Frontoffice Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Frontoffice Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Frontoffice Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Frontoffice Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Frontoffice Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Frontoffice Manager
Vacatures Frontoffice Manager
Vacatures laden...
Wat is een Frontoffice Manager?
Een Frontoffice Manager is werkzaam bij een hotel of (ander) recreatiebedrijf en geeft daar leiding aan de medewerkers van de receptie. De Frontoffice Manager is verantwoordelijk voor de de uitstraling en het functioneren van de receptie. Hij motiveert het receptieteam en geeft aanwijzingen en instructies. Wanneer nodig voert de Frontoffice Manager ook zelf frontoffice-werkzaamheden uit. Hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van een aanzienlijk deel van het personeelsbeleid. Hiertoe behoort het aannemen van nieuw receptiepersoneel en het inwerken daarvan. Ook het voeren van beoordelingsgesprekken behoort tot de taken. Tevens stelt de Frontoffice Manager het werkrooster voor de medewerkers op en houdt de vakantieplanning bij.
De Frontoffice Manager is voor een groot deel verantwoordelijk voor de klanttevredenheid. Klachten en problemen van gasten die andere medewerkers niet kunnen oplossen worden door de Frontoffice Manager opgelost. Hierbij waarborgt de Frontoffice Manager de kwaliteit en gastvrijheid van de receptie.
Een Frontoffice Manager is niet alleen gastgericht, maar ook marktgericht. Hij hecht waarde aan commerciële effectiviteit en draagt, in samenwerking met het managementteam, zorg voor de invulling en uitvoering van het marketingplan. Hiertoe behoort het realiseren van de begrote resultaten en bezettingspercentages van het hotel. De Frontoffice Manager bewaakt het budget en levert cijfers en informatie voor begrotingen, investeringen en verbeteringen aan het management.
Past het beroep Frontoffice Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Salarisschaal Frontoffice Manager
Wat verdient een Frontoffice Manager?
Het gemiddelde salaris van een Frontoffice Manager in Nederland ligt tussen de € 2.500 en € 3.700 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Frontoffice Manager kan tot € 4.000 verdienen.
Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Frontoffice Manager, of het salaris per ervaringsniveau.
Meer weten over het salaris Frontoffice Manager
Hoe word je een Frontoffice Manager?
Om een baan te krijgen als Frontoffice Manager bestaat er de opleiding Frontoffice Manager / Hoofd informatie op MBO niveau 4. Deze opleiding heeft twee uitstroomrichtingen. De richting Frontoffice Manager richt zich op werkzaamheden in hotelbedrijven of recreatieparken met een zelfstandig opererende afdeling frontoffice.
Ook een HBO opleiding biedt toegang tot het beroep Frontoffice Manager. Zo kan men de opleiding Hotel- en Eventmanagement of Hogere Hotelschool volgen. De opleiding Hotel- en Eventmanagement combineert de klassieke Hogere Hotelschool met eventmanagement. De HBO opleidingen zijn, in vergelijking tot de MBO variant, vaak meer gericht op management.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Frontoffice Manager
Er zijn geen opleidingen Frontoffice Manager aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Frontoffice Manager in werkt
Bekijk alle opleidingen AlgemeenInteresse en Motivatie Frontoffice Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Frontoffice Manager?
Competenties Frontoffice Manager
Een Frontoffice Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Vaardigheden Frontoffice Manager
- Luistervaardigheid
- Feedback geven
- Stimuleren
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
Wat voor persoonlijkheid heeft een Frontoffice Manager nodig?
Omdat de Frontoffice Manager aan het hoofd staat van de gehele receptieafdeling van een hotel, zijn leidinggevende kwaliteiten belangrijk. Het is de taak van de Frontoffice Manager om de medewerkers te motiveren en aan te sturen. Hij heeft een krachtige en rechtvaardige persoonlijkeid en is vaak erg zelfstandig (Baas).
Ook is hij erg kritisch en ziet de zaken graag perfect geregeld. Dit idealisme is bij een beroep als Frontoffice Manager een goede eigenschap, omdat de hij verantwoordelijk is voor de kwaliteit en gastvrijheid van de receptie en dus het visitekaartje van het hotel (Perfectionist).
Eigenschappen Frontoffice Manager
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Frontoffice Manager?
Binnen de hotelwereld bestaan er veel doorgroeimogelijkheden. Zo kan een Frontoffice Mananger met veel ervaring uiteindelijk doorgroeien naar algemeen hotelmanager. Hierbij heeft men de leiding over alle activiteiten binnen een hotel en stuurt men de overige managers binnen het hotel aan. Als men werkzaam is bij een kleiner hotel kan is het mogelijk om over te stappen naar een groot internationaal hotelbedrijf, waar de taken van de manager breder zijn. Tevens is het mogelijk om een hogere managementfunctie te gaan bekleden. Ook behoort het tot de mogelijkheden om met behulp van de ervaring die is opgedaan Frontoffice Manager uiteindelijk zelf een hotel op te richten.
De actuele kans op werk voor een Frontoffice Manager
Het beroep Frontoffice Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Hotelreceptionisten. De kans op werk voor de beroepsfamilie Hotelreceptionisten is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Frontoffice Manager
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Waar werkt een Frontoffice Manager?
Een Frontoffice Manager is veelal werkzaam bij een hotel, maar kan ook werkzaam zijn bij een recreatiebedrijf met een zelfstandig opererende afdeling frontoffice. De aard van het bedrijf kan hierdoor uiteenlopen. Zo kan men werkzaam zijn in een klein hotel zonder verdere faciliteiten of in een groot, luxe vijfsterren-hotel met restaurant en zwembad.
Met wie werkt een Frontoffice Manager samen?
De Frontoffice Manager geeft leiding aan de medewerkers van de receptie in een hotel. Hiermee wordt dus veel samen gewerkt. De taken van de Frontoffice Manager bestaan hierbij vooral uit het coachen, motiveren en aansturen van de receptiemedewerkers. Ook werkt hij samen met andere afdelingsmanagers om de werkzaamheden goed op elkaar te laten aansluiten. Hij staat zelf onder directie leiding van de hoteldirectie. In opdracht hiervan wordt ook het marketingplan uitgevoerd. De Frontoffice Manager levert de directie tevens cijfers voor begrotingen of investeringen en andere informatie ter verbetering van de werkomgeving.
Alles over het beroep Frontoffice Manager in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Salarisindicatie:
- Van €2500 tot €4000