Verkoper: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Verkoper: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Verkoper? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Verkoper wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Verkoper, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Verkoper
Vacatures Verkoper
Vacatures laden...
Wat is een Verkoper?
De Verkoper is iemand die producten of diensten probeert te verkopen aan consumenten of bedrijven. De Verkoper werkt hiervoor meestal uit naam van een winkel of ander bedrijf. Onder verkopen wordt het leveren van producten of diensten aan derden tegen betaling verstaan. Verkoper kunnen bij diverse organisaties werkzaam zijn en allerlei producten verkopen. Sommige Verkopers verkopen producten aan inkopers van bedrijven en andere Verkopers verkopen het product direct aan de consument.
De Verkoper kan actief of passief verkopen. Passieve verkoop is het verkopen van producten op initiatief van de consument. Actief verkopen vindt plaats op basis van de verkoper. Hierbij kan de consument ongevraagd door de Verkoper benaderd worden.
De Verkoper heeft diverse taken in het verkoopproces. Vooraf wordt vaak een verkoopplan opgesteld. Aan de hand hiervan moet een goede verkoopstrategie bepaald worden en moet de Verkoper zich grondig verdiepen in mogelijke klanten. Hierna moet de Verkoper verkoopgesprekken met mogelijke klanten voeren. Hierbij moet de Verkoper de juiste vragen aan de klant stellen om zo achter de wensen en behoeften van de klant te komen. De Verkoper moet de klant ervan zien te overtuigen het product te gaan kopen. Als de klant besloten heeft, regelt de Verkoper alle zaken omtrent de verkoop en houdt achteraf ook de administratie bij. Zeker voor grotere bedrijven is het ook belangrijk om de relatie met de klant goed te onderhouden. Hierdoor komt de klant later nog eens terug om wederom iets te kopen.
Past het beroep Verkoper bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Verkoper per niveau
Vacatures Verkoper per stad
Salarisschaal Verkoper
Wat verdient een Verkoper?
Grofweg verdient de Verkoper tussen de €1900,- en €4000,- bruto per maand. Dit is wel sterk afhankelijk van het type product of dienst, de organisatie en de branche waarin de Verkoper werkzaam is. Meestal verdient een Verkoper naast het basissalaris ook nog commissie of een prestatiebonus.
Wanneer je de term verkoper heel breed neemt en ook kijkt naar functies zoals Large Accountmanager kan het salaris inclusief bonus oplopen tot zo'n €7000,- bruto per maand.
Meer weten over het salaris Verkoper
Hoe word je een Verkoper?
Als Verkoper heb je vaak geen specifieke opleiding nodig. Het opdoen van ervaring is belangrijk. Toch kan een commerciële opleiding wel van pas komen voor de Verkoper.
Opleidingen Verkoper
Omscholen tot Verkoper
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Verkoper. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Verkoper
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Verkoper
Als je Verkoper wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Verkoper zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Verkoper
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Verkoper
Een Verkoper heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend
Omschrijving
Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.
Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.
Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.
Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus
Omschrijving
Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.
Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.
Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden Competentie Onafhankelijkheid:
zelfverzekerd, zelfkennis, zelfontwikkeling, kritisch, zelfstandig
Omschrijving
Deze mensen nemen beslissingen op basis van hun eigen overtuigingen en niet zozeer op basis van overtuigingen van anderen. Deze mensen hebben vaak een duidelijke koers en laten zich niet zomaar van de wijs brengen. Zij werken zelfstandig en durven besluiten te nemen. Ze kijken kritisch naar het werk en hun functioneren, waardoor ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen.
Sterke punten
Over het algemeen zijn deze mensen zelfverzekerd en beschikken ze over een goede zelfkennis en –ontwikkeling. Zij zetten voor zichzelf een bepaalde koers uit en bewandelen zelfstandig de weg ernaar toe.
Zwakke punten
Onafhankelijke mensen kunnen afstandelijk overkomen. Ze doen vaak dingen zelfstandig en hierdoor kan het voor omgeving lijken alsof ze zich afsluiten. Nog een gevaar van zelfstandig werken is stress. Onafhankelijke mensen vinden het lastig om hulp te vragen, waardoor de werkdruk enorm kan oplopen.
Steekwoorden: overtuigen, luisteren, creativiteit, durf, bemiddelen
Omschrijving
In bepaalde situaties is het nodig dat er onderhandeld wordt. Onderhandelaars proberen op een bepaalde manier te onderhandelen zodat het voor beide partijen een win-winsituatie is. Zij maken hierbij gebruik van argumenten, maar luisteren ook naar het verhaal van anderen. Tijdens onderhandelingen komt deze persoon met verschillende ideeën die het conflict op een goede manier kan oplossen.
Sterke punten
Onderhandelaars kunnen goed overtuigen, maar ook luisteren. Zij proberen voor beide partijen de beste oplossing te zoeken. Verder zijn deze mensen vaak creatief en durven ze ideeën te opperen.
Zwakke punten
Teveel willen onderhandelen, kan leiden tot frustratie. Er zijn onderhandelaars die overal een onderhandeling/wedstrijd van maken. Hierdoor kan het lijken alsof ze niet luisteren of niets aannemen van andere mensen. Dit wekt irritaties op. Tevens kunnen tijdens een onderhandeling de spanningen nog weleens oplopen, waardoor het kan zijn dat een onderhandelaar ‘op de man gaat spelen’. Hij wil inspelen op de emoties om zo de ander te overtuigen van zijn gelijk.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Verkoper
- Durf
- Luistervaardigheid
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Buiten kaders denken
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Zelfsturing
- Zelfontwikkeling
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Proactiviteit
- Ondernemendheid
- Oplossingsgerichtheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Overtuigingskracht
- Creativiteit
- Bemiddelen
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Verkoper nodig?
De Verkoper moet over een goed commercieel inzicht beschikken en op de hoogte zijn van de markt en de wensen van de klant. De Verkoper moet klantgericht kunnen werken en beschikken over goede communicatieve vaardigheden. Om de klant te overtuigen om een product of dienst aan te schaffen, moet de Verkoper overtuigingskracht hebben (Succesvolle werker). De Verkoper moet achter het te verkopen product staan en dit goed aan kunnen prijzen (Baas).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Verkoper
- Zelfverzekerdheid
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Enthousiasme
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Verkoper?
Het arbeidsmarktperspectief is voor de Verkoper gunstig. Er zijn veel bedrijven die Verkopers in dienst hebben en de Verkoper kan in diverse sectoren werkzaam zijn. Als de Verkoper ervaring opdoet en verkoopsuccessen behaalt, kan de Verkoper meer verantwoordelijk krijgen en bijvoorbeeld doorgroeien naar een meer leidinggevende functie.
Waar werkt een Verkoper?
De Verkoper kan voor diverse organisaties werken. De Verkoper kan aan zakelijke klanten verkopen, maar ook aan particulieren. Het werkterrein van de Verkoper is zeer groot. De Verkoper is werkzaam in de profit sector.
Met wie werkt een Verkoper samen?
De Verkoper heeft vooral veel te maken met de klant. Dit kan een bedrijf of een particulier zijn. De Verkoper moet een product of dienst aan de klant zien te verkopen en de relatie met de klant onderhouden. Als een klant tevreden is over het product en de service, zal de klant terugkomen en nogmaals een product of dienst kopen. Daarnaast heeft de Verkoper werkt de verkoper vaak met andere verkopers of winkelbediendes en heeft de Verkoper een leidinggevende.
Verwante beroepen Verkoper:
Opleiding: Cursus / Bijscholing MBO HBO WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: MBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Verkoper in één oogopslag
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €1900 tot €4000