Manager communicatie: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Manager communicatie: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Manager communicatie? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Manager communicatie wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Manager communicatie, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Manager communicatie


Vacatures Manager communicatie

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Manager communicatie?

 

De manager Communicatie geeft leiding aan een groep werknemers die werkzaam zijn in de Communicatie.  Deze mensen werken allemaal voor een afdeling van het bedrijf die de Communicatie waarneemt en onderhoudt. De manager Communicatie zorgt ervoor dat de mensen die onder hem/haar werken goed begeleid worden en stuurt ze aan in hun werk. Ook als er problemen zijn op de werkvloer springt de manager Communicatie in en lost deze problemen aan. De manager Communicatie is daarbij verantwoordelijk voor het team zelf. De manager Communicatie mag mensen aannemen en ontslaan. Wel moet de manager Communicatie ten alle tijden verantwoording afleggen aan de directeur van het bedrijf. Maar de manager Communicatie krijgt wel veel eigen verantwoordelijkheden waaronder het aansturen van het personeel. Ook houdt de manager Communicatie zich bezig met het klanten bestand. Dit houdt in dat de manager Communicatie de band met de klanten moet behouden. Dit kan betekenen dat er vragen beantwoord moeten worden van de klant maar ook het contact met nieuwe klanten valt onder de verantwoordelijkheid van de manager Communicatie.  De manager Communicatie is ook verantwoordelijk voor een bepaalde begroting die meestal per jaar wordt bekeken. Hier hoort een budget bij waar de manager Communicatie zorg voor draagt. Tevens moeten er bepaalde doelen gehaald worden om de begroting aan het einde van het werkjaar kloppend te krijgen. De manager Communicatie moet hier zeer veel aandacht aan besteden en hier heel nauwkeurig mee omgaan. Als de manager Communicatie het gevoel heeft dat er bepaalde zaken mis gaan in deze begroting, zal de manager Communicatie hier meteen op moeten anticiperen. Ook hiervoor geldt dat er ten alle tijden verantwoordelijkheid moet worden afgedragen door de manager Communicatie naar de directeur van de Communicatie. 


Past het beroep Manager communicatie bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Salarisschaal Manager communicatie

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Manager communicatie?

Het gemiddelde salaris van een Manager communicatie in Nederland ligt tussen de € 3.500 en € 5.100 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Manager communicatie kan tot € 5.500 verdienen.

Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Manager communicatie, of het salaris per ervaringsniveau.


Meer weten over het salaris Manager communicatie

Salaris Manager communicatie per ervaringsniveau Salaris per uur, per maand, per jaar


Hoe word je een Manager communicatie? 

 

Om manager Communicatie te worden is het vooral belangrijk dat iemand het leiding geven in zich heeft. Als dit niet het geval is, dan maakt iemand sowieso geen kans om een baan als manager te krijgen.  Verder is er een aantal opleidingen wat goed aansluit bij een functie als manager. Zo zou de manager Communicatie de opleiding HEAO kunnen doen. Dit is een HBO opleiding die staat voor ‘Hoger Economisch en Administratief Onderwijs’. Als manager heb je namelijk vrijwel altijd te maken met een begroting  waar een economische en administratieve opleiding goed voor opleidt. Echter, het leidinggevende zelf, kun je niet leren maar moet tot een van de eigenschappen behoren van de manager Communicatie. Verder is het vaak zo dat een toekomstig manager al werkzaam is in een bepaalde sector voordat hij/zij daar manager wordt. Het is zaak dat de directeur opmerkt dat iemand het in zich heeft en dan is het handig dat diegene ook kennis heeft van de branche waar hij/zij in gaat managen.  De manager Communicatie zou dan dus een opleiding genoten moeten hebben die te maken heeft met het werk in de zorg om vervolgens manager te worden. 

Opleidingen Manager communicatie

Communicatie training: Omgaan met agressie en emotie / Omgaan met grensoverschrijdend gedrag
Omgaan met Agressie en ander Grensoverschrijdend Gedrag Heb je te maken met agressie in je werkomgeving? Wil je concrete praktische handvatten in hoe hiermee om te gaan? Of wil je …
Communicatie training: Omgaan met agressie en emotie / Omgaan met grensoverschrijdend gedrag
Stakeholder Management training
Gedurende deze stakeholder management training leer je effectiever om te gaan met de stakeholders van de producten en projecten die je realiseert. Waarom deze training? * Van hard werken voor …
Stakeholder Management training
NLP Master Practitioner training
Wil je dé verdiepingsslag maken in NLP? Wil je al jouw opgedane inzichten, vaardigheden, kennis en kunde uit de NLP Practitioner nog beter inzetten, verbreden en uitdiepen? Wil je ook …
NLP Master Practitioner training
3-daagse NLP Coach opleiding
In deze training leer je in korte tijd effectief te coachen met NLP. Ideaal wanneer je als manager je coachende vaardigheden wil optimaliseren en als coach het maximale wil bereiken …
3-daagse NLP Coach opleiding
NLP Intensive training
De 5-daagse NLP Intensive training levert je een dieper inzicht in jezelf, je communicatie en je persoonlijk leiderschap op.  Wanneer je nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden van de methodiek NLP, …
NLP Intensive training



Interesse en Motivatie Manager communicatie

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Manager communicatie?


Competenties Manager communicatie

Een Manager communicatie heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Besluitvaardigheid
Besluitvaardigheid
Conceptueel denken
Conceptueel denken
Conflicten beheersen
Conflicten beheersen
Creativiteit
Creativiteit
Leiderschap
Leiderschap
Motiveren
Motiveren
Oordeelsvorming
Oordeelsvorming
Plannen en organiseren
Plannen en organiseren
Visie
Visie

Vaardigheden Manager communicatie

  • Prioriteiten stellen
  • Nieuwe oplossingen bedenken
  • Beslissingen nemen
  • Afwegen
  • Verbanden leggen
  • Creatief denken
  • Buiten kaders denken
  • Durf
  • Voorbereiden
  • Gestructureerd werken
  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Besluitvaardigheid
  • Delegeren
  • Motiveren
  • Stimuleren
  • Overtuigingskracht
  • Positiviteit
  • Analytisch vermogen
  • Inlevingsvermogen
  • Logisch redeneren
  • Voorstellingsvermogen
  • Toekomstgerichtheid
  • Probleemoplossend
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Manager communicatie nodig? 

 

De manager Communicatie  moet een goede waarnemer zijn. Hij/zij moet op kunnen merken wanneer iemand in het team niet goed functioneert om hier meteen op te kunnen anticiperen. Ook moet de manager Communicatie  goed kunnen zien wanneer de begroting niet gehaald gaat worden of het bedrijf over het budget heen gaat. Ook dit heeft te maken met goed kunnen waarnemen. Daarbij moet de manager Communicatie  een goede leidinggevende zijn om mensen aan te kunnen sturen zowel in wat ze doen als in hoe ze het doen. De manager Communicatie  moet dit charisma uitstralen op de werkvloer zodat iedereen hem/haar serieus neemt. Alleen zo zal hij/zij goed kunnen functioneren als leidinggevende en zullen mensen naar hem/haar luisteren


Eigenschappen Manager communicatie

  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Zelfverzekerdheid
  • Waarnemendheid
  • Gedetailleerdheid
  • Leergierigheid



Wat zijn de baankansen voor een Manager communicatie?

 

Het arbeidsperspectief voor de manager Communicatie   is redelijk goed. Er zijn veel bedrijven in deze sector en alle bedrijven hebben behoefte aan goede managers. Als de manager Communicatie  al bekend is of werkzaam is in de sector en beschikt over de juiste kwaliteiten is het vrij makkelijk om door te stromen naar een management functie. Als de manager Communicatie   eenmaal werkzaam is als manager, en het gaat allemaal goed dan zal de manager Communicatie   meer verantwoordelijkheid krijgen. Dit vertaalt zich in het hogere budget waar de manager Communicatie  over moet waken en in het aantal mensen dat de manager Communicatie   leiding geeft. Ook vertaalt dit zich in het salaris wat zal stijgen. Als de manager Communicatie  de hoogste functie heeft bekleed als manager en het bedrijf heeft behoefte aan een nieuwe directeur dan zal de manager Communicatie   hiervoor in aanmerking kunnen komen. Echter, de manager Communicatie   maakt alleen een kans als hij/zij voldoende ervaring heeft opgebouwd in de sector en zich voldoende heeft bewezen. 

De actuele kans op werk voor een Manager communicatie

Het beroep Manager communicatie is onderdeel van de beroepsfamilie Managers communicatie, PR en reclame. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers communicatie, PR en reclame is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

1

Baankans Manager communicatie

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Waar werkt een Manager communicatie?

 

De manager Communicatie zal werken voor zowel profit als non profit organisaties.  In beide soorten organisaties zijn manage functies voor deze sector. 


Met wie werkt een Manager communicatie samen? 

 

De manager Communicatie  heeft veel te maken met het personeel waar hij/zij leiding aan geeft. De hele dag zullen er mensen uit het team naar de manager Communicatie  komen met vragen die de manager Communicatie  moet beantwoorden of problemen die de manager Communicatie   moet oplossen. Tevens heeft de manager Communicatie  veel te maken met klanten. De manager Communicatie  behoudt de relaties met de klanten en heeft het eerste contact moment met nieuwe klanten. Zowel via de mail als met zakelijke afspraken is dit contact er en de manager Communicatie   zal hier veel tijd en aandacht in moeten stoppen. Tot slot is er veel contact met de directeur van de afdeling. De manager Communicatie   moet namelijk ten alle tijden verantwoording afleggen aan hem of haar dus er zullen veel contactmomenten zijn. 


  • Personeel
  • Klanten
  • directeur
Manager communicatie

Verwante beroepen Manager communicatie:

Manager ICT
Salaris: €4000 tot €8000
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed

Baankans

Dus je wilt misschien wel werken als %1$s? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je %1$s wilt worden. Informatie over omscholing, wat je gaat doen als %1$s, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het beroep Manager communicatie in één oogopslag

Persoonstype:

Netwerk:

  • Personeel
  • Klanten
  • directeur

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €3500 tot €5500

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

1



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar