Service Level Specialist Alkmaar

Vacatures Service Level Specialist Almelo

Vacatures Service Level Specialist Almere

Vacatures Service Level Specialist Alphen aan den Rijn

Vacatures Service Level Specialist Amersfoort

Vacatures Service Level Specialist Amstelveen

Vacatures Service Level Specialist Amsterdam

Vacatures Service Level Specialist Apeldoorn

Vacatures Service Level Specialist Arnhem

Vacatures Service Level Specialist Assen

Vacatures Service Level Specialist Bergen op Zoom

Vacatures Service Level Specialist Breda

Vacatures Service Level Specialist Capelle aan den IJssel

Vacatures Service Level Specialist Delft

Vacatures Service Level Specialist Den Bosch

Vacatures Service Level Specialist Den Haag

Vacatures Service Level Specialist Den Helder

Vacatures Service Level Specialist Deventer

Vacatures Service Level Specialist Doetinchem

Vacatures Service Level Specialist Dordrecht

Vacatures Service Level Specialist Ede

Vacatures Service Level Specialist Eindhoven

Vacatures Service Level Specialist Emmen

Vacatures Service Level Specialist Enschede

Vacatures Service Level Specialist Gouda

Vacatures Service Level Specialist Groningen

Vacatures Service Level Specialist Haarlem

Vacatures Service Level Specialist Haarlemmermeer

Vacatures Service Level Specialist Heerlen

Vacatures Service Level Specialist Helmond

Vacatures Service Level Specialist Hengelo

Vacatures Service Level Specialist Hilversum

Vacatures Service Level Specialist Hoogeveen

Vacatures Service Level Specialist Hoorn

Vacatures Service Level Specialist Katwijk

Vacatures Service Level Specialist Leeuwarden

Vacatures Service Level Specialist Leiden

Vacatures Service Level Specialist Lelystad

Vacatures Service Level Specialist Maastricht

Vacatures Service Level Specialist Middelburg

Vacatures Service Level Specialist Nieuwegein

Vacatures Service Level Specialist Nijmegen

Vacatures Service Level Specialist Oss

Vacatures Service Level Specialist Purmerend

Vacatures Service Level Specialist Roermond

Vacatures Service Level Specialist Roosendaal

Vacatures Service Level Specialist Rotterdam

Vacatures Service Level Specialist Schiedam

Vacatures Service Level Specialist Spijkenisse

Vacatures Service Level Specialist Terneuzen

Vacatures Service Level Specialist Tilburg

Vacatures Service Level Specialist Utrecht

Vacatures Service Level Specialist Veenendaal

Vacatures Service Level Specialist Venlo

Vacatures Service Level Specialist Vlaardingen

Vacatures Service Level Specialist Westland

Vacatures Service Level Specialist Zaanstad

Vacatures Service Level Specialist Zeist

Vacatures Service Level Specialist Zoetermeer

Vacatures Service Level Specialist Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Service Level Specialist

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Service Level Specialist?

De Service Level Specialist werkt vaak met een uurtarief dat tegen de €55 zal liggen. Omgerekend betekent dit gemiddeld een salaris van tussen de €4000 en €8800, al kan het salaris afhankelijk van het uurtarief en de aard van de opdracht ook heel anders zijn.


Meer weten over het salaris Service Level Specialist

Salaris aankomend Service Level Specialist Salaris junior Service Level Specialist Wat is het salaris van een medior Service Level Specialist? Welk salaris krijgt een senior Service Level Specialist?


Hoe word je een Service Level Specialist? 

Een Service Level Specialist heeft een academische achtergrond, vaak een Master, in de richting van Organisatie, IT, of Bedrijfsrecht. Goede beheersing van de Engelse taal is vaak gewenst.

Opleidingen Service Level Specialist

ITIL® 4 Specialist Drive Stakeholder Value Self-Study Package
Algemene omschrijving This e-learning contains the course materials and a practice exam. This course is part of the ITIL® 4 Managing Professional (MP) designation. It covers service level agreement design, …
ITIL® 4 Specialist Drive Stakeholder Value Self-Study Package
ITIL® 4 Specialist Create, Deliver & Support Self-Study Package
Algemene omschrijving This e-learning contains the course materials and a practice exam. This e-learning is part of the ITIL® 4 Managing Professional (MP) designation. It focuses on integrating value streams …
ITIL® 4 Specialist Create, Deliver & Support Self-Study Package
ITIL® 4 Specialist: Collaborate, Assure and Improve - Inclusief Examen [ITIL4P-CAI]
OVERVIEW This 3-day ITIL® 4 Specialist: Collaborate, Assure and Improve training course compiles for the candidates the understanding of the key concepts, principles, value and challenges of ITIL 4’s five …
ITIL® 4 Specialist: Collaborate, Assure and Improve - Inclusief Examen [ITIL4P-CAI]
Domain Separation Implementation [SNDSI-OD]
OVERVIEW This course provides you with the knowledge required to develop and employ your skills as a ServiceNow System Administrator within a domain-separated instance. Upon successful completion of this training …
Domain Separation Implementation [SNDSI-OD]
Implementing and Operating Cisco Collaboration Core Technologies (CLCOR)
The Implementing Cisco Collaboration Core Technologies (CLCOR) v1.0 course helps you prepare for the Cisco® CCNP® Collaboration and CCIE® Collaboration certifications, and advanced-level roles focused on implementation and operation …
Implementing and Operating Cisco Collaboration Core Technologies (CLCOR)



Omscholen tot Service Level Specialist

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Service Level Specialist. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Service Level Specialist

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Service Level Specialist

Als je Service Level Specialist wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Service Level Specialist zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Service Level Specialist

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Service Level Specialist?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Service Level Specialist

Een Service Level Specialist heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Anticiperen
Anticiperen

Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen

Omschrijving

Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.

Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.

Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.

Conceptueel denken
Conceptueel denken

Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten

Omschrijving

Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.

Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.

Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.

Integriteit
Integriteit

Steekwoorden: discipline, betrouwbaar, structureel, loyaal

Omschrijving

Integere mensen voeren zorgvuldig hun taken uit. Ze houden hierbij rekening met de geldende sociale en ethische normen ten aanzien van gevoelige informatie, contact met anderen en posities en belangen. Deze mensen houden zichzelf verantwoordelijk voor hun werkzaamheden. Moraliteit staat hoog in het vaandel bij deze mensen.

Sterke punten
Deze mensen zijn eerlijk, betrouwbaar en bekijken alles vanuit een moreel oogpunt. Verder zijn integere mensen vaak erg gestructureerd en raken ze bij tegenslag niet van hun stuk. Bovendien zijn deze mensen vaak erg beheerst. Deze mensen worden ook wel vaak loyaal genoemd.

Zwakke punten
Integere mensen hebben vaak moeite met zeggen wat ze bedoelen. Ze hebben moeite met de informatie helder en duidelijk te verspreiden. Verder laten zij zich snel afleiden van hun werkzaamheden. Sommige integere mensen zijn goed in het manipuleren van anderen. Ze houden bewust informatie achter, of ze zijn loslippig met betrekking tot vertrouwelijke informatie. Dit gebeurt vaak met het oog op het eigenbelang.

Kritisch
Kritisch

Steekwoorden: analytisch vermogen, overtuigen, vragen stellen, accuratesse 

Omschrijving

Deze mensen beoordelen en analyseren opdrachten op hun eigen manier. Ze leggen een lijst met criteria langs de opdracht en bekijken zo bijvoorbeeld de haalbaarheid van de opdracht. Bij iedere taak stellen zij zichzelf verschillende vragen en plaatsen vervolgens kanttekeningen. Over het algemeen beschikken deze mensen over een brede kennis en zijn ze goed op de hoogte van hun omgeving.

Sterke punten
Deze mensen kunnen vaak ook goed analyseren. Omdat ze erg precies zijn, bekijken ze taken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast werken kritische mensen accuraat en netjes. Ook overtuigen is een eigenschap die past bij kritisch zijn. Kritische mensen bekijken opdrachten vanuit verschillende perspectieven en stellen vervolgens argumenten op. Deze argumenten gebruiken ze vervolgens om anderen op een goede manier te overtuigen.

Zwakke punten
Mensen die te kritisch zijn, kunnen overkomen als de zogenaamde ‘pietlutten’. Verder kunnen deze mensen weleens star overkomen. Zij zijn te kritisch en willen hun mening niet bijstellen. Hierdoor kan een discussie weleens lastig zijn.

Plannen en organiseren
Plannen en organiseren

Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten

Omschrijving

Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.

Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.

Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen. 

Vaardigheden Service Level Specialist

  • Analytisch vermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Inzicht in omgeving
  • Verbanden leggen
  • Creatief denken
  • Nieuwe oplossingen bedenken
  • Betrouwbaarheid
  • Consequent handelen
  • Loyaliteit
  • Analyseren
  • Evalueren
  • Redeneren
  • Voorbereiden
  • Gestructureerd werken
  • Prioriteiten stellen
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Service Level Specialist nodig? 

De Service Level Specialist moet met veel verschillende mensen om kunnen gaan en vanuit de SLA blijven overleggen over onderhoud en strategie. Hierin moet de hij zowel de kant van de klant en leveranciers kunnen inzien, als die van het eigen bedrijf, en moet hij tussen deze standpunten een middenweg kunnen vinden (Bemiddelaar). Verder is het belangrijk voor het wetmatige gedeelte, de SLA zelf, dat de Service Level Specialist goed weet wat de SLA precies inhoudt en hoe dat vertaald moet worden naar daadwerkelijke IT services. Hiervoor moet men oog voor detail hebben (Waarnemer).


Eigenschappen Service Level Specialist

  • Empathie
  • Diplomatiek
  • Zorgzaamheid
  • Waarnemendheid
  • Gedetailleerdheid
  • Leergierigheid



Wat zijn de baankansen voor een Service Level Specialist?

De Service Level Specialist werkt exclusief voor grote, vaak internationale bedrijven. Dat, en het feit dat men een behoorlijke academische achtergrond nodig heeft, betekent dat er in Nederland maar een zeer gelimiteerd aantal banen als Service Level Specialist beschikbaar is. In het buitenland, waar de positie wat gebruikelijker is, zal dit anders kunnen liggen.

Afhankelijk van je achtergrond kan je als Service Level Specialist eventueel doorgroeien in de juridische sector of in management.

De actuele kans op werk voor een Service Level Specialist

Het beroep Service Level Specialist is onderdeel van de beroepsfamilie Managers ict (algemeen). De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers ict (algemeen) is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

0

Baankans Service Level Specialist

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Doorgroei mogelijkheden Service Level Specialist

Het beroep Service Level Specialist is onderdeel van de beroepsfamilie Managers ict (algemeen).


Waar werkt een Service Level Specialist?

De Service Level Specialist werkt op contractbasis bij grote IT bedrijven. Vaak is de Service Level Specialist dus een freelancer, maar hij kan ook door een juridisch bureau in dienst worden genomen om zo steeds gedetacheerd te worden naar verschillende bedrijven.


Met wie werkt een Service Level Specialist samen? 

De SLA brengt alle verschillende kanten van een product of dienst samen, waardoor de Service Level Specialist zelf vaak in het midden van een groot web zit. Zo moet de Service Level Specialist onderhandelen met IT'ers over mogelijke veranderingen, klanten en leveranciers op de hoogte houden van de SLA en alle verdere mogelijke communicatie aangaan die nodig is om de SLA hoog te houden.


  • IT'er
  • Klant
  • Leverancier
Service Level Specialist

Alles over het beroep Service Level Specialist in één oogopslag

Sector:

Persoonstype:

Netwerk:

  • IT'er
  • Klant
  • Leverancier

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €4000 tot €8800

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar