Klantadviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Klantadviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Klantadviseur? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Klantadviseur wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Klantadviseur, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Klantadviseur
Vacatures Klantadviseur
Vacatures laden...
Wat is een Klantadviseur?
De Klantadviseur beantwoordt vragen van klanten en adviseert de klanten over de producten en diensten die de organisatie aanbiedt. Diverse soorten organisaties beschikken over Klantadviseurs en de exacte taken van een Klantadviseur zijn daarom ook afhankelijk van het type organisatie waar de Klantadviseur werkzaam is.
Past het beroep Klantadviseur bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Klantadviseur?
De Klantadviseur beantwoordt persoonlijk, telefonisch en per e-mail vragen van de klanten. Dit kan gaan over bestellingen of meer informatie over een product of dienst. Ook klachten komen vaak bij de Klantadviseur binnen en moeten afgehandeld worden. Daarnaast kan de Klantadviseur in een gesprek de klant ook attenderen op het afnemen van extra producten of diensten. Het verkopen van diensten en producten is niet het hoofddoel, maar kan in een goed gesprek wel naar voren komen.
De Klantadviseur moet hiervoor beschikken over goede sociale en communicatieve vaardigheden omdat er veel contact met de klant is. Zowel telefonisch als per e-mail moeten vragen en klachten deskundig en professioneel afgehandeld worden. Daarnaast moet de Klantadviseur ook beschikken over goede computervaardigheden. Vaak vallen onder de taken van de Klantadviseur ook administratieve werkzaamheden.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Klantadviseur per niveau
Vacatures Klantadviseur per stad
Vacatures Klantadviseur Alkmaar
Vacatures Klantadviseur Almelo
Vacatures Klantadviseur Almere
Vacatures Klantadviseur Alphen aan den Rijn
Vacatures Klantadviseur Amersfoort
Vacatures Klantadviseur Amstelveen
Vacatures Klantadviseur Amsterdam
Vacatures Klantadviseur Apeldoorn
Vacatures Klantadviseur Arnhem
Vacatures Klantadviseur Bergen op Zoom
Vacatures Klantadviseur Capelle aan den IJssel
Vacatures Klantadviseur Den Bosch
Vacatures Klantadviseur Den Haag
Vacatures Klantadviseur Den Helder
Vacatures Klantadviseur Deventer
Vacatures Klantadviseur Doetinchem
Vacatures Klantadviseur Dordrecht
Vacatures Klantadviseur Eindhoven
Vacatures Klantadviseur Enschede
Vacatures Klantadviseur Groningen
Vacatures Klantadviseur Haarlem
Vacatures Klantadviseur Haarlemmermeer
Vacatures Klantadviseur Heerlen
Vacatures Klantadviseur Helmond
Vacatures Klantadviseur Hengelo
Vacatures Klantadviseur Hilversum
Vacatures Klantadviseur Hoogeveen
Vacatures Klantadviseur Katwijk
Vacatures Klantadviseur Leeuwarden
Vacatures Klantadviseur Leiden
Vacatures Klantadviseur Lelystad
Vacatures Klantadviseur Maastricht
Vacatures Klantadviseur Middelburg
Vacatures Klantadviseur Nieuwegein
Vacatures Klantadviseur Nijmegen
Vacatures Klantadviseur Purmerend
Vacatures Klantadviseur Roermond
Vacatures Klantadviseur Roosendaal
Vacatures Klantadviseur Rotterdam
Vacatures Klantadviseur Schiedam
Vacatures Klantadviseur Spijkenisse
Vacatures Klantadviseur Terneuzen
Vacatures Klantadviseur Tilburg
Vacatures Klantadviseur Utrecht
Vacatures Klantadviseur Veenendaal
Vacatures Klantadviseur Vlaardingen
Vacatures Klantadviseur Westland
Vacatures Klantadviseur Zaanstad
Salarisschaal Klantadviseur
Wat verdient een Klantadviseur?
Het salaris van een beginnende Klantadviseur of Klantadviseur in opleiding ligt vaak rond de €1780,- bruto per maand. In veel gevallen zit er dan nog een bonussysteem bij, met een bonus die kan oplopen tot zo ongeveer €350,- bruto per maand.
Het salaris zal stijgen als meer werkervaring wordt opgedaan. Over het algemeen loopt het maximale salaris tot ongeveer €2800,- bruto per maand, inclusief bonus.
De overige arbeidsvoorwaarden zijn afhankelijk van de organisatie waar de Klantadviseur werkt. Dit zijn in ieder geval vakantiedagen, vakantiegeld en reis- of onkostenvergoeding.
Meer weten over het salaris Klantadviseur
Hoe word je een Klantadviseur?
Voor de functie van Klantadviseur wordt vaak MBO werk- en denkniveau als eis gesteld. Een specifieke opleiding wordt meestal niet gevraagd. Ervaring en beschikken over goede sociale en communicatieve vaardigheden zijn meestal belangrijk. Daarnaast is ook vaak mogelijk om een interne opleiding tot Klantadviseur te volgen. De Klantadviseur begint dan als Klantadviseur in opleiding en stroomt zo door tot Klantadviseur.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Klantadviseur
Er zijn geen opleidingen Klantadviseur aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Klantadviseur in werkt
Bekijk alle opleidingen AlgemeenOmscholen tot Klantadviseur
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Klantadviseur. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Klantadviseur
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Klantadviseur
Als je Klantadviseur wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Klantadviseur zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Klantadviseur
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Klantadviseur
Een Klantadviseur heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Vaardigheden Klantadviseur
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Analytisch vermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
Wat voor persoonlijkheid heeft een Klantadviseur nodig?
De Klantadviseur krijgt vragen en klachten van klanten. De Klantadviseur moet deze vragen en klachten professioneel afhandelen en de klant goed adviseren. Goede sociale vaardigheden en inzicht in de behoeften en wensen van de klant zijn daarom voor deze functie belangrijk (gever).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Eigenschappen Klantadviseur
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
Wat zijn de baankansen voor een Klantadviseur?
Veel (grotere) organisaties beschikken over een contactcenter waar diverse Klantadviseurs werkzaam zijn. Er is daarom voldoende vraag naar Klantadviseurs.
Om te beginnen kan men eerst Klantadviseur in opleiding worden en later doorstromen naar de functie van Klantadviseur.
De actuele kans op werk voor een Klantadviseur
Het beroep Klantadviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice. De kans op werk voor de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
11
Baankans Klantadviseur
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Klantadviseur
Het beroep Klantadviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice.
Verwante beroepen Klantadviseur
Mogelijke specialisaties voor een Klantadviseur
Waar werkt een Klantadviseur?
De Klantadviseur kan bij allerlei typen organisaties werkzaam zijn. Veel organisaties beschikken over een contactcenter waar vragen en klachten van klanten binnenkomen. Hier zijn vaak diverse Klantadviseur werkzaam.
Met wie werkt een Klantadviseur samen?
De Klantadviseur heeft vooral veel contact met de klant. Daarnaast zal er ook contact zijn met andere Klantadviseurs om ervaringen uit te wisselen. Om de vragen van de klanten te kunnen beantwoorden zal soms ook contact gezocht worden met andere medewerkers binnen de organisatie.
Alles over het beroep Klantadviseur in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Salarisindicatie:
- Van €1780 tot €2800